دروازه براندنبورگ برلین | معرفی – تصاویر – تاریخچه

دروازه براندنبورگ برلین | معرفی – تصاویر – تاریخچه

دروازه براندنبورگ برلین، یکی از آثار به جا مانده از دیوار برلین است که امروزه تنها دروازه باقی مانده از دوران‌های تاریخی این شهر می‌باشد.

دروازه براندنبورگ برلین، یکی از آثار به جا مانده از دیوار برلین است که امروزه تنها دروازه باقی مانده از دوران‌های تاریخی این شهر می‌باشد. اگر چه در آن زمان‌ها شهر برلین به واسطه ۱۸ دروازه با دیگر شهر‌ها ارتباط داشت اما از آن ۱۸ دروازه تنها همین دروازه براندنبورگ بجا مانده است که امروزه ارزش بسیار زیادی برای اهالی این شهر دارد و توانسته از جذاب‌ترین دیدنی‌های آلمان و مراکز دیدنی برلین باشد که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می‌باشد.

این دروازه بنایی عظیم الجثه است و دارای دوازده ستون است که هر کدام از ستون‌ها دو به دو به هم چسبیده و در مقابل یکدیگر  در دو طرف دروازه براندنبورگ‌ایستاده‌اند و ۵ مسیر راهگذر را به وجود آورده‌اند. زیباترین قسمت براندنبورگ یک ارابه با ۴ اسب است که بر روی این دروازه خودنمایی می‌کند. لازم است بدانید آدولف هیتلر شکل این مجسمه را نمادی برای حزب نازی‌ها قرار داد.

دروازه براندنبورگ برلین | یوروپ تورز

آشنایی با دروازه براندنبورگ برلین

یکی از جاذبه‌های تاریخی در کشور آلمان دروازه براندنبورگ برلین می‌باشد. این دروازه تنها گذرگاهی است که از دوره‌های گذشته این شهر قدیمی به جا مانده است و در بین دیگر مکان‌های تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. این دروازه نمادی از دوران‌های جنگ سرد و همچنین تقسیم شهر برلین به دو قسمت غربی و شرقی در کشور آلمان می‌باشد، از نظر معماری سازه‌های سنگی و آهکی این دروازه یکی از مشهورترین و زیباترین نمونه‌ها از سازه‌های نئوکلاسیک به حساب می‌آید.

تاریخ دروازه براندنبورگ برلین

ساخت دروازه براندنبورگ در شهر برلین به سال‌های ۱۷۸۸ میلادی تا سال ۱۷۹۱ تعلق دارد. این بنا با دستان هنرمند معمار معروف آلمانی به نام کار دل هارد لانگانس با الهام گرفتن از دروازه مشهور ورودی آکروپلیس در شهر آتن طراحی شده است، این دروازه نزدیک به ۲۶ متر بلندی دارد و طول آن به ۵/۶۵ متر می‌رسد و عمقی به اندازه ۱۱ متر را در بر گرفته است.

دروازه براندنبورگ برلین به واسطه ۲ ردیف ستون شش تایی بر پا‌ایستاده و در بین دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر برلین خودنمایی می‌کند. در سال ۱۷۹۳ میلادی بر روی دروازه براندنبورگ ۴ یوغ مجسمه‌ای معروف به ارابه گذاشته شده است که ساخت این مجسمه‌ها و جاسازی آن بر سردر این دروازه خود داستان جالب دیگری دارد.

ماجرای مجسمه های دروازه براندنبورگ

در سال ۱۸۰۶ میلادی زمانی که ناپلئون توانست شهر برلین را فتح کند هنگام برگشت به فرانسه این چندین مجسمه یوغ و ارابه را به نشان پیروزی و همینطور غنیمت جنگی همراه خود به کشور فرانسه برد. اما پس از برکناری اجباری ناپلئون از سلطنت، دوباره در سال ۱۸۱۴ مجسمه‌های برده شده به برلین بازگردانده شدند و مجدداً بر روی سردر دروازه براندنبورگ برلین به سمت شرق رو به مرکز شهر برلین گذاشته شد.

