آب و هوای اسپانیا در طول سال چگونه است؟

آب و هوای اسپانیا در طول سال چگونه است؟

آب و هوای اسپانیا، اسپانیا یکی از کشور‌های اروپایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت آب و هوای اسپانیا تقریباً تحت شرایط جوی دریای مدیترانه و …

اسپانیا یکی از کشور‌های اروپایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت آب و هوای اسپانیا تقریباً تحت شرایط جوی دریای مدیترانه و همچنین اقیانوس اطلس قرار دارد. این کشور به وضوح چهار فصل را در سال تجربه کرده و تغییرات دمایی را در تمام ماه‌های هر فصل تجریه می‌کند.

اگر چه تغییرات دمایی در برخی از شهر‌های اسپانیا چشم گیر می‌باشد اما به طوری کلی آب و هوای کشور اسپانیا تقریباً گرم و مرطوب به حساب می‌آید؛ زیرا در فصل تابستان شهروندان اسپانیایی دمای ۴۵ درجه سانتی گراد را تجربه کرده و در زمستان‌های آن خبری از یخبندان و کاهش دمای قابل توجهی وجود ندارد.

آب و هوای اسپانیا | یوروپ تورز

آب و هوای اسپانیا

اسپانیا از جمله کشور‌هایی می‌باشد که افسانه‌هایی غیر واقعی در مورد شرایط جوی این کشور وجود دارد و بسیاری از گردشگران بر این باورند که آب و هوای اسپانیا همیشه آفتابی است در صورتی که اسپانیا آنچنان هم که گفته می‌شود همیشه آفتابی نیست و هر یک از ماه‌های سال می‌تواند از نظر آب و هوایی تغییرات دمایی مختص به خود را داشته باشد، به طور کلی می‌توان گفت اسپانیا جزء کشور‌های اروپایی است که چهار فصل را تجربه کرده و هر کسی می‌تواند سردی زمستان و گرمی روز‌های تابستانی را در اسپانیا  به وضوح احساس کند.

البته چون این کشور تحت شرایط جوی دریای مدیترانه و همینطور اقیانوس اطلس قرار دارد این تغییر دما تا اندازه‌ای وجود دارد که در برخی از روز‌ها آب و هوای اسپانیا خیلی گرم و آزار دهنده خواهد بود و در بعضی از روز‌های زمستان هوا سرد و خشک می‌باشد. اما به طور کلی گزارشات هوا‌شناسی در این کشور طبق همان افسانه‌های قدیمی بیشتر روز‌های اسپانیا را آفتابی گزارش می‌دهد. البته بهتر است برای شرح دقیق آب و هوای اسپانیا به تفسیر جداگانه‌ای از تمام ماه‌های سال در این کشور بپردازیم.

آب و هوای اسپانیا در ماه ژانویه

در ماه ژانویه یعنی اولین ماه از سال میلادی کشور اسپانیا که مصادف با جشن‌های کریسمس و آغاز سال نو میلادی می‌باشد بیشتر نواحی این کشور هوا سرد و گا‌هاً همراه با بارش برف و باران است. شهروندان اسپانیایی در ماه ژانویه می‌توانند به سراغ بازی‌های زمستانی رفته و لذت زیادی از اسکی بازی داشته باشند. قطعاً روز‌های آفتابی در این ماه کم بوده و زمان مناسبی برای آفتاب گرفتن نمی‌باشد چونکه همیشه احتمال بارش باران در این روز‌ها وجود دارد.

البته آب و هوای اسپانیا در این ماه آنچنان هم قابل پیش‌بینی نمی‌باشد و ممکن بوده که در یک سال ماه ژانویه بسیار سرد و گزنده باشد اما در سال بعد آب و هوای اسپانیا خود را به حالت متعادل نشان دهد. ولی به طور متوسط می‌توان گفت میزان دمای هوا در ماه ژانویه کشور اسپانیا بین ۰_۱۱ درجه سانتی گراد خواهد بود.

آب و هوای اسپانیا در ماه ژانویه | یوروپ تورز

دمای هوا در اسپانیا ماه فوریه

فوریه دومین ماه از زمستان اسپانیا است. در این ماه زمستان ۷۰ درصد از سردی خود را در ماه ژانویه پشت سر گذاشته و تقریباً روز‌های متعادل‌تری نسبت به ژانویه را تجربه می‌کند. اما همچنان آب و هوای اسپانیا در این ماه سرد و با بارش‌های پراکنده‌ای همراه است.

