کلیسای جامع فرانسوی از دیدنی های برلین

کلیسای جامع فرانسوی از دیدنی های برلین

از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر برلین می‌توان به کلیسای جامع فرانسوی برلین اشاره نمود. کلیسای جامع فرانسوی برلین که در سال 1507 میلادی در این شهر بنا شده است، یکی از سه ساختمان مهم و دیدنی در اطراف میدان ژاندرمن مارک شهر برلین است که در زمره جاذبه‌های فرهنگی شهر قرار دارد و هر ساله در مناسبت‌های گوناگون میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می‌باشد.

چنانچه شما نیز قصد دارید به بازدید این مکان بروید و یا با دیدنی‌های کلیسای جامع فرانسوی برلین بیشتر آشنا شوید می‌توانید با ما در این بخش همراه شوید.

کلیسای جامع فرانسوی | یوروپ تورز

تاریخچه کلیسای جامع فرانسوی برلین

سال ساخت این بنا همانطور که گفته شد به سال 1507 میلادی بر می‌گردد که برای گروهی از پیروان مذهب پروتستان ساخته شد که در سال 1685 میلادی از کشور فرانسه به آلمان آمده بودند. لوئیس کایارت و کارل فون گونارد اولین قسمت‌های کلیسای جامع فرانسوی برلین را در سال 1701 شروع کردند.

آنها در سال 1705 کار خود را به اتمام رساندند و این کلیسا را برای جامعه هوگونوت (کالوینیستی) بنا کردند. در این مدت، هاگوئنوت‌ها حدود 25 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دادند. کلیسای جامع فرانسوی برلین از معبد تخریب شده هوگونوت در چارلتون-سن-موریس، فرانسه الگوبرداری شد.

ساخت بخش دوم کلیسای جامع فرانسوی برلین

چندین سال پس از بنا نهادن کلیسای جامع فرانسوی برلین یعنی در سال 1785، در همان مکان یک کلیسای جدید به نام فردریش اشتات ساختند که برج گنبدی بسیار زیبایی نیز به همراه آن ساخته شد و نمای بسیار دیدنی را به این مجموعه افزود. ساخت بخش دوم کلیسا در زمان فردریش دوم کارل فون گوتارد و به کمک مسیحیان یونگرز صورت گرفت و یک برج گنبدی مجاور ساخت که در نهایت نام خود را به کلیسا داد. از نظر معماری، برج جزئی از کلیسا نیست و هر دو ساختمان دارای مالکیت‌های متفاوتی هستند. ساخت بخش دوم کلیسا بسیار ساده بود و هیچ کارکرد خاصی روی آن صورت نگرفته بود.

بازسازی کلیسای فرانسوی برلین

در سال 1785، در طول جنگ جهانی دوم و به دلیل یورش‌های بمب گذاری شده، بسیاری از ساختمان‌های ژاندرمن مارکت ویران شدند که کلیسای جامع فرانسوی برلین نیز بخشی از این ساختمان‌های ویران شده بود. این ساختمان برای مدت طولانی ویرانه باقی ماند، تا اینکه سرانجام در سال 1981 بازسازی آن آغاز شد.

اولین سرویس در کلیسای مرمت شده در عید پاک 1983 برگزار شد. این برج با نرده‌های دیدنی و کاریلن در سال 1987 برای جشن‌های 750 ساله سالگرد برلین افتتاح شد. معمار بازسازی‌کننده این بنا اوتو مارس نام داشت. در سال 1905 با ایجاد یک پیش‌بینی مرکزی سه محور در نمای غربی ساختمان توسط اتو مارس دوباره طراحی شد. ایده‌های او برای کلیسا تاثیرگذار باقی ماند و مرحله جدیدی از مرمت بین سال‌های 1978 و 1983 اتفاق افتاد، در نتیجه آسیب‌هایی که در طول جنگ با اضافه شدن یک طبقه متوسط ​​و یک اتاق اضافی رخ داد.

