کاخ تاورنا رم همراه با فراز و نشیب تاریخ

کاخ تاورنا رم همراه با فراز و نشیب تاریخ

کاخ تاورنا رم، از سری مکان‌های تاریخی شهر رم است که در قرن دوازدهم توسط اشراف زاده ایتالیایی، جوردانو اورسینی، ساخته شده است. این کاخ توسط صاحبان بسیاری …

آشنایی کامل با کاخ تاورنا رم

کاخ تاورنا رم از سری مکان‌های تاریخی شهر رم است که در قرن دوازدهم توسط اشراف زاده ایتالیایی، جوردانو اورسینی، ساخته شده است. این کاخ توسط صاحبان بسیاری دست به دست شد و اقامتگاه شاهزادگان بسیاری بوده است ولی امروزه تنها به عنوان مکان تاریخی و فرهنگی به جهت برگزاری انواع نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به بررسی هدف ساخت کاخ تاورنا رم و تاریخچه پر فراز و نشیب آن خواهیم پرداخت.

کاخ تاورنا رم همراه با فراز و نشیب تاریخ | یوروپ تورز

کاخ های معروف رم

کشور ایتالیا کشوری اروپایی است که پایتخت آن شهر رم است. این کشور زیبا از سری کشورهای متمدن با تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب است که شاهد جنگ‌ها، صلح‌ها بوده و مهد پرورش شاهزادگان و اشراف زادگان بسیاری در گذشته بوده است. از این رو تعجبی ندارد که هر شخص اشرافی در پی ساخت ساختمان و خانه‌ای تجملاتی به جهت اقامت بوده است. فراز و نشیب تاریخ و زیاده خواهی شاهزادگان رومی در جای جای این کشور پهناور قلعه و مکان‌های باستانی بی‌نظیری بجا گذاشته است که امروزه این اماکن تنها جنبه توریستی داشته و به جهت سکونت از آنها استفاده نمی‌شود.

از کاخ‌های معروف شهر رم می‌توان به Quirinal Palace، Palazzo Colonna، Palazzo Farnese، Palazzo Barberini،   Palazzo Spadaو Palazzo Taverna اشاره کرد که همگی از آثار تاریخی فاخر شهر رم به شمار می‌آیند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی تاریخچه یکی از این کاخ‌های رم کاخ تاورنا ( Palazzo Taverna ) بپردازیم که دست به دست اشراف زادگان بسیاری چرخیده است ولی امروزه متعلق به همه مردم ایتالیا است.

کاخ تاورنا رم (Palazzo Taverna)

کاخ تاورنا رم (Relais Palazzo Taverna) از سری کاخ‌های تاریخی رم است که به سبک کلاسیک رومی ساخته شده است. این کاخ بزرگ منطقه بزرگی را به خود اختصاص نداده است چرا که این کاخ به صورت چندین طبقه‌ای ساخته شده است. این کاخ هتل مانند با اتاق‌های متعدد بزرگ و کوچک از ابتدا به جهت سکونت اشراف زادگان و محلی برای تجمع‌های سیاسی طراحی و ساخته شده است که در طول تاریخ محافل و مجالس مهمی به خود دیده است و میزبان شخصیت‌های مهم آن زمان مانند سفیران و سیاستمداران بوده است. از اشخاص مهمی که مدتی در کاخ تاورنا رم سکونت داشته‌اند می‌توان به اعضای خانواده سلطنتی بناپارت اشاره کرد.

کاخ تاورنا رم در کجا واقع شده است؟

کاخ تاورنا رم در شهر مونته جوردانو (Monte Giordano) و در منطقه پونته در میانه بافت‌های قدیمی شهر واقع شده است. شهر مونته جوردانو یک شهر ایتالیایی کوچک با آب و هوایی بی‌نظیر است که در جنوبی‌ترین قسمت کشور ایتالیا واقع شده است. این شهر تاریخچه دراز و دردناکی دارد و بارها متحمل حملات بسیاری بوده است و اشراف زادگان بسیاری این شهر را به عنوان محل اقامت خود برگزیده‌اند از این رو قلعه‌ها و کاخ‌های بسیاری برای محافظت از مردم و فرار از جنگ و به جهت اقامت افراد سلطنتی در این شهر ساخته شده است.

این شهر کوچک ولی با صفا هم اکنون تبدیل به تفرجگاه توریستی شده است که یکی از امیدوار کننده‌ترین مراکز توریستی شمالی کالابریا در آینده‌ای نه چندان دور به حساب می‌آید. کاخ تاورنا یکی از ده‌ها دلایلی است که سالانه گردشگران بسیاری را روانه این شهر کوچک ایتالیایی می‌کند.

