هر آنچه که می بایست در مورد موزه ماکسی رم دانست

هر آنچه که می بایست در مورد موزه ماکسی رم دانست

موزه ماکسی رم، یک کار معماری بزرگ با شکل‌های خلاقانه و دیدنی است. این موزه، موزه ملی هنر و معماری معاصر کشور ایتالیاست که …

موزه‌ها از سری مکان‌هایی هستند راز آلود هر کشوری به شمار می‌آیند چرا که موضوعات بسیاری در فضای داخلی موزه به نمایش گذاشته می‌شود. حال اگر خود بنای موزه یک شاهکار باشد چه؟ موزه ماکسی رم از بناهایی است که نه تنها داخل بنا بلکه ساختار و نمای بنا باعث حیرت است.

فضای داخلی این بنا ساختاری در هم تنیده دارد و نمای بنا به نحوی است که اشکال هندسی مختلفی را در کنار هم می‌بینید.

هر آنچه که می بایست در مورد موزه ماکسی رم دانست | یوروپ تورز

موزه ماکسی کجاست؟

موزه ماکسی رم ( MAXXI – National Museum of 21st Century Art ) یک کار معماری بزرگ با شکل‌های خلاقانه و دیدنی است. این موزه، موزه ملی هنر و معماری معاصر کشور ایتالیاست که در شهر باستانی رم واقع شده است. این موزه توسط وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی ایتالیا ایجاد شده‌است و هم اکنون توسط همین مجموعه اداره می‌شود. این ساختمان در محل یک پادگان نظامی سابق ساخته شده است که حتی بخش‌هایی از آن را در برمی گیرد و تمامی ساختار بنای قدیمی پادگان تخریب نشده است.

این کار از سری شاهکار‌های معماری تاریخ معاصر است که در کنار شگفتی ‌های باستانی شهر رم نشسته است. به ساختار فوق العاده بنا موزه ماکسی رم از سوی بنیاد ملی هنر قرن بیست و یکم که از اولین موسسه‌های ملی جهت حمایت از خلاقیت‌های معاصر است جایزه اختصاص یافته است. طراحی و ساخت این بنا بسیار نا متعارف بوده و ساختار بنا‌های باستانی را در هم می‌شکند و تمامی قواعد ساختمان‌سازی را زیر پا می‌گذارد.

موزه ماکسی رم توسط چه شرکتی طراحی شده است؟

ساختمان ماکسی یا مکسی یک کار معماری بزرگ است که توسط شرکت معماران زاها حدید (Zaha Hadid) به دست ساخت رسیده است. نام این شرکت برگرفته از موسس و طراح اصلی این شرکت خانم زاها حدید است که از سری طراحان نامی در زمینه ی‌معماری نوین است. این ساختمان تماماً توسط شرکت معماران زاها حدید طراحی شده است که با ساخت و اتمام این بنای نا متعارف و شاهکارانه برنده جایزه استرلینگ موسسه معماران بریتانیا در سال ۲۰۱۰ شد. علاوه بر این شرکت معماران زاها حدید در رقابت‌های بسیاری در جهت طراحی بین‌المللی برای طراحی ساختمان‌های مختلف را نیز برنده شده‌اند.

با وجود حمایت دولت ایتالیا، پروسه تکمیل ساختمان موزه ماکسی رم  تقریباً ۱۱ سال طول کشید تا اتمام شود که این تاخیر در اتمام بنا عمدتاً به خاطر بی‌ثباتی سیاسی آن زمان و نیز تجدید نظر در برنامه اصلی فضاهای موزه بود چرا که ساختار و طراحی بنا بسیار نا متعارف و نامأنوس بوده و اعتراض افراد بسیاری در پی داشت که در صدد لغو و رد طراحی موزه بودند. سال ساخت این بنا در سال ۲۰۰۰ اعلام شد و در اواخر سال 2010 به اتمام رسید و از اوایل سال 2011 برای بازدید عموم باز شد. مجموعه موزه ماکسی تنها بخشی از طراحی رقابت شرکت معماران زاها حدید است.

طراحی موزه ماکسی رم به چه نحوی صورت گرفته است؟

طراحی این موزه به نحوی انجام شده است که نشانگر استعداد طبیعی طراحان کاربلد در تلفیق با خلاقیت معاصر باشد. به گفته ی‌زاها حدید تلاش طراحان برای طراحی بنا اجرای ساختمانی با طراحی پیچیده در حین علمی بود که هدف از این طراحی پیچیده به رخ کشیدن قدرت علم معماری بود. در ابتدا زاها حدید استفاده از فن‌آوری نوین در فرآیند طراحی ساختمان را نمی‌پذیرفت و به طراحی و نقاشی دستی رغبت زیادی داشت.

