تحصیل در بلژیک | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در بلژیک | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در بلژیک، گفتنی است که با تحصیل در این کشور علاوه بر اخذ مدارک معتبر تحصیلی، امکان اقامت پس از تحصیل و همچنین ورود به بازار کار بلژیک نیز وجود دارد.

راهنمای کامل تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک یکی از کشورهای غرب اروپا بوده که جزو کشور‌های توسعه یافته جهان به شمار می‌رود. با این حال تحصیل در بلژیک می‌‌تواند با توجه به کیفیت زندگی در این کشور، برای بسیاری از افراد یک آرزوی دست یافتنی باشد. گفتنی است که با تحصیل در این کشور علاوه بر اخذ مدارک معتبر تحصیلی، امکان اقامت پس از تحصیل و همچنین ورود به بازار کار بلژیک نیز وجود دارد. با این وجود در ادامه این مطلب ما در مورد اخذ ویزای تحصیلی و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های بلژیک بیشتر صحبت خواهیم کرد تا با شرایط تحصیلی این کشور بیشتر آشنا شوید.

تحصیل در بلژیک | معرفی - تصاویر - دانشگاه ها | یوروپ تورز

معرفی کشور بلژیک

کشور بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته جهان بوده که در قاره اروپا و در همسایگی کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ قرارداد. این کشور بنیانگذار اصلی اتحادیه اروپا بوده و پایتخت آن که مهمترین شهر این کشور نیز به شمار می‌رود، شهر بروکسل است. با توجه به سطح بالای علمی که در دانشگاه‌‌ها و مدارس بلژیک وجود دارد مشاهده می‌شود امروزه تحصیل در بلژیک یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به آن توجه نشان می‌دهند؛ از طرفی مدارک اخذ شده از این دانشگاه‌‌ها در سطح جهانی قابل تایید می‌باشد که می‌تواند برای افراد بسیار مهم باشد.

لازم به ذکر است که افراد می‌توانند با اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و زندگی در این کشور از نظر اقتصادی وضعیت خیلی خوبی داشته باشد زیرا هزینه‌ها ی‌زندگی در بلژیک و تحصیل در بلژیک در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار کمتر می‌باشد. در این بین لازم است بدانید برای سهولت روند کار دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در بلژیک بهتر است با وکلای مجرب ما در این زمینه ( یوروپ تورز ) در ارتباط باشید.

تحصیل در بلژیک

همانطور که گفته شد سطح علمی بالا در دانشگاه‌های بلژیک و شرایط بسیار عالی زندگی در این کشور موجب شده است در حال حاضر تحصیل در بلژیک خواسته افراد زیادی در سراسر جهان باشد. با این حال دقت داشته باشید مهاجرت به این کشور از طریق ویزای تحصیلی و پس از آن اخذ اقامت دائم بلژیک از جمله روش‌هایی می‌باشد که افراد می‌‌توانند به بلژیک مهاجرت نمایند و از مزایای زندگی در این کشور بهره ببرند.

در این کشور به سه زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می‌شود که لازم است افرادی که قصد تحصیل در بلژیک را دارند حتماً به این زبان‌ها مسلط باشند. البته لازم است بدانید در بیشتر دانشگاه ‌های این کشور مراکز زبان در دانشگاه وجود داشته که می‌توانید دوره‌های فرانسوی و هلندی را در آن مطالعه کنید. همچنین بسیاری از مدارس و دانشگاه‌‌های بلژیک نیز دوره‌های آموزشی انگلیسی را ارائه می‌دهند.

شرایط اعزام دانشجو به بلژیک

افرادی که قصد تحصیل در کشور بلژیک را دارند می‌توانند در دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزش عالی این کشور به تحصیل بپردازند. دقت داشته باشید معمولاً در موسسات آموزش عالی این کشور رشته ‌های چون معماری، هنر، موسیقی و غیره تدریس شده که در مرحله اول آموزش‌ها به صورت عملی بوده و در مرحله دوم به صورت دانشگاهی و پژوهشی می‌باشد. همچنین افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کشور بلژیک و یا مهندسی را دارند باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. نکته حائز اهمیتی که در تحصیل در بلژیک وجود دارد این است که بهتر است در رشته‌هایی در این کشور تحصیل نماید که امکان کاریابی آن در بلژیک مناسب باشد.

