موزه لوور پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

موزه لوور پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

آشنایی با موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس با داشتن بیشتر از سی و پنج هزار اثر باستانی از سراسر دنیا به عنوان بزرگترین گنجینه تاریخی و هنری جهان شناخته می شود. در این موزه آثار هنری و تاریخی از سراسر دنیا جمع آوری شده است که قدمت برخی از آنها به چند هزار سال می رسد. با ما به موزه لوور فرانسه بیایید. برای دیدن این موزه و سفر به این کشور تور اروپا و تور پاریس فرصت بسیار مناسبی است.

تاریخچه موزه لوور پاریس

ساخت و جمع آوری آثار موجود در موزه لوور پاریس قبل از انقلاب کبیر فرانسه آغاز شد. این بنا در آن زمان یکی از کاخ های سلطنتی بود که آثار هنری ارزشمند در آن نگهداری می شد.  سپس با انقلاب کبیر فرانسه این موزه در سال 1789 به مالکیت ملت فرانسه در آمد و چهارسال بعد به عنوان موزه ملی فرانسه به ثبت رسید.

امروزه این موزه با داشتن بیش از سی و پنج اثر هنری و تاریخی به عنوان بزرگترین موزه هنری و تاریخی جهان شناخته می شود. از مجموع این تعداد آثار، 2500 قطعه تاریخی و هنری متعلق به ایران است که در موزه لوور پاریس به نمایش در آمده است.

تاریخچه موزه لوور پاریس
تاریخچه موزه لوور پاریس

دسترسی به موزه لوور

شما می توانید از تاکسی، اتوبوس و تراموا برای رفتن به موزه لوور پاریس استفاده کنید اما برای دسترسی به موزه لوور پاریس راحت ترین مسیر استفاده از خط مترو Louvre Rivole می باشد.

دسترسی به موزه
دسترسی به موزه

ساختمان موزه لوور پاریس

قسمت ورودی موزه لوور پاریس بخش امنیتی است که زیر یک هرم شیشه ای قرار گرفته است. در این قسمت بازدید کنندگان از نظر امنیتی کنترل می شوند و سپس از طریق پله برقی به سمت بخش های مختلف موزه هدایت می شوند.

در این بخش از موزه باجه های تهیه بلیط قرار دارد که شما در صورت داشتن کارت اعتباری فرانسه یا کارتهای اعتباری بین المللی و پول نقد می توانید بلیط ورود به موزه را به قیمت 15 یورو از آنها تهیه کنید. همچنین راهنمایانی نیز حضور دارند که به شما برای پیدا کردن راحت مقصدتان کمک می کند. بهتر است دقت کنید. در موزه لوور پاریس به سادگی گم خواهید شد. برای همین پیشنهاد ما استفاده از تور اروپا و تور پاریس بهمراه تور لیدر می باشد.

ساختمان موزه لوور پاریس
ساختمان موزه لوور پاریس

بخش آثار هنری ایران موزه لوور پاریس

یکی از مهمترین بخش های موزه لوور پاریس ، سالن ایران است. در این سالن شما می توانید مجموعه حیرت انگیزی از آثار باستانی با ارزش ایران را مشاهده کنید. از نقاشی های رنگ روغن عصر ناصری تا تکه های عظیم از پاسارگاد

تنها زمانی که وارد این بخش موزه می شوید به عمق میزان تاراج آثار تاریخی ایران پی می برید. کتیبه های باستانی خط میخی، ظروف سفالی چند هزار ساله و  سر انجام گاو دو سری که باقیمانده یکی از سرستونهای باستانی تخت جمشید است.

بخش آثار هنری ایران
بخش آثار هنری ایران

شاید برای بسیاری از افراد این حجم آثار ایرانی در یک کشور خارجی ناراحت کننده باشد. اما زمانی که به تل انبار شدن بخشی از آثار تاریخی کشور در انباری ها و نگهداری نادرست آنها در برخی فضاهای نامناسب فکر می کنیم شاید چندان هم بد نباشد که گنجینه عظیمی مثل سر ستون دو سر هخامنشی به عنوان بخشی از تاریخ ایران در موزه لوور پاریس در امان بماند. چرا که مابقی این بنا به دلیل عدم رسیدگی درست رو به نابودی است.

آثار تاریخی ایران در هشت سالن مختلف موزه لوور پاریس دیده می شود. بخش مهمی از این آثار مربوط به دوره ناصر الدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان با امتیازات پادشاهان به کشورهای خارجی، از وطن خارج شده است.

