بهترین دیدنی های برلین چیست؟

بهترین دیدنی های برلین چیست؟

دیدنی های برلین، برلین از جمله مهمترین، محبوب‌ترین و معروف‌ترین شهرهای کشور آلمان است که می‌توان آن را مرکز امور سیاسی، علمی و همچنین فرهنگی این کشور دانست.

برلین از جمله مهمترین، محبوب‌ترین و معروف‌ترین شهرهای کشور آلمان است که می‌توان آن را مرکز امور سیاسی، علمی و همچنین فرهنگی این کشور دانست. دیدنی های برلین نیز از جمله بخش‌های مهم این شهر بزرگ است که توانسته نقش مهمی را در صنعت گردشگری کشور آلمان ایفا کند.

از آنجایی که این شهر هر ساله و در مناسبت‌های گوناگون از گردشگران سراسر جهان میزبانی می‌کند، بنابراین در این بخش از مجموعه مقالات خود سعی داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری برلین بیشتر آشنا نموده و در صورتی که قصد سفر به این شهر دیدنی را دارید با اطلاعات بیشتری راهی سفر شوید. پس با ما همراه باشید.

بهترین دیدنی های برلین چیست؟ | یوروپ تورز

نگاهی کلی به دیدنی‌ های برلین

جالب است بدانید شهر برلین برای هر نوع سلیقه و خواسته‌ای حرفی برای گفتن دارد، تنوع دیدنی های برلین، تفریحات شبانه، هیاهوی شهر و لذت خرید در آن، موسیقی و هنر و همچنین تاریخ پر پیچ و خم آن دلیلی شده تا افراد مختلف با هر سلیقه و هدفی عاشق سفر به برلین باشند. دیدنی های برلین را می‌توان به چند بخش تاریخی، تفریحی، طبیعی، علمی و همچنین مذهبی تقسیم کرد.

از آنجایی که معماری شهر برلین تلفیقی از معماری نو و کلاسیک می‌باشد، بنابراین گشت و گذار در نقاط مختلف این شهر و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن، می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب و دیدنی باشد. برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های متنوع و متعدد در این شهر به جذابیت آن افزوده است.

از آنجایی که برلین را یک ویترین هنری بی‌نظیر در جهان می‌دانند لذا دیدن آثار هنری متنوع در این شهر نیز می‌تواند تجربه جدیدی برای گردشگران باشد. هر چند این شهر تجربه بسیار تلخی را در جنگ جهانی دوم پشت سر گذاشته است اما امروزه حرف‌های بسیاری از روایت تاریخ و گذشته خود برای گردشگران خود دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای یک سفر بی‌نظیر باشد.

نگاهی کلی به دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

دیوار برلین از دیدنی‌ های برلین

از جمله دیدنی های برلین می‌توان به دیوار یادبود این شهر اشاره نمود. این دیوار 4 متری مرز میان برلین شرقی و غربی بود که 155 کیلومتر طول داشت. هم اکنون تنها 1.4 کیلومتر از آن باقی مانده است. دیوار برلین به منظور ممانعت از ورود پناهندگان برلین از شرق به غرب در سال 1961 ساخته شد. این دیوار 55 خیابان را از وسط تقسیم کرده بود و پس از 28 سال از هم فروپاشید و هر دو بخش برلین با هم متحد شدند. برای دیدن دیوار یادبود برلین می‌توانید از 3 بخش جداگانه دیدن کنید.

نخست به یک جشنواره در فضای باز رفته و درباره تاریخچه دیوار، ساخت آن و سپس تخریب این دیوار بدانید. سپس به مرکز اسناد رفته و درباره نحوه ساخت دیوار و دیگر موارد در این زمینه کسب اطلاع کنید و در نهایت نیز به کلیسای صلح و آشتی یعنی بخش سوم رفته و با قربانیان این دیوار و کسانی که قصد عبور از آن را داشتند آشنا شوید. در این میان می‌توانید از موزه پناهندگان برلین، پاسگاه بازرسی چارلی، و همچنین پنجره یادآوری دیدن کنید.