دقت کنید در دانشگاه‌‌های این کشور دروس توسط اساتید بسیار مجرب تدریس شده و امکانات زیادی نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که منجر به پیشرفت تحصیلی آنها خواهد شد. در این بین از جمله مهمترین شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در کشور بلژیک این است که تشکیل کلاس‌ها در دانشگاه ‌های بلژیک در ماه سپتامبر و می‌ می باشد. با این حال دانشجویان برای اینکه به مقطع بالاتر بروند باید در امتحانات پایان دوره شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. لازم است بدانید زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌‌های بلژیک انگلیسی می‌باشد.

اهمیت تحصیل در کشور بلژیک

با وجود اینکه کشور بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته جهان به شمار می‌رود طبیعتا دانشجویان بین‌المللی با حضور و تحصیل در این کشور می‌توانند از تجربه‌های تحصیلی فرهنگی بسیار گسترده‌ای بهره‌مند شوند. همچنین لازم است بدانید دانشگاه‌‌های این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی در رتبه‌‌های بالاتر قرار دارد با این حال با اخذ ویزای تحصیلی در بلژیک می‌توانید در یکی از جذاب‌ترین کشورهای جهان تحصیل نمایید.

این کشور به دلیل موقعیت مرکزی که دارد به عنوان مرکز تجارت‌های بین‌المللی شناخته شده و مردم از همه جای جهان برای کار، زندگی و تحصیل به این کشور می‌آیند. همچنین این کشور به دلیل فرهنگ چند زبانی که دارد این امکان را به شما می‌دهد تا در موسسات آموزشی عالی آن مهارت‌های زبانی خود را نیز ارتقا دهید و از طرفی کیفیت استثنایی زندگی در این کشور می‌‌تواند هر فردی را مجاب به تحصیل در این کشور نماید.

بورسیه‌ های دولتی و خصوصی برای تحصیل در بلژیک

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در مورد تحصیل در کشور بلژیک امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف می‌باشد؛ به طوری که باید بررسی شود که آیا شما واجد شرایط دریافت سهمیه هستید یا خیر که اگر واجد شرایط باشید می‌‌توانید از بورسیه‌های دولتی و خصوصی در بلژیک استفاده نمایید. بورسیه‌های آژانس توسعه بلژیک یکی از بورسیه‌های دولتی بوده که برای حمایت از تحصیلات ارشد و دکترا ارائه می‌شود. بورسیه‌های ارشد بلژیک که سالیانه تا سقف ۱۸۰۰ بورسیه دانشجویان ۵۴ کشور بوده از دیگر بورسیه‌های دولتی این کشور به شمار می‌رود که این بورسیه هزینه ‌های شهریه، محل اقامت و هزینه‌های مرتبط به برنامه‌ها و مجوز ورود را به صورت ماهیانه پوشش می‌دهد.

همچنین در بورسیه اراسموس بلژیک که دیگر بورسیه دولتی در این کشور می‌باشد به دانشجویان بین‌المللی اجازه داده می‌شود تا در دوره ‌های بدون هزینه شرکت کنند. بورسیه‌های خصوصی در کشور بلژیک نیز شامل برنامه بورسیه دکترا در iro، بورسیه دانشگاه لیژ برای دانشجویان بین‌المللی، فلوشیپ‌های بنیاد آموزشی بلژیک- آمریکا، جوایز ارشد دانشگاه خنت برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه، فاند تحقیقاتی ویژه دکتری دانشگاه خنت و غیره می‌باشد که امکان دریافت آن برای واجدشرایطین وجود دارد.

تحصیل در مقاطع مختلف در کشور بلژیک

امکان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور بلژیک این امکان را به وجود آورده که افراد بتوانند به راحتی در این کشور به تحصیل بپردازند. در این بین دقت داشته باشید تحصیل اجباری در مدرسه از سن 6 تا ۱۸ سال بوده به طوری که دانش‌آموزان از سن ۶ تا ۱۲ سال در مقطع متوسطه تحصیل می‌‌کنند و به تحصیل در مقطع دبیرستان در این کشور از ۱۲ سالگی شروع می‌شود.

دقت داشته باشید تحصیل در مدارس بین‌المللی به گونه‌ای است که مدارس این کشور دارای سیستم‌های بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی می‌باشد. مقطع دیگر تحصیلی در این کشور مقطع کارشناسی بوده که می‌‌توان گفت تحصیل در بلژیک در این مقطع، فرصتی مناسب برای مهاجرت به این کشور است و هر شخصی که دارای دیپلم مورد تایید باشد می‌تواند در دانشگاه‌‌های این کشور تحصیل نماید.

