کلیسای جامع ناپل | معرفی – تصاویر – تاریخچه

کلیسای جامع ناپل | معرفی – تصاویر – تاریخچه

کلیسای جامع ناپل، یکی از مهمترین کلیساها در جنوب ایتالیا، کلیسای جامع ناپل است که توسط پادشاهان قرن سیزدهم و چهاردهم ساخته شده و به قدیس حامی شهر …

یکی از مهمترین کلیساها در جنوب ایتالیا، کلیسای جامع ناپل است که توسط پادشاهان قرن سیزدهم و چهاردهم ساخته شده و به قدیس حامی شهر، سنت ژان واریوس تقدیم شده است. این کلیسا شامل بقایای باستان‌شناسی تمدن‌های یونان باستان، روم و مسیحیت اولیه است.

کلیسای جامع ناپل | معرفی - تصاویر - تاریخچه | یوروپ تورز

کلیسای جامع ناپل در یک نگاه

کلیسای جامع ناپل (Catedral de Nápoles) با نام کلیسای جامع عروج مریم و Duomo نیز شناخته می‌شود. این کلیسا به عنوان یک کلیسای جامع کاتولیک رومی شناخته شده و در جنوب ایتالیا واقع شده است. این کلیسا بین سال‌های 1299 و 1314 ساخته شده است و از میراث مهم هنری، فرهنگی و تاریخی است. این کلیسای کاتولیک رومی خیره‌کننده از زمان ساخت تا کنون چندین بار بازسازی شده است و دلیل این موضوع وقوع زلزله‌ها و عوامل دیگر بوده است.

در سال 1349 زلزله‌ای رخ داد و به کلیسا آسیب جدی وارد کرد و در سال 1943 نیز این کلیسا به دلیل بمباران آسیب دید. به همین دلیل است که در برخی بخش‌های نمای این ساختمان می‌توان سبک‌های رایج در قرن نوزده را مشاهده کرد.

تاریخچه کلیسای ناپل

شروع ساخت کلیسای جامع ناپل توسط شاه چارلز اول آنژو آغاز شده و در طول سلطنت جانشین وی، چارلز دوم، کار ساخت این کلیسا در اوایل قرن 14 به پایان رسیده است. این کلیسا به سبک گوتیک آنژوین ساخته  شده است و تلفیقی از دو کلیسای دیرینه و مسیحی است که هنوز آثار آنها به وضوح در این کلیسا قابل مشاهده است. این کلیسا یکی از برجسته‌ترین کلیساهای جهان است که به سنت ژانواریوس هدیه داده شده است که به عنوان قدیس حامی این کلیسا شناخته می‌شود و تصور می‌شود که این فرد در قرن چهاردهم مرده است.  

شکل ظاهری کلیسای ناپل

این ساختمان به ساختمان‌های همسایه خود چسبیده است و نمای آن نئوگوتیک است. این ساختمان دارای سه ورودی است. با عبور از آستان، با سه شبستان به طول‌های بیش از 320 فوت (100 متر) و ارتفاع 150 فوت (48 متر) روبرو خواهید شد. این شبستان‌ها که توسط ستون‌هایی با نمای باستانی از هم جدا شده‌اند، دارای مقبره افراد برجسته‌ای مانند سنت آسپرنو، اولین اسقف شهر ناپل است. در اصل این کلیسا دارای 5 شبستان بوده است که پس از زلزله رخ داده در سال 1456 بازسازی شده و به سه شبستان تبدیل شده است.

 زیبایی فریبنده ظاهر این کلیسا تلفیقی از سبک‌های مختلف معماری، از گوتیک تا باروک و نئوگوتیک است که تاریخ طولانی آن را منعکس می‌کند.  

آثار هنری داخل کلیسای جامع ناپل

در این کلیسا نقاشی‌های دیواری با جزئیات بسیار زیبا، نرده‌های برنزی پیچیده و محراب‌های بزرگ، و همچنین مجسمه‌ها و بوم‌های نقاشی هنرمندان مهم ایتالیایی قابل مشاهده است. در این کلیسا امکان دسترسی به بقایای باستان‌شناسی موجود در سرداب کلیسای دیرینه مسیحی که در همسایگی کلیسای ناپل قرار دارد، وجود دارد.

آثار هنری داخل کلیسای جامع ناپل | یوروپ تورز

یکی از آثار هنری جذاب در داخل کلیسای جامع ناپل، نقاشی‌های دیواری این کلیسا است که توسط هنرمندانی همچون دومنیکینو و جووانی لانفرانکو کشیده شده است. محراب‌هایی حیرت انگیز توسط ماسیمو استانزیونه، جوزپه دریبرا و فرانچسکو سولیمنا و نرده‌هایی برنزی توسط کوزیمو نیز در این کلیسا ساخته شده است.