البته این سردی و سوز هوا در تمام نقاط کشور اسپانیا وجود ندارد به طوری که در جنوب این کشور هوا گرم‌تر است و این گرمی به اندازه‌ای بوده که حتی می‌توان در ماه فوریه در نواحی اندلس گردش دلچسبی داشته باشید. اما به هر حال در ماه فوریه  آب و هوای اسپانیا سرد و ابری است به طوری که ارزان‌ترین پرواز‌های خارجی و مناسب‌ترین قیمت هتل‌های مجلل و لوکس در این ماه قابل رزرو شدن می‌باشد.

چگونگی آب و هوا اسپانیا در ماه مارس

با آمدن ماه مارس، سردی هوا کوله و بار خود را از کشور اسپانیا بسته و کم کم آب و هوای اسپانیا رو به گرمی دلنشینی پیش می‌رود. اما چون هنوز فصل زمستان تمام نشده است می‌توان گفت برخی از روز‌های اسپانیا چهره زمستانی داشته و بعضی از روز‌ها همانند روز‌های بهاری گرم و دلچسب خواهد بود.

البته در برخی نواحی مختلف کشور اسپانیا مانند شهر مادرید در ماه مارس هنوز هم بارش‌های رگباری مشاهده می‌شود اما آب و هوای اسپانیا خنک و نسبتاً گرم خواهد بود و دیگر سوز سرمایی وجود نخواهد داشت. ماه مارس در اسپانیا تقریباً شرایط جوی شبیه به اسفند ماه دارد یعنی نه می‌توان گفت هوا گرم و نه می‌توان گفت هوا سرد است.

چگونگی وضع دمای اسپانیا در ماه آوریل

با آمدن ماه‌آوریل فصل بهار در کشور اسپانیا آغاز می‌شود. در این ماه بارش باران شدت گرفته و در بیشتر روز‌های سال، آب و هوای اسپانیا حالتی ابری و رطوبتی خواهد داشت. اگر چه ماه‌آوریل در فصل بهار قرار دارد اما باز هم دمای هوا پایین بوده و در برخی نواحی کشور اسپانیا سردی قابل توجهی احساس می‌شود.

البته در مناطق شمال غرب کشور اسپانیا مانند بارسلون و سواحل جنوبی این کشور آب و هوای اسپانیا درجه حرارت بیشتری خواهد داشت، حتی در نواحی اندلس دمای هوا آنچنان دلچسب بوده که در  ماه‌آوریل این منطقه پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. البته توجه داشته باشید در این ماه نیز همچنان شرایط جوی تغییراتی چشم‌گیری خواهد داشت یعنی در برخی روز‌ها ممکن هست دمای هوا روز‌های سردی را تجربه کند.

آب و هوای اسپانیا در ماه می

ماه می‌دومین ماه از فصل بهار در اسپانیا می‌باشد. این ماه دل انگیزترین آب و هوای اسپانیا را به خود اختصاص داده است؛ زیرا گرمی روز‌های بهاری در بیشتر ساعات روز همراه با رطوبتی دلچسب و بارش باران‌هایی متراکم خواهد بود.

دمای هوا در ماه می‌متعادل‌ترین درجه را دارد اما باز هم آب و هوای اسپانیا رزو‌های آفتابی زیادی نخواهد داشت چرا که بیشتر روز‌ها دمای هوا متغیر است یعنی در مناطقی مانند بارسلون بارش‌ها به حداقل رسیده و روز‌های آفتابی زیادی دیده می‌شود اما در بیشتر مناطق اسپانیا هوا خنک بوده و انتظار می‌رود بارش‌های باران دیده شود، با نزدیک شدن به انتهای ماه می‌آب و هوای اسپانیا رنگ و روی روز‌های تابستانی را به خود می‌گیرد و ماه می‌بیشترین درجه حرارت را در روز‌های پایانی خود  به ثبت می‌رساند.

دمای هوای ژوئن در کشور اسپانیا

با آمدن ماه ژوئن یعنی آخرین ماه از فصل بهار که شروع فصل گرما آغاز می‌شود درجه حرارت به اندازه‌ای بوده که شهروندان اسپانیای در بخش‌های مرکزی تمایل زیادی به نشستن در سواحل دریا دارند و به دلیل بالارفتن درجه حرارت در بیشتر شهر‌های اسپانیا خصوصاً در شهر مادرید و سویل بسیاری از مناطق به دلیل وجود دمایی معادل ۴۵ درجه سانتی گراد مجبور به استفاده از دستگاه‌های سرمایشی هستند.