این کاخ توسط چه کسی ساخته شده است؟

کاخ تاورنا رم توسط جوردانو اورسینی در اواسط قرن دوازدهم ساخته شده است. پروسه ساخت این کاخ حدود 2 سال خورشیدی به طول انجامیده است. پروسه ساخت و تکمیل فضای داخلی این هتل-کاخ بیش از فضای خارجی آن زمان بر بود، چرا که با گچ‌های حرفه‌ای و سنگ‌های زینتی به طرز شاهکارانه‌ای تزیین شده است. کاخ تاورنا در طول تاریخ رم متحمل جنگ‌ها و حملات بسیاری بوده است از این رو دیوارهای خارجی این کاخ و قسمت‌های از باغ بارها پس از اولین ساخت مرمت شده است. این کاخ در طول تاریخ دست به دست چرخیده است ولی امروزه بازدید از آن برای عموم آزاد بوده و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی ایتالیا است.

این کاخ توسط چه کسی ساخته شده است؟ | یوروپ تورز

جوردانو اورسینی (Giordano Orsini)

جوردانو اورسینی یک کاردینال ایتالیایی بود که عضوی از یک خانواده قدرتمند رومی در آن زمان بود. کاردینال به شخصی گفته می‌شود که دارای مقام کلیسایی به صورت رسمی است و در بین کاتولیک‌ها بعد از پاپ دارای بالاترین مقام است. او یکی از سیاستمداران معروف زمان خود بود که در سال‌های 1400 تا 1405 میلادی اسقف اعظم ناپل بود. اورسینی به هنرهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری کلاسیک رومی علاقه بسیاری داشت. تمامی ایده‌های هنری و معماری او تنها به شکل فانتزی ذهنی بر جای نماند.  

تمامی علاقه، شوق و اشتیاق اورسینی منجر به ایجاد و ساخت کاخ تاورنا رم شد. این کاخ به صورت کاملا هنرمندانه و به سبک دلخواه اورسینی ساخته شده است. تمامی دیوارهای این کاخ سرشار از نقاشی‌های دیواری نقاش‌های سرشناس است که امروزه نیز تمامی این نقاشی بر روی دیوارها و سقف‌های کاخ تاورنا رم دیده می‌شود.

صاحبان بعدی این کاخ

همانطور که گفته شد کاخ تاورنا رم توسط اشراف زادگان بسیاری خریداری شده است. کاخ تاورنا در طول عمر خود به مالکیت 4 خانواده مختلف درآمده است که تمامی آنها اصلیت رومی داشته‌اند. دومین صاحب این کاخ، پس از اورسینی، شخص Ippolito II d’Este  بود که او نیز یک دولتمرد اشرافی ایتالیایی بود. کاخ تاورنا علیرغم میل باطنی اورسینی و به دلایلی شخصی به او فروخته شد. در سال 1688 میلادی به دست خانواده گابریلی (Gabrielli family)خریداری شد.

خانواده گابریلی از سری اشراف زاده‌های خودپسند بودند که علاوه بر اجاره کاخ خود نیز در قسمتی از کاخ سکونت داشته‌اند. در نهایت در سال 1888 میلادی توسط شاهزاده پلاسیدو گابریلی به خانواده تاورنا (Taverna family) واگذار شد. ولی امروزه این کاخ جز میراث فرهنگی و عمومی ایتالیا به شمار می‌آید.

Ippolito II d’Este

دومین صاحبان کاخ تاورنا شخص Ippolito II d’Este بود که از آن برای میزبانی اشخاص مهم استفاده می‌کرده است. Ippolito II d’Este نیز یک سیاستمدار ایتالیایی بود که برای خرید کاخ تاورنا پول هنگفتی به اورسینی پرداخته بود. از اشخاصی که او از آنها میزبانی کرده است می‌توان به Torquato Tasso و Maurizio di Savoia اشاره کرد که هر دو از اشراف زادگان معروف زمان خود به شمار می‌آیند. این اشخاص کاخ تاورنا را به منظور اقامت از Ippolito II d’Este اجاره می‌کردند. وی عاشق تجملات، شکوه و هنر بود که این علاقه سبب خرید کاخ تاورنا شده بود.

خانواده تاورنا

این کاخ در سال 1888 میلادی  به خاندان تاورنا منتقل شد که چهارمین صاحب این کاخ و آخرین صاحب آن بوده‌اند. امروزه نام این کاخ از این نام برگرفته شده است. خاندان تاورنا این کاخ به جهت اقامت شخصی استفاده می‌کرده است. بعد با شروع جنگ‌های متعدد این کاخ به محلی متروکه تبدیل شد. سرانجام این کاخ توسط دولت ایتالیا تصرف شد و امروزه به تحت حمایت میراث فرهنگی است.