این ارابه‌ای که همراه با ۴ اسب می‌باشد به دستان فردی با نام یوهان گوتفرید شادو از جنس برنز  طراحی و ساخته شده است. این مجسمه به ویکتوریا الهه قدرتمند و پیروز رومیان باستان  با ۲ بال رویایی ارتباط دارد. خوب است بدانید  این مجسمه ۲ سال قبل از اینکه کار دروازه براندنبورگ به پایان برسد در نقطه مرکزی این دروازه دقیقاً در بالای بزرگترین دروازه میانی قرار داده شده است.

مشهور شدن دروازه براندنبورگ در شهر برلین

در سال ۱۹۴۶ پس از تقسیم شدن کشور آلمان این دروازه تاریخی به بخش کمونیستی تعلق گرفت. هنگامی که در سال ۱۹۶۱ میلادی مردم برلین ساخت دیوار این شهر را آغاز کردند مجدداً شهر برلین به یک منطقه امن و حفاظت شده تبدیل شد که هر کسی اجازه ورود به شهر برلین را نداشت اما پس از مدتی این دیوار فروپاشی شد و نزدیک به 100.000 نفر در برلین جمع شدند و به سبب اتحاد دوباره جشنی ملی برگزار کردند.

در این دوران دروازه براندنبورگ برلین به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی در مقابل یکی از مشهورترین میدان‌های شهر برلین با نام میدان پاریسر پلاتس قرار گرفت تا اینکه طی حوادث جنگ جهانی دوم بسیاری از ساختمان‌های اطراف میدان پاریسر پلاتس به ویرانه تبدیل شدند. در سال ۱۹۹۰ میلادی پس از اینکه دولت آلمان دوباره متحد شد تعداد بسیاری از ساختمان‌ها بازسازی شده و به خانه‌های شیک و مجلل و همینطور سفارتخانه‌ها و البته هتل‌های لاکچری ۵ ستاره درآمده و شهر برلین جان تازه‌ای به دست آورد.

دروازه زیبای براندنبورگ در برلین

این بنای تاریخی در قرن هجدهم به دستور یکی از پادشاهان پروس به نام فریدریش ویلهلم در ابتدای انقلاب با تاویان بنا شده است. دروازه براندنبورگ برلین در قسمت غربی شهر برلین در تقاطع دو خیابان اصلی اونتر دن لیندن و همچنین خیابان ابرت قرار گرفته است، این دروازه بی‌نظیر تنها دروازه‌ای است که از میان دیگر دروازه‌های تاریخی شهر برلین باقی مانده و به عنوان یک درب ورودی عظیم الجثه در ابتدای خیابان اونتر دن لیندن به چشم می‌خورد.

دروازه زیبای براندنبورگ در برلین | یوروپ تورز

جالب است بدانید در انتهای این خیابان، قصر شهری پادشاهی پروس واقع شده است که دربردارنده درختان لیندن فراوانی است. امروزه دروازه براندنبورگ برلین یکی از مشهورترین نماد‌های اروپا به شمار می‌آید. در شمال این دروازه ساختمان پارلمان قرار گرفته است که فاصله این دو با یکدیگر در حدود یک بلوک می‌باشد،

بزرگترین دروازه در آلمان

دروازه براندنبورگ برلین یکی از مکان‌های تاریخی کشور آلمان می‌باشد که این دروازه در غرب برلین به سبک دریک بنا شده است. این دروازه عظیم ۵ راه عبوری دارد اما در زمان‌های گذشته مردم تنها اجازه داشتند فقط از ۲ مسیر منتهی الیه این دروازه استفاده کنند. جالب است بدانید علی رغم روی کار آمدن دولت‌های گوناگون در کشور آلمان با جهت‌های مختلف سیاسی این دروازه همچنان پابرجا مانده است. دروازه براندنبورگ برلین به زبان محلی براندنبورگر‌تر خوانده می‌شود. این دروازه نماد رژیم‌های گوناگونی از امپراتوری  پروسیا و رژیم نازی‌ها گرفته تا رژیم کمونیستی‌ها بوده است.