امروزه از مجامع کلیسای جامع فرانسوی برلین برای همایش‌های کلیسای انجیلی در آلمان استفاده می‌شود. پس از نوسازی تغییرات بسیاری در این کلیسا ایجاد شد، ورودی اصلی به سمت غرب منتقل شده و ورودی دقیقا همان جایی است که ورودی رستوران قرار دارد، قبلا منبر در شمال بود و هم اکنون منبر به همراه با ارگان، به سمت شرق تغییر مکان یافته است.

کتیبه‌ای بر روی شیروانی در بالای درگاه قرار دارد که گواه خوبی برای بازسازی کلیسای جامع فرانسوی برلین در دوره ویلهلمینیان است. روی این کتیبه نوشته شده: “به جلال خدا / خدای برپا نگه دارنده کلیسا / تحت حمایت از هوهنزولرن‌ها / ساخته شده در 1705/ بازسازی شده در سال 1905

بخش‌ های مختلف کلیسای جامع فرانسوی

جالب است بدانید که هر چند در نامگذاری این کلیسا از کلمه “Dom” به معنای کلیسای جامع در آلمانی استفاده شده اما این مکان بیشتر پناهگاهی برای فرانسوی‌های آن زمان بود و کمتر جنبه مذهبی داشت. امروزه نیز این ساختمان بیشتر یک برج است که جلوه بسیار زیبایی به میدان ژاندرمن مارکت بخشیده است. این ساختمان امروزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله گنبد، سکو، رستوران و همچنین موزه می‌باشد.

نمای بیرونی کلیسای جامع فرانسوی

جلال و شکوه این دو ساختمان به همراه گنبد زیبای آن و ایوان نرده‌ای، نمایی پانوراما را به مرکز شهر داده و چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. از مهمترین بخش‌‌های این کلیسا می‌ توان به برج 70 متری با ناقوس کلیسا، اتاق‌‌های برج و ایوان که نمایی پانوراما از شهر برلین را دارد، اشاره کرد.

گنبد خوشرنگ این کلیسا از در قسمت‌های پایینی  دارای 5 ضلع است و بخش‌های بالایی به صورت 8 ضلعی هستند که زیباترین نما را به این ساختمان بخشیده است. کاریلون کلیسای جامع فرانسوی برلین از 60 زنگ برنج تشکیل شده است که دومین کاریلون شهر به شمار می‌رود.

دیدن بین 1000 تا 1800 زنگ‌های برنزی ملودی‌های مختلف را تولید می‌کنند و می‌توانید آنها را درون برج گنبدی مشاهده کنید، یکی از زیباترین بخش‌های این کلیسا خواهد بود که توصیه می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید. سبک معماری این کلیسا نئو باروک بوده و در آن زیبایی‌های خارق العاده‌ای وجود دارد و توصیه می‌شود حتما بازدید از کلیسای جامع فرانسوی برلین را نیز در لیست مکان‌های دیدنی مورد نظر خود قرار بدهید.

نمای داخلی کلیسای جامع فرانسوی برلین

نمای داخل کلیسای جامع فرانسوی بسیار ساده است و همین سادگی دلیلی بر زیبایی آن خواهد بود. مطابق با سنت‌های جدید و اصلاح شده کلیسا، فضای داخلی ساده نگه داشته شده است. هیچ عکس و محرابی در آن وجود ندارد. از آنجا که سنت اصلاح شده جلوه‌های تصویری را ممنوع می‌کند، بنابراین کلیسا نمایش‌های تصویری و صلیبی را در بر نمی‌گیرد.

برای پیروان جان کالوین و کلیسای اصلاح شده، ممنوعیت تصویرسازی صرفا یک تحول منطقی از اصلاحات لوتر است. دلیل کتاب مقدس برای رد تصاویر در 10 فرمان یافت می‌شود که همه تصاویر از جمله “هرگونه تشبیه از هر چیزی را که در بهشت در بالا است، یا آنکه در زیر زمین است، یا آنکه در زیر آب است” ممنوع می‌باشد.

با این وجود، طاق‌های سقفی خمیده آن، زیبایی ظریف و ساده‌ای به آن می‌بخشند. تنها دکوراسیونی که در داخل کلیسا به چشم می‌خورد، اندام مجلل با تاج طلایی است. که در واقع نمادی از چشم خداست در زیر یک تاج طلایی. البته نمی‌توان از گچبری‌های بی‌نظیری که روی ستون‌های داخل کلیسا و همچنین در طاق آن انجام شده چشم‌پوشید چرا که نمای بسیار زیبایی را ایجاد نموده است.

