موزه نور پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

موزه نور پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

“موزه نور پاریس” یکی از دیدنی ترین اماکن پاریس می باشد. موزه نور پاریس به پاس بزرگداشت هنر گوستاو کلیمت، نقاش بزرگ اتریشی به وی اهدا شده است. اگر قصد بازدید از موزه نور پاریس را دارید به اطلاعات اندکی در مورد آن نیاز دارید. تا آن جایی که مجال باشد اطلاعاتی را در این باره خدمت شما ارائه می کنیم.

موزه نور پاریس

مقدمه ای بر موزه نور در پاریس

موزه نور پاریس نوعی ادای دین هنرمندان و هنردوستان در فرانسه به نقاش سرشناس کشور اتریش، گوستاو کلیمت، می باشد. با بازدید از استودیو نور پاریس، یک سفر شگفت انگیز و هنری را در زندگی خود تجربه خواهید کرد. 

مدیریت موزه نور پاریس

موزه نور پاریس توسط موسسه فضاهای فرهنگی (Cultur Spaces) مدیریت می شود. این موزه در منطقۀ یازدهم پاریس و در خیابان سنت مور واقع شده است. موسسه فضاهای فرهنگی، یک موسسۀ فرانسوی می باشد که عمدۀ فعالیت های آن با این هدف که شاهکارهای هنری به روشی نو و مدرن در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد، تاسیس شده است.

موزه نور پاریس

نام های متنوع موزه نور پاریس

 موزه نور پاریس از آن جایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی تحت حمایت قرار دارد با نام های دیگری نیز شناخته می شود. با این حال، نام متعارف آن همان موزه نور پاریس می باشد. علاوه بر موزه نور پاریس، این مکان با نام هایی چون استودیو نور پاریس، نمایشگاه نورها، کارگاه نورها  نیز شناخته می شود. کارگاه نورها در پاریس نامی است که معمولاً توسط موسسه فضاهای فرهنگی پاریس مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه نور پاریس

موزه نور علاوه بر این که بر یک بوم بزرگ، آثاری از گوستاو کلیمت را به نمایش گذاشته است، دارای آثار هنری دیگری از هنرمندان شاخص دیگر، مانند فردریش استواسر و اگون شیله نیز می باشد. در این موزه یک اتاق کوچک نیز وجود دارد که به نام استودیو شناخته می شود. در استودیو آثار هنری هنرمندان امروزی و آثار تلفیقی هنر دیجیتال در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است. باید اعتراف کرد که این اتاق جذاب ترین قسمت این موزه است.

نحوه نمایش آثار هنری در موزه نور پاریس

موزه نور پاریس محل نگهداری آثار هنری برخی از هنرمندان بنام و صاحب سبک می باشد. آثار مختلف هنری هنرمندان در موزه نور پاریس به واسطۀ استفاده از تصویرهای گرافیکی و همچنین تصویرهای صوتی پیشرفته آراسته شده است.

آثار هنری هنرمندان در موزه نور پاریس توسط تصاویر گرافیکی و صوتی مدرن به صورت تصاویری تنظیم شده است. به این صورت که در استودیو نور پاریس، تصاویر تنظیم شده به شکلی خاص در معرض نمایش گردشگران و هنردوستان قرار گرفته است. چرا که در موزه نور پاریس از حدود صد و چهل ویدئو پروژکتور استفاده می شود که تصاویر تنظیم شده بر روی دیوار، در ارتفاع ده متری و مساحتی در حدود سه هزار و سیصد متر مربع به نمایش گذاشته شده اند.

موزه نور پاریس

موسیقی کلاسیک، چاشنی موزه نور پاریس

همانطور که اشاره کردیم آثار هنری هنرمندان در موزه نور پاریس به شکل خاصی به نمایش در می آید. این اقدام باعث شده است که در فضای موزه نور پاریس تصویر ها به صورت پانورامیک و همه جانبه به نمایش در آید. همراه با این تصاویر پانورامیک حضور موسیقی دانان بزرگ تاریخ موسیقی جهان نیز دیده و آثار و قطعات آنان نیز شنیده می شود. چرا که در فضای داخلی موزه نور پاریس، تصاویر دارای یک تم موسیقیایی نیز می باشد.

در موزه نور پاریس، قطعاتی از موسیقی موسیقی دانانی همچون بتهوون، شوپن، واگنر و موسیقی دانان دیگر به گوش می رسد. این قطعات موسیقی کلاسیک توسط بیش از پنجاه بلندگو که صدا را به صورت سه بعدی طراحی و پخش می کنند، و توسط سیستمی مدرن با طراحی خلاقانه پخش می شود.

