تحصیل در سوئد | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در سوئد | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در سوئد، اگر قصد ادامه‌ی‌ تحصیل در خارج از کشور را دارید، به شما توصیه می‌کنیم کشور سوئد را برای این منظور انتخاب کنید. تحصیل در سوئد دارای شرایط …

راهنمای کامل تحصیل در سوئد

اگر قصد ادامه‌ی‌ تحصیل در خارج از کشور را دارید، به شما توصیه می‌کنیم کشور سوئد را برای این منظور انتخاب کنید. تحصیل در سوئد دارای شرایط ویژه و مزایای خاص خود است که رضایت شما را در طول دوران تحصیل و پس از آن به همراه خواهد داشت. با ما همراه باشید تا همه ی‌اطلاعات لازم در این باره را به شما ارائه دهیم.

تحصیل در سوئد | معرفی - تصاویر - دانشگاه ها | یوروپ تورز

سوئد چگونه کشوری است؟

کشور سوئد یک کشور دارای حکومت پادشاهی مشروطه است. این کشور دارای اقتصادی بسیار پیشرفته است و از این نظر در ردیف نخستین کشورها قرار دارد. کشور سوئد دارای ثبات اقتصادی و سیاسی است و یکی از بهترین کشور‌ها از نظر سرمایه گذاری محسوب می‌شود. اقتصاد این کشور نیز بیشتر بر پایه ی‌سرمایه گذاری‌ها با مشارکت مردم قرار دارد. نرخ بیکاری در کشور سوئد بسیار پایین است. ویژگی خاص جغرافیایی سوئد این است که در نواحی شمالی این کشور درست مثل مناطق قطبی شش ماه از سال روز و شش ماه از آن شب است.

تراکم جمعیت سوئد بسیار کم است. طبق آخرین سرشماری در سال 2009، جمعیت این کشور در حدود نه میلیون و چهارصد هزار نفر بر آورد شده است. مردم سوئد از سطح بالایی از رفاه اجتماعی و معیشتی و کیفیت زندگی برخوردار هستند بدین جهت کشوری بسیار عالی برای مهاجرت مخصوصا برای تحصیل است در این مواقع نیاز است تا با شرکتی بسیار عالی مانند یوروپ تورز مشورت کرده و کار سفر خود را راحت‌تر کنند.

چرا تحصیل در سوئد را انتخاب کنیم؟

کشور سوئد به دلیل داشتن شرایط خوب و مساعد برای زندگی می‌تواند انتخاب خوبی برای محل تحصیل شما باشد. در اینجا به برخی از این شرایط اشاره می‌کنیم. دانشگاه‌های سوئد از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و برنامه‌های آموزشی برخوردار هستند. در کنار  تحصیل در مقطع دانشگاهی خود می‌توانید دوره‌های نیمه وقت کارآموزی مرتبط با رشته خود را نیز بگذرانید. به این ترتیب دانش و مهارت‌های لازم در رشته ی‌خود را توأمان به صورت تئوری و عملی فرا خواهید گرفت و این برای رزومه شما پس از تحصیل عالی خواهد بود.

یکی از شرایط خوب زندگی و تحصیل در کشور سوئد یادگیری و تجربه ی‌تیم ورک یا کار گروهی است. این موضوعی است که در تجارت جهانی از بها و ارزش بسیاری برخوردار است. یادگیری کار گروهی و تکنیک‌های آن در دانشگاه‌های سوئد برای شما میسر است و این از مزایای تحصیل در سوئد می‌باشد.

شرایط دانشگاه‌ های سوئد

بیشتر رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های سوئد تدریس می‌شوند. تحصیل در سوئد می‌تواند به دو زبان سوئدی و انگلیسی صورت گیرد. البته لازم است بدانید اکثر رشته‌ها در مقطع کارشناسی به زبان سوئدی تدریس می‌شود. با این حال برخی از دانشگاه‌ها هستندکه برخی از دوره‌ها به ویژه دوره‌های مدیریتی را برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. اما در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری تدریس اکثر رشته‌ها به زبان انگلیسی است و ارائه ی‌مدرک زبان انگلیسی از شروط پذیرفته شدن در مقطع دکتری در سوئد است.

