آشنایی با ورزشگاه المپیک رم ورزشگاهی تاریخ ساز

آشنایی با ورزشگاه المپیک رم ورزشگاهی تاریخ ساز

ورزشگاه المپیک رم، اگر بخواهیم درباره مکان‌های دیدنی رم صحبت کنیم، ورزشگاه المپیک رم بی‌شک یکی از این مکان‌ها محسوب می‌شود. این ورزشگاه بزرگ به عنوان …

اگر بخواهیم درباره مکان‌های دیدنی رم صحبت کنیم، ورزشگاه المپیک رم بی‌شک یکی از این مکان‌ها محسوب می‌شود. این ورزشگاه بزرگ به عنوان ورزشگاهی زیبا میزبان مسابقات بسیاری از دو تیم مهم شهر رم یعنی لاتزیو و آ، اس، رم بوده است. اگر می‌خواهید درباره ورزشگاه المپیک رم بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

آشنایی با ورزشگاه المپیک رم ورزشگاهی تاریخ ساز | یوروپ تورز

ورزشگاه المپیک رم

ورزشگاه المپیک رم استادیوم بزرگی است که در سال 1892 ساخته شده است. یعنی زمانی که موسولینی حکومت می‌کرد. پس از مدت‌ها تلاش در سال 1932 معماران ایتالیایی موفق شدند طبقه اول ورزشگاه را کامل کنند. بعد از اتمام ساخت طبقه اول، پیشنهاداتی برای ساختن طبقه دوم ورزشگاه المپیک رم ارائه شد. اما با اوج‌گیری جنگ جهانی دوم در این منطقه، ساخت ورزشگاه متوقف شد.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، فرصتی برای بازسازی پدید آمد. در سال 1950 ساخت ورزشگاه ادامه پیدا کرد. 3 سال بعد سرانجام در ماه می‌سال 1953، استادیوم افتتاح شد. اولین بازی برپا شده در این استادیوم مسابقه تیم ملی کشور ایتالیا و مجارستان در هفدهم ماه می‌همان سال بود. ظرفیت ورزشگاه در این بازی به 100.000 نفر می‌رسید.

نامگذاری ورزشگاه المپیک رم

دلیل نامگذاری استادیوم فوتبال و ورزشگاه المپیک رم به دلیل برگزاری بخش مهمی از بازی‌های المپیک سال 1960 در این ورزشگاه بود. برای این مسابقات سکوهایی برای نشستن تماشاچیان در ورزشگاه ایجاد شد. تا قبل از این کار 100.000 نفر می‌توانستند ایستاده بازی‌ها را تماشا کنند اما با نصب این سکوها تعداد کسانی که برای تماشای مسابقات در استادیوم جمع می‌شدند به 53.000 نفر کاهش پیدا کرد.

استادیوم المپیک رم در طول بازی‌های المپیک رم میزبانی مسابقات افتتاحیه و  اختتامیه را برعهده داشت. همچنین بازی رده بندی نیز در این ورزشگاه برگزار شد. بازی نهایی بین تیم ملی یوگسلاوی و ایتالیا نیز در این ورزشگاه برگزار شد.

ورزشگاه المپیک رم در مسابقات قهرمانی اروپا

در سال 1979 ایتالیا به عنوان میزبان مسابقات قهرمانی اروپا در سال بعد اعلام شد و دولت ایتالیا تصمیم گرفت که ورزشگاه المپیک رم میزبان این مسابقات باشد. در این زمان قرار بود 3 بازی گروهی و بازی نهایی بین تیم‌های آلمان غربی و بلژیک در این ورزشگاه برگزار شود. این ورزشگاه در 1977 و 1984 نیز میزبان دو فینال جام ملت‌های اروپا بود بازی‌هایی که بین تیم‌های لیورپول و بورسیا مونشن گلادباخ و لیورپول و آلمان غربی برگزار شدند.

