گشت و گذاری فرحبخش در محله مونمارتر پاریس

گشت و گذاری فرحبخش در محله مونمارتر پاریس

محله مونمارتر پاریس معروف به بام پاریس، یکی از زیباترین محله های شهر است که حسابی در بین گردشگران مشهور است. این محله قدیمی با کلیسای معروف و خیابان های سنگفرش در حال حاضر به عنوان یکی از نوستالژیک ترین جاذبه های پاریس شناخته می شود که در ادامه می خواهیم با آن آشنا شویم. شما در این محله نوستالژیک می توانید قدیمی ترین کلیسای شهر را ببینید و سری به مشهور ترین کافه شهر یعنی مولن روژ بزنید.

محله مونمارتر پاریس

نگاهی به محله مونمارتر پاریس

محله مون‌ مارتر پاریس یکی از برنامه های همیشگی تورهای پاریس گردی است و می توان یک روز کامل در آن گردش کرد. در عین حال اگر بدون تاریس به پاریس زیبا سفر کردید، حتما نام منطقه مون مارتر پاریس را به خاطر سپرده و سری به آن بزنید.  این محله قدیمی با کلیسای معروف خود یعنی کلیسای سکره کور شناخته می شود، در عین حال اما بام پایتخت فرانسه هم بوده و بسیاری از مردم برای گشت و گذار در کوچه و خیابان، کافه گردی و خرید نقاشی و آثار هنرمندان فرانسوی به محله مونمارتر می روند. 

محله مونمارتر پاریس

تاریخچه محله مونمارتر پاریس

محله مونمارتر در پاریس بر روی تپه ای به همین نام بنا شده و از گذشته به عنوان مکانی برای عبادت شناخته می شود. بعد از فتح سرزمین های پادشاهی فرانسه به دست رومیان، آنها برای خدایانشان مارس و مرکور، عبادتگاه و پرستشگاه هایی ساختند. این تپه تا سالیان طولانی به عنوان مکانی مقدس شناخته می شد تا اینکه در قرن نوزدهم، لویی چهارم کلیسایی را بنا کردند. این کلیسا قدیمی ترین بنای محله مون‌ مارتر پاریس است و برای ساخت آن تمام ملت رای دادند.

در زمان ناپلئون بسیاری از شهروندان طبقه  متوسط در پاریس به این منطقه رفته و شروع به ساخت و ساز کردند. به این ترتیب مونمارتر به مرور علاوه بر کاربری مذهبی، به مکانی مسکونی برای زندگی تبدیل شد. با اضافه شدن رستوران ها و کافه ها مونمارتر تفرجگاه شد و با چشم انداز خوبی که به شهر داشت، توانست حسابی در بین مردم و گردشگران محبوب شود.

جالب است بدانید که ساخت کلیسای مشهور مونمارتر در 23 جولای سال 1873 در مجلس ملی فرانسه به رای گذاشته شد و نتیجه مثبت این همه پرسی موجب بنای آن گشت. در آن سال ها کلیسای محله مونمارتر پاریس علاوه بر نمادی ملی، در واقع یادبودی هم برای کشته شدگان جنگ با پروس بود.

محله مونمارتر پاریس

معماری کلیسای سکره کور

کلیسای سکره کور توسط معماران و طراحان فرانسوی در سال 1875 ساخته شد. جالب است بدانید که در زمان بنای این مجموعه به دستور مهندسین جهت پی ریزی ساختمان تعدادی چاه‌ با عمق ۳۳ متر حفر شد، که بعد از پر شدن به پایه‌های اصلی ساختمان تبدیل شدند. تمامی هزینه های این کلیسای باشکوه و زیبا توسط دولت وقت پرداخته شد.

این مجموعه در سال 1914 تکمیل شد ولی به دلیل شروع جنگ جهانی اول افتتاح آن تا سال 1919 به تعویق افتاد. معماری باشکوه و بنای سفید آن را به یکی از بهترین و باشکوه ترین دیدنی های پاریس تبدیل کرده است. نمای کلی کلیسا به نشان اصلی محله مونمارتر پاریس  تبدیل شده و شبیه صلیبی است که با 8 گنبد همراه است، از این 8 گنبد 4 تا در اطراف و 4 تا در مرکز هستند. گنبد مرکزی 83 متر ارتفاع با قطر 16 متری دارد. ارتفاع گنبد مرکزی باعث شده تا از آن بتوانید چشم اندازی خوب به اطراف داشته باشید، جالب است بدانید که این طراحی از هنر بیزانس و کلیساهای واتیکانی الهام گرفته است.