با تسلط به زبان انگلیسی می‌توانید هم در سوئد تحصیل کنید و هم در بسیاری از شرکت‌های این کشور مشغول به کار شوید. علاوه بر این می‌توانید از کمک هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌های گوناگونی جهت بهبود و تسهیل شرایط تحصیل استفاده کنید. در کل مخارج و شهریه‌ها نیز منصفانه و مقرون به صرفه است.

سیستم آموزشی در سوئد

خلاقیت و پردازش ایده‌های نو از مهمترین قواعد آموزش و تحصیل در سوئد است. سیستم آموزش در سوئد همواره دانشجویان خود را به ایده پردازی و خلاقیت تشویق می‌کند. کشف استعداد‌ها در رأس وظایف سیستم آموزشی سوئد قرار دارد. پس یکی دیگر از مزایای تحصیل در سوئد، کشف استعدادها و توانمندی‌های شما است که می‌تواند در داشتن آینده شغلی و کسب مهارت‌های زندگی راه گشا باشد.

در همین راستا لازم به ذکر است که کشور سوئد در زمینه ی‌ثبت اختراع از برترین و فعال‌ترین کشورها می‌باشد و هر ساله هزاران اختراع در این کشور به ثبت می‌رسد.

سیستم آموزشی سوئد، سیستمی مستقل است و در زمینه ی‌آموزش عالی جزء کشورهای برتر و پیشتاز جهان است. نحوه ی‌آموزش و یادگیری این سیستم به این صورت است که بخش کمتری از آموزش به دست اساتید و مربیان انجام می‌شود و بیشترین یادگیری دانشجویان در اختصاص زمان به مطالعه ی‌گروهی یا مستقل حاصل می‌شود. بنابراین تحصیل در سوئد می‌تواند مهارت‌های فردی دانشجویان را نیز همراه با مسئولیت پذیری و آزادی عمل پرورش دهد.

موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ های سوئد

موسسات آموزش عالی سوئد در دو نوع کالج دانشگاهی و دانشگاه فعالیت می‌کنند. دانشگاه‌ها می‌توانند مدرک پی اچ دی ارائه دهند در حالی که بیشتر کالج‌ها چنین اجازه‌ای ندارند و این عمده‌ترین تفاوت میان دانشگاه و کالج است. البته برخی از کالج‌ها نیز هستند که مجوز ارائه ی‌مدرک پی اچ دی را دارا هستند اما تعداد آن‌ها کم است. اما در بین مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد کالج و دانشگاه تفاوتی وجود ندارد.

کشور سوئد در حال حاضر مجموعاً سی و هشت موسسه ی‌آموزش عالی شامل دانشگاه و کالج دانشگاهی دارد. دانشجویان بعد از ادامه ی‌تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی می‌توانند تقاضای اقامت کاری نمایند و پس از چهار سال کار در این کشور می‌توانند اقامت دائم آن را نیز دریافت نمایند. پاسپورت سوئدی را نیز می‌توانند پس از پنج سال کار دریافت نمایند.

تحصیل رایگان و شهریه‌ ای در سوئد

آن دسته از دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا (European Union) می‌باشند، از خدمات تحصیل رایگان بهره‌مند می‌شوند. اما آن دسته از دانشجویانی که شهروند این کشورها نباشند، می‌بایست شهریه پرداخت کنند. برای این دانشجویان میانگین پرداخت شهریه در سال از هشت هزار یورو تا پانزده هزار یورو متغیر است و بستگی به رشته ی‌انتخابی آنان دارد. برای مثال شهریه ی‌رشته‌هایی از گروه علوم انسانی مثل رشته ی‌حقوق، انسان شناسی یا علوم اجتماعی در حدود ده هزار یورو (سالیانه) است و این در حالی است که برای رشته‌هایی از گروه علوم طبیعی شهریه‌ای در حدود پانزده هزار یورو شهریه در سال دریافت می‌گردد.

پذیرش در مقاطع مختلف تحصیل در سوئد

چنانچه روشن شد، آموزش عالی در کشور سوئد در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود.

پذیرش تحصیلی سوئد هر ساله در دو ترم سپتامبر و ژانویه انجام می‌شود. ترم اصلی، ترم سپتامبر است و اکثر رشته‌های انتخابی (حدود 380 رشته) در این ترم ارائه می‌شوند. چنانچه به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی سوئد در ترم ژانویه هستید باید بدانید که در این ترم که ترم فرعی است، لیست رشته‌های انتخابی محدود می‌شوند. پذیرش تحصیلی و ادامه ی‌تحصیل در سوئد در ترم ژانویه از طریق کورس امکان‌پذیر است که از جمله ی‌آن‌ها دوره ی‌زبان سوئد می‌باشد.