ولی بعد‌ها استفاده از فن آوری‌های معماری جهت ایجاد مدل دیجیتالی از ساختمان را پذیرفت. در طراحی داخلی این موزه مفهوم تلاقی خطوط تکامل یافت به طوری که خطوط بتنی به طور مداوم یکدیگر را قطع کرده که هم فضای داخلی و هم فضای باز ایجاد می‌کنند. طراحی این ساختمان نمونه ی‌کاملی از در هم پیچیدگی‌های معماری است که به کمک درک فیزیکی نسل معماران آینده می‌آید.

نظر زاها حدید درباره ی ساختمان موزه ی ماکسی چیست؟

ساختمان موزه ماکسی از نظر طراح اصلی این موزه، زاها حدید، یک قوطی شی مانند برای بهره برداری اقتصادی نیست بلکه یک محوطه برای هنر است که در آن جریان ‌های و مسیرها با هم همپوشانی دارند و به منظور ایجاد فضای پویا و تعاملی به یکدیگر متصل می‌شوند.

ساختار بنای موزه ماکسی رم به چه شکلی است؟

ساختار بنا موزه ماکسی رم بسیار ظاهری پیچیده دارد دیواره‌های بتنی، پلکان ‌های تاریک و عریض!  آرایش حجمی پیچیده بنا تنها با استفاده از چندین ماده بنیادی برای ساخت فضا‌ها ایجاد شده است:

  1. شیشه (سقف)
  2. فولاد (پله‌ها)
  3. سیمان (دیوارها)

دیوار‌های در فضا داخلی موزه ماکسی رم از هم عبور می‌کنند که در تقاطع آن‌ها فضای‌های خالی جالبی ایجاد می‌شود. سقف این بنا توسط یک سقف شیشه‌ای پوشانده است که با خطوط آهن کرکره بندی شده است که باعث فیلتر نور می‌شود. این تیرهای آهنی با هدف بر خطی بودن سیستم فضایی، کمک در تعیین جهت‌گیری نور در گالری‌ها مختلف و تسهیل گردش در موزه و محوطه ایجاد شده‌اند. شکل‌های سیال و سینوسی و درهم‌تنیدگی فضاها منجر به پیچیدگی بزرگ‌تری شده است که امروزه آن را موزه ماکسی می‌نامند. شکل ساختمان با ساختمان قابل تصورتان بسیار فرق دارد. ساختمان این موزه در یک منطقه مسکونی واقع شده است که با مناطق مسکونی اطراف ناسازگار به نظر می‌رسد.

ساختار بنای موزه ماکسی رم به چه شکلی است؟ | یوروپ تورز

در قسمت جلویی طبقه ی‌دوم از این بنا شیشه‌های وجود دارد که به آن‌های ناظر کبیر می‌گویند. طراحی این پنجره‌ها به نحوی است که انگار شخصی دائماً در حال جاسوسی از افرادی است که در حال قدم زدن در محوطه ی‌موزه هستند. بازدید کنندگان پس از ورود به ساختمان موزه ماکسی رم به پلکان‌های پیچ در پیچ بتنی راهنمایی می‌شوند که به سطوح دوم و سوم ساختمان راه پیدا می‌کنند. در هر قسمت از ساختمان پنجره‌هایی وجود دارد که از هر یک از آن‌ها شاهد منظره‌ای متفاوت خواهید شد.

در فضای سوم این ساختمان پنجره‌ای بسیار بزرگ تعبیه شده است که نمایی کلی از شهر ارائه می‌دهد البته در صورتی که شهر در داخل هسته ی‌عظیمی از دود پنهان نشده باشد. در برخی قسمت‌های دیواره‌های بتنی این موزه نوع مایع جدید سیال بر روی دیوار تعبیه شده است که برای تجسم جریان هرج و مرج زندگی مدرن طراحی شده‌اند.

نام افرادی که در ساخت این بنا نقش فعال داشته اند

در ساخت موزه ماکسی رم طراحان و مهندسان بنام بسیاری نقش داشته‌اند که تلاش شبانه روزی آن‌ها همراه با تلفیق هنر و خلاقیت منجر به ساخت بنای شگفت انگیز موزه ی‌ماکسی رم شده است. از افرادی که در پروسه ی‌طراحی و ساخت این بنا نقش فعال داشته‌اند می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد که تمامی این افراد‌ای طراحان و متخصصان بنام در زمینه ی‌ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند :

  1. Zara hadid
  2. Alighiero Boetti
  3. Grazia Toderi     
  4. William Kentridge
  5. Kara Walker
  6. Ed Ruscha
  7. Gilbert & George
  8. Gino De Dominicis
  9. Michael Raedecker

بخش های مختلف موزه ماکسی کدامند

این موزه پیچیده در حالت کلی شامل دو بخش مجزا است که از بخش های اصلی موزه به شمار می آیند ، این بخش ها عبارت اند از:

  1. موزه ی معماری
  2. موزه هنری

علاوه بر این دو موزه، مجموعه موزه ماکسی شهر رم شامل بخش‌های مختلف دیگری نیز می‌شود. این ساختمان شامل یک کتابخانه و چندین کتابخانه کوچک، یکی کتابخانه رسانه‌ای، کتابفروشی، کافه تریا، فضای باز، فضا برای نمایشگاه‌های موقت، تالار اجتماعات، فضا برای برگزاری وقایع زنده و فعالیت‌های تجاری و آزمایشگاه نیز هست.