نقشه کاخ تاورنا رم

کاخ تاورنا شهر رم شامل 4 طبقه می‌شود و ظاهری مربعی شکل دارد. طبقه زیرین این کاخ به ساخت انباری و آشپزخانه اختصاص داده شده است. این کاخ شامل باغ‌های متعددی می‌شود که در هر یک از آنها گونه‌های مختلفی از گیاهان کاشت شده است. باغ اصلی در قسمت جلویی کاخ واقع شده و یک حیاط کوچک با چندین درخت در قسمت پشتی ساختمان کاخ واقع شده است. در میانه باغ اصلی 4 حوضچه مرمرین  به چشم می‌خورد. در کنار این 4 حوضچه یک حوضچه اصلی وجود دارد که توسط آنتونیو کاسونی طراحی و ساخته شده است. آنتونیو کاسونی از معماران و طراحان ساختمان معروف زمان خود بود.

این ساختمان شامل چندین سالن بسیار بزرگ است که در آنها مبلمان چوبی به شیوه ماهرانه و اشراف گونه‌ای چیده شده است. فضای داخلی کاخ تاورنا رم تماما نقاشی شده که باعث ایجاد شاهکار هنری در زمینه هنر نقاشی شده است. در تمامی دیواره‌های کاخ می‌توان مجموعه گسترده‌ای از نقاشی‌های هنرمندان مختلف از جمله سباستیانو ریچی را دید.

حتی در قسمتی از این کاخ محلی وجود دارد که بر روی دیوار و سقف آن چهره 300 شخص معروف و مهم نقاشی شده است می‌توان از آن به عنوان آلبوم تاریخی یاد کرد. یک صعود کوتاه به مرتفع‌ترین برج کاخ به حیاط تراس مانند زیبا منتهی می‌شود که از آنجا می‌توان تمامی گوشه‌های تاریک مونته جوردانو را نظاره کرد. اورسینی در سال 1430 برای اجتماعات اومانیستی خود یک تئاتر داخلی (palazzo a sala teatri ) بنا کرد که اولین تئاتر داخلی دائمی بود که در دوره رنسانس ساخته شد. این کاخ شامل اتاق‌های متعدد، انباری‌های بزرگ، چندین آشپزخانه مجزا نیز می‌شود.

از سری قسمت‌های ماجراجویانه و ملزوم هر کاخ سیاه چاله است که این کاخ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در قسمت زیرین این کاخ سیاه چاله مخوف واقع شده است که بازدید عمومی ندارد.

نمایشگاه‌ها در داخل و در اتاق‌های پذیرایی بزرگ طبقه اصلی، کاخ تاورنا رم فراتر از مبلمان ارزشمند آنتیک، می‌توانید مجموعه نقاشی‌های سباستیانو ریچی و روزا دا تیوولی را تحسین کنید. این کاخ میزبان برگزاری نمایشگاه دائمی این دو نقاش بزرگ است که بازدید از این نمایشگاه برای عموم مردم آزاد است. دولت ایتالیا به جهت استقرار و برجای ماندن این نقاشی اقدامات بسیاری را انجام داده است.

در کاخ تاورنا رم نمایشگاه‌های موقت انفرادی و گروهی متعددی برگزار می‌شود که به سبب ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایتالیایی در میان سایر افراد است. از هنرمندان معاصر ایرانی که چندین نمایشگاه موقت در این کاخ برگزار کرده‌اند می‌توان بیژن بصیری را نام برد. این هنرمند ایرانی الاصل مقیم ایتالیا است. علاوه بر برگزاری نمایشگاه این کاخ میزبان تجملات سیاسی مهم و محل قرار سفیران کشورهای مختلف با سفارت ایتالیا نیز می‌باشد.

نقشه کاخ تاورنا رم | یوروپ تورز

سوالات متداول کاخ تاورنا رم

کاخ تاورنا رم برای چه چیزی ساخته شده بود؟

این کاخ هتل مانند با اتاق‌های متعدد بزرگ و کوچک از ابتدا به جهت سکونت اشراف زادگان و محلی برای تجمع‌های سیاسی طراحی و ساخته شده است که در طول تاریخ محافل و مجالس مهمی به خود دیده است و میزبان شخصیت‌های مهم آن زمان مانند سفیران و سیاستمداران بوده است.

این کاخ در کجا قرار دارد؟

کاخ تاورنا رم در شهر مونته جوردانو (Monte Giordano) و در منطقه پونته در میانه بافت‌های قدیمی شهر واقع شده است.

این کاخ به دستور چه کسی ساخته شد و چقدر طول کشید؟

کاخ تاورنا رم توسط جوردانو اورسینی در اواسط قرن دوازدهم ساخته شده است. پروسه ساخت این کاخ حدود 2 سال خورشیدی به طول انجامیده است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!