کارشناسی در سوئد (سطح تحصیلی پایه)

دانشجویان متقاضی پذیرش در دوره ی‌کارشناسی لازم است تحصیلات خود را در مقطع دبیرستان تمام کرده باشند. مدارک قابل ارائه در این مقطع عبارت از دیپلم دانشگاهی با گذراندن 120 واحد درسی در دو سال و لیسانس با گذراندن 180 واحد درسی در سه سال است.

پذیرش‌ها در این مقطع عموماً به زبان سوئدی انجام می‌شود.  اما حدود سی رشته ارائه شده که دربرگیرنده ی‌رشته‌های فنی است، در ترم سپتامبر پذیرش به زبان انگلیسی دارند؛ حدود ده رشته نیز در ترم ژانویه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. هر دانشجو می‌تواند در هر ترم ۳۰  واحد درسی بگیرد. حداقل تعداد واحد پاس شده برای تمدید ویزای تحصیلی سوئد 15 واحد است.

در مقطع پایه امکان گرفتن بورسیه وجود ندارد اما در صورتی که دانشجو بتواند سطح خود را بالا ببرد و فعال آموزشی خوبی باشد این شانس را دارد که از تخفیف شهریه بیست و پنج تا هفتاد و پنج درصدی پس از گذراندن یک یا دو ترم از تحصیل بهره‌مند شود.

مقطع تحصیلی پیشرفته در سوئد (فوق لیسانس)

لازم است دانشجویان متقاضی برای تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک سه ساله ی‌لیسانس خود را با تحصیل در سوئد یا مدرک معادل آن را در کشورهای دیگر اخذ نمایند.  برای تحصیل در سوئد در مقطع تحصیلی پیشرفته نیز دو گونه مدرک ارشد یک ساله با گذراندن 60 واحد درسی و مدرک ارشد دوساله با گذراندن 120 واحد درسی ارائه می‌گردد. هر دوی این مدارک با ارائه ی‌پایان نامه قابل دریافت هستند.

لازم است بدانید برای ادامه تحصیل در سوئد در مقطع پیشرفته (فوق لیسانس) باید مدرک زبان آیلتس با نمره 5/6 داشته باشید و نمره ی‌هر مهارت آن نیز می‌بایست 6 باشد. پذیرش در دانشگاه شروط دیگری چون شرط سنی و شرط معدل ندارد.

تحصیل در سوئد در مقطع دکترا

لازم است دانشجویان متقاضی برای تحصیل در سوئد در مقطع دکترا یکی از مدارک سطح پیشرفته ی‌تحصیلی (فوق لیسانس) را گرفته باشند. یا اینکه دست کم مدرک ۴ سال تحصیل تمام وقت به اضافه ی‌دست کم یک سال تحصیل در سطح تحصیلی پیشرفته یا مدرک معادل آن را از کشور دیگر اخذ کرده باشند. مدارک قابل ارائه ی‌این مقطع تحصیلی نیز شامل لیسانسیه دو ساله با گذراندن 120 واحد درسی و دکترای چهارساله با گذراندن 240 واحد درسی می‌باشد.

مزایای تحصیل در سوئد در مقطع دکترا

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع دکترا در سوئد، رایگان بودن تحصیل است. دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترا شهریه نمی‌پردازند بلکه مبلغی را نیز به عنوان حقوق دریافت می‌نمایند. در واقع تحصیل در مقطع دکترا برای پذیرفته شدگان این مقطع شغل محسوب می‌شود. این حقوق معادل بیست هزار کرون (واحد پول سوئدی) در ماه است که البته هفت هزار کرون آن به عنوان مالیات کسر می‌شود.

