آشنایی با تپه گلرت بوداپست از دینی های مجارستان

آشنایی با تپه گلرت بوداپست از دینی های مجارستان

تپه گلرت بوداپست، یکی از دیدنی‌های پانوراما بوده که مورد توجه جهانیان قرار گفته است. این تپه بلندترین نقطه دسترسی آسان بوداپست است.

تپه گلرت بوداپست یکی از دیدنی‌های پانوراما بوده که مورد توجه جهانیان قرار گفته است. این تپه بلندترین نقطه دسترسی آسان بوداپست است. از بالای صخره، منظره‌ای زیبا و چشمگیر از شهر زیر پایتان خواهد بود. با بالا رفتن از این تپه، فرصت‌های عکاسی عالی و یک پیاده روی واقعا خوب را پیش روی خواهید داشت؛ مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جالب است که بدانید منظره فوق العاده تماشایی‌تر می‌شود که از این نقطه می‌توان به هر دو طرف شهر مشرف شد: بودا و پست.

گذشته از همه این‌ها تپه گلرت چیزی فراتر از یک دیدگاه دراماتیک است. این تپه به عنوان یکی از اولین مناطق مسکونی بوداپست، نقش مهمی در تاریخ بوداپست ایفا می‌کند.

تپه گلرت بوداپست - سفری دیگر

تاریخچه تپه گلرت بوداپست

تپه گلرت شهر بوداپست یک صخره با ارتفاع ۲۳۵ متری بوده که بر فراز رود دانوب در سمت بودای بوداپست قرار دارد. این تپه به افتخار سنت گلرت، اولین مبلغ مجارستانی که در طی یک شورش در آنجا توسط مشرکان کشته شد، نامگذاری شده است. تپه گلرت از دوران ماقبل تاریخ مسکونی بوده و غارنشینانی که زمانی در اینجا زندگی می‌کردند از چشمه‌های آب گرم آن استفاده داشته‌اند. همان چشمه‌هایی که امروزه آبگرم گلرت را تامین می‌کنند.

در زمان روم، سلت‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند که تنها حدود 2 کیلومتر با شهر باستانی رومی با نام آکوئینکوم فاصله داشت. در قرن هجدهم این تپه با تاکستان پوشیده شده بود که آن را به مرکز مهمی در بودا تبدیل کرد. در اواسط دهه 1800، تپه گلرت به عنوان یک مکان استراتژیک شناخته شد و یک قلعه توسط اتریش‌های حاکم در آنجا ساخته شد تا کنترل بر بوداپست را اعمال کند.

این تپه در طول جنگ جهانی دوم و انقلاب مجارستان در سال 1956 در عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار گرفت. نقش مهم این تپه در تاریخ بوداپست باعث شد که در سال 1987 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی (به عنوان بخشی از کرانه‌های دانوب) در فهرست میراث جهانی ثبت شود. تپه گلرت بوداپست نامش را با قلعه بودا و خیابان آندراسی مشترک است. امروزه تپه گلرت یک منطقه مسکونی مرفه با پارکی پر درخت و بناهای تاریخی بوده که یک مکان عالی برای نشستن و لذت بردن از مناظر وسیع شهر زیبای بوداپست است.

دیدنی‌های تپه گلرت بوداپست

تپه گلرت بوداپست علاوه بر مناظر شگفت انگیز، چند جاذبه برای لذت بردن دارد. جاذبه‌های اصلی توریستی سیتادلا، بنای یادبود آزادی، کلیسای غار و بنای یادبود گلرت است.

ارگ یا سیتادلا بوداپست

سیتادلا دژی وسیع بوده که به جاذبه گردشگری تبدیل شده است و در بالای تپه گلرت بوداپست قرار دارد. طول آن حدود 200 متر بوده، با دیوارهایی که تقریبا 6 متر ارتفاع و 3 متر ضخامت دارند. این بنا که توسط هابسبورگ‌ها در سال 1854 ساخته شد، نمادی از تهدید برای مجارها بود که اکنون تحت کنترل اتریش هستند.

پس از شکست جنگ استقلال مجارستان، این قلعه در موقعیت خود استراتژیک بود، زیرا دید کلی بر روی هر دو شهر بودا و پست داشت. اتریشی‌ها قلعه را با 60 توپ تجهیز کردند، اما آنها بیشتر برای نشان دادن قدرت خود آنجا مستقر بودند و قصد درگیری نداشتند.