ورزشگاه المپیک رم در جام جهانی 1990 ایتالیا

با انتخاب ایتالیا به عنوان میزبان جام جهانی 1990، بازسازی ورزشگاه المپیک رم به عنوان یکی از گزینه‌های میزبانی مسابقات قرار گرفت. این ورزشگاه پس از سال‌ها نیاز به بازرسی اساسی داشت بنابراین تغییرات مفصلی در آن انجام گرفت. از جمله تغییرات در دکوراسیون ورزشگاه و جایگاه تماشاچیان انجام شد. برای ورزشگاه سقفی تعبیه گردید و با چیدمان صندلی‌های جدید، ظرفیت ورزشگاه به 74.000 نفر رسید.

ورزشگاه المپیک رم در این مسابقات سه بازی مهم را میزبانی کرد. بازی یک شانزدهم، یک چهارم نهایی و فینال مسابقات که بین دو تیم آلمان و آرژانتین بود و از بازی‌های به یادماندنی این تیم‌ها محسوب می‌شود. استادیوم فوتبال رم در تاریخ خود بازی‌های مهم دیگری را نیز میزبانی کرده است از جمله فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال 1996 بین تیم‌های آژاکس و یوونتوس و بازی تیم‌های منچستر یونایتد و بارسلونا در سال 2009 که این بازی با برد تیم اسپانیایی به اتمام رسید.

بازسازی ورزشگاه المپیک رم

در سال 2007 استادیوم بار دیگر بازسازی شد تا برای میزبانی فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال‌های بعد آماده باشد. دیوارها بازسازی شد و استادیوم به خوبی بازسازی شد و کلیه صندلی‌های آن نیز تعویض شدند. تا این زمان دو تیم لاتزیو و آ. اس. رم از این استادیوم برای مسابقات خانگی خود استفاده می‌کردند. اما این استادیوم برای مسابقات داخلی بسیار بزرگ بود.

همچنین این استادیوم به کمیته المپیک ایتالیا تعلق داشت. در سال 2000 تیم فوتبال لاتزیو تلاش کرد تا به استادیوم جدیدی نقل مکان کند اما به دلایلی این تصمیم عملی نشد. بنابراین در تمام سال‌های اخیر این ورزشگاه به طور مشترک برای هر دو این تیم‌ها استفاده می‌شده است. اما تیم آ.  اس. رم  با ساخت ورزشگاه جدید Della Roma در سال 2017 سرانجام برای خود یک استادیوم خانگی با ظرفیت 520.500 نفر تدارک دید.

استادیوم Della Roma

استادیوم Della Roma را می‌توان یکی از افتخارات شهر رم به حساب آورد. این استادیوم با ظرفیت 52.000 نفر طوری طراحی شده است که ظرفیت آن تا 60.000 نفر نیز افزایش پیدا کند. به این ترتیب رم می‌تواند در ورزشگاه خانگی خود میزبان مسابقات قهرمانی اروپا نیز باشد. باشگاه رم برای ساخت این ورزشگاه هزینه کلانی انجام داده است و استادیومی بزرگ با نمایی تمام شیشه‌ای و امکاناتی فوق مدرن فراهم کرده است.

طراحی این ورزشگاه تلفیقی از معماری رم و معماری مدرن است و سازه‌ای شبیه به کلسیوم دارد. همچنین دارای مراکز خرید، رستوران، تفریحگاه و غرفه‌های معتبر نیز می‌باشد. در این ورزشگاه فضایی برای موزه افتخارات باشگاه رم نیز تدارک دیده شده است.

راه‌ های دسترسی به ورزشگاه المپیک رم

برخلاف استادیوم Della Roma که در جنوب شهر روم قرار دارد، ورزشگاه المپیک رم در شمال این  شهر قرار دارد. این ورزشگاه تنها 4 کیلومتر با شمال واتیکان فاصله داشت. این استادیوم در مجموعه ورزشی Foro Italico قرار دارد و در همسایگی رودخانه یتبر می‌باشد. در سمت دیگر این ورزشگاه منطقه حفاظت شده طبیعی قرار دارد که موجب زیباتر شدن منظره ورزشگاه شده است.