مزایای تحصیل در سوئد در مقطع دکترا | یوروپ تورز

همین پرداخت مالیات از حقوق به دانشجو برای اقامت کمک می‌کند. به این صورت که اگر دانشجو به مدت چهارسال در این مقطع تحصیل کند، و این مالیات از حقوقش کسر شود، می‌تواند پس از چهار سال، اجازه ی‌اقامت دائم برای خود و همراهانش از اداره ی‌مهاجرت دریافت نماید. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که نمی‌توانید به طور مستقیم در مقطع دکتری پذیرش بگیرید و برای این کار لازم است، یک ترم از مقطع فوق لیسانس را دوباره در دانشگاه مورد نظر بخوانید تا اساتید توانایی شما را برای تحصیل در مقطع دکتری بسنجند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجویان در حال تحصیل در سوئد

داشتن بیمه ی‌درمانی از حقوق الزامی دانشجویان در سوئد است. همه ی‌دانشجویانی که به سوئد می‌آیند، از این بیمه برخوردار می‌شوند. هر دانشجو باید هرساله، برگه تایید‌کننده ی‌ثبت نامش را به اداره ی‌بیمه بدهد تا تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرد. بیمه شدگان از همه ی‌مزایای بیمه ی‌دانشجویی برخوردار هستند. یکی از این مزایا دریافت خدمات درمانی رایگان است.

چنانچه دانشجو پرسنال نامبر داشته باشد، همراهانش نیز تحت پوشش همین بیمه قرار می‌گیرند. در غیر این صورت فقط خود دانشجو بیمه می‌شود. اگر دانشجو فرزند هفت سال به بالا داشته باشد، این فرزند به محض ورود به مدرسه از سوی دولت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. البته این مشمولیت تنها به فرزند اختصاص دارد.

اهمیت مدرک زبان انگلیسی در سوئد

برای تحصیل در سوئد لازم است در دوره‌های زبان انگلیسی شرکت نمایید. البته دانشجویان رشته‌های پرستاری و پزشکی که به زبان سوئدی ارائه می‌شوند، از این قانون معاف هستند. همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم، اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در سوئد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. علاوه بر این‌ها تعدادی از رشته‌های فنی مقطع لیسانس نیز به این زبان ارائه می‌گردند. نمره مدرک آیلتس برای مقطع پایه باید 5/6، نمره مدرک تافل برای مقطع پیشرفته باید بین79 تا 93 و برای مقطع دکتری باید بین 60 تا 78 باشد.

البته گرفتن این مدارک نیز کار آسانی نیست. در مواقع بسیار پیش آمده که یکی از مهارت‌های زبانی به حد نصاب نمره نرسیده است. به همین دلیل است که برای حل مشکل دانشجویان غیر انگلیسی زبان که مدرک زبان ندارند، برنامه‌های گوناگون آموزشی زبان گذاشته شده است تا در این راستا به آنان کمک شود.

برنامه‌ ها و دوره‌ های آموزش زبان سوئد

این دوره‌ها در گروه دوره‌های آموزشی دانشگاهی هستند و مربوط به موسسات یا کالج‌ها نمی‌باشند. هنگام گذراندن این دوره‌ها هم دانشجو محسوب می‌شوید و از مزایای تحصیل در سوئد بهره‌مند خواهید بود. برای مدتی که لازم است دوره‌های زبان انگلیسی را بگذرانید ویزای همزمان به شما و خانواده شما در صورت همراهی داده می‌شود. چنانچه فرزند بین 4 تا 17 سال دارید، آنان همانند شرایط تحصیل در سوئد که پیش‌تر گفته شد، از تحصیل رایگان بهره‌مند می‌گردند.

دوره‌ های زبان سوئدی

شما همچنین می‌توانید در دوره‌های زبان سوئدی نیز جهت سهولت هرچه بیشتر تحصیل، کار و زندگی در سوئد شرکت نمایید. علیرغم تسلط کامل سوئدی‌ها به زبان انگلیسی، سوئدی زبان رسمی این کشور است. رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و مانند آن‌ها به این زبان ارائه می‌شوند. دانشجویان این رشته‌ها از دوره ی‌رایگان این زبان به مدت یک سال بهره‌مند می‌شوند.

سایر افراد در حال تحصیل در سوئد نیز می‌توانند با پرداخت 5000 کرون، زبان سوئدی را در دوره‌های کوتاه مدت آموزش ببینند. همچنین هزینه ی‌شرکت در دوره ی‌یک ساله ی‌زبان سوئدی 99000 کرون برابر با 9900 یورو می‌باشد.

جزئیات بیشتری درباره هزینه‌ های تحصیل در سوئد

تا سال 2011 تحصیل در سوئد برای دانشجویان بین‌المللی کاملاً رایگان بود. پس از تغییراتی که در قوانین داده شد، این مزیت تنها شامل حال دانشجویان تابع کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شود. سایر دانشجویان می‌بایست برای مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دوره‌های زبان شهریه پرداخت نمایند. البته چنان که گفتیم تحصیل در مقطع دکتری برای همگان رایگان است.

