اطلاعاتی جامع درباره قلعه سنت آنجلو ایتالیا

اطلاعاتی جامع درباره قلعه سنت آنجلو ایتالیا

قلعه سنت آنجلو، ساختمانی مدور است که به شکل استوانه ای قرار گرفته و در شمال غربی شهر رم واقع شده است. این بنا به منظور آرامگاهی برای امپراتور هادریانوس و …

قلعه سنت آنجلو ساختمانی مدور است که به شکل استوانه‌ای قرار گرفته و در شمال غربی شهر رم واقع شده است. این بنا به منظور آرامگاهی برای امپراتور هادریانوس و خانواده‌اش ساخته شده بود و به دلیل تغییراتی که طی سال‌ها داشته است به عنوان زندان، قلعه، آرامگاه برای امپراتوران دیگر، دژ، پناهگاه پاپ‌ها، پادگان نیروهای ناپلئونی و … نیز کاربرد داشته است.

در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره قلعه سنت آنجلو و تاریخچه آن خواهیم پرداخت تا آگاهی بیشتری از آن داشته باشید.

اطلاعاتی جامع درباره قلعه سنت آنجلو ایتالیا | یوروپ تورز

قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو امروزه با گذشت سال‌های بسیار به موزه مبدل گشته و گردشگران تور ایتالیا در بازدید از شهر رم به آن سر می‌زنند و شگفتی هایش را می‌نگرند. قلعه سنت آنجلو در سال صد و سی و پنج میلادی ساخته شده است، زمانی که امپراتور هادریانوس تصمیم گرفت برای تدفین خود و خانواده‌اش محلی باشکوه درست کند. بعد از این تصمیم، ساخت آرامگاه شروع شد و به مدت 4 سال طول کشید تا به اتمام برسد. پسرخوانده و جانشینش آنتونیوس پیوس ساخت آن را در سال صد و سی و نه تمام کردند.

هادریان تصمیم داشت این آرامگاه به قدری باشکوه ساخته شود که با معبد امپراتور آگوستوس بتواند رقابت کند، این فرد از پیشینیان او بوده است. این آرامگاه محل دفن امپراتورانی چون کاراکالا، مارکوس آئورلیوس و همسران‌شان بوده و این سوال پیش می‌آید که چگونه این همه تابوت در اتاق جا داده شده است. این امکان وجود دارد که همانند اهرام مصر اتاق‌های دیگری از آن کشف شود و این جریان توضیح داده شود.

مشخصات قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو هشتاد و چهار متر زیربنا دارد و ارتفاع آن بیست متر می‌باشد. در بالای قلعه تراسی کوچک قرار دارد. برای تاج آن در ابتدا مجسمه‌ای برنزی که به شکل ارابه‌ای چهارچرخ بود در نظر گرفته شده بود که گویی امپراتور بر روی آن قرار گرفته است.

رود تیبر در نزدیک ارامگاه قرار دارد و برای رسیدن به قلعه باید از این رود گذشت، از این رو به پل احتیاج بود که امپراتور آن را در سال صد و سی و چهار طراحی کرد و به اسم پل سنت آنجلو آن را نامگذاری کرد. با وجود این پل، زیبایی‌های قلعه بیشتر شده است و امروزه نیز در همان مکان قرار دارد.

مجسمه‌هایی که ساخت آن مربوط به پانصد سال گذشته است در اطرافش قرار دارند و پل انجیلو اولین چیزی است که در قلعه سنت آنجلو نگاه‌تان را جلب می‌کند. پل آنجلو امروز به شکل یک پل عابر رو است و تندیس‌هایی که در دوران امپراتوری در دو طرف آن بودند، برداشته شده و مجسمه‌های دیگری که ساخته حیان لورنزو است قرار داده شده است.

پاپ کلمنت نهم حیان را برای ساخت این مجسمه‌ها به خدمت گرفته بود. در سفر به روم خاطراتی رویایی با عبور از این پل و تماشای بنای قلعه خواهید داشت که بسیار جالب خواهد بود. قدمت این بنا بیشتر از هزار سال است و شکوه و عظمت بسیاری دارد.

دلیل نامگذاری قلعه به سنت آنجلو

در سال پانصد و نود بعد از میلاد شهر رم گرفتار طاعون شده بود. برای مبارزه با طاعون پاپ گرگوری کبیر گروهی را هدایت می‌کرد. هزاران نفر به طاعون مبتلا شده بودند و اجسادشان در گوشه و کنار شهر افتاده بود. 

بر اساس روایاتی که نقل شده است فرشته‌ای شمشیر به دست به طور ناگهانی در نیام بالای آرامگاه ظاهر شد که آن را نشانه از بین رفتن طاعون دانستند. اینجا بود که پاپ گرگوری در آرامگاه کلیسای کوچکی ساخت تا شکرانه این واقعه باشد. آن فرشته را میکائیل می‌دانند و از آن به بعد بود که نام آن را سنت آنجلو یعنی فرشته مقدس گذاشتند.