راه‌ های دسترسی به ورزشگاه المپیک رم | یوروپ تورز

اگر به شهر رم سفر کردید و مایل بودید از ورزشگاه المپیک رم بازدید کنید باید با ماشین به جاده کمربندی G.R.A بروید و بعد در خروجی N5 به جاده لامینیو بروید. می‌توانید علائم جاده مسیر حرکت به سمت منطقه foro Italico را به شما نشان خواهد داد.

دسترسی به ورزشگاه با مترو و تراموا

شما نمی‌توانید با مترو به این منطقه بروید اما می‌توانید با متروی Flaminio به نزدیک استادیوم و باغ‌های Villa Borghese و Piazza del Popolo بروید. سپس سوار تراموا شوید و با تراموا به ایستگاه Mancini بروید.  

دسترسی به ورزشگاه با اتوبوس

برای گردش در رم با اتوبوس، باید از اتوبوس شماره 32 در واتیکان استفاده کنید. این اتوبوس در ایستگاه مترو  ottaviano قرار دارد. پس از سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه Stadio Tennis پیاده  شوید. همچنین می‌توانید با سوار شدن به اتوبوس 280 از Castel Sant’Angelo  مسیر خود را دنبال کنید.

آدرس دقیق این ورزشگاه را برای مواقع لزوم داشته باشید.

Via Foro Italico, 00194 Roma

صرف غذا و اقامت در نزدیکی استادیوم المپیک رم

پس از گردش در شهر رم و سر زدن به این منطقه می‌توانید مسیری را در کنار رودخانه تیبر ادامه دهید. با دنبال کردن رودخانه  می‌توانید به استادیوم رم بروید. در این منطقه پیدا کردن مکانی برای صرف غذا و نوشیدنی چندان سخت نیست. اگرچه منوی غذایی آن مفصل نیست.

می‌توانید در هتل‌های اطراف اقامت کنید و با پیاده روی به اطراف استادیوم بروید. متاسفانه فضای اطراف این ورزشگاه که در دوره موسولینی ساخته شده از نظر تاریخی و معماری خیلی شگفت‌آور نیست اما مکان خوبی برای لذت بردن از یک مسابقه است. در نزدیکی ورزشگاه هتل Villa Glori Astrid، هتل Best Western قرار دارند که مکان خوبی برای اقامت هستند و با پرداخت هزینه‌ای بین 80 تا 125 یورو می‌توانید در آنها اقامت کنید.

تماشا ی مسابقه فوتبال در ورزشگاه

در سفر به رم بازدید از ورزشگاه المپیک رم را از دست ندهید. شما می توانید برای دیدن مسابقات در این استادیوم یا استادیوم della roma به صورت آنلاین بلیط تهیه کنید. برای خرید بلیط مسابقه در ورزشگاه المپیک رم باید از سایت listicket بلیط خود را  تهیه نمایید. یا اینکه در روز مسابقه به مرکز فروش بلیط Foro Italico که در نزدیکی این ورزشگاه قرار دارد بروید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر در زمان سفر شما به رم، بازی حساس و زیبایی در این ورزشگاه برگزار می شد حتما از آن لذت ببرید.

همچنین بازی های تیم رم نیز در ورزشگاه مخصوص این باشگاه انجام می شود که از طریق فروشگاه آ.اس. رم می توانید برای آن بازی بلیط تهیه کند. قیمت بلیط بازی های دسته A و B متفاوت است. برای تماشای بازی های سری B باید بین 20 تا 95 یورو پرداخت کنید و برای بازی های سری A این هزینه از 30 یورو تا 100 یورو متفاوت خواهد بود. همچنین قیمت صندلی شما به صندلی و مکانی که برای تماشای بازی انتخاب می کنید بستگی دارد.

