کلیسای سنت استفان بوداپست | معرفی – تصاویر – تاریخچه

کلیسای سنت استفان بوداپست | معرفی – تصاویر – تاریخچه

کلیسای سنت استفان بوداپست، یکی از جاذبه‌های توریستی مجارستان بوده که عکس‌های آن به دلیل زیبایی و منحصر به فرد بودن در فضای مجازی به قول معروف وایرال می‌شود.

کلیسای سنت استفان بوداپست یکی از جاذبه‌های توریستی مجارستان بوده که عکس‌های آن به دلیل زیبایی و منحصر به فرد بودن در فضای مجازی به قول معروف وایرال می‌شود. در این کلیسا رازهای زیادی پنهان شده است. ساخت آن به مدت 54 سال طول کشیده و 3 معمار مشهور اثر خود را بر روی ساختمان کلیسا گذاشته‌اند. نه تنها در گذشته‌های دور، بلکه تاریخ اخیر این بنا دارای جزییات جالبی است. در این محل، بقایای جسد مشهورترین بازیکن فوتبال مجارستان یعنی فرنس پوشکاش نگهداری می‌شود. این کلیسا و میدان مقابلش، در حال حاضر برای فیلمبرداری فیلم‌های تاریخی پرفروش هالیوود استفاده می‌شوند.

کلیسای سنت استفان بوداپست - یوروپ تورز

تاریخچه کلیسای سنت استفان بوداپست

کلیسای سنت استفان بوداپست یک کلیسای کاتولیک بوده که به افتخار استفان، اولین پادشاه مجارستان (حدود 1038-975) نامگذاری شد است. این کلیسا، ششمین کلیسای بزرگ مجارستان قبل از سال 1920 بوده که امروزه این ساختمان، سومین کلیسای بزرگ در مجارستان کنونی محسوب می‌شود.

ساختمان پس از 54 سال در سال 1905 تکمیل شد. این تأخیر ساخت را می‌توان به فرو ریختن گنبد در سال 1868 نسبت داد که مستلزم تخریب کامل کارهای تکمیل شده قبلی و بازسازی از ابتدا بود. سبک معماری نئو کلاسیک بوده و دارای پلان متقاطع یونانی است. نما توسط دو برج ناقوس بزرگ خودنمایی می‌کند. در برج جنوبی، بزرگ‌ترین ناقوس مجارستان قرار دارد که بیش از 9 تن وزن دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با آسانسور یا بالا رفتن از 364 پله به گنبد دسترسی پیدا کنند تا از منظره 360 درجه مشرف به بوداپست لذت ببرند.

در ابتدا قرار بود این بنا به نام سنت لئوپولد، قدیس حامی اتریش نامگذاری شود؛ اما در آخرین لحظه برنامه تغییر کرد و به کلیسای سنت استفان تبدیل شد. این کلیسا از زمان بهره برداری در سال 1905 تا به حال نقش فعالی در جامعه موسیقی ایفا کرده است. در قرن گذشته میزبان خانه موسیقی کرال، موسیقی کلاسیک و همچنین اجراهای موسیقی معاصر بوده است. گروه کر معروف به بازلیکا که در نقاط مختلف اروپا اجرا دارند در خانه موسیقی کلیسای سنت استفان بوداپست نیز اجرا دارند. در ماه‌های تابستان هر یکشنبه به اجرا می‌پردازند.

جاذبه‌های کلیسای سنت استفان بوداپست

کلیسای سنت استفان بوداپست علاوه بر قدمت و ارتفاع 96 متری دارای جاذبه‌های بسیاری است که در ادامه به این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