ادامه تحصیل برای افرادی که قصد دریافت فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد را دارند نیز ممکن است که افراد باید بدانند که سیستم آموزشی این کشور در کیفیت مناسبی قرار داشته که یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور نیز می‌‌باشد. همچنین لازم است بدانید تحصیل در مقطع دکترا در کشور بلژیک این امکان را به شما می‌دهد که از دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی یک کشور اروپایی استفاده نمایید. دقت داشته باشید که طول دوره تحصیل در بلژیک در این مقطع چهار سال است.

دانشگاه‌ های معتبر بلژیک

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین موارد در مورد تحصیل در کشور بلژیک وجود دارد، امکان استفاده از بهترین دانشگاه‌های جهان می‌باشد که بسیار مورد توجه دانشجویان واقع شده است. شاید شما نیز قبل از هر تصمیمی برای تحصیل در این کشور بخواهید معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های بلژیک را شناخته و با شناخت بهتری تصمیمات خود را عملی ساخته و آینده خود را رقم بزنید. در این بین دانشگاه کاتولیک لون یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور بوده که دارای رتبه جهانی ۷۱ می‌باشد این دانشگاه همچنین لقب اولین دانشگاه بلژیک را نیز به خود اختصاص داده و در سال ۱۴۲۵ تاسیس داد شده است.

دانشگاه دیگری که در شهر گنت این کشور قرار دارد اولین دانشگاه هلندی زبان بلژیک بوده و رتبه جهانی آن ۱۲۵ می‌باشد و البته از نظر علوم زندگی جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا است. دانشگاه کاتولیک لوون در ۳۰ کیلومتری شهر بروکسل قرار داشته و بزرگترین دانشگاه فرانسه زبان این کشور می‌باشد که در سال ۱۴۲۵ ساخته شده است. دانشگاه وریج بروکسل رتبه ۱۸۲ دوم جهان را دارد  و دیگر دانشگاه این کشور بوده که مناسب برای فعالیت‌های تحقیقی می‌باشد. دانشگاه آزاد بروکسل دیگر دانشگاه این کشور است که در بین دانشگاه‌های بلژیک بیشترین تعداد دانشجو و حتی اساتید بین‌المللی را دارد.

اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

حال با توجه به آنچه بیان شد طبیعتاً افراد زیادی به دنبال اخذ ویزای بلژیک برای تحصیل در بلژیک هستند، دقت داشته باشید اگر شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشید برای ورود به این کشور و شروع تحصیل در دانشگاه‌های آن به ویزای دانشجویی نیاز دارید. در این جا نیاز است قبل از درخواست ویزای دانشجویی بلژیک، یکی از دانشگاه‌‌های معتبر این کشور را انتخاب کرده و در آن پذیرش گرفته باشید و هزینه ‌های ثبت نام را نیز پرداخت نمایید. در این بین توجه داشته باشید اگر با اخذ ویزای شما موافقت نشد هزینه‌های شما تماماً بازگشت داده می‌شود و در این باره جای نگرانی وجود ندارد.

اگر دانشجویی بین‌المللی باشید باید به نزدیکترین سفارت بلژیک در محل زندگیتان مراجعه کرده تا شما را در مورد مراحل اخذ ویزا برای تحصیل در بلژیک راهنمایی نمایند. اما روند کلی اخذ این ویزا گرفتن وقت سفارت بلژیک، ارائه مدارک، پر کردن فرم درخواست ویزا و پرداخت مبلغی بابت صدور ویزا و همچنین انجام مصاحبه حضوری در سفارت این کشور می‌باشد. لازم است بدانید برای طی کردن این مراحل حدود دو الی سه هفته‌ای زمان نیاز است، پس بهتر است زمان مناسبی را برای طی کردن این مراحل قبل از سفر انتخاب نمایید.

