میدان سن مارکو ونیز | معرفی – تصاویر – تاریخچه

میدان سن مارکو ونیز | معرفی – تصاویر – تاریخچه

میدان سن مارکو ونیز، یکی از مهمترین مراکز و میدان‌ها در اروپا می‌باشد چراکه با توجه به قدمتی که دارد محل داد و ستد بوده و همچنین در اطراف آن بناهای تاریخی و …

میدان سن مارکو ونیز یکی از مهمترین مراکز و میدان‌ها در اروپا می‌باشد چراکه با توجه به قدمتی که دارد محل داد و ستد بوده و همچنین در اطراف آن بناهای تاریخی و زیبایی واقع شده است. از دیگر مواردی که در مورد این میدان می‌توان گفت نزدیکی به کانال آب می‌باشد. در واقع  در حد فاصل میدان سن مارکو و بستر آب، میدانی کوچکتر که پیاتزتا نام دارد واقع شده است.

میدان سن مارکو ونیز | معرفی - تصاویر - تاریخچه | یوروپ تورز

تاریخچه پیدایش میدان سن مارکو

با توجه به اینکه ساخت میدان سن مارکو (St. Mark’s Square) همزمان با ساخت کلیسا سنت مارک در قرن نهم میلادی است به همین جهت نام آن هم از این کلیسا برگرفته شده است. این میدان از ابتدا هم مکانی مهم محسوب می‌شده است چراکه از ابتدا محل داد و ستد‌های مهم و حتی تجمع دستفروشان که داد و ستدی کوچک داشتند بوده است. به همین دلیل با توجه به اهمیتی که این میدان داشته رفته رفته گسترش پیدا کرده است در همین جهت یکی از کانال‌های اطراف میدان پر می‌شود و در نهایت بناهای مهم امروزی ساخته می‌شود و در نهایت شهر ونیز در اطراف آن ساخته می‌شود.

شکل اصلی میدان به صورت دو مستطیل ناموازی است. با توجه به اینکه سن مارکو میدان اصلی شهر است آن را با نام پیازا یا پیاتزتا می‌نامند و سایر میدان‌ها در ونیز را کامپو می‌گویند.

میدان سن مارکو ونیز

یکی از میدان‌های مهمی که در دنیا وجود دارد میدان سن مارکو در کشور ایتالیا شهر ونیز است. حتما نام این میدان یعنی Piazza San Marco را بسیار شنیده‌اید این میدان در ونیز میدان اصلی شهر است و با توجه به قدمتی که دارد در دنیا هم نام آن بسیار شنیده می‌شود البته به اصطلاح در ایتالیا (la Piazza) گفته می‌شود. این میدان در بخش جنوب شرقی خود در مسیر آب گسترش پیدا کرده است و به بخش اضافه شده میدانچه به نام  پیاتزتا (Piazzetta) می‌گویند.

دلیل مهمی که میدان سن مارکو ونیز و میدانچه آن را میدان یا بخش اصلی شهر می‌گویند، وجود مراکز اجتماعی، مذهبی و سیاسی شهر حول این میدان است که در نگاه اول یکپارچه به نظر می‌رسد. در تاریخ سخنی از ناپلئون دیده می‌شود که میدان سن مارکو ونیز را اتاق طراحی اروپا خطاب می‌کند. (البته تاریخنگاران در صحت این حرف هنوز مطمئن نیستند.)

موقعیت جغرافیایی سن مارکو ونیز

میدان اصلی شهر ونیز که سن مارکو نام دارد در زمان‌های مختلف در آن تغییرانی ایجاد شد به طور مثال در زمان جمهوری این میدان به مرکز زندگی مذهبی تبدیل شد که در این صورت برای افراد اطراف این میدان زندگی تغییر و تحولات زیادی ایجاد کرد. در بخش جنوب شرقی این میدان کانال آبی وجود دارد. موقعیت جغرافیایی میدان سن مارکو ونیز بدین صورت است که از سه جهت ساختمان‌های جذاب و تاریخی را می‌توان دید و در بخش و جهت دیگر که مهمترین موقعیت میدان محسوب می‌شود کلیسای جامع وجود دارد که زیباترین کلیسا شهر است.

این منطقه که شش قسمت کلی تقسیم شده شامل درسودورو، سانتا کروچه، سن پلو، سن مارکو، کانا رجو، کاستلو می‌شود. که در اطراف گراند کانال یا کانال بزرگ قرار گرفته‌اند و حدود ۱۵۰ کانال کوچکتر را به هم وصل می‌ کند.

موقعیت جغرافیایی سن مارکو ونیز | یوروپ تورز

جاذبه های میدان سن مارکو

جاذبه های فراوانی در اطراف این میدان وجود دارد که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کلیسای جامع دی سان مارکو | Basilica di San Marco

این کلیسا که در آن بقایای سنت مارک وجود دارد یکی از مهمترین بناهای مذهبی شهر و اروپا است. به نوعی می‌توان گفت ثروت این کلیسا به دلیل گنجینه‌های شهر قسطنطنیه که بعد از سقوطش به این کلیسا آورده شد بینهایت است.  