نمای داخلی کلیسای جامع فرانسوی برلین | یوروپ تورز

ارگان طلایی در درون کلیسای جامع فرانسوی برلین

تنها مورد اصلی و دیدنی در کلیسا که از دوره قبل از جنگ باقی مانده، ارگان طلایی کلیسا است. این ارگان که در طول جنگ جهانی دوم در جای دیگری ذخیره شده است، حکاکی ارگانی که با برگ طلایی با قدمت 1754-554 طلاکاری شده و از زمان ویرانی جان سالم به در برد.

این ارگان تصویر یک چشم در شکم خورشید است که نشانگر موارد بسیاری است و تفاسیر بسیاری از آن شده است. نمادی گسترده از زمان مصر باستان و نمادی که توسط فراماسون‌ها (در میان دیگران) به تصویب رسید و به سمبل باز شدن تازه جامعه در دوران انقلاب فرانسه تبدیل شد. در یک دیدگاه دیگر، به طور کلی گواهی بر حضور همیشگی یک خدای ابدی هوشیار در بین انسان‌ها است. چشم توسط یک مثلث به نمایندگی از تثلیث خدا پدر، پسر و روح القدس قاب شده است.

سالن کنسرت کلیسای جامع فرانسوی

یکی از مهمترین مکان‌های برلین برای موسیقی، سالن کنسرت کلیسا است. کنسرت‌هایی با بالاترین کیفیت به طور مرتب در اینجا برگزار می‌شود. این کلیسا و همچنین کنسرت های هفتگی اعضای آن چ، پشتوانه خوبی برای کنسرت‌هایی است که توسط دیگر برگزار کنندگان برگزار می‌شود. جالب است بدانید در این سالن خدمات بسیار دیگری نیز ارائه می‌شود و پس از بازسازی‌های اخیر کلیسا، علاوه بر تغییر دکوراسیون سالن کنسرت، صندلی‌ها و تجهیزات داخلی آن نیز مقاوم‌تر و بهتر شدند.

موزه هوگونت در کلیسانی فرانسوی برلین

امروزه طبقه همکف کلیسای جامع فرانسوی برلین را به موزه‌‌ای با محوریت شناخت تاریخ اوگنو اختصاص داده‌اند. موزه هوگنوت در سال 1935 و مصادف با 250 سالگرد صدور حکم پوتسدام، افتتاح شد و نمایانگر داستان هوگوئوت‌ها در فرانسه و برلین می‌باشد. در این موزه تصاویر و آثار بسیاری مربوط به جامعه هوکونت هم در فرانسه و هم در آلمان در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند و با دیدن این تصاویر ارزشمند و آثار دیدنی علاوه بر اینکه می‌توانید اطلاعات جدیدی را در زمینه این دسته از مسیحیان پناهنده به آلمان کسب کنید، بلکه در دنیای جدیدی قدم بگذارید.

تاریخچه پناهندگان مذهبی فرانسوی در این نمایشگاه با استفاده از اسناد، نقاشی‌ها، حکاکی‌ها، کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و مدال‌ها بیان شده است. برخی از چهره‌های مشهور از جامعه اصلاح شده در برلین نیز در این موزه شرح داده شده است، مانند نویسنده تئودور فونتانه و هنرمند دانیل چودوویکی که او نیز طرح‌هایی را برای چهره‌های مجسمه ساز در شیرهای کلیسای جامع فرانسه ایجاد کرده است.

همچنین اسناد مربوط به تاریخ ساخت کلیسای جامع و کلیسای مجاور فریدریش فرانسه، در ژاندرمن مارکت، بمباران ساختمان‌ها در جنگ جهانی دوم و ساخت مجدد آنها نیز وجود دارد که می‌توانید از همگی بازدید کنید.