اما در عصر حاضر دروازه براندنبورگ برلین نمادی از آزادی و همینطور صلح است. در حقیقت این دروازه در زمان‌های گذشته تنها ورودی شهر برلین بوده که امپراتور پرؤسا آن را سمبل صلح مینامیده است. این دروازه به واسطه ۶ ستون به صورت ۳ به ۳ از وسط حالت قرنیه دارد، دروازه براندنبورگ در برلین ۴ دروازه کوچک در طرفین و همچنین یک دروازه بزرگ دقیقاً در وسط براندنبورگ واقع شده است که مجسمه ارابه با نام آن کوادریگا در قسمت جلوی دروازه بزرگ جای گرفته است.

کوادریگا نشانی از ارابه و اسب‌هایی است که در زمان امپراتوری روم به واسطه این یوغ‌ها فاتحان را بر روی ارابه نشانده و می‌بردند. در ابتدای ساخت این مجسمه، ویکتوریا حلقه‌هایی نمادین از برگ‌های درخت بلوط را در دست داشت اما بعد از اینکه مجسمه از فرانسه به برلین بازگشت به نشانه قدرت امپراتوری یک صلیب آهنین و یک عقاب به جای برگ‌های بلوط جایگزین شد. پس از امپراتوری روم‌ها و با دست گرفتن حکومت آلمان توسط نازی‌ها این دروازه از نماد صلح به نماد قدرت تغییر یافت و در دوره‌ای هم دروازه براندنبورگ برلین نمادی از ظلم و ستم شوروی‌ها شناخته می‌شد.

دیوار برلین

در ۱۴ ماه آگوست سال ۱۹۶۱ یعنی یک روز پس از ساخت دیوار برلین این دروازه بسته شد و هیچ رفت و آمدی در اطراف میدان پارستر پلانز که صورت نمی‌گرفت که همین امر سبب شد تا شهر برلین را جدای از کشور آلمان اعلام کند تا اینکه در سال ۱۹۸۹ این دیوار تخریب شد و مردم برای رسیدن به آزادی در کنار دروازه براندنبورگ برلین جشن بزرگی را بر پا کردند. امروزه با گذشت سال‌ها از این اتفاق مردم برلین در چنین روزی هر ساله جشن‌هایی را در این دروازه بر پا کرده و سعی می‌کنند تا با انجام مراسماتی شادی خود را به همگان نشان دهند.

دروازه ای قدیمی در آلمان

دروازه براندنبورگ برلین تنها دروازه قدیمی است که در طول حوادث متمادی سالم مانده است. در واقع این بنا در جنگ جهانی دوم کمترین  صدمات را متحمل شد. البته آسیب‌های جزیی بر پیکره این بنا وارد شد اما دولت‌های حاکم بر آلمان شرقی و همچنین آلمان غربی با یکدیگر هم پیمان شده و دروازه براندنبورگ را در برلین تعمیر کردند. خوب است بدانید در سال ۲۰۰۰ تغییرات دیگری بر چهره اصلی این دروازه به وجود آمد و به دلیل سالروز دوازدهمین فروپاشی دیوار شهر برلین از این دروازه رونمایی شد.

بازدید از دروازه براندنبورگ برلین

بازدید از این بنای قدیمی در تمام روز‌ها و هر ساعتی از شبانه روز برای عموم آزاد است و هر علاقمندی می‌تواند به طور رایگان از این دروازه زیبا و تماشایی دیدن داشته باشد چرا که هیچگاه این دروازه بسته نمی‌شود. البته زمانی بازدید از این دروازه قدیمی می‌تواند لذت بخش باشد که سرگذشت‌های آن را شنیده و در زمان تماشا به یاد‌آورید. بهترین زمان بازدید این دروازه تاریخی هنگام عید کریسمس می‌باشد زیرا تعداد زیادی از شهروندان برلین در کنار دروازه براندنبورگ برلین حضور داشته و سعی می‌کنند همراه با موسیقی و آتش بازی فرا رسیدن سال نو میلادی را جشن بگیرند.