از دیگر آثار هنری قرار گرفته در کلیسای جامع ناپل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوم‌ های نقاشی لوکا جوردانو

مکانی برای غسل تعمید مسیحیان که پوشیده از موزاییک‌های مربوط به قرن چهارم است.

کلیسای اصلی که در قرن هجدهم بازسازی شده است شامل نقش برجسته‌هایی به سبک باروک است که اثر هنرمند پیترو براچی است.

سردابه سوکورپو که از سال 1497 کار ساخت آن آغاز شد و شامل مجسمه‌های متعلق به توماسو مالویتو لومبارد مجسمه ساز ایتالیایی و نیم تنه‌های شانزده اسقف اول ناپل  است که آن در قرن نوزدهم توسط انریکو آلوینو بازسازی شده است.

بر فراز کلیسای ناپل گنبدی بزرگ و زیبا قرار دارد. یکی از زیباترین نقاشی‌های دیواری گنبد که توسط جووانی لانفرانکو در سال 1643 کشیده شده است، نمایانگر بهشت است.

44 مجسمه نیم تنه نقره‌ای از محافظان ناپل نیز جزو شاهکارهای به جای مانده از زرگری قرن چهاردهم است که در این کلیسای عظیم جای گرفته است.

این کلیسا به سایت باستان‌شناسی سانتا رستیتو که یک کلیسای متعلق به قرن چهاردهم است، وصل است که از طریق راهروی شمالی کلیسای جامع ناپل قابل دسترسی است. سانتا رستیتو که دارای یک موزه و حاوی کاوش‌های باستان‌شناسی از دوران یونان و روم، از جمله دخمه اولیه مسیحیت است، مجموعه‌ای چشمگیر از مصنوعات باستانی دارد.

معجزه خون در کلیسای ناپل

می توان گفت که غیرمعمول‌ترین بخش کلیسا، شیشه ی‌خونی است که گفته می‌شود در برخی جشن‌ها از جامد به مایع تبدیل می‌شود. در این کلیسا شیشه‌ای از خون سنت ژانواریوس وجود دارد که سه بار در سال، در اولین شنبه ماه می، در 19 سپتامبر و 16 دسامبر، زمانی که خون خشک شده معمولا مایع می‌شود، بیرون آورده می‌شود. اگر خون نتواند مایع شود، افسانه‌ها می‌گویند که فاجعه بر سر ناپل خواهد آمد.

چرا از کلیسای جامع ناپل دیدن کنیم؟

شاید ظاهر بیرونی کلیسای ناپل هیجان انگیز نبوده و جلب توجه نکند اما ساختمان داخلی این کلیسا بسیار مهم بوده و از فرهنگ و هنر غنی است که بدان معنی است که این کلیسا واقعاً ارزش بازدید را دارد. این کلیسا به خصوص می‌تواند برای افرادی که در زمینه فرهنگ و هنر در حال تحقیق هستند، چشمه‌ای از اطلاعات سرشار باشد.

چگونه به کلیسای ناپل برویم؟

کلیسای ناچل در مرکز شهر ناپل در کشور ایتالیا قرار دارد و با پیاده روی به راحتی قابل دسترسی است. نزدیکترین ایستگاه قطار و مترو که برای ناپولی پیازا کاوور است که 10 دقیقه پیاده  روی دارد. همچنین نزدیکترین ایستگاه واگن برقی برای رسیدن به این کلیسا، 15 دقیقه پیاده روی دارد.

چگونه به کلیسای ناپل برویم؟ | یوروپ تورز

سوالات متداول کلیسای جامع ناپل

کلیسای جامع ناپل با چه نامی شناخته میشود؟

کلیسای جامع ناپل با نام کلیسای جامع عروج مریم و Duomo نیز شناخته می‌شود.

این کلیست در چه سالی ساخته شد؟

شروع ساخت کلیسای جامع ناپل توسط شاه چارلز اول آنژو آغاز شده و در طول سلطنت جانشین وی، چارلز دوم، کار ساخت این کلیسا در اوایل قرن 14 به پایان رسیده است.

یکی از اتفاقات عجیب در این کلیسا چیست؟

می توان گفت که غیرمعمول‌ترین بخش کلیسا، شیشه ی‌خونی است که گفته می‌شود در برخی جشن‌ها از جامد به مایع تبدیل می‌شود.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!