دیوار برلین از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

دروازه براندنبورگ از معروف‌ ترین دیدنی‌ های برلین

قطعا با شنیدن نام برلین، اولین تصویری که به ذهن شما می‌رسد، همین دروازه دیدنی و تاریخی باشد. دروازه براندنبورگ برلین در قرن 18 میلادی بنا شده است. این بنای تاریخی را برای فریدریش ویلهلم دوم پادشاه آن زمان ساخته‌اند. طراحی این دروازه برگرفته از بنای آکروپلیس آتن می‌باشد و بنایی عظیم با 26 متر ارتفاع است. این بنا که نخستین ساختمان نئوکلاسیک در برلین بشمار می‌رود، تنها دروازه باقیمانده از 18 دروازه شهر برلین است که پس از فروپاشی دیوار آلمان به نماد اتحاد آلمان تبدیل شد.

از مشخصه‌های ظاهری آن می‌توان به وجود 4 ارابه و اسب‌هایی اشاره نمود که در سردر دروازه قرار دارند و 6 ستون مستحکم که پایه‌های دروازه را تشکیل می‌دهند. این دروازه ساخته شده از جنس ماسه سنگی، 5 گذرگاه دارد که بخش میانی آن مختص به عبور و مرور خانواده سلطنتی بوده است. نگهبانان و ماموران جمع کننده عوارض نیز در دو ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است.

دروازه براندنبورگ برلین را از جمله مشهورترین بنای یادبود این شهر می‌دانند و در گذشته آن را مرکز تقسیم برلین شرقی و غربی می‌دانستند. این مکان که در خیابان پاریس پیلاتس میته قرار دارد، امروزه جزء دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری برلین به شمار می‌رود و هر ساله مراسم باشکوهی به مناسبت سال نو در آن برگزار می‌شود.

دروازه براندنبورگ از معروف‌ ترین دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

معرفی جزیره موزه در برلین از دیدنی‌ های برلین

جزیره موزه یکی دیگر از دیدنی های برلین است که دیدن آن را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم، چرا که این مکان دیدنی در یونسکو به ثبت رسیده و آثار ارزشمندی از جمله آثار تاریخی، عتیقه‌های سلطنتی و آثار ملی کشور را می‌توانید در اینجا ببینید. این جزیره دیدنی دارای 5 موزه مجزا است که به طور کلی بیانگر تاریخچه مصر باستان و امپراتوری بیزانس می‌باشد که البته به خوبی حاکی از تاریخچه برلین نیز خواهد بود. موزه آلتس یا قدیمی، موزه جدید، موزه پرگامون، موزه بوده و همچنین گالری هنری قدیمی ملی 5 موزه موجود در این جزیره هستند. جزیره موزه برلین 400 متر طول دارد و در کنار رودخانه اسپری واقع شده است.

معرفی جزیره موزه در برلین از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

کاخ شارلوتنبورگ برلین از دیدنی‌ های برلین

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی شهر برلین، قصری باشکوه و مجلل است که توسط گنبد مرکزی آن با ارتفاع 50 متر شناخته می‌شود. این کاخ که در زمره جذاب‌ترین دیدنی های برلین قرار دارد در مجاورت یک باغ بزرگ پرتقال قرار دارد و از کهن‌ترین میراث پروسی در برلین به شمار می‌رود که در اواخر قرن 17 ساخته شده است و نام آن را برگرفته از نام اولین ملکه پروسی در برلین انتخاب کرده‌اند. این کاخ چند دهه محل اقامت خاندان سلطنتی آلمان بوده است.