شما در این مکان می‌توانید مسابقات فوتبال را بر روی  پرده‌های بسیار بزرگی که بر روی دیواره‌های دروازه براندنبورگ نصب شده است تماشا کنید، البته نه تنها در شب‌های کریسمس بلکه به هر مناسبی مردم برلین به نشان پیمان و همبستگی به اتحاد دوباره آلمان در بین ستون‌های این دروازه شگفت‌انگیز تجمع پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید بر روی ستون‌های این دروازه نقوشی برجسته مربوط به داستان‌های اساطیر یونانی‌ها به تصویر کشیده شده است، تقسیم‌بندی این دروازه به بخش‌ها و گذرگاه‌های مختلف طبق قانونی خاص انجام گرفته است به طوری که بخش مرکزی که معمولاً بزرگترین مسیر دروازه براندنبورگ برلین تنها مخصوص عبور و مرور خانواده سلطنتی بوده و مسیر‌های مجاور این بخش تنها برای تردد اشراف استفاده می‌شده است و در نهایت مردمان عادی باید از دو مسیر منتهی الیه گذر می‌کردند.

محل جدایی شرق از غرب

در حقیقت باعث جدایی شوروی و همچنین قسمت‌های شرق و غرب شهر برلین از بقیه قسمت‌های دنیا همین دروازه براندنبورگ در شهر برلین می‌باشد. این دروازه همان محلی است که برخی رئیس جمهوری‌های دولت آمریکا با نام رونالد ریگان و همینطور جان اف کندی برای مردم شهر برلین سخنرانی کردند.

در این مکان بود که رونالد ریگان خطاب به آقای می‌خوائیل گورباچف که دبیر کل کشور شوروی بود بیان کرد: آقای می‌خوائیل گورباچف اگر به دنبال دستیابی به
موفقیت‌های زیاد برای شوروی و همچنین اروپای شرقی هستی، چنانچه به دنبال طلب آزادی هستی به سمت این دروازه بیا و در‌های آزادی و صلح را باز کن. این اتفاق در دروازه براندنبورگ شهر برلین در تابستان سال ۱۹۸۷ میلادی روی داده است.

مکان‌های دیدنی اطراف دروازه براندنبورگ برلین در دو سمت از دروازه براندنبورگ شهر برلین دو ساختمان کوچک به چشم می‌خورد که در اواخر دهه سال ۱۹۹۰ به واسطه معماری برجسته به اسم جوزف پاول کلایهیس طراحی شده است تا بتواند جایگزین مناسبی برای عمارت‌هایی باشد که در اطراف دروازه براندنبورگ ضمن جنگ جهانی دوم تخریب شده‌اند باشد. در سمت چپ این دروازه خانه ماکس لیبرمان و همینطور نقاش و گراورساز دو ملیتی آلمانی _‌یهودی و البته در سمت راست این دروازه یک خانه تابستانی قرار دارد.

امروزه این بنا یکی از مکان‌های زیبا و لوکس شهر برلین به شمار می‌آید که بسیاری از گردشگران و توریست‌ها علاقه زیادی به تماشای آن دارند. البته به واسطه قرار گرفتن مراکز تجاری بزرگ و هتل‌های لاکچری بازدید از دروازه براندنبورگ بیش از پیش رونق گرفته است و برای بازدیدکنندگان جذاب خواهد بود.

محل جدایی شرق از غرب | یوروپ تورز

سوالات متداول دروازه براندنبورگ برلین

دروازه براندنبورگ برلین چیست؟

دروازه براندنبورگ برلین، یکی از آثار به جا مانده از دیوار برلین است که امروزه تنها دروازه باقی مانده از دوران‌های تاریخی این شهر می‌باشد.

این دروازه طی چه سالهایی ساخته شده است؟

ساخت دروازه براندنبورگ در شهر برلین به سال‌های ۱۷۸۸ میلادی تا سال ۱۷۹۱ تعلق دارد.

برخی از ویژگی های این دروازه چیست؟

دروازه براندنبورگ برلین یکی از مکان‌های تاریخی کشور آلمان می‌باشد که این دروازه در غرب برلین به سبک دریک بنا شده است. این دروازه عظیم ۵ راه عبوری دارد اما در زمان‌های گذشته مردم تنها اجازه داشتند فقط از ۲ مسیر منتهی الیه این دروازه استفاده کنند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!