گنبد و سکوی کلیسای جامع فرانسوی برلین

یکی از جالب‌ترین لذت‌هایی که می‌توانید از دیدین این کلیسا داشته باشید بالا رفتن از پله‌های کلیسا و رسیدن به سکوی دیدنی آن است. اگر از 284 پله مارپیچ و پر پیچ و خم را که 40 متر ارتفاع و بلندی دارد؛ بالا بروید، به نرده دید گنبد می‌روید و منظره باشکوه ژاندرمن مارکت و اطراف آن می‌تواند برای شما بسیار جذاب و دیدنی باشد به طوری که ارزش این همه بالا آمدن را داشته باشد.

بازدید از این سکو برای عموم آزاد است. برای رفتن به سکوی کلیسای جامع فرانسوی برلین باید هزینه ورودی پرداخت کنید اما این هزینه مبلغ بسیار کمی است. پس از رسیدن به سکوی کلیسای جامع فرانسوی برلین، می‌توانید زیباترین عکس‌ها را از یک صحنه پانوراما ثبت کرده و در آلبوم خاطرات خود به عنوان یکی از زیباترین تصاویر خود برای همیشه نگه دارید.

رستوران کلیسا جامع فرانسوی برلین

لازم است بدانید در زیرزمین پناهگاه و از تابستان سال 2000 یک رستوران راه اندازی شده که می‌توانید پس از گشت و گذاری چند ساعته در میدان ژاندرمن مارک، کلیسای جامع فرانسوی برلین، مراکز خرید اطراف آن و یا دیگر ساختمان دیدنی در نزدیکی کلیسا، برای خوردن غذاهای محلی برلین و یا صرف نوشیدنی‌های گرم و سرد، ساعتی را در این رستوران نیز خوش بگذرانید و استراحت کوتاهی داشته باشید.

بازدید از کلیسای جامع فرانسوی برلین

همانطور که گفته شد این کلیسا در میدان ژاندرمن مارک شهر برلین قرار دارد. اما اگر در سفر به برلین قصد بازدید این نمای تاریخی مذهبی را داشتید، از نظر زمان بازدید لازم است بدانید؛ کلیسای جامع فرانسوی در ماه  آوریل تا 10 اکتبر از 11 صبح تا 7 عصر باز بوده آخرین دسترسی به سکو تا ساعت 6 عصر می‌باشد و اما در ماه نوامبر تا 10 مارس از 11 صبح تا 6 عصر باز بوده و آخرین زمان دسترسی به سکو تا ساعت 5.30 بعد از ظهر خواهد بود.

بازدید از این مکان دیدنی در برلین از روزهای سه شنبه تا یکشنبه برای عموم امکان‌پذیر خواهد بود. خدمات کلیسا نیز هر روز یکشنبه در ساعت 9.30 و 11 برگزار می‌شود. ساعت 11 نیز در اتاق ژرژ کاسالیس خدمات به زبان فرانسوی نیز وجود دارد. ورودی این کلیسا نیز برای بزرگسالان 3 یورو و برای کودکان تا 14 سال یک یورو می‌باشد.

بازدید از کلیسای جامع فرانسوی برلین | یوروپ تورز

سوالات متداول کلیسای جامع فرانسوی

تاریخچه مختصر این کلیسا چیست؟

سال ساخت این بنا همانطور که گفته شد به سال 1507 میلادی بر می‌گردد که برای گروهی از پیروان مذهب پروتستان ساخته شد که در سال 1685 میلادی از کشور فرانسه به آلمان آمده بودند.

ظاهر داخلی این کلیسا به چه شکلی است؟

نمای داخل کلیسای جامع فرانسوی بسیار ساده است و همین سادگی دلیلی بر زیبایی آن خواهد بود.

بازدید از این کلیسا در چه روزهایی امکان پذیر است؟

بازدید از این مکان دیدنی در برلین از روزهای سه شنبه تا یکشنبه برای عموم امکان‌پذیر خواهد بود. خدمات کلیسا نیز هر روز یکشنبه در ساعت 9.30 و 11 برگزار می‌شود. ساعت 11 نیز در اتاق ژرژ کاسالیس خدمات به زبان فرانسوی نیز وجود دارد. ورودی این کلیسا نیز برای بزرگسالان 3 یورو و برای کودکان تا 14 سال یک یورو می‌باشد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!