  • برج ناقوس سن مارک | Campanile

یکی دیگر از ابتدایی‌ترین بناهای اطراف میدان سن مارکو ونیز که متعلق به قرن 10 تا 12 میلادی است و بسیار چشمگیر بوده برج بلند و آجری سن مارک می‌باشد. از مشخصات این برج می‌توان به ارتفاع ۹۸.۶ متر اشاره کرد که در گذشته کاربرد فانوس دریایی را داشته و در حال حاضر آن را به یکی از نماد‌های زیبای ونیز تبدیل کرده است. این برج در سال ۱۹۰۲ در اتفاق ناگهانی به وسط میدان سقوط کرد اما سال‌ها بعد بازسازی شد.

  • برج ساعت | Torre dell’Orologio

 برج ساعت که در سال‌های ۱۴۹۶ تا ۱۴۹۹ به سبک معماری رنسانس ونیزی ساخته شد. سال‌ها بعد موزاییک‌های ستاره طلایی به همراه شیر سنت مارک در سال ۱۷۵۵ توسط ماساری به این برج اضافه شدند. 

  • موزه کورر | Museo Correr

از پس این بناها که می‌گذریم در انتها میدان به موزه کورر می‌رسیم، این موزه که تاریخ ونیز را به تصویر می‌کشد آثار بسیار زیبایی از اوایل قرن هجدهم دارد. از مهمترین مجموعه‌های تاریخی این مجموعه نقاشی‌هایی از تاریخ ونیز است.

  • موزه دل ریسورگیمنتو | Museo del Risorgimento

این موزه را می توان در کنار موزه کورر دید که درگیری های ونیز با اتریش، یعنی انقلاب ۱۸۴۸ را نشان می دهد.

  • کلیسای سن موییز | The Church of San Moisè

این کلیسا دقیقا در اطراف میدان قرار نگرفته است و تنها با چند قدم آنطرف‌تر از می‌دان می‌توان به این کلیسا با نمای باروکی را مشاهده کنید. شاید در نگاه اول جذابیت ساختمان جذبتان کند اما در اصل نقاشی‌ها و مجسمه‌های آن است که بسیار ارزشمند است.

راهنمای بازدید از میدان سن مارکو در تور ایتالیا

یکی از بهترین راه‌هایی که برای بازدید از میدان سن مارکو ونیز وجود دارد خرید تورها می‌باشد که به کمک آنها به راحتی می‌توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و به غیر از دیدن از میدان سن مارکو ونیز از  ورودی قصر دوک، میوزو کوررِر و موزه باستان‌شناسی هم بازدید کنید. این شرایط بسیار برای افرادی که تنها امکان اقامت یک الی دو روزه در شهر ونیز را دارند مناسب است. اما فراموش نکنید که به دلیل فضولات پرندگان غذا دادن به آنها از سوی میراث جهانی یونسکو ممنوع شده است. و در صورت تخطی از این قانون در بین 50 الی 2500 دلار جریمه خواهید شد.

راه های دسترسی به میدان سن مارکو ونیز (St Mark’s Square)

میدان سنت مارکو ونیز که در واقع دو مستطیل نا متقارن است در کنار بستر کانال آبی واقع شده است و برای رسیدن به این میدان دو راه دسترسی برای علاقه مندان وجود دارد. یک مورد از طریق از طریق کانال آب و دیگری از کوچه‌هایی که به این میدان ختم می‌شوند.

راه های دسترسی به میدان سن مارکو ونیز (St Mark's Square) | یوروپ تورز

سوالات متداول میدان سن مارکو ونیز

علت نام گذاری این میدان چه بود؟

با توجه به اینکه ساخت میدان سن مارکو (St. Mark’s Square) همزمان با ساخت کلیسا سنت مارک در قرن نهم میلادی است به همین جهت نام آن هم از این کلیسا برگرفته شده است.

موقعیت این میدان چگونه است؟

موقعیت جغرافیایی میدان سن مارکو ونیز بدین صورت است که از سه جهت ساختمان‌های جذاب و تاریخی را می‌توان دید و در بخش و جهت دیگر که مهمترین موقعیت میدان محسوب می‌شود کلیسای جامع وجود دارد که زیباترین کلیسا شهر است.

یکی از بهترین روش های بازدید از این میدان چیست؟

یکی از بهترین راه‌هایی که برای بازدید از میدان سن مارکو ونیز وجود دارد خرید تورها می‌باشد که به کمک آنها به راحتی می‌توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و به غیر از دیدن از میدان سن مارکو ونیز از  ورودی قصر دوک، میوزو کوررِر و موزه باستان‌شناسی هم بازدید کنید.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!