کاخ شارلوتنبورگ سالن جذابی برای دیدن دارد که به آن New Wing می‌گویند. در بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید وسایل و نقاشی‌های بی‌نظیری را ببینید که متعلق به مقامات حکومتی و سلطنتی آن زمان بوده است. اتاق غذاخوری و همچنین گالری طلایی زیباترین بخش دیدنی این کاخ هستند که کلکسیونی از ظروف چینی منحصر به فرد و جواهرات سلطنتی در آنجا قرار دارند. کاخ پارک، غرفه جدید، ایوان چایخوری، خانه ییلاقی یا همان عمارت جدید، آرامگاه سلطنتی و حیاط بزرگ از دیگر مکان‌های دیدنی این کاخ باشکوه هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

کاخ شارلوتنبورگ برلین از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

بنای رایشتاگ از دیگر دیدنی‌ های برلین

این بنا با اعلام امپراتوری آلمان و به منظور مستقر شدن دولت آلمان ایجاد شد. ساخت بنای رایشتاگ 10 سال طول کشید و از آنجایی که در یک حادثه آتش سوزی در سال 1933 بخش‌های متعددی از آن نابود و تخریب شد دوباره همین بنا توسط دولت آلمان در سال 1970 بازسازی شد.

در بازسازی بنای رایشتاگ، گنبد آن به طرز زیبایی ساخته شده است. این گنبد شیشه‌ای توانسته فضای ساختمان را منحصر به فرد جلوه دهد و از داخل امکان دیدن ساختمان‌های بیرون را دارید. رستورانی در این ساختمان راه اندازی شده است که توصیه می‌کنیم حتما یک شب را به این رستوران رفته و علاوه بر خوردن یک غذای محلی از چشم‌انداز زیبای شهر نیز لذت ببرید.

بنای رایشتاگ از دیگر دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

بازدید از کلیسا های دیدنی برلین

در شهر برلین کلیساهای بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را نیز در لیست دیدنی های برلین و برنامه سفر خود قرار دهید. در این بخش به معرفی برخی از این کلیساها می پردازیم:

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم: این بنا که یکی از معروف‌ترین دیدنی های برلین به شمار می‌رود، شامل 3 کلیسا است و بنای اصلی آن برجی با 63 متر ارتفاع می‌باشد. در سال 1961 یک کلیسای فوق مدرن در کنار ساختمان قدیمی و کهن این کلیسا بنا شده است. این بنا را می‌توان جالب‌ترین دیدنی های برلین دانست که در اصل 2 کلیسا است، یکی کلیسای مدرن و دیگری بقایای کلیسای قدیمی و اصلی. این کلیسا که در سال 1895 برای شاه ویلهلم اول بنا شد، امروزه شامل یک سالن یادبود با عکس های، آثار معماری و موزاییک باقیمانده از دوران جنگ می‌باشد.

یک مجسمه مسیح و یک صلیب میخی از دیگر دیدنی‌های این کلیسا است. شما می‌توانید علاوه بر بازدید در مراسم عبادت هفتگی و مراسم یکشنبه در این کلیسا شرکت کنید.

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم | یوروپ تورز

کلیسای جامع برلین: این کلیسا را بزرگترین کلیسای شهر می‌دانند که به سبک باروک جدید ساخته شده و گنبدی 75 متری دارد. ناقوس این کلیسا را متعلق به سال 1532 و از سه بخش ساخته شده است. یک بخش شامل کلیسای یادبود می‌باشد. بخش دیگر برای غسل تعمید و نکاح است و بخش سوم آن به کلیسای منطقه‌ای شناخته می‌شود. گالری و راه پله امپریال به همراه کتیبه‌های برنزی و نقاشی‌های بی‌نظیر آن مهمترین بخش دیدنی این کلیسا به شمار می‌رود. در این کلیسا مقبره افراد مشهوری از قبیل فردریش و همسرش نیز وجود دارد.

کلیسای جامع برلین | یوروپ تورز

کلیسای جامع فرانسوی: در سال 1705 و 20 سال پس از استقرار جامعه هوگو نت در شهر برلین این کلیسا ساخته شد. این بنا که از محبوب‌ترین دیدنی های برلین می‌باشد دارای یک برج با 70 متر ارتفاع است و نرده ایوان آن با ارتفاع 40 متری شکوه بی‌نظیری را به آن بخشیده است. در بخش همکف این کلیسا می‌توانید از موزه هوگو نت و تاریخچه این جامعه در فرانسه و آلمان آشنا شوید.