در آن زمان مردم به همراه پاپ گرگوری یکم که گرگوری کبیر نیز نام داشت گرد هم جمع می‌شدند و از خدا می‌خواستند به مردم رحم کند. وقتی پاپ سرش را بالا برد فرشته میکائیل درخشانی را دید که شمشیرش را پایین آورد و غلاف کرد.  تعبیر این داستان این شناخته شد که خداوند از خود معرفت نشان داده و باعث می‌شود طاعون خیلی زود پایان پیدا کند. این قلعه تماشایی حوادث زیادی به خود دیده است تا به شکل امروزی‌اش درآمده است.

قلعه سنت آنجلو دژی نظامی

هادریان بعد از مرگش سوزانده شد و خاکسترش در کوزه‌ای در آرامگاه قرار داده شد. چندین امپراتور دیگر نیز تا زمان سپتیموس سوروس خاکسترشان در آرامگاه قرار داده شد. اورلئان یکی از امپراتوران روم در سال دویست و هفتاد میلادی دیواری به دور شهر کشید و ارامگاه را به دژِی نظامی تبدیل کرد.

ستون‌های سنگی که در این بنا وجود داشت در سده چهارم میلادی از جانب مسیحیان برداشته شد تا از آن برای کلیسای سن پیترو که در حال ساختن بود استفاده شود و بدین ترتیب بلندتر و باشکوه‌تر شود. در قرون وسطی زمانی که بین پاپ و نجیب زادگان درگیری رخ داد آن را به دژی مستحکم تبدیل کردند.

قلعه سنت آنجلو دژی نظامی

در زمان پاپ لئوی چهارم در سال‌های بین 855-847 دیوار دفاعی بلندی در قلعه ساخته شد که پاستو نام گرفت و آن را به کاخ واتیکان متصل می‌کرد. بعد از آن در سال‌های 1455-1447 بر بالای این ساختمان طبقه‌ای آجری ساخته شد و به گوشه‌های آن برج‌های کوچکی اضافه شد. در زمان پاپ الکساندر ششم در سال 1503-1492 باستیون 8 ضلعی قلعه اضافه گردید. دیگر تغییری که رخ داد ساخت گذرگاهی بر بالای دیوار بلند دفاعی بود تا در زمان محاصره پاپ قادر به فرار باشد.

در سال 1494 پاپ از همین راه از دست فرانسویان مهاجم فرار کرد. میکل آنژ در دوره رنسانس آپارتمان‌های مخصوص پاپ را به شکلی ویژه طراحی کرد. در پل نزدیک قلعه سنت آنجلو نیز از جانب برنینی تغییراتی رخ داد طوری که رهگذران تنها چاره‌شان برای عبور از رود تیبر گذر از پل باشد. مجسمه‌هایی نیز روی پل وجود دارد که آثار برنینی می‌باشند.

قلعه سنت آنجلو دژی نظامی | یوروپ تورز

تبدیل شدن قلعه به موزه

پاپ کلمنت هفتم در سال 1527 از دست نیروهای شارل پنجم به این قلعه پناه آورد و تعدادی از اتاق‌های آن را قابل سکونت کرد. پاپ پل سوم که زمانی در این قلعه به واسطه پاپ اینوسنت هشتم زندانی شده بود این اتاق‌ها را کامل کرد. فرد دیگری که در این قلعه به اسارت در آمده بود بنونوتو چلینی است که مجسمه ساز بود.

زمانی که ایتالیا یکپارچه شد و اتحاد را به دست آورد قلعه سنت آنجلو به سربازخانه و زندانی نظامی مبدل شد و امروزه به شکل موزه در آمده است.  این قلعه 4 طبقه اصلی دارد و در دو طبقه بالایی آن اتاق‌های پاپ‌ها را خواهید دید. در بالای قلعه سنت آنجلوتندیس میکائیل نیز وجود دارد. در سفر به ایتالیا برای دیدن قلعه سنت آنجلو باید به شرق کلیسای سن پیتر بروید که به دولت شهر واتیکان در رم نزدیک است.

چشم انداز های قلعه

قلعه سنت آنجلو (Castel Sant’Angelo) در بخش راستی رود تیبر قرار دارد از این رو با رفتن به طبقات بالایی قادر خواهید بود چشم‌انداز زیبایی از رودخانه داشته باشید و گنبد کلیساها را تماشا کنید و به کولوسئوم نیز دسترسی داشته باشید. در سفر به ایتالیا و شهر رم بازدید از این قلعه را از دست ندهید.

زیباترین چشم‌انداز رم از روی تراس بزرگ قلعه قابل مشاهده است. از این تراس در سراسر دنیا برای اجرای پرده سوم اپرای توسکا بازسازی صورت می‌گیرد. در این اپرا توسکا برای این که اسیر دشمن نشود از بالای قلعه خود را به پایین پرتاب می‌کند.