بخش هایی از بنای پرسپولیس و سرستونهای هخامنشی و آثار باستانی که در منطقه شوش کشف شدند از دیگر بخشهای موزه لوور پاریس هستند که مخفیانه یا علنی از ایران خارج شدند. از دیگر آثار باستانی مانده در این منطقه سه صفحه از شاهنامه فردوسی، کاسه های گلی و ظروف سفالی از دوره های مختلف تاریخی، مجسمه بز بالدار طلایی و چندین نقاشی از دوره صفویه و کتیبه هایی از دوره داریوش است . این آثار یا به پادشاهان کشورهای دیگر هدیه شده اند و یا به نحوی از ایران خارج شده اند. هر ساله ایرانیان زیادی برای دیدن این آثار با استفاده از تور اروپا و یا تور فرانسه به این کشور سفر می کنند.

آثار تاریخی ایران
آثار تاریخی ایران

تابلو مونالیزا در موزه لوور پاریس

یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی موجود در موزه لوور پاریس تابلویی از لئوناردو داوینچی موسوم به لبخند ژکوند یا مونالیزا است. این اثر رنگ روغن تصویر زنی است که لبخند می زند . کشیدن این نقاشی که روی بومی از چوب سپیدار نقاشی شده چند سال طول کشیده و قدمت آن به سال 1503 برمی گردد.

یکی از نکات موجود درباره این تابلو این است که زنی که در نقاشی است برخلاف تمام زنان آن عصر نه لباس پر زرق و برق و گرانقیمتی برتن دارد و نه با زیورآلات آراسته شده است. در واقع طراحی نقاشی به گونه ای بوده که توجه بیننده به صورت آن جلب می شود.

برای این نقاشی توسط علاقه مندان چندین تفسیر متفاوت صورت گرفته . از تصویر مادر داوینچی گرفته تا تصویر چهره خود او در آینه. همچنین در موزه لوور پاریس مجموعه حیرت انگیزی از آثار داوینچی شامل نقاشی ها و اختراعات او وجود دارد که با توجه به زمان زندگی این هنرمند می تواند شما را به حیرت وادار کند. نمونه هایی از بال های پرنده و یک تانک جنگی اولیه از مشهورترین های این اختراعات است.

تابلو مونالیزا
تابلو مونالیزا

شام آخر در موزه لوور پاریس

یکی دیگر از آثار مشهور داوینچی تابلوی موسوم به شام آخر است. این تابلو عیسی مسیح را در جمع یارانش در روزهای پایانی زندگی این حضرت نشان می دهد و یکی از با ارزش ترین آثار نقاشی در جهان محسوب می شود. کشیدن این تابلو حدود سه سال طول کشید و هم اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.

شام آخر
شام آخر

تابلوی بانوی صخره ها در موزه لوور پاریس

بانوی صخره ها یا باکره صخره ها از آثار منسوب به داوینچی است که تصویر حضرت مریم را در کنار فرزندش عیسی و یحیای پیامبر و اوریل فرشته پروردگار نشان می دهد. این تابلو نمایشگر زمانی است که حضرت مریم علیه السلام و فرزندش به مصر فرار کرده بودند . گفته می شود که در ابتدا تابلو به کلیسا هدیه داده شد اما پذیرفته نشد. علت این مسئله تفاوت بخش هایی از تصاویر با دین مسیحیت گفته شده است.

از این اثر دو نسخه توسط داوینچی کشیده شده است که یکی از آنها در موزه لوور پاریس قرار دارد و دومی تابلوی عذرای صخره ها است که در نگارخانه ملی انگلستان در شهر لندن قرار داده شده است.

تابلوی بانوی صخره ها
تابلوی بانوی صخره ها

لوح حمورابی در موزه لوور پاریس

یکی دیگر از آثار شگفت آور موجود در موزه لوور پاریس، ستونی با ارتفاع 5/2 متر موسوم به لوح حمورابی  است. این ستون در حقیقت قوانین شاه بابل است که به خط میخی روی ستون کنده کاری شده است و اولین سند قانونی موجود در جهان است . قوانینی که حمورابی در این ستون ثبت کرده توسط حاکمان و قاضیان شهر ها اجرا می شده است.

امیدواریم خواندن این مقاله شما را اندکی با موزه لوور پاریسو آثار زیبای درون آن آشنا کرده باشد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

2 نظر

Reza Seddigh 8 آذر 1401 پاسخ

Mona lisa by Leonardo da vinci in museum louvre Paris

Reza Seddigh 8 آذر 1401 پاسخ

موزه لوور پاریس و نقاشی مونالیزا اثر داوینچی