موزه آنه فرانک آمستردام | معرفی – تصاویر – تاریخچه

موزه آنه فرانک آمستردام | معرفی – تصاویر – تاریخچه

موزه آنه فرانک آمستردام یکی از موزه های معروف هلند و حتی دنیا می باشد که در موزه آنه فرانک آمستردام آثار قدیمی و گرانبهایی نگهداری می شود.

موزه آنه فرانک آمستردام، خانه ای تاریخی مربوط به جنگ جهانی دوم می باشد که خانواده یکی از نویسندگان هلندی به نام آنه فرانک در آن مخفی شده بودند. این موزه امروزه بازتاب کننده تمام شکنجه ها و تبعیض هایی است که در طول جنگ به افراد بیگناه تحمیل شده بود.

موزه آنه فرانک آمستردام

موزه ها همیشه از بهترین و پربازدیدترین مناطق توریستی در هر کشور بوده اند. امروزه نام موزه هایی در شهر های مختلف جهان  را می شویم که در گذشته راز های مخوفی را در دل خود جای داده اند. یکی از موزه های رمز آلود جهان، موزه ای به نام آنه فرانک می باشد. این موزه که در شهر آمستردام هلند بنا شده؛ در واقع منزل شخصی فردی به نام آنه فرانک است. این خانه تاریخی از معدود خانه هایی بود که در سال های جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از مخفیگاه های هلند شناخته شد.

البته این مخفیگاه تنها میزبانی از خانواده آنه فرانک و چهار یهودی را برعهده داشت و به دلیل این که در معرض دید سربازان نازی نبود، آنه فرانک و سایرین توانستند دو سال در آن مخفی شوند. آنه فرانک، دختر صاحب خانه، تنها زمانی که یک نوجوان ۱۶ ساله بود از دنیا رفت و دقیقا ۲ ماه بعد از مرگ او، جنگ جهانی دوم پایان یافت.

موزه آنه فرانک آمستردام

داستان رمز آلود موزه آنه فرانک در آمستردام

موزه آنه فرانک آمستردام در سال ۱۹۶۰ به رسمیت شناخته شد و در اتحادیه موزه های هلند به ثبت رسید. این موزه سال ها میزبان افرادی بود که از ترس آزار نازی ها به آن پناه برده بودند و به صورت مخفیانه در آن زندگی می کردند. اما آنچه امروزه موجب محبوبیت و پرطرفداری این موزه شده است، نوشته های آنه فرانک می باشد.

آنه فرانک دختری نوجوان بود که در سال های جنگ جهانی دوم به صورت روزانه تمامی خاطرات و وقایع آن زمان را به صورت روزنامه وار به ثبت رساند. خاطرات این دختر نوجوان به اندازه ای جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد که در حال حاضر به ۵۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده و به فروش می رسد. از این جهت منزل این نویسنده جوان به عنوان یادبودی برای آنه فرانک ماندگار شد.

داستان رمز آلود موزه آنه فرانک در آمستردام

بازسازی موزه آنه فرانک

در حال حاضر نزدیک به ۳۹۰ سال از قدمت موزه آنه فرانک آمستردام می گذرد. این خانه در سال ۱۶۳۵ ساخته شد و در سال ۱۹۶۰ به عنوان یک موزه ملی ثبت شد. به دلیل این که این خانه بسیار فرسوده و قدیمی بود و به دلیل آسیب هایی که در جنگ جهانی دوم به آن وارد شده بود، بسیار فرسوده به نظر می رسید. تا اینکه دولت هلند برای پایداری این بنا، آن را چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار داد.

اما بازسازی این خانه موجب نشد تا شکل ظاهری آن تغییر کند. در حال حاضر فضای داخلی این موزه دقیقا همانند زمانی است که آنه فرانک و خانواده اش مجبور به ترک آن شدند.

منطقه مخفی این خانه حدود ۴۶ متر مربع می باشد که در اتاق پشتی آن واقع شده است. چراغ ها، لوازم زندگی و حتی بسیاری از وسایل شخصی آنه فرانک همچنان در این موزه قرار گرفته اند. البته هنگامی که این مخفیگاه توسط سربازان نازی لو رفت، بسیاری از وسایل آن به خانواده های آلمانی اهدا شد که در این زمان یکی از آشنایان آنه فرانک برخی از لوازم های شخصی او را که شامل دفتر خاطراتش نیز می شد را از دست سربازان آلمانی نجات داد.

بازسازی موزه آنه فرانک

علت معروفیت موزه آنه فرانک آمستردام

علت معروفیت اصلی موزه آنه فرانک آمستردام این است که در فضای داخلی این بنا دقیقا حال و هوای جنگ جهانی دوم به نمایش گذاشته شده است. این خانه پس از اینکه خاطرات آنه فرانک توسط پدرش در سال ۱۹۴۷ منتشر گردید به شدت مشهور شد. کتاب خاطرات آنه فرانک در حال حاضر از پرفروش ترین کتاب های هلندی به حساب می آید که سرانجام غم انگیز این دختر نوجوان، جذابیت آن را چند برابر کرده است.

جالب است بدانید که پس از لو رفتن این خانه، تمامی افراد ساکن در آن به اردوگاه نازی ها برده شدند که در بین تمامی آنها، تنها پدر آنه فرانک توانست زنده بماند و پس از آن با راه اندازی سازمان آنه فرانک و انتشار خاطرات دخترش، یاد و نام او را در جهان زنده نگاه داشت.

علت معروفیت موزه آنه فرانک آمستردام

تخریب خانه آنه فرانک

بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵، نوشته های آنه فرانک توانست احساسات و عواطف مردم جهان را مورد هدف قرار دهد و بسیاری از آنها را برای مشاهده موزه آنه فرانک آمستردام مشتاق سازد. اما در همان سال ها، این خانه توسط یک آژانس املاکی خریداری شد و تصمیم تخریب آن اتخاذ گردید.

در این هنگام بسیاری از طرفداران آنه فرانک با این امر مخالفت کردند، به گونه ای که یکی از روزنامه های محلی هلند، پیشنهادی  مبنی بر قرار گیری نام این خانه به عنوان بنا های حفاظت شده را مطرح کرد. سرانجام در سال ۱۹۵۵ هنگامی که تنها چند ساعت تا تخریب کامل این خانه تاریخی باقی مانده بود، بسیاری از طرفداران آنه فرانک در مقابل آن دست به تجمع زدند و از تخریب آن جلوگیری کردند.

تخریب خانه آنه فرانک

موقعیت مکانی نمایشگاه آنه فرانک در آمستردام

محوریت مکانی موزه آنه فرانک آمستردام در مرکز آمستردام می باشد که در قسمت روبرویی این خانه، کانال های پرآب و زیبایی بنا شده اند. این بنا به اندازه ای شهرت یافت که در سال نخست راه اندازی اش به عنوان یک موزه، میزبان ۹ هزار بازدید کننده بود که این تعداد در سال دوم، دو برابر گردید. به گونه ای که موزه آنه فرانک آمستردام امروزه به عنوان سومین موزه پربازدید پس از موزه امپراتوری و موزه ون گوگ شناخته می شود. برای دستیابی به موقعیت مکانی دقیق این موزه می توانید اپلیکیشن مخصوص آن را نصب کرده و آن را بیابید.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!