کاخ شارلوتنبورگ برلین را بیشتر بشناسید

کاخ شارلوتنبورگ برلین را بیشتر بشناسید

کاخ شارلوتنبورگ برلین، بی‌نظیرترین بنای تاریخی در کشور آلمان می‌باشد که در اواخر قرن هفدهم ساخته شده است. این کاخ به دستور سوفی شارلوت اولین ملکه امپراتور …

کاخ شارلوتنبورگ برلین، بی‌نظیرترین بنای تاریخی در کشور آلمان می‌باشد که در اواخر قرن هفدهم ساخته شده است. این کاخ به دستور سوفی شارلوت اولین ملکه امپراتور فردریش سوم در وسط یکی از  روستا‌های سرسبز شهر برلین به منظور عمارت تابستانی بنا شده است.

کاخ شارلوتنبورگ برلین دارای چندین ساختمان است که برخی از آن‌ها قدیمی و قسمت‌هایی از ساختمان‌ها بعد از حوادث جنگ جهانی بازسازی شده‌اند. در محوطه اطراف این کاخ باشکوه یک پارک و یک جنگل وجود دارد، زیباترین قسمت این بنا مجسمه‌هایی است که مربوط به فردریش کبیر به همراه پسر در وسط حیاط این کاخ می‌باشد.

کاخ شارلوتنبورگ برلین | یوروپ تورز

تاریخچه کاخ شارلوتنبورگ برلین

سوفی شارلوت خواهر کوچک جورج لوئیس یکی از چهره‌های برجسته اهالی هانوفر کشور آلمان بود. جورج لوئیس که اولین پادشاه انگلیس شناخته شد توانست خواهر خود را یعنی سوفی شارلوت را در سال ۱۶۸۴ میلادی به همسری فردریش سوم پادشاه منتخب کشور آلمان درآورد.

فردریش سوم که در زمان ازدواج خود خارج از شهر برلین زندگی می‌کرد تصمیم گرفت برخی از دارایی‌های خود را مانند روستای لیتز به همسرش شارلوت هدیه بدهد. سوفی شارلوت دستور داد تا در این روستا عمارتی باشکوه و عظیم برای تفریحگاه تابستانی او بنا کنند که در ابتدا این بنا کاخ لیتزنبورگ نامیده شد.

شارلوت بسیار به شاعران و فیلسوفان و همچنین موسیقیدانان علاقه داشت و بار‌ها این بزرگان هنر را به این کاخ دعوت می‌کرد. حتی فردریش سوم بدون دعوت به چنین مهمانی‌هایی وارد نمی‌شد. پس از آنکه سوفی شارلوت فوت شد همسرش فردریش سوم به افتخار و بزرگداشت شارلوت نام این کاخ را کاخ شارلوتنبورگ برلین نام گذاشت.

کاخ شارلوتنبورگ برلین

بزرگترین کاخی که در شهر برلین آلمان وجود دارد اشلوس شارلوتنبورگ یا همان کاخ شارلوتنبورگ است که در منطقه شارلوتنبورگ واقع در ناحیه شارلوتنبورگ _  ویلمر سدرف قرار گرفته است. این بنا مربوط به سال ۱۶۹۵ میلادی می‌باشد که با دستان هنرمند آلمانی به نام یوهان آرنولد نرینگ به سبک باروک و روکوکو ساخته شده است.

کاخ شارلوتنبورگ برلین در اواخر قرن هفدهم به دستور پادشاه پروس به نام فردریش سوم بنا شده که ساخت این کاخ پر شکوه تا قرن هجدهم طول کشید، دکوراسیون داخلی این کاخ بسیار عجیب و غریب است و توسط یک باغ بزرگ و سرسبز احاطه شده است به طوری در پشت این بنا یک جنگل وجود دارد و به این فضا مقبره، چایخانه، سالن تئاتر و همچنین چندین غرفه دیگر نیز اضافه شده است. این کاخ به همراه محوطه اطراف آن جزء یکی از فوق‌العاده‌ترین دیدنی‌های برلین و جاذبه‌های گردشگری کشور آلمان برشمرده شده است.

