معرفی و آشنایی کامل موزه بورگز رم ایتالیا

معرفی و آشنایی کامل موزه بورگز رم ایتالیا

موزه بورگز رم، از جمله موزه‌های مشهور ایتالیا می‌باشد که با کمک کاردینال بورگزه ساخته شده و مجسمه‌های رومی و همچنین نقاشی‌هایی از هنرمندان مشهور مربوط به …

گالری بورگز رم از جمله موزه‌های مشهور ایتالیا می‌باشد که با کمک کاردینال بورگزه ساخته شده و مجسمه‌های رومی و همچنین نقاشی‌هایی از هنرمندان مشهور مربوط به دوره‌های باروک و رنسانس را در دل خود جای داده است، با حضور در این موزه می‌توانید شاهکارهایی از آثار ارزشمند کاراواجو برنینی و همینطور رافائل را تماشا کنید و با مجسمه‌های بسیار زیبایی مانند تندیس خواهر ناپلئون، آپولو و دافنه و لاوریتا و همچنین فرار آیتاس از تروا آشنا شوید.

موزه بورگزه در یک پارک بزرگ و دیدنی قرار گرفته که در کنار یکدیگر  جاذبه‌ای بی‌نظیر را در شهر رم به وجود آورده‌اند.

معرفی و آشنایی کامل موزه بورگز رم ایتالیا | یوروپ تورز

تاریخچه گالری بورگزه رم

عمارتی که موزه بورگزه (Borghese Gallery and Museum) در آن قرار دارد در ابتدا به عنوان یک اقامتگاه تابستانی با فضایی بسیار سرسبز و زیستگاه حیوانات کمیابی برای تفریحگاه خانواده‌ای نجیب زاده با نام بورگز بود که در ابتدای دهه ۱۶۰۰ بنا شد. خانواده بورگز که جزو خانواده‌های مشهور ایتالیایی بودند در قرن شانزدهم میلادی به دلایل مختلفی به شهر رم سفر کردند.

کاردینال بورگزه صاحب این ویلا علاقه بسیاری به آثار برنینی و دیگر هنرمندان داشت، بنابراین  سعی کرد با سلیقه خود تمام قسمت‌های ویلا را تزیین کرده و با مجسمه‌های برنینی و دیگر آثار هنری رم باستان دکوراسیون آن را طراحی کنند. کاردینال در کنار نمونه‌های مختلفی از تندیس‌ها تعداد بیشماری از مشهورترین نقاشی‌ها را در این ویلا جمع آوری کرد.

گالری بورگز رم

گالری بورگز در شهر رم ایتالیا که آن را بورگزه نیز می‌نامند یکی از بزرگترین موزه‌های مشهور رم می‌باشد که در پارک معروف ویلا بورگزه قرار داد. این گالری هنری در زمان‌هایی از تاریخ رم از مجموعه شخصی کاردینال ثروتمندی با نام شیپیونه بورگزه نگهداری می‌کرد؛ ولی امروزه گالری بورگز رم به یک موزه عمومی و همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری برای بازدید دیگر مسافران خارجی تبدیل شده است.

این گالری بزرگ، شاهکارهایی از برخی هنرمندان مشهور مانند کاراواجو، برنینی و البته رافائل را در بر گرفته است، اما با این وجود شاید از موزه‌های واتیکان کوچک‌تر باشد، به همین دلیل تماشای بیست اتاق از گالری بورگز رم با مدیریت بهتری صورت می‌گیرد. کاردینال شیپیونه بورگزه به شدت علاقه زیادی به آثار هنری داشت به همین منظور این ویلا و مناطق سرسبز اطراف آن را تاسیس کرد برای اینکه هم جشن هایش را درون این ویلا برگزار کند و هم فرصت مناسبی باشد تا کلکسیون بی‌نظیر و دیدنی‌اش را به همگان نشان دهد.

شاهکار مجسمه های رم

شاهزاده کامیلو بورگزه در اوایل قرن نوزدهم میلادی همراه با خواهر ناپلئون به نام پائولین بناپارت ازدواج کرد و طبق قراردادی می‌بایست حدود پانصد اثر از این مجموعه هنری را به ناپلئون هدیه می‌داد که از جمله این آثار گرانقدر دو مورد به نام گلادیاتور بورگزه و همچنین هرمافرودیته خفته بودند که امروزه در یکی از موزه‌های مشهور فرانسه به نام موزه لوور در پاریس از این دو مجسمه نگهدای می‌شود. ویلای کاردینال که در سال ۱۹۰۳ میلادی به یک گالری تبدیل شده است به همراه باغ‌های اطراف آن برای بازدید عموم باز می‌باشد و می‌تواند تعداد بیشماری از مجسمه‌های زیبا و بی‌نظیر را در معرض دید همگان قرار دهد.