کلیسای جامع فرانسوی | یوروپ تورز

میدان پوتسدامر از جذاب ترین دیدنی های برلین

در کنار بناهای تاریخی و دیدنی شهر برلین، برخی از میدان‌های این شهر نیز جزء دیدنی های برلین محسوب شده و بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. میدان پوتسدامر در مرکزی‌ترین نقطه شهر قرار دارد و آن را یکی از جذاب‌ترین دیدنی های برلین می‌دانند. مرکز کشف لگولند در نزدیکی این میدان قرار دارد و شما می‌توانید ساعاتی را در این مرکز سرگرم باشید. وجود مراکز خرید متعدد، آسمان خراش‌ها، سینما، کافی شاپ‌ها و رستوران‌های متعدد به جذابیت این میدان افزوده است. جالب است بدانید پرسرعت‌ترین آسانسور اروپا در برج Koolhof و در این میدان قرار دارد که از درون آن منظره بسیار زیبایی را می‌توانید مشاهده کنید.

جالب است بدانید اولین چراغ راهنما در اروپا در این میدان نصب شده است. میدان پوتسدامر از جمله محبوب‌ترین دیدنی های برلین است چرا که در زمستان می‌توانید از سورتمه سواری، بازی رو یخ، پاتیناژ و همچنین جشنواره اسکی سواری در این میدان نهایت لذت را ببرید. به علاوه اینکه هر ساله در ماه فوریه جشنواره معروف و بین‌المللی فیلم برلین در این میدان برگزار می‌شود.

میدان پوتسدامر از جذاب ترین دیدنی های برلین | یوروپ تورز

ژاندارمن مارکت زیباترین میدان برلین

این میدان عمومی که امروزه آن را یک شاهکار و زیباترین دیدنی های برلین می‌دانند که در فصل زمستان به یکی از جذاب‌ترین بازارهای کریسمس تبدیل می‌شود. اگر در فصل تابستان به برلین سفر می‌کنید حتما از ارکسترهای و ملودی‌های کلاسیک اجرا شده در این میدان که در فضای باز اجرا می‌شوند نهایت لذت را ببرید. مجموعه خانه کنسرت در این میدان به همراه دو کلیسا بر زیبایی این میدان افزوده است.

یکی از بزرگترین میادین شهر که جزو دیدنی های برلین نیز محسوب می‌شود همین میدان است. این میدان در قرن هفدهم میلادی ایجاد شده و سه ساختمان اصلی در مجاورت آن قرار دارند. کلیسای جامع فرانسوی، کلیسای جامع برلین و همچنین سالن تئاتر Konzerthaus از جمله دیدنی های برلین هستند که در این میدان واقع شده‌اند. این میدان هم در روز و هم در شب جذابیت‌های بسیاری دارد و می‌توانید برای دیدن تئاتر و یا اجرای ارکستر سمفونی‌های برلین به آنجا بروید.

ژاندارمن مارکت زیباترین میدان برلین | یوروپ تورز

خیابان اونتردن لیندن در برلین

یکی از باشکوه‌ترین بلوارها در قلب شهر برلین، همین خیابان است که می‌تواند آغاز شناخت شهر برلین باشد. شاید بتوان گفت وجود رستوران‌ها، مراکز خرید متعدد و کافه‌های بی نظیر در امتداد این خیابان آن را به یکی دیگر از محبوب‌ترین دیدنی های برلین مبدل کرده است.

اماکن مهمی در این خیابان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به دانشگاه هومبولت، کلیسای جامع سنت هدویگ و خانه اپرا اشاره کرد خیابان Unter den Linden نخست به منظور گذرگاهی برای خانواده سلطنتی برای رفتن به منطقه شکاری Tiergarten ایجاد شد اما هم اکنون شاه راهی برای رسیدن به قلب برلین و بسیاری اماکن دیدنی دیگر می‌باشد. در مرکز این خیابان پیاده روی وسیعی وجود دارد که سراسر آن را درختان متعدد به ویژه درختان لیمو پوشانده و استراحتگاه خوبی در میان هیاهوی شهر است. این خیابان 1400 متر طول دارد و منطقه پاریسر پلاتس را به Lustgarten متصل می‌کند.