موزه هنری و موزه معماری هر دو در فضای‌های بزرگ مجزا اجرا شده‌اند که هر دوی آنها به گالری ‌های اختصاصی و نمایشگاه‌های موقت، سالن کنفرانس، خدمات پذیرایی، کافه‌تریا و کتابفروشی دسترسی دارند.

بخش هنری موزه ی ماکسی

بخش هنری مجموعه موزه ماکسی رم شامل نمایش انواع اسناد تاریخی، مجسمه‌ها، کتاب های، عکس‌های تاریخی اشخاص مهم و نشریات ادواری می‌شود. در بخش هنری موزه ماکسی 60000 اثر برجسته نقاشی و 75000 اثر برجسته در زمینه عکاسی به بازدید عموم در آمده است. فهرست پروژه‌های اطلس ایتالیایی و همچنین مجموعه‌های عکاسی از پروژه‌های اطلس و نویسنده ایتالیایی نیز در این موزه هنری نگهداری می‌شود.

بخش معماری موزه ماکسی

در بخش معماری موزه ماکسی رم اثر‌ها و طراحی‌های مختلف تاریخی و نوین طراحان برجسته در ماکت‌های کوچک و بزرگ به معرض نمایش قرار داده شده است. پیکربندی موزه معماری موزه ماکسی نسبت به سایر فضاهای موزه مقداری متفاوت است چرا که هدف از اجرای این بخش نمایش و تحلیل هنر معماری است.

موزه ی ماکسی به چه منظوری ساخته شده است؟

هدف از ساخت موزه ماکسی رم اجرای مکانی متفاوت و درخور برای برپایی نمایشگاهی از هنرهای بصری از جمله هنر معماری است. این بنا میزبان هنر، معماری، طراحی و عکاسی و همچنین مد، سینما و موسیقی، تئاتر و تئاتر، سخنرانی‌‌ها و جلسات با هنرمندان، معماران و برخی از چهره‌های برجسته معاصر است. در حالت کلی می‌توان گفت این موزه یک سکوی باز و بی‌انتها برای تمامی خلاقیت های، برخورد‌ها و تبادل‌های کاری است که تمامی افراد خلاق می‌توانند از این سکوی پرتاب بهره ببرند.

این موزه با هدف ترویج هنر و معماری نیز احداث شده است. که این مهم از طریق جمع آوری و حفاظت از آثار هنری و معماری ممکن است. خود بنای موزه ماکسی رم نیز تلفیقی از هنر و معماری است که در برخورد با آن متحیر خواهید شد که چگونه منحنی‌ها نا متعارف منجر به ایجاد فضای دل انگیز موزه ماکسی شده است.

این مجموعه مجری برگزاری رقابت‌های موضوعی در زمینه فعالیت‌های هنری و معماری برای جوانان است که هزینه این فعالیت‌های صرف کمک‌های مالی می‌شود. آزمایشگاه‌هایی که در این بنای موزه ماکسی رم جای داده شده‌اند محلی برای مطالعه و تحقیق در باب موضوعات مختلف علمی است. فعالیت ‌های این موزه به خوبی با ساختار و جریان آن متناسب است که امکان مطالعه غیر شرطی توسط فضاها و آثار را فراهم می‌آورد و لذت آموزش را دو چندان می‌کند. در یک کلام این مجموعه منحصر به فرد برای اکتشافات معماری متشکل از انواع نمایشگاه‌ها ایجاد شده است.

موزه ی ماکسی به چه منظوری ساخته شده است؟ | یوروپ تورز

سوالات متداول موزه ماکسی رم

موزه ماکسی رم توسط چه کسی ساخته شده؟

این موزه توسط وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی ایتالیا ایجاد شده‌است و هم اکنون توسط همین مجموعه اداره می‌شود.

این موزه توسط چه معمارانی ساخته شده است؟

ساختمان ماکسی یا مکسی یک کار معماری بزرگ است که توسط شرکت معماران زاها حدید (Zaha Hadid) به دست ساخت رسیده است.

این موزه دارای چند بخش میباشد؟

این موزه دارای دوبخش معماری و هنری میباشد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!