  1. معماری بیرونی ساختمان و وسعت
    این کلیسای جامع نئوکلاسیک مجارستانی دارای وسعت زیادی است به طوری که 8500 نفر به طور هم زمان می‌توانند به این مکان وارد شوند. بزرگ‌ترین ناقوس کشور مجارستان که 9 تن دارد در برج سمت راست این کلیسا قرار دارد. یوزف هیلد، معمار اولیه این ساختمان، کلیسای سنت استفان بوداپست را که یک کلیسای نئوکلاسیک بزرگ است شبیه به کلیسای بازیلیکا در استرگوم طراحی کرد. نقشه زمین این ساختمان شبیه یک صلیب یونانی است. این کلیسای جامع دارای چندین پنجره شیشه‌ای رنگارنگ شگفت انگیز بوده که توسط معمار معروف مجاری میکسا روس (Miksa Róth) طراحی شده است.
    به دلیل مجاورت با رود دانوب، باید پایه‌های عظیمی ساخته می‌شد که منجر به ایجاد یک انبار زیرزمینی تقریبا به اندازه ساختمان، زیرسطحی شد. بسیاری از گنجینه‌های هنری و اسناد گرانبها در جنگ جهانی دوم در آنجا باقی مانده و نگهداری می‌شوند. ستون‌های یونی و مجسمه‌های دوازده حواری، دیوارهای بیرونی را تزئین می‌کنند.
  2. معماری داخلی ساختمان کلیسا
    زمانی که به داخل کلیسای سنت استفان بروید واقعا می‌توانید وسعت کلیسا را تجربه کنید. داخل آن قدم بزنید و آثار هنرمندان مشهور معاصر را که فضای داخلی سال را تزیین کرده‌اند، مشاهده کنید. هنرمندان بیشتر آثار خود را به سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان تقدیم کرده‌اند. این پادشاه عشایر بیابان گرد را مجارستانی کرد و به آنها هویت بخشید، قبایل وارد مسیحیت شدند، بنابراین توانستند یک دولت قوی بین امپراتوری‌های اروپای غربی و شرقی در آن دوران تأسیس کنند.
    شاید داخل کلیسا کمی تاریک به نظر برسد؛ اما نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها و موزاییک‌های شگفت انگیز قابل تحسین هستند. مجسمه سنت استفان که توسط آلاجوس استروبل از سنگ مرمر ساخته شده و فرشته گابریل، تاج مقدس را بالای سر پادشاه نگه داشته، در محراب اصلی قرار دارد. گنبد 96 متری ساختمان کلیسا، آن را از انبوه ساختمان‌های اداری و آپارتمانی در خیابان پِست (Pest) متمایز کرده است. چهار ستون اصلی، این ساختمان عظیم را نگه می‌دارد. نقاشی دیواری از خدای پدر بر مرکز گنبد مسلط است. در محراب دیگر این کلیسا اثر Gyula Benczúr وجود دارد که سنت استفان را به تصویر می‌کشد در حالیکه تاج مجارستان را به مریم مقدس تقدیم می‌کند و از او می‌خواهد حامی مجارستان باشد.
    مومیایی دست راست پادشاه استفان در یک کلیسای کوچک در سمت چپ محراب اصلی به عنوان یک گنج با ارزش وجود دارد. این یادگار در یک جعبه شیشه‌ای تزیین شده نگهداری می‌شود. کافی است یک سکه وارد کنید تا داخل جعبه روشن شود و به راحتی بتوانید مومیایی را ببینید.
  3. پانورامای باشکوه بوداپست
    می توانید یکی از بهترین مناظر پانورامای شهر را از برج سمت راست کلیسای سنت استفان بوداپست تماشا کنید. یک آسانسور شما را تا نیمه راه می‌برد، از آنجا باید از پله‌ها بالا بروید. شما از داخل گنبد با ساختاری فرفورژه‌دار بالا می‌روید و به فضای بین بیرون و داخل گنبد خواهید رسید. ماجراجویی بسیار هیجان انگیزی است. با دیدن منظره زیبای شهر از بالای برج، خستگی راه و پله‌ها از یادتان می‌رود.
  4. جاذبه‌های نزدیک به کلیسا در مرکز بوداپست
    جاذبه‌های متعددی در محله کلیسای سنت استفان وجود دارد زیرا این منطقه مرکز تجارت و مدیریت درون شهر بوداپست محسوب می‌شود. میدان ایستوان، جایی که کلیسای سنت استفان بوداپست قرار دارد، برای پیاده روی عالی است. یک پیست اسکی روی یخ فضای مسحور کننده‌ای را به دومین رویداد بزرگ فصل شهر می‌بخشد که این بزرگترین نمایشگاه کریسمس در جشنواره زمستانی محسوب می‌شود. پیست اسکی برای کودکان زیر 14 سال رایگان است.
    دو فواره در میدانی که به سنت استفان و همسرش گیزلا اختصاص یافته است، قرار دارد. این میدان توسط نیمکت‌ها و کافه‌های پلکانی احاطه شده است. می‌توانید در یکی از کافه‌ها د رستوران‌های متعدد، یک وعده غذایی یا قهوه‌ای دلپذیر میل کنید.

سوالات متداول کلیسای سنت استفان بوداپست

کلیسای سنت استفان در کجا قرار دارد؟

کلیسای سنت استفان در پایتخت کشور مجارستان یعنی بوداپست قرار دارد.

یکی از ویژگی های اینم کلیسا چیست؟

این کلیسا، ششمین کلیسای بزرگ مجارستان قبل از سال 1920 بوده که امروزه این ساختمان، سومین کلیسای بزرگ در مجارستان کنونی محسوب می‌شود.

طریقه نام گذاری این کلیسا چگونه بود؟

در ابتدا قرار بود این بنا به نام سنت لئوپولد، قدیس حامی اتریش نامگذاری شود؛ اما در آخرین لحظه برنامه تغییر کرد و به کلیسای سنت استفان تبدیل شد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!