همانطور که گفتیم ورزشگاه المپیک رم مکانی دیدنی است که می توانید از تماشای فوتبال در آن لذت ببرید اما این ورزشگاه برخلاف بیشتر مکان های شهر رم،  فضای مناسبی برای گردشگری ندارد و شما نمی توانید با تور به ورزشگاه المپیک رم بروید. تنها راه بازدید از این استادیوم تماشای فوتبال در آن است. اما اگر به دنبال تفریح، بازدید از مکان های دیدنی و موزه افتخارات هستید باید به استادیوم Della Roma در نزدیکی این ورزشگاه بروید که استادیومی بسیار مجهز و با امکانات کامل است. این استادیوم محل اجرای بازی های خانگی تیم رم می باشد.

مهمترین دیدار های برگزار شده

ورزشگاه المپیک رم میزبان مسابقات بسیاری بوده است که بسیاری از آنها در تاریخ فوتبال از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. از جمله این مسابقات می‌توان به این موارد اشاره کرد

  1. فینال جام ملت‌های اروپا در سال 1968 بین دو تیم ایتالیا و یوگسلاوی  که به برد دو بر صفر ایتالیا ختم شد
  2. فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1977 بین دو تیم لیورپول و مونشن گلادباخ که با نتیجه 3-1 به اتمام رسید
  3. فینال جام ملت‌های اروپا در سال 1980 بین تیم‌های آلمان و بلژیک با نتیجه 2 -0
  4. فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1984 بین تیم‌های لیورپول – رم
  5. فینال جام جهانی 1990 بین آلمان غربی و آرژانتین با نتیجه 1-0
  6. فینال لیگ قهرمانان اروپا در 1996 بین یونتوس و آژاکس
  7. فینال لیگ قهرمانان اروپا 2009 بین بارسلونا و منچستر
مهمترین دیدار های برگزار شده | یوروپ تورز

دربی شهر رم در ورزشگاه المپیک رم

یکی از حساس‌ترین مسابقات داخلی جهان بازی دربی شهر رم بین دو تیم لاتزیو و رم می‌باشد. برگزاری این مسابقه در ورزشگاه المپیک رم همواره با جنجال و آشوب همراه بوده است. مخصوصا زمانی که یکی از این دو تیم در جدول مسابقات موقعیت حساسی داشته باشند شرایط جدی‌تر می‌شود. این بازی که به دلا کاپیتاله شهرت دارد از حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های فوتبال ایتالیا است.

جالب است بدانید که مردم رم به شدت روی تیم‌های خود تعصب دارند و اگر علاقه‌مند به تیم‌های ایتالیایی باشید هیجان این بازی از تماشای بازی دربی ایران کمتر نخواهد بود. پس اگر در زمان سفر به رم این دو تیم با هم بازی داشتند حتما سری به ورزشگاه بزنید، برای خودتان یادگاری تهیه کنید و از  دیدن یک بازی زیبا در یکی از مشهورترین ورزشگاه‌های جهان لذت ببرید.


سوالات متداول ورزشگاه المپیک رم

ورزشگاه المپیک رم در چه سالی ساخته شد؟

ورزشگاه المپیک رم استادیوم بزرگی است که در سال 1892 ساخته شده است. یعنی زمانی که موسولینی حکومت می‌کرد.

علت نامگذاری این ورزشگاه چه بود؟

دلیل نامگذاری استادیوم فوتبال و ورزشگاه المپیک رم به دلیل برگزاری بخش مهمی از بازی‌های المپیک سال 1960 در این ورزشگاه بود.

این ورزشگاه چه بازی های مهمی را در جام جهانی 1990 میزبانی کرد؟

ورزشگاه المپیک رم در این مسابقات سه بازی مهم را میزبانی کرد. بازی یک شانزدهم، یک چهارم نهایی و فینال مسابقات که بین دو تیم آلمان و آرژانتین بود و از بازی‌های به یادماندنی این تیم‌ها محسوب می‌شود.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!