با باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ آشنا شویم

با باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ آشنا شویم

باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ، یکی از جاذبه‌های شهر زوریخ است، البته در اصل این باغ برای امور علمی و تحقیقاتی در دانشگاه زوریخ تاسیس شده است با این وجود …

باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ یکی از جاذبه‌های شهر زوریخ است، البته در اصل این باغ برای امور علمی و تحقیقاتی در دانشگاه زوریخ تاسیس شده است با این وجود گردشگرانی که در زوریخ حضور پیدا می‌کنند می‌توانند از این باغ که دارای گونه‌های مختلف گیاهی است، بازدید کنند اگر علاقمند هستید که در مورد باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ (Botanical Garden) سوئیس اطلاعاتی را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

با باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ آشنا شویم | یوروپ تورز

باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ

دو باغ گیاه شناسی در سوئیس وجود دارد که یکی به باغ گیاه شناسی قدیم زوریخ مشهور است و دیگری نیز باغ گیاه شناسی جدید زوریخ است. باغ قدیمی در سال 1833 میلادی و در محل زور کاتز در مرکز شهر تاسیس شد و در حال حاضر نیز وجود دارد. تاسیس باغ گیاه شناسی جدید زوریخ به سال 1977 باز می‌گردد که در Zollikerstrasse در منطقه 8 تاسیس  شد.

هدف از تاسیس باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ

پس از تاسیس باغ گیاهشناسی دانشگاه زرویخ، به موسسه گیاه شناسی سیستماتیک و تکاملی واگذار شد. هدف از تاسیس این باغ گیاهشناسی این بود که گیاهان با گونه‌های مختلف برای پژوهش و آموزش در اختیار دانشگاه زوریخ سوئیس قرار داده شود. در حال حاضر در این باغ گیاه شناسی برای حفاظت و تکثیر گونه‌های در حال حاضر اقدام می‌شود و علاوه بر این به یک منطقه تفریحی و توریستی نیز تبدیل شده است و در طول سال گردشگران زیادی از این باغ بازدید می‌کنند.

تاریخچه باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ

زمانی که دانشگاه زوریخ تاسیس شد، در سال 1833 میلادی برای ساخت یک باغ گیاهشناسی اقدام شد که این باغ گیاهشناسی در منطقه قدیمی زور کاتز قرار دارد. در سال 1851 در این محل، خانه نخل‌ها احداث که هدف از آن نگه داری نخل‌های گونه‌های مختلف با شرایط آب و هوای گرمسیری بود. محل نگه داری نخل‌ها در ابتدا با شیشه و چوب ساخته شده بود که در سال 1877 با غرفه شیشه‌ای هشت ضلعی و یک قاب چدنی تعویض شد.

در حال حاضر نیز این مجموعه که در ختان با ارزشی را در خود جای داده است متعلق به موزه قوم شناسی است که در ساختمان‌های سابق موسسه قرار دارد. بخشی از باغ گیاه شناسی قدیمی به اصطلاح “باغ گسنر” است که یک باغ گیاهی قرون وسطایی است. در بالای تپه، به یاد طبیعت‌شناس و پزشک شهر، کنراد گسنر نامگذاری شده است. مجموعه باغ گیاهشناسی “زور کاتز” تا زمان انتقال به مکان جدید، باغ گیاه شناسی دانشگاه را نیز در خود جای داده بود این مجموعه از سال 1976 به عنوان یک منطقه تفریحی در مرکز شهر فعالیت داشته است.

در سال 1971 میلادی بود که تصمیم بر این شد که یک باغ گیاه شناسی جدید در “پارک قدیمی” خانواده  بودمر آبگ، در منطقه وینگ  در زولیکریستاس ساخته شود.

تاریخچه باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ | یوروپ تورز

ساخت باغ گیاه شناسی جدید زورخ

فرد ایچر، معمار باغ زرویخ برنامه‌ریزی برای ساخت باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ را آغاز کرد و این باغ گیاهشناسی از سال 1972 تا 1977 مراحل ساخت خود را آغاز کرد و به عنوان جایگزین باغ گیاهشناسی قدیمی شد. باغ جدید برای امور پژوهشی و تحقیقاتی به دانشگاه زوریخ و موسسه گیاهشناسی سیستماتیک تحویل داده شد.

