کلیسای نوتردام پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

کلیسای نوتردام پاریس | معرفی – تصاویر – تاریخچه

آشنایی با کلیسای نوتردام پاریس

در این مقاله می خواهیم با کلیسای نوتردام پاریس این بنای تاریخی باشکوه آشنا شویم. مرکز کشور فرانسه شهر پاریس با داشتن طبیعت منحصربه‌ فرد و جاذبه های تاریخی و توریستی فراوان موردتوجه جهانیان قرارگرفته است. برخی از مشهورترین جاذبه های پاریس می توان به میدان کنکورد, کلیسای سنت شاپل, مرکز پومپیدو, موزهٔ اورسی, باغ لوکزامبرگ, کلیسای نوتردام پاریس, طاق نصرت, موزهٔ لوور و برج ایفل که نماد کشور فرانسه است اشاره کرد.

در ادامه راجع به مشهورترین و زیباترین کلیسای جهان به نام کلیسای نوتردام پاریس صحبت می کنیم.

کلیسای نوتردام پاریس
کلیسای نوتردام پاریس

مکان کلیسای نوتردام

در محله لاتین واقع در مرکز پاریس و بر روی پرآب‌ترین رودخانه فرانسه یعنی رود سن, جزیره ای به نام ایل دو لا سیته قرار دارد که با نه پل به دو کناره رودخانه سن متصل می شود. از مکان های دیدنی و جاذبه های این جزیره می توان به کلیسای نوتردام, کلیسای سن شاپل و قلعه کونسیرژوری اشاره کرد.

ما در اینجا می خواهیم به معرفی کلیسای جامع نوتردام بپردازیم. هرساله گردشگران زیادی با استفاده از تور اروپا و تور پاریس از جای جای جهان با دین و مذاهب مختلف به دیدن این بنای تاریخی-مذهبی می آیند. کلیسای نوتردام پاریس از باشکوه ترین و زیباترین کلیساهای منطقه اروپا به حساب می آید و قدمت آن به بیشتر از هفتصد سال می رسد.

مکان کلیسای نوتردام
مکان کلیسای نوتردام

تاریخچه ساخت کلیسای نوتردام

ساخت کلیسای نوتردام پاریس در سال 1163 میلادی با دستور اسقف پاریس فردی به نام موریس دو سولی کلید خورد و در زمان مرگ او بخش زیادی از این بنا ساخته شده بود.

پنجره های بزرگ و مدور و برج های ضلع غربی آن در سال 1200 ساخته شد و بازوی این بنا نیز در دهه 1250 به شیوه جدیدی از معماری گوتیک تغییر یافت و تکمیل شد و سایر بنا طی سال ها به مرور کامل شد و بالاخره ساخت آن در سال 1345 میلادی به اتمام رسید. در واقع دو قرن طول کشید تا ساخت آن پایان یابد و تا مدت ها این کلیسا بزرگترین کلیسای منطقه اروپایی بوده است.

هر چند در طی سال ها و در طول جنگ های متعدد دستخوش تغییراتی شده و خسارت هایی به آن وارد شده ولی کلیسای نوتردام پاریس مجدد مورد بازساری قرارگرفته است و فرانسوی ها در حفظ این میراث گران‌بها بسیار تلاش کرده اند.

سازمان میراث فرهنگی یونسکو در سال 1991 این بنا را به فهرست خود اضافه کرد. کلیسای نوتردام نوعی کلیسای کاتولیک یکی از سه شاخه اصلی دین مسیحیت می باشد که همه ساله توریست های بسیاری را با اتفاده از تور اروپا و یا تور فرانسه به خود جذب می کند.

تاریخچه ساخت کلیسای نوتردام
تاریخچه ساخت کلیسای نوتردام

معماری کلیسای نوتردام

سبک زیبای معماری گوتیک به‌ کار رفته در ساخت کلیسای نوتردام پاریس از دلایل اهمیت و شهرت این بنا می باشد. معماری گوتیک نوعی سبک معماری با دقت و ظرافت بسیار بالا است که در معماری شرقی و اسلامی نیز استفاده می شده است.

از ویژگی های مهم این سبک معماری قوس نوک تیز آن است. طول این بنا 128 متر و عرض 48 متر و ارتفاع حدود 70 متر می باشد. دارای طاق های نوک تیز و سقف شیار دار است که نشان از برجستگی معماری گوتیک است. دارای پشت بند و ستون های متعددی است.

پشت بندهای مایل به بیرون برای حفاظت از دیوارهای بلند ساخته شده اند البته از اول وجود نداشتند و به مرور بعد از دیدن ترک در دیوارها به بنا اضافه شدند.

سر در ورودی کلیسای نوتردام پاریس با مجسمه ها و تندیس های سنگی و نوارهای تزیین شده و دیگر ورودی های کلیسا چون قسمت های بازویی, درب جنوبی و درب شمالی نیز با نقش و نگارهای برجسته و عالی و تصاویر مقدس تزیین و طراحی شده اند.

علاوه بر همه این ویژگی های برجسته شیشه های کلیسای نوتردام شیشه های معروف شیشه‌های استیندگلس می باشد. تور پاریس در بین گردشگران سراسر دنیا برای دیدن این آثار تاریخی کشور فرانسه از محبوبیت خوبی برخوردار است.

کلیسای نوتردام پاریس | معرفی - تصاویر - تاریخچه - فرانسه | پاریس

مجسمه های کلیسای نوتردام پاریس

در هر بنای تاریخی مجسمه ها نمادهای مختلفی دارند و بسیار با دقت و ظرافت ساخته می شوند تا رساننده پیامی از تفکر و نمادهای عرفانی و مذهبی باشد برای آیندگان آن سرزمین. کلیساها نیز از این امر مستثنا نبوده اند. از این‌دست مجسمه ها در کلیسای نوتردام پاریس نیز در جای جای آن به چشم می خورد.

در کلیسای نوتردام پاریس دو دسته مجسمه ساخته شده است, یک گروه از مجسمه ها در بخش انتهایی ناودان ها قرار دارند و معمولاً به شکل انسان و یا موجودات خیالی با ظاهری ترسناک و فضایی هستند که علاوه بر جنبه زیبایی و تزیینی بودن آن‌ها, نمادی از مبارزه با شیاطین و بدی ها هستند.

دلیل دیگر ساخت این مجسمه ها در قسمت انتهایی ناودان هدایت آب باران به‌دور از کلیسا هستند به‌طوری که آسیبی به کلیسا نرسد. گروه دیگر مجسمه ها بیشتر در ایوان کلیسا ساخته شده اند و به شکل حیوانات عجیب و مرموز  با چند تن و سر هستند مثلاً پرنده ای با دوشاخ بر سر و بدن انسان. این مجسمه ها بیشتر تداعی کننده نمادهای گوناگون هستند و بر جنبه تزیینی آن تأکید شده است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!