پارک ویلا بورگزه از جمله پارک‌های مشهور در شهر رم به شمار می‌آید که مراجعه کنندگان به گالری بورگز رم بازدید از پارک را هرگز از دست نمی‌دهند. این گالری جزو یکی از مشهورترین مجموعه‌های مجسمه و همچنین نقاشی در دنیا است که معماری ساختمان این موزه خودش جزو دیدنی‌ترین بناها به حساب می‌آید، از جمله آثار معروفی که در گالری بورگز رم وجود دارد مجسمه پائولین از کانووا می‌باشد که تندیسی از خواهر ناپلئون بوده و به تنهایی تماشای آن می‌تواند ارزش بسیاری داشته باشد.

بهترین آثار هنری در گالری بورگز رم

امروزه تعداد زیادی از آثار برنینی در موزه بورگزه به نمایش گذاشته شده است که سه مورد از مشهورترین آنها مجسمه آپولو و دافنه، لاوریتا و فرار آیتاس از تروآ می‌باشد. خوب است بدانید آیتاس بعد از سقوط تروا در مبارزاتی پدر را بر دوش گرفت و پا به فرار گذاشت.

بسیاری بر این باورند که مجسمه آپولو و دافنه جزء برجسته‌ترین اثری است که در گالری بورگز رم قرار دارد. این تندیس نشانگر زمانی است که دافنه در حال گریز از دست آپولو می‌باشد که در حین فرار به یک درخت عجیب تبدیل می‌شود. چنانچه آهسته دور این تندیس بگردید تغییر یافتن ماهیت دافنه و همچنین نبوغ برنینی را به وضوح خواهید دید. مجسمه داوود از دیگر مجسمه‌های گالری بورگز رم می‌باشد که شهرت آن به اندازه مجسمه داوود میکل آنژ نیست اما دیدن این تندیس خالی از لطف نمی‌باشد.

بهترین آثار هنری در گالری بورگز رم | یوروپ تورز

مشهور ترین جاذبه شهر روم

شیپیونه بورگزه از جمله طرفداران کاراواجو بود که آثار بی‌شماری را در یک مجموعه ویلایی جمع آوری کرده است. کاراواجو جزو استادان سبک باروک به شمار می‌رفت و سعی می‌کرد در پس زمینه‌های بسیار تاریک با استفاده از نور بسیار روشنی بتواند بیشترین اندازه تضاد و تاثیر را در فضای نقاشی به وجود آورد.

از بین آثار مشهور کاراواجو می‌توان ژروم قدیس در وضعیت نوشتن، پسری با سبد میوه را نام برد. در گالری بورگز رم آثار معروف دیگری از هنرمندان برجسته‌ای مانند تیسن، روبنس، دومنیکینو، آنتونیو دا کورجو، گیدو رنی و پارمسان نیز نمایش داده می‌شوند که هر یک از آنها جلوه‌گر زیبایی‌های خاصی هستند و در کنار یکدیگر سبب شده‌اند تا موزه  بورگزه در شمار گالری‌های هنری مشهور در ایتالیا قرار بگیرند.

ساختمان گالری بورگزه

گالری بورگز رم، ویلایی سفید رنگ است که در مرکز شهر رم قرار دارد. این موزه علاوه بر قرار دادن آثاری دائمی از تندیس‌ها و نقاشی‌ها و دیگر آثار باستانی رومی توانسته جایگاه مناسبی برای نمایشگاه‌های موقتی نیز باشد. ساختمان موزه بورگز یک عمارت جذاب و تماشایی بوده که در میان سومین پارک مشهور شهر رم یعنی پارک بورگزه قرار گرفته است. این پارک در زمانی زیستگاه طاووس‌ها و همینطور شتر مرغ‌ها بوده است. موزه مشهور بورگزه دارای بیست اتاق است که هر کدام مملوء از تندیس‌هایی با واقعیت‌ها و  افسانه‌های جذاب و نیز نقاشی‌های باروک می‌باشد.

بیشتر مجسمه‌های این ساختمان زیبا در طبقه همکف قرار دارند که متعلق به آثار معمار و مجسمه ساز مشهور ایتالیا یعنی برنینی در قرن پانزدهم میلادی می‌باشد. نمایشگاه این موزه معمولا در طبقه پایین و همچنین در بالای عمارت برگزار می‌شود، از دیگر آثاری که در طبقه همکف وجود دارد مجسمه‌هایی هستند که از قرن یکم تا قرن سوم به جای مانده‌اند.

معماری موزه بورگزه در شهر روم

ساختمان گالری بورگز در شهر رم از بنایی شگفت انگیز ساخته شده است. این بنا یک عمارت بسیار بزرگ می‌باشد که به طور قرینه همه چیز در نمای ساختمان به دو نیم تقسیم شده است. بازدید کنندگان ضمن وارد شدن به فضای داخلی ساختمان بیشتر از هر چیزی متحیر معماری دیوارها و نقاشی‌های به کار  رفته در سقف این عمارت می‌شوند. چراغ‌ها و لوسترهای آویزان شده از سقف این ساختمان توانسته زیبایی مجسمه‌ها را چندین برابر کنند.