خیابان اونتردن لیندن در برلین | یوروپ تورز

محله نیکولای از قدیمی‌ ترین دیدنی‌ های برلین

اگر قصد دارید در سفر به شهر برلین، سری به محله‌های قدیمی این شهر بزنید، می‌توانید به محله نیکولای بروید. در این محله بسیاری از قدیمی‌ترین جاذبه‌ها و دیدنی های برلین وجود دارد که امکان بازدید از آنها برای عموم وجود دارد. کلیسای سنت نیکولاس و تعدادی موزه دیدنی از جمله این اماکن دیدنی هستند.

وجود کارگاه‌های هنری در این محله بر جذابیت آن افزوده و می‌توانید زیباترین صنایع دستی را برای عزیزان خود به عنوان سوغات برلین از این کارگاه‌ها خریداری کنید. پس از گشت و گذار در محله قدیمی نیکولای می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌های آن رفته و از خوردنی‌های محلی شهر برلین نهایت لذت را ببرید.

محله نیکولای از قدیمی‌ ترین دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

گروسر تیر گارتن یا همان باغ حیوانات از دیدنی‌ های برلین

علاوه بر دیدنی‌های تاریخی برلین، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی این شهر نیز دیدن کرده و سفر خاطره انگیزی را برای خود فراهم کنید. یکی از مشهورترین دیدنی های برلین باغ حیوانات یا همان گروسر تیر گارتن است که در گذشته منطقه شکاری خانواده سلطنتی بوده است.

این منطقه شکاری به صورت محافظت شده بوده و گونه‌های بسیاری در آن زندگی می کنند. این باغ از سال 1700 میلادی در اختیار عموم قرار گرفت و به پارک تزئینی تغییر ماهیت داد. مجسمه ملکه لوئیس، بنای یادبود فردریش ویلهلم سوم و همچنین بنای یادبود تیر گارتن یا همان ستون بزرگ پیروزی از جمله مهمترین دیدنی‌ها در این پارک هستند.

گروسر تیر گارتن یا همان باغ حیوانات از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

جنگل گرون والد از دیدنی‌ های برلین

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری برلین جنگل گرون والد است که گونه‌های گیاهی بسیاری در آن یافت می‌شود. ازدحام درختان بلند قامت اقاقیا، راش، بلوط، توس، کاج و همچنین صنوبر بر زیبایی این جنگل افزوده است. اگر به دیدن این جنگل که در شمار بهترین دیدنی های برلین قرار گرفته است، می‌روید بهتر است خودتان را برای انجام ورزش های آبی و شنا آماده کنید. چرا که یک دریاچه به طول 9 کیلومتر در این جنگل وجود دارد.

از طرفی دیگر می‌توانید بر روی تپه مصنوعی تا فلسبرگ رفته و در ارتفاع 80 متری از دیدن منظره زیبای جنگل لذت کافی را ببرید. برج گرونوالد که یادبودی از امپراتور ویلهلم اول است و همچنین کلبه‌های شکارچیان قدیمی که امروزه به موزه تبدیل شده اند از دیدنی‌های این جنگل بشمار می‌روند.

جنگل گرون والد از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

باغ جانورشناسی برلین از دیدنی‌ های برلین

یکی دیگر از دیدنی های برلین که می‌توانید از آن بازدید کنید باغ جانورشناسی برلین است. جالب است بدانید این باغ از جمله پرطرفدارترین دیدنی های برلین است که هر ساله حدود 3.000.000 نوریست را میزبانی می‌کند. در این باغ بیشتر از 15.000 حیوان زندگی می‌کند و تنوع گونه‌های آن به 1600 نوع می‌رسد.

وسیع‌ترین قفس پرندگان اروپا در این باغ وجود دارد و علاوه بر این، وجود یک آکواریوم در این باغ به محبوبیت و جذابیت این مکان افزوده است که می‌تواند در آن انواع عروس دریایی، کوسه، ماهی و بسیاری آبزیان دیگر را از نزدیک ببینید. جذابیت این باغ در زیستن میمون‌ها و پانداها در فضای باز است که فضای بسیار دیدنی را ایجاد کرده است.