سقف مجموعه سکره کور دارای ۴۷۵ متر مربع موزاییک است که تصویری از حضرت مسیح بر آن نقش بسته و این نگارگری 22 سال زمان برده است. همچنین بیرون از محوطه کلیسا نیز ساختمانی برج مانند و مربع شکل ساخته شده که بزرگترین ناقوس کلیساهای سراسر فرانسه را در خود دارد. بر اساس این معماری، شکوه و عظمت شاید بدون دلیل نباشد که این کلیسا علاوه بر چشم انداز فوق العاده اش، توانسته به نشان و سمبل محله مون‌ مارتر در پاریس تبدیل شود. بسیاری از گردشگران تنها برای تماشای این کلیسای عظیم و گنبد های باشکوهش به مونمارتر می آیند.

محله مونمارتر پاریس

محله مونمارتر پاریس در زمان ناپلئون

جالب است بدانید که در زمان ناپلئون بناپارت و بعد از وقوع انقلاب کبیر فرانسه بود که بسیاری از محله های پاریس بین ثروتمندان و اشراف تقسیم شد. همین موجب شد مردم از محل زندگی خود رانده شده و به نواحی حاشیه بروند. یکی از این حاشیه نشین ها، همین منطقه مونمارتر در پاریس بود که به دلیل ارتفاعش نه تنها چشم انداز خوبی به شهر داشت بلکه بسیاری از رانده شدگان را در خود پناه داد. به همین ترتیب در زمان ناپلئون بسیاری از شهروندان طبقه متوسط به محله مون‌ مارتر پاریس رفته و ساخت و ساز خانه ها را متفاوت با مقررات ساخت و ساز شهری نموده ادامه دادند. این تفاوت و غرور ساکنان محله مون‌ مارتر موجب شهرت این منطقه در قرن هجدهم شد و توانست طی سالهای طولانی علاوه بر کاربری عبادت به تفرجگاه محبوب مردم هم تبدیل شود.

محله مونمارتر پاریس

محله مونمارتر پاریس در قرن جدید

علی رغم بسیاری از تغییرات و معماری های پیش رو در محله های مختلف، محله مونمارتر پاریس همچنان بافت تاریخی خودش را حفظ کرده است. شهرداری پاریس طی تمام بازسازی سال های گذشته اجازه تخریب این محله را نداده و ساختمان های قدیمی تنها مقاوم سازی و مرمت شده اند. بر همین اساس در میان انبوه جاذبه های پاریس، اگر زمانی را برای سفر به تاریخ می خواستید باید سری به محله مون‌ مارتر پاریس بزنید. در این محله شما می توانید در بافت تاریخی، محیط ساده و قدیمی پاریس قدم بزنید و احساس راحتی کنید. در عین حال اگر خیلی بیشتر از این ها عاشق و شیفته تاریخ هستید، موزه محله مون‌ مارتر برای شماست.

موزه محله مونمارتر پاریس

موزه مونمارتر به عنوان یکی از دیدنی های پاریس که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، شناخته می شود. این موزه ابتدا خانه نقاش معروف موریس اوتریلو بود و دیوارهایش مملو از آثار همین نقاش که با معماری زیبایش یکی از دیدنی ترین خانه های مون مارتر بود. بعدها این خانه تغییر کاربری داد و با اضافه شدن آثار هنری به گنجینه اش، به موزه تبدیل شد. این موزه آثار و وسایل زندگی روزمره را در خانه ای با معماری منطقه به نمایش گذاشته است. اگر به همین قدم زدن و گشت و گذار در محله مونمارتر پاریس ادامه دهید، به قبرستان می رسید. این قبرستان قدمت کهنی داشته و بسیاری از هنرمندان مشهور و بزرگ فرانسوی در این محله دفن شده اند که شاید تماشای آن برای برخی اندوهناک و برای تعدادی جذاب باشد.