تلالو رنگ‌های به کار رفته در معماری سقف گالری بورگز بر روی مجسمه‌های بی‌رنگ طیف‌های نوری را به وجود آورده که بدون شک توصیف ناشدنی می‌باشد. طراحی داخلی این ویلا به همراه کفپوش‌های مرمرین در کنار ستون‌های تزیین شده توانسته جلوه بیشتری به نقاشی‌های روی دیوار و دیگر آثار هنری درون موزه  دهد.

رفتن به گالری بورگز رم

خرید بلیط برای رفتن به گالری بورگز رم کمی با رفتن به موزه‌های دیگر تفاوت دارد؛ زیرا ظرفیت این گالری محدود است بنابراین بازدید کنندگان باید بلیط خود را از مدت‌ها قبل به شکل اینترنتی و یا تلفنی به دست آورند. این بلیط‌ها هر یک سانس‌های متنوعی را شامل می‌شوند که در تمام زمان بازدید تنها دو ساعت فرصت وجود دارد تا بازدید از تمام اتاق‌ها و طبقات گالری بورگز رم  انجام دهند.

البته این مدت با توجه به مساحت مجموعه کافی می‌باشد. بعد از تماشای مجسمه‌ها و نقاشی‌های گوناگون با رنگ‌هایی خیره‌کننده هر کسی می‌تواند در محوطه باغ وارد شده و از مغازه‌های کوچک این پارک بزرگ سوغاتی‌هایی را خرید کند، به قدم زدن در پارک پرداخته و از خوردن قهوه لذت ببرد. در حقیقت شیوه ی‌نوبت دهی موزه بورگزه در شهر رم باعث شده است تا از شلوغی‌های زیاد در این گالری جلوگیری شود.

بازدید از موزه بورگزه در ایتالیا

برای بازدید از گالری بورگز رم توجه داشته باشید که این موزه روزانه تنها ظرفیت سی هزار بازدید‌کننده را در خود جای داده است، بنابراین فقط ۳۶۰ نفر از مراجعه کنندگان می‌توانند در هر دو ساعت وارد موزه شده و از قسمت‌های مختلف این گالری مشهور در کشور ایتالیا دیدن کنند. البته فراموش نکنید نیم ساعت پیش از ساعت بلیط خود در محوطه موزه حاضر باشید و در سفر بازدید کنندگان قرار بگیرید. بهتر است بازدید خود را ابتدا از طبقات بالا و همچنین تماشای نقاشی‌ها آغاز کنید و هنگامی که افراد دیگر به سمت طبقه‌های بالا می‌رسند شما به دور از هر گونه شلوغی خود را به طبقات پایین موزه بورگز برسانید.

بهترین زمان تماشای گالری بورگز رم

گالری بورگز شهر رم در تمام ایام هفته برای بازدید عموم باز آزاد است اما تنها در روزهای دوشنبه گالری تعطیل می‌باشد. جالب است بدانید بهای بلیط برای بازدید کنندگان زیر ۱۸ سال رایگان بوده اما افراد بزرگسال می‌بایست بهای بلیط را به طور کامل پرداخت کنند. توجه داشته باشید این گالری پرطرفدار همیشه در اولین روز یک شنبه از هر ماه، هزینه‌ای برای ورودی تمام بازدید کنندگان نمی‌گیرد. البته در بازدید‌های رایگان نیز افراد باید از مدت ها  قبل برای خود در موزه بورگز رم جایی را رزرو کنند.

بهترین زمان تماشای گالری بورگز رم | یوروپ تورز

سوالات متداول موزه بورگز رم

موزه بورگز رم در ابتدا چه مکانی بوده است؟

عمارتی که موزه بورگزه (Borghese Gallery and Museum) در آن قرار دارد در ابتدا به عنوان یک اقامتگاه تابستانی با فضایی بسیار سرسبز و زیستگاه حیوانات کمیابی برای تفریحگاه خانواده‌ای نجیب زاده با نام بورگز بود که در ابتدای دهه ۱۶۰۰ بنا شد.

معروف ترین آثار در این موزه چه چیزهایی است؟

امروزه تعداد زیادی از آثار برنینی در موزه بورگزه به نمایش گذاشته شده است که سه مورد از مشهورترین آنها مجسمه آپولو و دافنه، لاوریتا و فرار آیتاس از تروآ می‌باشد.

شرایط بازدید از این موزه چگونه است؟

برای بازدید از گالری بورگز رم توجه داشته باشید که این موزه روزانه تنها ظرفیت سی هزار بازدید‌کننده را در خود جای داده است، بنابراین فقط ۳۶۰ نفر از مراجعه کنندگان می‌توانند در هر دو ساعت وارد موزه شده و از قسمت‌های مختلف این گالری مشهور در کشور ایتالیا دیدن کنند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!