ویژگی‌ های ساخت باغ گیاه شناسی زوریخ

در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ، سه گلخانه با شکل ظاهری جدید وجود که برای اولین بار این گلخانه‌ها در سوئیس ساخته شده‌اند. این گلخانه به شکل گنبد هستند و از جنس پلکسی اکریلیک می‌باشند. ساخت و طراحی آنها توسط دفاتر معماری هانس و هوباچر صورت گرفته است.

 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در طراحی تاسیسات و برنامه‌ریزی این پارک وجود داشته است مربوط به کاشت گونه‌هایی است که شرایط متفاوتی را برای رشد نیاز دارند. در حال حاضر در این باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ حدود 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد که در شرایط زیستی مختلفی که برای آنها مهیا شده است از آنها نگهداری می‌شود. محوطه بیرونی پارک وسعت بسیار زیادی دارد که با درختکاری‌های انجام شده، حوض مرکزی، گلخانه‌های گنبدی با شرایط آب و هوایی متفاوت منظره بسیار چشم نوازی را دارد. عموم مردم می‌توانند از این باغ گیاهشناسی بازدید داشته باشند.

بیوتوپ‌ های باغ گیاه شناسی دانشگاه زرویخ

زیستگاه‌ها، بیوتوپ‌ها و مناطق آب و هوایی مختلف که در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ وجود دارد به شرح ذیل است:

  • باغ مدیترانه‌ای با رایحه‌های مختلف
  • منطقه رودخانه خشک برای گونه‌های متناسب با خشکسالی
  • منطقه گیاه رنگرزی با جنبه های فرهنگی و تاریخی آن
  • باغ بهاری با گل‌های بهاری و تابستانی بسیار باشکوه
  • آلپینوم با گیاهان کوهستانی از قاره‌های مختلف
  • برکه و استخرهای گیاهان آبزی با حیوانات متنوع
  • گیاهان دارویی
  • ویترین گیاهان در فضای باز

گلخانه‌ های باغ گیاه شناسی زوریخ

از مهم‌ترین مواردی که در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ وجود دارد می‌توانیم به گلخانه‌های این باغ اشاره داشته باشیم. در این باغ گیاه شناسی سه گلخانه گنبدی با آب و هوای متفاوت وجود دارد. بزرگترین گلخانه آن بر اساس آب و هوای مدیترانه‌ای شبیه‌سازی شده است. دو گلخانه دیگر نیز با شرایط آب و هوایی نیمه گرمسیری و ساوانایی شبیه‌سازی شده‌اند. در این گلخانه‌ها می‌توانید انواع مختلفی از درختان از جمله سرخس، نخل، ارکیده و سایر گیاهان را مشاهده کنید. در این گلخانه‌ها گیاهانی با شرایط زیست متفاوت از جمله متناسب با جنگل‌های بارانی، جنگل‌های کوهستانی و مناطق خشک وجود دارد.

 بازسازی گلخانه از سال 2011 شروع شد و در سال 2013 میلادی به اتمام رسید. در این بازسازی از نظر موضوعی چیدمان مجددی صورت پذیرفت. در صورت سفر به زوریخ بازدید از این گلخانه‌ها را از دست ندهید.

گلخانه‌ های باغ گیاه شناسی زوریخ | یوروپ تورز

سوالات متداول باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ

هدف از تاسیس باغ گیاهشناسی دانشگاه زوریخ چه بود؟

هدف از تاسیس این باغ گیاهشناسی این بود که گیاهان با گونه‌های مختلف برای پژوهش و آموزش در اختیار دانشگاه زوریخ سوئیس قرار داده شود.

از مهم ترین مواردی که در این باغ وجود دارد، چیست؟

از مهم‌ترین مواردی که در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ وجود دارد می‌توانیم به گلخانه‌های این باغ اشاره داشته باشیم.

در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ چند نوع گونه گیاهی وجود دارد؟

در حال حاضر در باغ گیاه شناسی دانشگاه زوریخ حدود 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد که در شرایط زیستی مختلفی که برای آنها مهیا شده است از آنها نگهداری می‌شود.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!