دوره‌های زبانی که در دانشگاه‌های سوئد برگزار می‌شود، شهریه‌ای بین 42 هزار تا 46 هزار کرون دارد. برای هر ترم تحصیلی در مقطع لیسانس، شهریه از 50 هزار کرون تا حدود 63 هزار کرون متغیر است. تغییر این شهریه‌ها بستگی به نوع رشته‌ها و تعداد دروس عملی و واحد‌های آزمایشگاهی است. اگر دانشجویانی تحت شرایط خاص موفق به دریافت بورسیه شوند می‌توانند از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند.

هر دانشجو با لحاظ کردن هزینه ی‌غذا، اجاره خوابگاه و رفت و آمد حدود هشت هزار کرون در ماه یا قدری بیشتر است. البته کسانی که تجربه زندگی و تحصیل در سوئد را دارند معتقدند با برخی راه‌ها برای مدیریت مالی می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. مثلاً زندگی و تحصیل در شهر‌های کوچک سوئد به ویژه واقع در ناحیه ی‌جنوبی، با کمتر از شش هزار یورو می‌توان یک ماه را سپری کرد.

مزایای تحصیل در سوئد

هزینه‌های هر همراه نیز حدوداً نیمی از هزینه‌های خود دانشجو است. برای این که آسایش و خیال راحت‌تری در ابتدای تحصیل داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم هزینه‌های یک سال اول اقامت و تحصیل خود در سوئد را از پیش آماده کنید. هر دانشجو از همان مقطع تحصیلی پایه اجازه ی‌بیست ساعت کار در هفته دارد. تفاوت سوئد در این مورد با دیگر کشورهای اروپایی آن است که همراهان دانشجو نیز اجازه ی‌کار دارند. اما در هر صورت چندماه اول ورود به هر مکان تازه صرف آشنایی و تطبیق با محیط می‌شود.

نکته دیگر که آن هم از مزایای تحصیل در سوئد است، اجازه تحصیل در سوئد به صورت رایگان برای همسر دانشجو است. به این صورت که اگر دانشجو، (زن یا شوهر) در دانشگاه شهریه پرداخت کند، بعد از گذشت یک الی دو ترم تحصیل او، همسرش می‌تواند به صورت رایگان شروع به تحصیل نماید. این شرط تا زمانی است که دانشجو شهریه پرداخت نماید. فراموش نکنید قبل از سفر باید اقدام به اخذ ویزای سوئد و یا ویزا تحصیلی سوئد و گرفتن وقت سفارت سوئد کنید.

مزایای تحصیل در سوئد | یوروپ تورز

سوالات متداول تحصیل در سوئد

چرا تحصیل در سوئد؟

کشور سوئد به دلیل داشتن شرایط خوب و مساعد برای زندگی می‌تواند انتخاب خوبی برای محل تحصیل شما باشد. در اینجا به برخی از این شرایط اشاره می‌کنیم. دانشگاه‌های سوئد از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و برنامه‌های آموزشی برخوردار هستند. در کنار  تحصیل در مقطع دانشگاهی خود می‌توانید دوره‌های نیمه وقت کارآموزی مرتبط با رشته خود را نیز بگذرانید.

شرایط شهریه تحصیل در سوئد چگونه است؟

آن دسته از دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا (European Union) می‌باشند، از خدمات تحصیل رایگان بهره‌مند می‌شوند. اما آن دسته از دانشجویانی که شهروند این کشورها نباشند، می‌بایست شهریه پرداخت کنند.

یکی از نکات مثبت تحصیل در سوئد چیست؟

تفاوت سوئد در این مورد با دیگر کشورهای اروپایی آن است که همراهان دانشجو نیز اجازه ی‌کار دارند. اما در هر صورت چندماه اول ورود به هر مکان تازه صرف آشنایی و تطبیق با محیط می‌شود.

یکی از شرایط واجب تحصیل در سوئد چیست؟

برای تحصیل در سوئد لازم است در دوره‌های زبان انگلیسی شرکت نمایید. البته دانشجویان رشته‌های پرستاری و پزشکی که به زبان سوئدی ارائه می‌شوند، از این قانون معاف هستند.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!