اپرای ملی پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

اپرای ملی پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

آشنایی با اپرای ملی پاریس

نمایش بهترین آثار هنری دنیا را می‌توان در کاخ گارنیه، اپرای ملی پاریس جستجو کرد. از نقاشی‌­های افسانه­‌ای حک شده در فضای داخلی این بنا گرفته تا اجرای کنسرت­‌های موسیقی کلاسیک، این بنا را به یکی از جذاب­ترین آثار تاریخی-هنری شهر پاریس و حتی کشور فرانسه تبدیل کرده است.

شهرت جهانی این آثار هنری، شهر پاریس را به یکی از دیدنی‌­ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. کاخ گارنیه را می­ توان به عنوان یکی از سمبل‌های رژیم سلطنتی دانست. کاخ گارنیه را با عنوان اپرای ملی پاریس نیز می­ شناسند. گردشگران همه ساله برای دیددن این اثر زیبای تازیخی با استفاده از تور اروپا و تور پاریس به فرانسه سفر می کنند.

پیشینه ساخت کاخ گارنیه

شارل گارنیه معمار این بنای قرن نوزدهم میلادی، تحت نظارت امپراتور دوم فرانسه “بارون هاوسمن”، با پیروی از سبک معماری یونانی و رومی به خلق این آثار عظیم هنری پرداخته است. بارون هاوسمن، ناپلئون سوم در سال 1858، مورد سوء قصد جانی توسط ناسیونالیست­‌ها قرارگرفته بود که توانست در محدوده­ بیرونی ورودی اپرا جان سالم به درببرد. این اتفاق، وی را به ساخت اپرایی با ورودی امن ­تر وا‌داشت. این کاخ بین سال‌­های 1862 و 1875 به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های اپرای آن زمان شناخته‌شده است.

آب­گرفتگی‌های ناشی از سیل­‌های متوالی، شرایط باتلاقی، موقعیت مکانی آن زمان و نیز نارضایتی مردم از حکومت ناپلئون سوم موجب شد این پروژه در مدت‌زمانی حدود هشت ماه ساخته شود. پی این ساختمان از بتن و بنای آن از مصالح مدرنی چون آهن ساخته‌شده است. گارنیه با طراحی نوعی سیستم آبی که هدایت آب زیرزمینی به آب‌انبار را انجام می داد، توانست با مشکل پی ­ریزی مقابله کند.

وی با مدیریت بهینه از زمان و اقتصاد، به‌جای استفاده از ورقه­‌های طلا، از آهن استفاده کرد و با نقاشی بر روی آهن بارنگ زرد توانست فضایی هنرمندانه را خلق کند. وی از طلا فقط در بخش‌­‌هایی استفاده کرد که تحت تابش نور بودند. جلوه این طراحی به‌گونه‌ای است که به نظر می­ رسد تزیین کل ساختمان از طلاکاری است.

کاخ گارنیه از بخش­‌هایی چون نگارخانه، سالن داخلی، پله‌­های عریض، کتابخانه و نمایش مجسمه‌­های هنری تشکیل‌شده است. از بالکن بزرگ این بنا می­‌توان پاریس را نظاره کرد.

اپرای ملی پاریس در طول تاریخ خود صحنه بسیاری از اپراها، باله‌­ها و کنسرت­‌های موسیقی کلاسیک بوده است.

موقعیت امروزی فرهنگی، هنری کاخ گارنیه

امروزه در اپرای ملی پاریس، اجرای تئاتر و اپراهای بسیاری برگزار می­ شود. برگزاری نمایشگاه‌­های متعدد در نگارخانه این کاخ از دیگر جذابیت­‌های این آثار با شکوه هنر تاریخی است. از امکانات دیگر این کاخ می‌­توان به موزه و فروشگاه­ در آن اشاره نمود.

شکوه سالن اپرای نعل اسبی شکل این بنا، مجذوب‌کننده هنر دوستان بسیاری است. هنر دوستان در طول مسیر به سالن اجتماعات با گذر از پله‌­های عریض و بزرگ، از آثار نقاشی‌­های روی سقف و دیوارهای تالار که به شکوه هرچه بیشتر این کاخ افزوده لذت می ­برند.

موسیقی­‌دان مشهور مدرن روسی، مارک شاگال، با نقاشی­‌های فرسکوی جدید به سقف کاخ گارنیه به جذابیت بیش­تر این آثار تاریخی – هنری پاریس افزود.

اپرای ملی پاریس | معرفی - تصاویر - تاریخچه - فرانسه | پاریس
کاخ گارنیه، اپرای ملی پاریس

سبک بوزا در طراحی نمای بیرونی کاخ گارنیه استفاده‌شده است که با خلق مجسمه‌­هایی ازجمله نیم­تنه مرمری آهنگسازان به تأکید تقارن در این شاهکار هنری پاریس پرداخته است.

کاخ گارنیه
کاخ گارنیه

فعالیت­‌های هنری که رسم دیرین این شاهکار هنری است، امروزه همچنان فعال است. گروه­‌های هنری به تمرین و اجرای آثار خود می‌­پردازند. بسیاری از فیلم‌­های سینمایی مطرح، به فیلم­برداری بخش‌­هایی از لوکیشن کار خود در سالن اصلی اپرای ملی پاریس پرداختند.

سالن اجتماعات کاخ گارنیه

معماری سالن آمفی‌تئاتر اپرای ملی پاریس به سبک ایتالیایی به شکل یو انگلیسی (U) ساخته‌شده است. این سالن با داشتن 1900 صندلی با پوشش از جنس مخمل به رنگ قرمز و نیز پرده قیطان­دوزی شده از جنس طلا در این تالار به جذابیت آن افزوده است. دیدن یکی از اجراهای اپرا می­‌تواند یکی از بهترین تجربه­‌های هنر دوستان باشد. همه ساله هنرمندان زیادی برای دیدن این سالن والهام گرفتن از معماری و سبک آن  با استفاده تور اروپا و تور پاریس به فرانسه سفر می کنند.

اپرای ملی پاریس | معرفی - تصاویر - تاریخچه - فرانسه | پاریس
کاخ گارنیه، اپرای ملی پاریس

موزه اپرای گارنیه

بسیاری از اشیا خاطره‌­انگیزی چون لباس­‌های سه قرن، پرده­‌های پشت‌صحنه، قرقره­‌ها و سایر لوازم تاریخی در معرض دید علاقه­‌مندان قرار داده‌شده است.

اپرای ملی پاریس | معرفی - تصاویر - تاریخچه - فرانسه | پاریس
موزه اپرای گارنیه

کتابخانه اپرای ملی پاریس

در کتابخانه اپرای ملی پاریس، گزارش‌های چند دهه گذشته قابل‌دسترسی است. تور اروپا و تور فرانسه  فرصت بسیار خوبی برای تاریخ نگاران است تا بتوانند براحتی از وقایع تاریخی دوران های مختلف این کشور و حتی کشورهای دیگر مطلع شوند .

اپرای ملی پاریس، کاخ گارنیه در خیابان رساله پاریس واقع‌شده است. بلیط ورودی آن حدود 11 یورو هست. کاخ گارنیه در زمان­‌های 10 الی 16 برای دیدن علاقه‌­مندان باز است. انتخاب مترو اپرا گزینه مناسب سیستم حمل نقل شهری به مقصد اپرای ملی پاریس است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

2 نظر

........... 25 دی 1401 پاسخ

بنظرم دونستن تاریخ و علاقه داشتن به هنر، خیلی خوبه.

امین بابازاده 26 دی 1401 پاسخ

با سلام و احترام
ممنون از نطرتون