خیابان شانزه‌لیزه پاریس | معروف ترین خیابان فرانسه

خیابان شانزه‌لیزه پاریس | معروف ترین خیابان فرانسه

درباره خیابان شانزه‌لیزه پاریس

خیابان شانزه لیزه پاریس خیابانی معروف و بسیار زیبا و دیدنی در پاریس، پایتخت کشور فرانسه است که متشکل از بناهای تاریخی ارزنده و فضای سبز چشم نواز و انواع فروشگاه ها، کافه تراس ها، رستوران ها، سالن های موسیقی و سالن های مدرن سینما و تئاتر متعدد است. این خیابان که سهم بزرگی از و جاذبه های گردشگری پاریس را به خود اختصاص داده است، هرساله گردشگران بسیاری را با استفاده از تور اروپا و تور پاریس به سوی خود فرا می خواند.

خیابان شانزه لیزه کجاست؟ (اندکی جغرافیا)

خیابان شانزه لیزه پاریس یا به تعبیر فرانسویان «زیباترین خیابان جهان»، خیابانی معروف و اعیان نشین و بعنوان مهمترین و حتی از نظر برخی، زیباترین خیابان فرانسه و جهان به شمار می آید. معنای نام این خیابان «راه الیزه» یا «دشت الیزه» است. ذکر این نکته جالب توجه است که در تاریخ یونان از لغت الیزه به معنای بهشت استفاده می شد.

خیابان شانزه لیزه پاریس در تقسیمات شهری فرانسه جزئی از منطقه هشت به شمار می آید و از نظر جغرافیایی در شمال غرب فرانسه واقع شده است. ابعاد این خیابان به این صورت است که دارای هزار و نهصد و ده متر طول و هفتاد متر عرض می باشد و امتداد آن از میدان کنکورد شکل گرفته و به سمت طاق پیروزی در میدان شارل دوگل ادامه می یابد.

خیابان شانزه لیزه کجاست؟ (اندکی جغرافیا)
خیابان شانزه لیزه کجاست؟ (اندکی جغرافیا)

چرا خیابان شانزه لیزه، شانزه لیزه نام گرفت؟ (اندکی تاریخ)

محدوده ی خیابان شانزه لیزه پاریس در حدود سال های ۱۶۱۶ تا ۱۶۶۷ دشت بزرگ و گستره ای بود که بخش هایی از آن برای کاشت سبزی و امور کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت. تا اینکه در سال ۱۶۶۷ طرح باغ بزرگی به سبک باغ های سنتی فرانسه با استفاده از درختکاری ها و گل آرایی های قرینه و به ثمر نشاندن درختان نارون در دو طرف، توسط آندره لونوتر برای لویی چهاردهم شکل گرفت. این باغ تا سال ۱۷۰۹ به گردشگاه بزرگ معروف بود.

در سال ۱۷۰۹ به سبب هم ردیفی این خیابان با بزرگترین قصر فرانسه یعنی کاخ الیزه که محلی برای اقامت بزرگ زادگان و اشراف حکومت فرانسه بود به شانزه لیزه (راه الیزه) تغییر نام داده شد. پس از پیروزی فرانسه در جنگ استرلینر، کار احداث طاق نصرت توسط ناپلئون آغاز و در سال ۱۸۳۶ توسط لوئی فیلیپ به پایان رسید.

طاق پیروزی نماد اصلی خیابان شانزه لیزه پاریس است که در بخش ورودی غربی خیابان قرار دارد و بعنوان «تاج خیابان شانزه لیزه» مورد توجه تمامی گردشگران است. هرساله گردشگران زیادی از تمامی ملیت ها برای دیدن جاذبه های این شهر زیبا از جمله خیابان شانزه لیزه پاریس با تور اروپا و تور فرانسه به این کشور سفر می کنند.

چرا خیابان شانزه لیزه، شانزه لیزه نام گرفت؟
چرا خیابان شانزه لیزه، شانزه لیزه نام گرفت؟

خیابان شانزه لیزه پاریس طی سالیان متمادی شاهد رژه های مختلف نظامی بود. از رژه های مهمی که در این خیابان برگزار شدند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژه پیروزی نظامیان آلمانی در سال ۱۸۷۱.