بزرگترین کاخ در شهر برلین

کاخ شارلوتنبورگ برلین یکی از برجسته‌ترین آثاری می‌باشد که از دوره پادشاهی دودمان هوهن تسولرن در کشور آلمان به جای مانده است. این کاخ با عظمت برای سوفی شارلوت که همسر فردریش سوم بود به عنوان یک عمارت تابستانی و تفریحگاه ساخته شده بود، به همین دلیل بعد‌ها این مکان به نام اشلوس شارلوتنبورگ در میان مردن برلین شهرت گرفت. جالب است بدانید در این بنای تاریخی هر کدام از ورودی‌های کاخ مربوط به یک قسمت ساختمان می‌شود، مهمترین و کهن ترین  ساختمان این کاخ عظیم الجثه آلتس شلوس نام دارد.

همانطور که ذکر شد در این کاخ مقبره‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها به ویلهلم یکم پدر فردریش سوم تعلق گرفته است، ویلهلم یکی از امپراتور‌های کشور آلمان بود که در میان مردم این کشور بسیار محبوبیت داشته است که در ۹ ماه مارس سال ۱۸۸۸ میلادی درگذشت و در قسمت مشخص شده‌ای از کاخ شارلوتنبورگ برلین دفن شد، این کاخ در جنگ جهانی دوم خسارت‌های زیادی را به خود دید اما بار‌ها این ساختمان تاریخی بازسازی شده است.

مشخصات ساختمان شارلوتنبورگ برلین

همانطور که قبلاً ذکر شد یوهان آرنولد نرینگ کار طراحی و ساخت این عمارت را در شهر برلین آغاز کرد اما متأسفانه قبل از اینکه ساخت این بنا به اتمام برسد یوهان آرنولید نرینگ درگذشت و معماران دیگری با نام‌های یوهان اوساندر گوته و همچنین مارتین گرونبرگ کار ساخت این کاخ را ادامه دادند. در این کاخ دو بخش جانبی به دست مارتین گرونبرگ ساخته شد تا محلی باشد برای اقامت مهمانان و همچنین استراحتگاه خدمتکاران، گرونبرگ نمای اصلی این کاخ را به منظور ساخت یک گنبد به ارتفاع ۵۰ متر در نظر گرفت که همین گنبد امروزه به یکی از جذاب‌ترین بنا‌های دیدنی در پایتخت آلمان به حساب می‌‌آید.

بنای داخلی کاخ شارلوتنبورگ در شهر برلین

خوب است بدانید در سال ۱۷۱۲  میلادی در قسمت دیگری از کاخ شارلوتنبورگ برلین یک نارنجستان باشکوه بنا شد و همچنین در سال ۱۷۴۶ میلادی هم طبق نظر عده‌ای دیگر از خانواده الکتور فردریش سوم دو سالن ضیافت به این کاخ باشکوه اضافه شد. معماران این بنای زیبا و دیدنی برجک‌های چایخانه و همینطور سالن تئاتر را در زمان حکومت فردریش ویلئام دوم به این کاخ اضافه کردند.

سوفی شارلوت که با گذشت زمان اولین ملکه پادشاهی پروس شد بسیار علاقه داشت تا جشن‌های و مهمانی‌های پر زرق و برق خود را در این کاخ برگزار کند، در هنگام امپراتوری فردریش کبیر بیشتر جشن‌های مهم خانوادگی در کاخ شارلوتنبورگ برلین برپا می‌شد.

پرنسس لینگنیتز که همسر فردریش ویلئام سوم بود در قرن نوزدهم در این مکان زندگی کرده است. البته گاهی اوقات هم فردریش ویلئام چهارم این کاخ بزرگ و خوش آب و هوا را محل مناسبی برای زندگی کردن قرار می‌داد. بسیار جالب است بدانید این کاخ به اندازه ۵۰۵ متر بلندی دارد که البته طی مرمت‌های بسیار مجسمه طلایی این بنا به نام فورتونا
تعویض شده است.

بنای داخلی کاخ شارلوتنبورگ در شهر برلین | یوروپ تورز

ساختمان قدیمی کاخ شارلوتنبورگ برلین

دیدنی ترین قسمت این کاخ در جناح جدید به نام نویر فلوگل قرار گرفته است که بنا‌های کهن آن به دشواری به طرح و تزیینات اولیه مرمت شدند. در قسمت انتهای غربی اتاق‌هایی وجود دارد که فردریش اول آن‌ها را مورد استفاده خود قرار داده بود که این اتاق‌ها شامل اتاق خواب فردیش اول، اتاق مطالعه او، اتاق قرمز رنگ و لوکسی که مخصوص مهمانان وی و همچنین سالن سخنرانی‌ایشان بودند.