این اقدام با این که موزه نور پاریس را بیش از پیش تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری مهم کرده است، یک چالش برای گردشگران و بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. چرا که آنها در فضای داخلی موزه نور پاریس هم باید تماشاگر تصاویر و آثار هنری استثنایی نقاشان بزرگ دنیا و هم شنونده قطعات بی نظیر موسیقی کلاسیک باشند. البته، این چالش یکی دیگر از جذابیت های موزه نور است که دوستداران هنر را جذب خود می کند.

موزه نور پاریس

توصیف موزه نور از زبان برونو منیر

برونو منیر مدیر فضاهای فرهنگی (Culture Spaces) پاریس می باشد. وی با انتقاد از دوری مردم از فرهنگ، عنوان کرد که مردم همانند گذشته دیگر به سراغ برنامه های آموزشی فرهنگی نمی روند. البته برونو منیر مدیر فضاهای فرهنگی پاریس این نوید را داده است که شیوه های مدرنی در حال ایجاد هستند ولی با شکل گیری این روش ها حتماً باید خدمات فرهنگی نیز به موازات آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

موزه نور پاریس

برونو منیر مدیر موزه نور، این موزه را ترکیبی از هنر و فن آوری دیجیتالی می داند. وی تلفیق آثار هنری و موسیقی طنین انداز در موزه نور را شیوه ای برای جذب مخاطبین بیشتر معرفی کرد. باید تأکید کنیم که موزه نور در پاریس مورد مشابهی ندارد. از این حیث موزه نور یکی از شاهکارهای ادبی و هنری است. هنگامی که در فضای داخلی موزه نور قدم می زنید گویی شخصیت های بزرگی که آثار آن ها در این موزه قرار گرفته است از تابلوهای خود بیرون آمده و با شما صحبت می کنند. 

موزه نور، اولین موزه هنر دیجیتال پاریس

موزه نور در پاریس، شامل قسمت های مختلفی می باشد. گردشگران و توریست ها با مراجعه به این موزه استثنایی وارد یک سفر چند مرحله ای می شوند. یکی از آثار دیدنی در موزه نور، در قسمتی واقع شده است که با آثار هنری نئوکلاسیک وین شروع می شود. آنچه که موزه را تبدیل به موزه ای دیجیتال در پاریس می کند این است که قسمتی از این موزه متعلق به آثار گوستاو کلیمت می باشد.

موزه نور پاریس

پرداختن و نمایش جزئیات دیجیتالی شخصیت های گوستاو کلیمت که دارای آثاری بی نظیری است، این موزه را تبدیل به موزه دیجیتالی نور در پاریس کرده است. با توجه به استقبال بی نظیری که از این قسمت دیجیتالی می شود، این موزه را می توان اولین موزه دیجیتالی نور پاریس  محسوب کرد. 

این قسمت از نمایشگاه، جذب ترین و شگفت انگیزترین بخش موزه می باشد به طوری که بازدیدکنندگان موزه را غرق در تماشای این قسمت دیجیتالی می کند. بازدیدکنندگان این امکان و تمایل را از خود نشان می دهند که وارد نقاشی های شوند و تمامی جزئیات آثار گوستاو کلیمت را خودشان از نزدیک مشاهده کرده و لمس کنند.

بنای موزه نور در پاریس

ابتدا قصد داریم مکان و نشانی دقیق موزه نور را به شما اعلام کنیم. در این صورت، اگر قصد مراجعه مستقیم به نمایشگاه نورها در پاریس داشتید به دردسر نیافتید. موزه نور در شهر زیبای پاریس  میان برج سرشناس ایفل و خیابان شانزلیزه، در شرق مرکز هنری پالادتوکیو  و در جوار رودخانه سن قرار دارد. 

این موزه در سال 1316 برای اولین بار جهت نمایشگاه های بین المللی هنر و تکنولوژی تاسیس شد. در این موزه، تقریباً ده هزار اثر هنری برجسته و مشهور قرار دارد. این آثار هنری عمدتاً مربوط به جنبش های هنری می باشد. همان طور که می دانید جنبش های هنری در قرن بیستم و بیست و یکم خلق شده اند.

موزه نور پاریس

بررسی میزان استقبال از موزه نور پاریس

از آن جایی که موزه نور در پاریس علاوه بر این یک موزه تاریخی است یک موزه هنری و دیجیتالی نیز هست، دارای جذابیت های فراوانی است. چنین نمایشگاه هایی تا کنون به اندازه ای که از موزه نور در پاریس استقبال می شود، مورد توجه قرار نمی گیرند.

