سد گراند دیکسنس سوئیس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

سد گراند دیکسنس سوئیس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

سد گراند دیکسنس سوئیس، از سال ۱۹۶۱ بازگشایی شد و در حال حاضر یکی از بلند‌ترین سد‌های وزنی در جهان به حساب می‌آید که این امر آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل …

آشنایی با سد گراند دیکسنس سوئیس

سوئیس، کشوری با جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد است که سد گراند دیکسنس سوئیس را می‌توان یکی از جاذبه‌های طبیعی آن دانست. سد گراند دیکسنس از سال ۱۹۶۱ بازگشایی شد و در حال حاضر یکی از بلند‌ترین سد‌های وزنی در جهان به حساب می‌آید که این امر آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

سد گراند دیکسنس سوئیس | معرفی - تصاویر - تاریخچه | یوروپ تورز

جاذبه‌ های گردشگری سوئیس

یکی از کشور‌هایی که می‌توان آن را به عنوان برترین کشور‌های جهان برای مقاصد توریستی و گردشگری دانست، کشور سوئیس می‌باشد. این قلمرو که در قسمت شمالی رشته کوه‌های مرتفع و مشهور آلپ قرار گرفته، از طبیعتی منحصر به فرد و بکر برخوردار است که در کمتر نقطه جهان می‌توان آن را یافت. در واقع می‌توان گفت که یکی از دلایل مهمی که توریست‌ها سوئیس را برای گردشگری و تفریح انتخاب می‌کنند، دشت‌های سبز و دلنواز آن است که در نزدیکی رشته کوه‌های آلپ قرار گرفته است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور را می‌توان سد گراند دیکسنس سوئیس دانست. این سد، یکی از مرتفع‌ترین و بلند‌ترین سد‌های شناخته در جهان می‌باشد که محصور شدن آن در بین رشته کوه‌های آلپ، دلیل اصلی جذابیتش برای بازدید کنندگان می‌باشد.

سد گراند دیکسنس سوئیس

سد‌ها اصولا یکی از بهترین مقاصد گردشگری در جهان هستند که عامل اصلی محبوبیت آن‌ها را می‌توان طبیعت حاصله از دریاچه پشت سد دانست. مشهوریت سد گراند دیکسنس سوئیس (Grande Dixence dam) در جهان به دلیل مرتفع بودن آن می‌باشد. این سد یکی از ۴ سد جهانی است که ارتفاع بسیار زیادی دارد و بر روی رودخانه پر جوش و خروش دیکسنس احداث شده است. این سد یکی از انواع سد‌های وزنی می‌باشد که در سال ۱۹۵۰ میلادی اولین طرح برای احداث آن ارائه شد.

ساخت این سد غول پیکر حدود ۱۱ سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۹۶۱ میلادی بازگشایی شد. آب رودخانه‌ای که در پشت این سد قرار گرفته، به طور حیرت انگیزی شفاف و پاکیزه می‌باشد. به گونه‌ای که می‌توان سنگ ریزه‌های اعماق رودخانه به طور کامل مشاهده نمود. 

سد گراند دیکسنس سوئیس | یوروپ تورز

هدف اصلی ساخت سد گراند دیکسنس

هدف اصلی ساخت تمامی سد‌های جهان، مسلما ذخیره آب و استفاده از آن برای نیروگاه‌های مختلف می‌باشد. سد گراند دیکسنس سوئیس نیز با هدف اصلی تولید برق هیدروالکتریکی در سال ۱۹۵۰ ساخته شد. در واقع نیروگاهی که در نزدیکی این سد ساخته شده و از آب ذخیره شده در پشت سد گراند دیکسنس استفاده می‌کند، برق تولیدی را به چهار نیروگاه مجزای دیگر منتقل خواهد کرد و می‌تواند به عنوان تامین‌کننده برق بیش از ۴۰ هزار منزل مسکونی شناخته شود.

این امر موجب شده تا سد گراند دیکسنس علاوه بر جنبه توریستی و گردشگری، تاثیر بالایی نیز مصرف بهینه برق و تولید آن داشته باشد. لازم به ذکر است که نیروگاه مخصوص این سد در سال ۱۹۶۵ پایه‌ریزی شد و سرانجام استفاده از آن برای تولید برق در سال ۱۹۹۸ آغاز گردید. این نیروگاه در هر ساعت ۲۰۰۰ کیلو وات برق تولید خواهد کرد.