در چنین شهر‌هایی گرمی هوا تا اندازه‌ای است که تعدادی از مغازه‌ها حتی کافه‌ها تا چند روزی بسته هستند. اما هنوز دمای هوا در برخی شهر‌های اسپانیا مانند بارسلون خیلی آزار دهنده نیست و در چنین شهر‌هایی آب و هوای اسپانیا باز هم چهره بهاری خود را حفظ کرده‌اند.

گرم ترین ماه در اسپانیا

فصل تابستان در کشور اسپانیا با ماه ژوئیه شروع می‌شود و  شهروندان اسپانیایی در بیشتر نقاط کشور به گرم‌ترین نقطه سال نزدیک می‌شوند. در ماه ژوئیه آب و هوای اسپانیا بالاترین درجه گرما را تجربه خواهد کرد به طوری که در سواحل جنوبی و همچنین سواحل شرقی، گرمی هوا غیر قابل تحمل خواهد شد و این وضعیت در نواحی مرکزی حتی بدتر هم می‌باشد.

گرم ترین ماه در اسپانیا | یوروپ تورز

معمولاً در اوایل فصل تابستان در نواحی شمالی و همینطور قسمت‌هایی از شمال غربی امکان این وجود دارد که برخی از روز‌ها درجه هوا کاهش چشم‌گیری داشته و شهروندان این مناطق روز‌های خنکی را در فصل تابستان تجربه کنند. جالب است بدانید در این ماه از سال مردم اروپای شمالی برای برنزه کردن پوستشان علاقه زیادی به اقامت در سواحل بارسلون پیدا می‌کنند و همانطور که در افسانه‌ها گفته شده از روز‌های آفتابی اسپانیا بیشترین لذت را خواهند برد.

شرایط آب و هوای اسپانیا در ماه آگوست

بیشتر شهر‌های اسپانیا مانند مادرید و شهر سویل در ماه آگوست یعنی دومین ماه از تابستان شدیدترین گرمای اسپانیا که تقریباً آزار دهنده بوده را تجربه می‌کنند. در ماه آگوست تنها شهروندان بومی اسپانیا تحمل گرمای تابستان را خواهند داشت البته همین دسته از افراد سعی می‌کنند ساعت‌های زیادی از روز‌های این ماه را در کنار سواحل دریایی باشند و با آب تنی کردن و شنا‌های هر روزه درجه حرارت بدن خود را پایین بکشند. در ماه آگوست تقریباً توریست و گردشگران خارجی کمتری در اسپانیا دیده می‌شود البته در شهر‌هایی مانند  بارسلون که تابستان خنک‌تری را در بر دارد، مسافران بیشتری به چشم می‌آید.

شرایط جوی اسپانیا در ماه سپتامبر

با شروع ماه سپتامبر گرمی هوا شکسته شده و دمای هوا تا حد چشم‌گیری کاهش خواهد داشت. مردم روال عادی زندگی را پیش گرفته و توریست‌ها با داشتن رنگ‌هایی برنزه به کشور‌هایشان باز می‌گردند. در ماه سپتامبر دمایی دلپذیر بر بیشتر شهر‌های اسپانیا حاکم شده و در اواخر ماه سپتامبر حتی هوا کمی سرد هم می‌شود. با رسیدن به روز‌های پایانی ماه آگوست در کشور اسپانیا این امکان وجود دارد تا بوی پاییز را استشمام کرد.

اگر چه با حضور در ماه سپتامبر هنوز از فصل تابستان باقی مانده است اما در برخی از روز‌های این ماه آب و هوایی خنک همراه با گرد و غبار، آمدن فصل زیبا و هزار رنگ پاییز را نوید می‌دهد. اما نباید تصور کرد که ماه سپتامبر جزء ماه‌های پاییز است چرا که در اسپانیا در بعضی از روز‌های این ماه باز هم بوی تابستان و گرمی ملایمی احساس می‌شود.