سیتادلا تحت کنترل هابسبورگ‌ها باقی ماند تا اینکه پس از سازش اتریش و مجارستان در سال 1867 بوداپست را ترک کردند. با رفتن اتریشی‌ها، مالکیت ارگ به شهر بازگشت. به عنوان یک عمل پیروزی، بخش‌هایی از دیوارها خراب شدند. مجارها به جای تخریب کامل قلعه، همانطور که در ابتدا می‌خواستند، از آن برای مقاصد دیگر استفاده کردند. در طول سال‌ها به عنوان اردوگاه زندان، محل استقرار باتری ضد هوایی و محل اقامت موقت بی‌خانمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سیتادلا همچنین در جنگ جهانی دوم توسط یک هنگ اس اس آلمان برای کنترل شهر و همچنین دور نگه داشتن شهر از جنگ، مورد استفاده قرار گرفت. سیتادلا از دهه 1960 به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت و پادگان قدیمی آن نیز به هتل تبدیل شد. درون این ارگ موزه نیز بر پا شده است.

ارگ یا سیتادلا - سفری دیگر

بنای یادبود آزادی بوداپست

بنای یادبود آزادی تقریبا از تمام نقاط بوداپست قابل مشاهده است و یادآور آزادی مجارستان از حکومت نازی‌ها در پایان جنگ جهانی دوم است. این بنای تاریخی که در سال 1947 در سیتادلا بالای تپه گلرت بوداپست ساخته شد، از سه مجسمه تشکیل شده است که مجسمه مرکزی بر روی یک پایه قرار دارد. مجسمه آزادی یک شخصیت زن بوده که یک برگ نخل، نماد پیروزی و موفقیت را بالای سر خود نگه داشته است. در زیر او، در دو طرف، دو مجسمه نشان دهنده پیشرفت و شر هستند. یکی از مردان مشعلی در دست دارد که نشان دهنده پیشرفت بوده، در حالی که چهره دیگر با یک اژدها کشتی می‌گیرد که نشان دهنده شکست فاشیسم است.

بنای یادبود آزادی - سفری دیگر

کلیسای غار بوداپست

در نزدیکی پایین تپه گلرت بوداپست، روبروی هتل گلرت، کلیسای غار قرار دارد. این کلیسا در سال 1926 تأسیس شد و در یک سیستم غار طبیعی شبیه به غارهای لوردس شکل گرفته است. در دهه 1950 کمونیست‌ها راهبان را دستگیر کردند، رهبر آنها را اعدام کرده و کلیسا را دیوار کشیدند. دیوار در سال 1989 فرو ریخت و کلیسا دوباره باز شد. شما می‌توانید قطعه‌ای از این دیوار را در ورودی غار ببینید.

کلیسای غار - سفری دیگر

برخی دیدنی‌های دیگر در تپه گلرت بوداپست

از دیگر جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های تپه گلرت بوداپست می‌توان به چشمه‌های آب گرم در اعماق تپه گلرت و دامنه شمالی تپه معروف به تابان اشاره کرد. منطقه تابان که قبلا مسکونی بود، در حال حاضر رستوران‌ها و کافه‌ها در آنجا منتظر پذیرایی از توریست‌ها بوده و در زمستان نیز دامنه‌های برفی منتظر کودکان سورتمه سوار است. در تابستان و در فصل گرما نیز کنسرت‌های راک و فولکلور برگزار می‌شوند و به محیطی زنده تبدیل می‌شود.

برخی دیدنی‌های دیگر در تپه گلرت بوداپست - سفری دیگر

نکاتی برای بازدید از تپه گلرت بوداپست

  • دو مسیر پیاده روی برای بالا رفتن از تپه گلرت بوداپست وجود دارد، یکی مسیر از هتل گلرت و دیگری مسیری از پل الیزابت است. مسیر هتل گلرت، مسیری سریع‌تر و راحت‌تر دارد.
  • اگر ترجیح می‌دهید پیاده روی نکنید با اتوبوس نیز می‌توانید به بالای تپه بروید.
  • پرسه زدن در فضای بیرونی سیتادلا هزینه‌ای ندارد، اما برای رفتن به داخل آن و دیدن موزه باید بلیط تهیه کنید.
  • برای استفاده از مجموعه بزرگ آب گرم تپه گلرت بوداپست معمولا باید هزینه پرداخت کنید. این استخرهای سر پوشیده و رو باز شامل استخرهای حرارتی، حمام بخار، سونا و انواع ماساژ هستند.
نکاتی برای بازدید از تپه گلرت بوداپست - سفری دیگر

سوالات متداول تپه گلرت بوداپست

تپه گلرت بوداپست درکجا قرار دارد؟

تپه گلرت همانطور که از نامش پیداست در بوداپست مجارستان قرار دارد.

مهم ترین بنای قرار گرفته در این تپه چیست؟

نای یادبود آزادی تقریبا از تمام نقاط بوداپست قابل مشاهده است و یادآور آزادی مجارستان از حکومت نازی‌ها در پایان جنگ جهانی دوم است.

آیا این غار در یونسکو به ثبت رسیده است؟

نقش مهم این تپه در تاریخ بوداپست باعث شد که در سال 1987 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی (به عنوان بخشی از کرانه‌های دانوب) در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!