مشخصات سد گراند دیکسنس سوئیس

همانطور که عنوان شد از سد گراند دیکسنس سوئیس به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سد‌های جهان نام برده می‌شود. دلیل این امر، بلندی و ارتفاع این سد است که معادل ۲۸۵ متر می‌باشد. طول تاج این سد را می‌توان ۷۰۰ متر دانست و عرض در پی آن، ۲۰۰ متر می‌باشد. یکی دیگر از دلایل اهمیت سد گراند دیکسنس را حجم آن می‌دانند که برابر ۶ میلیون متر مکعب می‌باشد.

جاذبه گردشگری سد گراند دیکسنس در سوئیس

در گذشته سد گراند دیکسنس سوئیس تنها به منظور تولید برق احداث شد. اما در سال‌های اخیر این سد به یکی از قطب‌های گردشگری کشور سوئیس تبدیل شده و سالانه بازدید کنندگان متعددی از طبیعت بکر و دست نخورده این سد لذت می‌برند. این امر موجب شده تا اقتصاد این کشور از طریق گردشگری نیز به طور چشمگیری بهبود یابد. رودخانه دیکسنس که در پشت سد گراند دیکسنس محصور شده، از سمت رشته کوه‌های آلپ سرازیر می‌شود و در مسیر خود، طبیعت خارق العاده‌ای را خلق کرده است. حبس شده آب این رودخانه در بین قله‌های سنگی، منظره‌ای فوق العاده را به وجود آورده که زبان از بیان آن عاجز می‌ماند.

در کنار این رودخانه، مسیری پوشیده از سنگ به وجود آمده به منتهی به چندین تونل خواهد شد. هنگامی که از تونل‌ها گذر کنید، وارد دشت‌های سرسبز سوئیس می‌شوید که کوه‌های پرشکوه آلپ را می‌توان در آنجا مشاهده نمود. مارموت‌های منحصر به فرد و بازیگوش و همچنین گل‌های وحشی و متنوع، بخش عظیمی از این دشت را به خود اختصاص داده‌اند که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. اگر به کشور سوئیس سفر کردید، از مشاهده سد گراند دیکسنس و دشت‌های اطراف آن غافل نشوید و از طبیعت دل انگیز این جاذبه طبیعی لذت ببرید.

جاذبه گردشگری سد گراند دیکسنس در سوئیس | یوروپ تورز

موقعیت مکانی سد گراند دیکسنس

سد گراند دیکسنس سوئیس دقیقا در بین رشته کوه‌های آلپ در کانتون وله (Valais) واقع شده است. از این جهت برای بازدید از این سد باید به کانتون وله سوئیس بروید. سپس برای رسیدن به بالای سد و بازدید از طبیعت منحصر به فرد آن لازم است تا از ماشین‌های کابلی استفاده کنید. به دلیل این که این منطقه یک منطقه سردسیر در سوئیس می‌باشد، لازم است تا قبل از سفر به آنجا، حتما تجهیزاتی نظیر لباس گرم را تهیه کنید. هنگامی که به بالای سد رسیدید می‌توانید شاهد پیچ و خم خارق العاده رودخانه دیکسنس باشید که چگونه از قله‌های سنگی پوشیده از برف به سمت سد سرازیر می‌شود.


سوالات متداول سد گراند دیکسنس در سوئیس

چرا سد گراند دیکسنس سوئیس یکی از مرتفع ترین سد های جهان شناخته می شود؟

سد گراند دیکسنس سوئیس به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سد‌های جهان نام برده می‌شود. دلیل این امر، بلندی و ارتفاع این سد است که معادل ۲۸۵ متر می‌باشد. طول تاج این سد را می‌توان ۷۰۰ متر دانست و عرض در پی آن، ۲۰۰ متر می‌باشد.

هدف از ساخت سد گراند دیکسنس سوئیس چه بود؟

سد گراند دیکسنس سوئیس نیز با هدف اصلی تولید برق هیدروالکتریکی در سال ۱۹۵۰ ساخته شد.

سد گراند دیکسنس در سوئیس در کجا واقع شده است؟

سد گراند دیکسنس سوئیس دقیقا در بین رشته کوه‌های آلپ در کانتون وله واقع شده است. از این جهت برای بازدید از این سد باید به کانتون وله سوئیس بروید.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!