البته به همین شکل هم اتاق‌هایی به  همسر او یعنی سوفی شارلوت تعلق گرفته بود که اتاق‌های این ملکه هم در این قسمت از کاخ یعنی انتهای غربی ساختمان مرکزی اعم از اتاق نشیمن، اتاق سخنرانی و سرسرا قرار دارند.

دکوراسیون این اتاق‌ها به بهترین شکلی که در اروپا وجود داشت، تزیین شده است به طوری که مبلمان‌های آن‌ها به رنگ لاکی چینی به همراه منبت کاری‌های بی‌نظیر و حکاکی شده مربوط به قرن ۱۸ به چشم می‌خورند، از دیگر چشم انداز‌های زیبا در این ساختمان قدیمی کاخ شارلوتنبورگ برلین آثار پسنه و همچنین وایدمن به همراه پرده‌هایی نقش دار از چالز ویگنه که برجسته‌ترین تولید‌کننده پرده در شهر برلین بود دیده می‌شود.

محلی که ازدواج فردریش ویلئام دوم در آنجا برگزار شده است و همینطور نیایشگاه کاخ را امروزه به طور کامل بازسازی کرده‌اند.

معرفی ساختمان‌ های دیگر کاخ شارلوتنبورگ در برلین

در انتهای شرقی ساختمان مرکزی در قسمت طبقه همکف یک گالری بلوط قرار گرفته است که هنوز هم بسیاری از موسیقی‌های مجلسی در این مکان اجرا می‌شود. فردریش ویلئام سوم بنای مسکونی خود را در این بخش از کاخ شارلوتنبورگ برلین قرار داده است. در این اتاق‌های مسکونی وسایل‌های فراوانی به سبک چینی و البته نقاشی‌هایی از دوره بیدرمایر به چشم می‌آید.

تزیینات کاخ شارلوتنبورگ

طبقه‌ای که در قسمت بالای این جناح قرار دارد اتاق‌هایی هستند که به سبک روکوکو ساخته شده‌اند که دو اتاق از آن‌ها به منظور سالن‌های تشریفاتی برای فردریش کبیر آماده شده بودند، یکی از اتاق‌ها به نام اتاق سفید برای غذا خوردن‌های تشریفاتی تعلق گرفته بود که تزیینات این سالن غذاخوری تشریفاتی با مرمر‌های صورتی رنگ و همچنین گچ کاری‌های بی‌نظیر انجام شده است.

در این قسمت از کاخ شارلوتنبورگ یک گالری طلایی وجود دارد که دکوری پر نقش و‌نگار از گچ بری‌هایی با طلا کوب نقش بسته است، ساختمان قدیمی کاخ شارلوتنبورگ برلین تعدادی اتاق را در خود جای داده که قفسه‌هایی چینی در آن وجود دارد و در و درون این قفسه‌ها مهمترین آثار چینی کشور آلمان قرار داده شده است. بهتر است بدانید تاج‌های جواهر به همراه نقره‌های سلطنتی و همچنین زیباترین ظروف غذاخوری چینی در این قسمت از کاخ نگهداری می‌شود.

پارک کاخ شارلوتنبورگ برلین

یکی از محبوب‌ترین پارک‌هایی که در شهر برلین وجود دارد پارک کاخ شارلوتنبورگ می‌باشد که به دستور سیمون گودو در محوطه اطراف کاخ شارلوتنبورگ در سال ۱۶۹۷ به سبک فرانسوی برپا شد. این پارک در قرن ۱۹ به سبک و شیوه پارک‌های انگلیسی مرمت شد اما پس از آسیب‌هایی که در جنگ جهانی دوم به این پارک وارد شد دوباره این مکان را به سبک اولیه‌اش یعنی سبک باروک بازسازی کردند. از جمله دیدنی‌های این پارک یک پل آهنی کوچک است که در مجاورت دریاچه کپور قرار دارد.

دیگر دیدنی‌های این پارک ستون مرمرین و یک عمارت کلاه فرنگی جدید است که برای تفریحگاه  فردریش ویلئام سوم به همراه همسرش پرنسس لینگنیتز به سبک ناپولی بنا شده است، در قسمت شمالی این پارک سرسبز و با طراوت یک برجک چای خانه وجود دارد که امروزه محل مناسبی برای نگهداری برخی ظروف چینی به جا مانده از قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ می‌باشد.