طبق آماری که موسسه فضاهای فرهنگی پاریس اعلام کرده است، استقبال و بازدید از نمایشگاه نور پاریس به شدت رو به افزایش است. به عنوان نمونه، موسسه فضاهای فرهنگی پاریس میزان بازدید از نمایشگاه در طی سه ماه، بیش از چهارصد هزار نفر اعلام کرد. طبق گفته موسسه فضاهای فرهنگی پاریس چنین استقبالی بیش از حد انتظار بوده است. 

موزه نور پاریس

طبق گفته منیر، قرار است یک نمایشگاه دیگر با همین هدف، مانند نمایشگاه نور در پاریس، ساخته شود. البته منیر، مدیر موسسه فضاهای فرهنگی پاریس و مدیر نمایشگاه نور پاریس مکان ساخت این موزه را در کره جنوبی اعلام کرد. طبق گفته منیر، موسسه فضاهای فرهنگی پاریس این نمایشگاه جدید را در جزیره پسیفیک اعلام کرد.

وی همچنان اعلام کرده است که آمریکا نیز در سال 2019 از کاندیدهای برپایی یک نمایشگاه دیگر با همین سبک و سیاق معرفی کرد. بنابراین، در سال 2019 باید شاهد افتتاح یک نمایشگاه نور دیگر در آمریکا باشیم. منیر مدیر موسسه فضاهای فرهنگی اعلام کرد: تکنیکی که در موزه نور در پاریس به کار رفته است بسیار خاص و مدرن می باشد. ما قصد داریم این تکنیک و در واقع نمایشگاه دیجیتالی را به دنیا معرفی کنیم.

آشنایی بیشتر با گوستاو کلیمت

همان طور که در این نوشتار توضیح دادیم، موسسه فضاهای فرهنگی پاریس (Culture Spaces) برای این که دین خود را به گوستاو کلیمت نقاش سرشناس اتریشی ادا کند، موزه نور را در پاریس تأسیس و به او اهدا کرده است. بنابراین، لازم است بیشتر با گوستاو کلیمت آشنا شویم تا با منیر، مدیر موسسه فضاهای فرهنگی پاریس و مدیر نمایشگاه نور پاریس بتوانیم هم ذات پنداری کنیم. گوستاو کلیمت در سال 1862 در اتریش به دنیا آمد و در سال 1918 نیز از دنیا رفت. وی از نقاشان سرشناس و محبوب اتریش بود. وی از اعضای شاخص هنر نوین وین می باشد. 

بسیاری از شخصیت های بزرگ هنری او را تحت تأثیر آثار سمبولیستی و سمبولیسم می دانند. گفتن این موضوع که گوستاو کلیمت بیش از سه هزار اثر از خود به جای گذاشته است می تواند هر هنر دوستی را غافلگیر کند. البته فعالیت در زمینۀ هنر نقاشی تا این حد نشان گر از وابستگی شدید وی به نقاشی می باشد. اگون شیله نقاش بزرگ اتریشی از شاگردان گوستاو کلیمت می باشد. وی نیز همچون استاد خود یک نقاش زبردست بود که البته هنر خاص و استثنایی و سبک اکسپرسیونیستی وی نشان از تاثیر پذیری او از گوستاو کلیمت داشت.

در آمریکا و در شهر نیویورک یک مرکزی وجود دارد که گالری نو نیویورک نام دارد. گالری نو به مناسبت صدمین سالگرد درگذشت گوستاو کلیمت و اگون شیله، برای آن ها سنگ تمام گذاشت. گالری نو به این مناسبت به خاطر این دو هنرمند نقاش بزرگ اتریشی که استاد و شاگرد نیز بودند، یک نمایش از آثار این دو هنرمند بزرگ برپا کرده است.

باید یادآور شویم که هم گوستاو کلیمت و هم اگون شیله، هر دو به طرز تراژیکی در سال 1918 از دنیا رفتند. در هر صورت این دو نقاش بزرگ و الهام بخش، از هنرمندان آوانگارد اوایل قرن بیستم محسوب می شوند.

در پایان باید اضافه کنیم که موزه نور پاریس از جاذبه های گردشگری که به سبکی نو و مدرن ساخته شده اند، هر روز بیش از پیش مورد استقبال هنرمندان و هنر دوستان قرار می گیرد. چرا که در این نمایشگاه بی نظیر هم آثار هنرمندان بزرگ، به ویژه گوستاو کلیمت به صورتی خاص به نمایش در آمده است و هم این که از جاذبه های دیدنی مدرن پاریس محسوب می شود. فضای درونی موزه یا نمایشگاه نور پاریس طوری طراحی و ساخته شده است که می توانید با مشاهده هر گوشه ای از این بنای بی نظیر نهایت لذت را ببرید.

موزه نور پاریس

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!