رژه آزادی فرانسه و ارتش ایالات متحده بعد از آزادی شهر به مناسبت پیروزی متفقین در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹.

رژه پیروزی نظامیان آلمانی در سال ۱۹۴۰ به مناسبت سقوط فرانسه در جنگ جهانی دوم.

رژه زرهی فرانسوی‌ها در ۲۶ آگوست ۱۹۴۴.

رژه پیاده نظام ایالات متحده آمریکا در ۲۹ آگوست ۱۹۴۴ در جنگ جهانی دوم.

خیابان شانزه لیزه
خیابان شانزه لیزه

چرا به خیابان شانزه لیزه برویم؟ (اندکی حساب و کتاب)

حضور اکثر گردشگران و حتی مردم فرانسه در خیابان شانزه لیزه سه دلیل عمده دارد: تماشای فروشگاه ها و خرید، رفتن به رستوران‌ها و استفاده از منوی غذایی متنوع و بسیار عالی آن ها و سرگرمی. برای علاقه مندان به خرید توصیه می کنیم سری به خیابان مونتین که در جنوب خیابان شانزه لیزه پاریس واقع شده است بزنند. دلیل معروفیت و محبوبیت خیابان مونتین، وجود فروشگاه هایی است که اجناس برندهای معتبری همچون prada و chanel و … را عرضه می کنند.

چرا به خیابان شانزه لیزه برویم؟
چرا به خیابان شانزه لیزه برویم؟

جاذبه های گردشگری خیابان شانزه لیزه

اینکه چه فصلی از سال به خیابان شانزه لیزه پاریس بروید اهمیت چندانی ندارد، چرا که این خیابان مملو از جاذبه های دیدنی و سرگرم کننده است که گشت و گذار در آن در هر زمانی می تواند اوقات لذت بخشی را برایتان رقم بزند، مانند:

بازار کریسمس و تزئینات زیبای خیابان و مغازه‌ها در زمستان

جشنواره فیلم شانزلیزه در ماه ژوئن

رژه‌های رسمی ارتش در ۱۴ جولای، ۱۱ نوامبر و ۱ می

آخرین مرحله تور دو فرانس در ماه جولای

همچنین عکاسی در این خیابان یکی از تفریحاتی است که روز و شب نمی شناسد و هر ساعتی از شبانه روز ایده های جذاب فراوانی را پیش روی علاقه مندان به هنر عکاسی قرار می دهد.

چنانچه فردی علاقه مند به حیطه فرهنگ و معماری هستید، بازدید از گراند پَله (Grand Palais) و پتی پَله (Petit Palais)، طاق پیروزی و میدان کنکورد، عمارت لا پائیوا (La Païva) که یکی از گنجینه های معماری فرانسه است و نیز ساختمان سیتروئن که از نمونه‌های معماری مدرن در فرانسه به شمار می رود را به شما توصیه می کنیم. همچنین موزه لوور که در بخش ورودی شرقی این خیابان قرار دارد مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان به حیطه فرهنگ و تاریخ و هنر قرار می گیرد. بسیاری از نقاشان و هنرمندان از سراسر دنیا برای دیدن این آثار هنری و الهام از آن ها با  تور اروپا و تور پاریس راهی سفر به این شهر می شوند.

جاذبه های گردشگری خیابان شانزه لیزه
جاذبه های گردشگری خیابان شانزه لیزه

ارائه خدمات حمل و نقل عمومی در خیابان شانزه لیزه

وجود چندین ایستگاه مترو جزئی از خدمات حمل و نقل عمومی در این خیابان به شمار می رود. خط یک مترو پایتخت فرانسه از زیر خیابان شانزه لیزه پاریس می گذرد. در انتهای بخش غربی این خیابان، ایستگاه مترو چارلز گال الیوت قرار دارد. ایستگاه‌های جرج پنج یا هتل جرج پنج، فرانکاین D، روزلت در روندپینت شانزه ‌لیزه، شانزه ‌لیزه- کلمانسو در محل کلمانسو و کنکورد در انتهای جنوبی خیابان شانزه لیزه پاریس، ایستگاه هایی هستند که حمل و نقل از غرب به شرق خیابان شانزه لیزه را پوشش می دهند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!