این پارک در قسمت غربی خود یعنی در انتهای خیابانی که دارای صنوبر‌های بلندی است یک مقبره کوچک و زیبایی را شکل داده  که به سبک یونانی‌ها ساخته شده است در این مقبره آرامگاه ملکه لوئیزه قرار دارد که در آنجا تابوتی نمادین از جنس سنگ‌های سفید ساخته شده و مجسمه ملکه بر روی قرار داده شده است.

بعد از مرگ این ملکه تابوت همسر او نیز هم کنار تابوت او قرار گرفت، البته تابوت جدید که متعلق به همسر ملکه لوئیزه می‌باشد همراه با مجسمه‌ای است که او را با لباس جنگی نشان می‌دهد. بعد‌ها در این مقبره دیگر افراد خاندان سلطنتی هم دفن شدند بسیار جالب است که در این مقبره یک تابوت کوچک وجود دارد که قلب فردریش چهارم در آن گذاشته شده است.

حیاط بزرگ کاخ شارلوتنبورگ برلین

کاخ شارلوتنبورگ برلین دارای یک حیاط بسیار بزرگ می‌باشد که مجسمه‌ای از بنیانگذار ایالت‌های برندنبورگ یعنی فردریش کبیر به همراه پروس با عظمت و شکوه در این حیاط ایستاده است. این مجسمه‌ها به دستور فردریش ویلئام اول برای احترام به پدرش به دست آندریاس اشلوتر ساخته شده‌اند که جزء گرانبهاترین آثار هنری و از فوق‌العاده‌ترین
مجسمه‌های باروک در شهر برلین به شمار می‌آیند.

در این مجسمه‌ها فردریش کبیر با لباسی نیمه رومی به صورت نیمه مدرن به همراه یک زره برنزی و همچنین کلاه گیس پر حجم و بلندی خود را به نمایش گذاشته است، همراه فردریش کبیر در این مجسمه یک باتومی وجود دارد که حالت دستور دادن این امپراتور را نشان می‌دهد. بر روی قسمتی از پایه مرمرین این مجسمه‌ها یک کتیبه‌ای قرار دارد با زبان لاتین که تقریباً شکل یک سپر را دارد که در این مجسمه‌ها این کتیبه از طرف پسر به سمت مجسمه پدر در حالت تقدیم شدن می‌باشد و در دو طرف این مجسمه‌های پدر و پسر، برده‌هایی اسیر قرار دارد که نماد دشمنان دیرینه پروس هستند.

بازار کریسمس در کاخ شارلوتنبورگ

در روز‌های کریسمس، کاخ شارلوتنبورگ برلین توسط غرفه‌هایی که در آنجا وجود دارد به مکان مناسبی تبدیل می‌شود برای عرضه‌ی هنر‌های دستی‌ها و کالا‌هایی که محصول صنایع سنتی هستند. در این ایام زیبایی کاخ شارلوتنبورگ برلین چند برابر شده و هر شخصی می‌تواند به مدت ۲ تا ۳ ساعت در این مکان باقی بمانند.

بازار کریسمس در کاخ شارلوتنبورگ | یوروپ تورز

سوالات متداول کاخ شارلوتنبورگ برلین

کاخ شارلوتنبورگ برلین به چه صورتی است؟

کاخ شارلوتنبورگ برلین دارای چندین ساختمان است که برخی از آن‌ها قدیمی و قسمت‌هایی از ساختمان‌ها بعد از حوادث جنگ جهانی بازسازی شده‌اند. در محوطه اطراف این کاخ باشکوه یک پارک و یک جنگل وجود دارد، زیباترین قسمت این بنا مجسمه‌هایی است که مربوط به فردریش کبیر به همراه پسر در وسط حیاط این کاخ می‌باشد.

این کاخ به چه صورتی ساخته شد؟

فردریش سوم که در زمان ازدواج خود خارج از شهر برلین زندگی می‌کرد تصمیم گرفت برخی از دارایی‌های خود را مانند روستای لیتز به همسرش شارلوت هدیه بدهد. سوفی شارلوت دستور داد تا در این روستا عمارتی باشکوه و عظیم برای تفریحگاه تابستانی او بنا کنند که در ابتدا این بنا کاخ لیتزنبورگ نامیده شد.

یکی از محبوب ترین پارک های برلین، چه پارکی است؟

یکی از محبوب‌ترین پارک‌هایی که در شهر برلین وجود دارد پارک کاخ شارلوتنبورگ می‌باشد که به دستور سیمون گودو در محوطه اطراف کاخ شارلوتنبورگ در سال ۱۶۹۷ به سبک فرانسوی برپا شد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!