باغ جانورشناسی برلین از دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

باغ گیاه شناسی از زیباترین دیدنی‌ های برلین

این باغ را می‌توان مهمترین و بزرگترین باغ گیاه شناسی در جهان دانست که در ابتدا به عنوان آشپزخانه و محلی برای کاشت گیاهان مصرفی کاخ سلطنتی بود. باغ گیاه شناسی برلین 104 هکتار مساحت دارد و بیش از 22.000 گونه گیاهی در آن پرورش می‌یابد.

امروزه با وجود گلخانه‌های متعدد و تالاب بزرگی که در این باغ وجود دارد، انواع گیاهان دارویی، گرمسیری، نیمه گرمسیری و همچنین گیاهان دریایی و مردابی نیز در این باغ پرورش می‌یابند. موزه گیاه شناسی بخش دیگر این مکان دیدنی است که جایگاه بیش از 2.000.000 گونه گیاهی می‌باشد که حتما ارزش دیدن را دارد.

باغ گیاه شناسی از زیباترین دیدنی‌ های برلین | یوروپ تورز

یادبود هولوکاست در برلین

یکی دیگر از دیدنی های برلین یادبود هولوکاست است که می‌توانید برای بازدید از آن اقدام کنید. این بنا نمادی از کشته شدن دسته جمعی یهودیان به دست هیتلر است که 2000 قطعه بتنی در روی یک زمین وسیع با نماد قبرستان به شکلی پراکنده قرار گرفته اند. در آن زمان هیتلر که یهودی‌ها را عامل اوضاع بد اقتصاد کشور می‌دانست دستور داد آنها را به صورت دسته جمعی بکشند. از جمله مکان‌های دیدنی دیگر در کنار این مکان می‌توان به سنگر ضد بمب هیتلر و پناهگاه او که در آن خودکشی کرده است، اشاره نمود.

یادبود هولوکاست در برلین | یوروپ تورز

معرفی دیگر مکان‌ های دیدنی شهر برلین

در زمینه دیدنی های برلین لازم است بدانید این شهر تا دلتان بخواهد مکان‌های دیدنی و جذاب دارد و در طول سفر می‌توانید از دیدن آنها لذت برده و خاطره انگیزترین سفر را برای خود رقم بزنید. علاوه بر تمامی مواردی که پیشتر ذکر شد پناهگاه گزند برونن، یونگ فرن میله، باغ‌های جهان برلین، معبد بودایی در اشپانداو، شهر قدیمی تگزاس برلینف، کوه‌دار خبرگ برلین، یادبود روم لسبورگ و همچنین پیاده رو هوایی تفرجگاه ماریتزا هنر اشاره نمود. علاوه بر بازدید دیدنی های برلین در سفر به این شهر حتما  پرواز آزاد بر فراز شهر را تجربه کرده و از این تفریح نیز نهایت لذت را ببرید.

معرفی دیگر مکان‌ های دیدنی شهر برلین | یوروپ تورز

سوالات متداول دیدنی های برلین

در کل برلین و دیدنی های این شهر چگونه است؟

جالب است بدانید شهر برلین برای هر نوع سلیقه و خواسته‌ای حرفی برای گفتن دارد، تنوع دیدنی های برلین، تفریحات شبانه، هیاهوی شهر و لذت خرید در آن، موسیقی و هنر و همچنین تاریخ پر پیچ و خم آن دلیلی شده تا افراد مختلف با هر سلیقه و هدفی عاشق سفر به برلین باشند.

بهترین کلیساهای شهر برلین چه کلیساهایی هستند؟

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم، کلیسای جامع برلین و کلیسای جامع فرانسوی.

معروف ترین دیدنی شهر برلین چیست؟

قطعا با شنیدن نام برلین، اولین تصویری که به ذهن شما می‌رسد، همین دروازه دیدنی و تاریخی باشد. دروازه براندنبورگ برلین در قرن 18 میلادی بنا شده است. این بنای تاریخی را برای فریدریش ویلهلم دوم پادشاه آن زمان ساخته‌اند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!