شروع سردی هوا در اسپانیا با ماه اکتبر

پاییز با آمدن ماه اکتبر خودنمایی‌های خود را در تمام نقاط اسپانیا شروع می‌کند. درختان با زرد شدن و هزاران رنگ‌های زیبا نوید پاییز را می‌دهند، در ماه اکتبر شرایط جوی آب و هوای کشور اسپانیا تغییرات قابل محسوسی داشته به طوری که هوا سوز سرمایی را به خود می‌گیرد.

در این ماه باد‌های وزنده شروع به وزیدن کرده و ابر‌های پربار آماده بارش هستند. هر چه به روز‌های پایانی ماه اکتبر نزدیک می‌شویم دمای هوا افت بیشتری خواهد داشت و روز‌های بارانی به همراه حالت‌های ابری تعداد زیادی از ساعات روز‌های ماه اکتبر را به خود اختصاص می‌دهند. البته چنین تغییراتی بیشتر در اواخر اکتبر دیده می‌شود و در روز‌های ابتدایی این ماه باز هم حال و هوای تابستان و حتی روز‌های گرمی وجود خواهد داشت.

بارش باران در ماه نوامبر

نوامبر در اواسط فصل پاییز بیشترین تغییرات دما را خواهد داشت. اگر چه بارش‌های باران در این ماه شدت می‌گیرد اما این تغییرات بیشتر در شمال اسپانیا دیده شده و چنین نواحی بیشتر از هر جای دیگری در اسپانیا حال و هوای پاییز را به خود می‌گیرد.

البته در دیگر شهر‌های این کشور اروپایی هم دمای هوا بین ۴_۱۵ درجه سانتی گراد خواهد بود و تقریباً در هیچ منطقه‌ای از اسپانیا حتی شهر‌های مادرید و سویل هم دیگر خبری از گرمی و درجه حرارت بالا وجود ندارد. در اواخر ماه نوامبر شرایط جوی کشور اسپانیا تمایل زیادی به سردی و بارش برف را دارد و با وجود یک ماه مانده به شروع زمستان اما سردی هوا و بارش باران و برف حال و هوای ماه نوامبر را تقریباً زمستانی می‌کند.

سردی هوا اسپانیا در دسامبر

مطمئناً در ماه دسامبر کسی به دنبال روز‌های آفتابی نمی‌باشد؛ زیرا در این ماه به عنوان آخرین ماه از فصل پاییز جز سردی و گاهی هم باراش برف و باران تغییرات دمای دیگری وجود ندارد. البته جالب است بدانید در ماه دسامبر تنها چیزی که حال و هوای اسپانیا را گرم می‌کند، تفریحات زمستانی و شور و هیجانی است که شهروندان اسپانیایی برای اسکی در شهر‌های این کشور بر پا می‌کنند.

به ندرت پیش میاد که یخبندان در اسپانیا رخ دهد اما روز‌های برفی زیادی را هم نیز تجربه می‌کند. در ماه دسامبر خصوصاً اواخر این ماه اگر چه کاهش دما به اوج خود می‌رسد و با نزدیک شدن به فصل زمستان کسی انتظار دیدن رزو‌های آفتابی را ندارد اما با توجه به نزدیکی مراسمات کریسمس و شروع سال نو میلادی شهروندان اسپانیایی در تکاپوی ایام عید هستند و تمام سردی روز‌های پایانی ماه دسامبر که در بیشتر سال‌ها همراه با بارش‌های شدید برف و باران می‌باشد را در بین گرمی رفت و آمد‌های گرم خرید گم می‌کنند.

سردی هوا اسپانیا در دسامبر

سوالات متداول آب و هوای اسپانیا

به طور کلی آب و هوای کشور اسپانیا چگونه است؟

به طوری کلی آب و هوای کشور اسپانیا تقریباً گرم و مرطوب به حساب می‌آید.

در چه ماهی بارش برف و باران زیاد است؟

در ماه ژانویه یعنی اولین ماه از سال میلادی کشور اسپانیا که مصادف با جشن‌های کریسمس و آغاز سال نو میلادی می‌باشد بیشتر نواحی این کشور هوا سرد و گا‌هاً همراه با بارش برف و باران است.

گرم ترین فصل اسپانیا از چه ماهی آغاز میشود؟

فصل تابستان در کشور اسپانیا با ماه ژوئیه شروع می‌شود و  شهروندان اسپانیایی در بیشتر نقاط کشور به گرم‌ترین نقطه سال نزدیک می‌شوند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!