محله مونمارتر پاریس

گردش با طعم مولن روژ

در ادامه این قدم زدن تاریخی در دل محله مونمارتر پاریس باید حتما سری به مولن روژ بزنید. مولن روژ معروف ترین برند در میان کافه های فرانسوی است. در نتیجه سفارش قهوه و یا وعده ای غذا در مولن روژ می تواند حسابی حس نوستالژیک برای شما همراه داشته باشد. البته علاوه بر کافه مولن روژ شما می توانید تعداد بسیار زیادی کافه و رستوران نوستالژیک با معماری و منوی فرانسوی در مون مارتر پیدا کنید. در عین حال این را بدانید که معمولا تورهای مخصوص گشت و گذار در محله مونمارتر پاریس برنامه بازدید از مولن روژ را دارد. ولی اگر بدون تور سری به مون مارتر زدید بهتر است از قبل رزرو کنید و یا از شلوغی کافه و بودن بین مردم لذت ببرید.

محله مونمارتر پاریس

تپه محله مونمارتر

همانطور که پیشتر هم گفتیم، محله مونمارتر پاریس به بام شهر یا بام سبز پاریس معروف است. در نتیجه اگر می خواهید که چشم انداز خوبی به شهر داشته باشید بهتر است که سری به تپه مونمارتر بزنید. برای رسیدن به تپه باید از قطارهای کابلی در ناحیه جنوبی استفاده کرده و در ایستگاه کلیسای سکره کور پیاده شوید. همچنین تمامی اتوبوس های مونمارتر هم قابل استفاده است. به این ترتیب می توانید با مردم محله و یا دیگر گردشگران معاشرت کرده و با آنها آشنا شوید. در خیابان ها قدم بزنید و علاوه بر یک گردش حسابی در چشم انداز تپه مونمارتر حسابی با پاریس زیبا عکاسی کنید.

محله مونمارتر پاریس

پارک دنج و دوست داشتنی تولور

یکی دیگر از دیدنی های محله مونمارتر پاریس، پارک زیبا، دنج و آرام تولور است. این پارک در نزدیکی کلیسای مونمارتر واقع شده و در زمان های قبل همراه یک آسیاب قدیمی و بادی بوده است. این آسیاب بادی که زمانی برای استفاده تمام شهروندان پاریسی بوده با نام مولین دوتورلور شناخته می شده است. در حال حاضر هم این منطقه درست پشت کلیسا به پارکی دنج و آرام تبدیل شده که از هیاهوهای مون مارتر دور است. در صورتی که از این همه شلوغی و رفت آمد شهروندان، تورهای مختلف و گردشگران، نوازنده های خیابانی و کافه های متعدد خسته شدید، می توانید سری به پارک تولور زده و حسابی استراحت کنید. شما در پارک تولور چشم انداز بسیار خوبی به کلیسا داشته و می توانید عکس های خوبی گرفته و یا از تماشای عظمت این کلیسای کهن لذت ببرید.

پایان سفر مجازی در مونمارتر

به انتهای سفر محله مونمارتر پاریس رسیدیم. پیش از سفر به پاریس شاید کمتر راجع به این محله می دانستید، ولی خوب است بدانید که مون مارتر با چشم انداز زیبایش رو به شهر و خیابان های قدیمی اش می تواند یک روز کامل را به خودش اختصاص داده و حسابی توجه هر گردشگری را به خودش جلب کند. پس صبح روز بازدید از مونمارتر حسابی آماده شوید و کفش های خوب برای پیاده روی بپوشید تا بتوانید در خیابان های قدیمی پاریس قدم زده و از غذاهای مولن روژ لذت ببرید. از روی تپه شهر را ببینید و حسابی عکاسی کنید.

سفر به پاریس با توجه به جاذبه های متعدد، موزه های دیدنی، خیابان های قدیمی و کافه های معروف می تواند یکی از سفرهای خاطره انگیز هر گردشگری باشد. بسیاری از جاذبه های پاریس در مرکز شهر واقع شده و به یکدیگر نزدیک هستند. به عنوان مثال بعد از تماشای برج ایفل شما می توانید از قدم زدن در شانزه لیزه لذت برده و سری به طاق پیروزی بزنید.

محله مونمارتر پاریس

اما محله مونمارتر پاریس در فاصله دورتری از شهر واقع شده و تعداد زیادی از موزه ها و جاذبه ها را در خودش دارد. در نتیجه این گردش در بام پاریس می تواند یک روز کامل را به خودش اختصاص دهد. امیدواریم از گردش در محله مونمارتر پاریس حسابی لذت ببرید و بتوانید زیبایی های پاریس قدیم را در خیابان ها و بافت تاریخی منطقه به خوبی حس کنید. سفر و گردش خوبی را برای شما آرزومندیم.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!