مجسمه فرشتگانی که در اطراف قلعه وجود دارد سبب می‌شود اتفاقات زندان قلعه بازنمایی شود و به یاد سرهایی که در آن زده شده است بیفتیم که برای عبرت در نمایش عموم درآمده است. البته معمار تقصیری ندارد و معماری بی‌نظیر آن ارزش تحسین کردن دارد.

مجسمه فرشته ای قلعه سنت آنجلو

فرشته‌ای بر بالای ساختمان خواهید دید که بال هایش را بر آرامگاه باز کرده است که یادبودی از فرشته میکائیل است. این فرشته یادآور این موضوع است که حتی در بدترین شرایط نیز رحمت خداوند خود را نشان خواهد داد. امروزه این مجسمه ساخته شده از برنز است و قدمتی هزار و هفتصد ساله دارد. این مجسمه را به جای مجسمه اصل قرار داده که جنس آن از سنگ مرمر بوده است.

ورود به قلعه سنت انجلو

با ورود به قلعه سرسرای وسیعی را خواهید دید و طاقچه‌ای وجود دارد که زمانی مجسمه بزرگ امپراتور هادریان روی آن قرار داشت. خلاقیت را در معماران آرامگاه خواهید دید زیرا به جای عبور مستقیم به مقبره‌ها مسیری سراشیبی و پر پیچ و خم خواهید داشت. با وجود این که مسیر رو به بالا پیش روی‌تان است اما هر چه جلو می‌روید این احساس در بدن‌تان به وجود می‌آید که به دنیای زیرزمینی وارد می‌شوید.

بعد از رسیدن به مقبره‌ها چندین جای خالی را خواهید دید که برای قرار دادن تابوت خاندان سلطنتی بوده است اما از آثار قدیمی چیز زیادی باقی نمانده است. تنها اثر  برجای مانده سنگ بزرگ بنفش رنگ تابوتی است که ممکن است به هادریان تعلق داشته باشد. از این سنگ به عنوان حوضچه تعمید در کلیسایی به اسم سن پیتر استفاده می‌کنند.

آرامگاه هادریان منطقه ای دفاعی

بناهای تاریخ رومی همانند ارامگاه‌ها و تئاتر‌ها در آن زمان استفاده‌ای به عنوان منطقه دفاعی در برابر حملات دشمن نیز داشتند. در سال دویست و هفتاد و یک بود که امپراتور اورلیان این دستور را برای آرامگاه هادریان داد و از آن جا که ساختمانی محکم بود و موقعیت خوبی داشت قلعه‌ای رسوخ ناپذیر شد و دارای منبع آب و انبار غلات بود و  آسیاب را در بر می‌گرفت. این گونه در برابر حمله دشمن آمادگی لازم را داشت.

راه مخفی قلعه آنجلو

راهی پنهان به نام Passato di Borgo در قلعه وجود دارد که موجب اتصال دولت شهر واتیکان به قلعه سنت آنجلو می‌شود و از این رو برای فرار از دشمن راهکار بسیار خوبی است. در سال 1527 بود که به رم حمله شد و کلیه افراد ارتش برای محافظت از شهر جان خود را از دست دادند اما پاپ کلمنت هفتم با این راه مخفی جان خود را نجات داد و از آن جا فرار کرد. اتاق گنجینه نیز دیگر نکته جالب قلعه است.

پاپ‌ها به دلیل نفوذ سخت به قلعه تصمیم گرفتند ثروت‌شان را در اتاقی نگهداری کنند و صندوق بزرگی در آن قرار دادند طوری که از در ورودی اتاق بزرگ‌تر باشد و کسی نتواند آن را از اتاق بیرون ببرد و نام آن را اتاق گنجینه گذاشتند.

راه مخفی قلعه آنجلو | یوروپ تورز

سوالات متداول قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو در چه سالی و برای چه هدفی ساخته شد؟

قلعه سنت آنجلو در سال صد و سی و پنج میلادی ساخته شده است، زمانی که امپراتور هادریانوس تصمیم گرفت برای تدفین خود و خانواده‌اش محلی باشکوه درست کند.

برخی از مشخصات این قلعه چیست؟

قلعه سنت آنجلو هشتاد و چهار متر زیربنا دارد و ارتفاع آن بیست متر می‌باشد. در بالای قلعه تراسی کوچک قرار دارد. برای تاج آن در ابتدا مجسمه‌ای برنزی که به شکل ارابه‌ای چهارچرخ بود در نظر گرفته شده بود که گویی امپراتور بر روی آن قرار گرفته است.

دلیل نامگذاری این قلعه چیست؟

بر اساس روایاتی که نقل شده است فرشته‌ای شمشیر به دست به طور ناگهانی در نیام بالای آرامگاه ظاهر شد که آن را نشانه از بین رفتن طاعون دانستند. اینجا بود که پاپ گرگوری در آرامگاه کلیسای کوچکی ساخت تا شکرانه این واقعه باشد. آن فرشته را میکائیل می‌دانند و از آن به بعد بود که نام آن را سنت آنجلو یعنی فرشته مقدس گذاشتند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!