هزینه‌ های تحصیل در بلژیک

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد هزینه‌های اقامت و تحصیل در بلژیک صحبت نماییم باید بگوییم در این کشور هم موسسات دولتی و هم موسسات خصوصی وجود دارد و طبیعتاً هزینه‌های تحصیل شما بستگی به این دارد که بخواهید در کدام یک از موسسات اقدام به ادامه تحصیل نماید. با این حال به طور کلی می‌توان گفت، هزینه‌های اقامت در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار مناسب می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

برای اینکه بتوانید به راحتی ویزای تحصیلی بلژیک را دریافت کنید و به تحصیل در بلژیک بپردازید، لازم است بدانید برای این امر نیاز به مدارک خاصی بوده که بهتر است قبل از انجام هر اقدامی آنها را تهیه نمایید. دقت کنید تهیه فرم درخواست ویزا و تکمیل آن از جمله مهمترین  و اولین موارد در این زمینه می‌باشد. همچنین در کنار این فرم باید مدارکی چون پاسپورت، سندی مبنی بر این که شما توانایی و منبع درآمد کافی در طول اقامت در بلژیک را دارید، گواهی پزشکی که نشان دهد شما بیماری واگیرداری ندارید.

گواهی سوء پیشینه، سندی که نشان دهد شما در یکی از دانشگاه‌ها ثبت نام شده‌اید، اصل و کپی مدارک و سوابق تحصیلی، مدرک زبان، نامه‌ای که در هدف شما از ادامه تحصیل در بلژیک را بیان کند و ترجمه تمامی مدارک به یکی از زبان‌های فرانسوی آلمانی انگلیسی یا هلندی توسط یک مترجم معتبر را به سفارت بلژیک تحویل دهید.

موقعیت کار پس از تحصیل در بلژیک

پس از این که افراد اقدام به دریافت ویزای تحصیلی و اتمام تحصیل در بلژیک نمودند طبیعتا یکی از موارد مهم امکان موقعیت کار پس از تحصیل می‌باشد، با این حال لازم است قبل از مهاجرت به بلژیک به این نکته توجه نمایید. در این بین لازم است بدانید برای کار کردن در کشور بلژیک لازم است به چند زبان آشنایی کامل داشته باشی،  که معمولاً در این کشور عمدتاً به زبان ‌های هلندی و فرانسوی و در قسمتی از کشور نیز به زبان آلمانی صحبت می‌‌شود.

لازم است در هنگام تحصیل در دانشگاه‌‌های این کشور با این زبان‌ها نیز آشنا شوید. با این حال دقت داشته باشید دولت بلژیک به افراد پس از فارغ‌ التحصیل شدن این امکان را می‌دهد که به دنبال کار در کشور بلژیک باشند که لازم است بعد از اتمام تحصیل در بلژیک برای درخواست مجوز کار به اداره مهاجرت این کشور مراجعه نمایید.

اخذ تابعیت بعد از تحصیل در بلژیک

یکی از موارد مهم که افراد در هنگام اخذ ویزای تحصیلی کشور بلژیک به آن اهمیت می‌دهند دریافت اقامت دائم در این کشور پس از پایان تحصیل در بلژیک  می باشد. لازم است بدانید افراد متقاضی برای این امر می‌ توانند پس از فارغ التحصیل شدن با پیدا کردن کار در بلژیک ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار تبدیل کرده که با این وجود دولت بلژیک به آن‌ها اجازه اقامت در این کشور را خواهد داد.

پس از مدتی کار کردن در این کشور و دادن بیمه و مالیات طبق قوانین، افراد متقاضی اقامت در بلژیک می‌توانند اقدام به درخواست اقامت دائم و تابعیت این کشور کرده و هنگامی که بدون وقفه به مدت ۵ سال در این کشور اقامت باشند واجد شرایط دریافت تابعیت دائم در این کشور شوند.

بررسی ویزای همراه در هنگام تحصیل در بلژیک

یکی از نکات مهم در هنگام تحصیل در بلژیک بررسی ویزای همراه می‌باشد. دقت داشته باشید اشخاصی که سکنه اتحادیه اروپا (European Union) باشند این امکان برایشان وجود دارد تا همراه خود را نیز به این کشور وارد کنند. البته در صورتی که شهروند غیر اتحادیه اروپا باشید همسر و یا فرزند شما نیز می‌ توانند از طریق ویزای همراه وارد این کشور شوند. برای این امر نیاز است که در سفارت یا کنسولگری بلژیک یک فرم درخواست را تکمیل کرده و به سفارت تحویل دهید تا پس از بررسی وضعیت شما و در نهایت موافقت با درخواست شما، بتوانید اعضای خانواده‌تان را نیز به همراه خود به این کشور ببرید.

شرایط اخذ کار در هنگام تحصیل در بلژیک

بسیاری از افراد با وجود اینکه قرار است هزینه تحصیل و اقامت در بلژیک را خودشان فراهم کنند نیاز دارند که در مورد شرایط کار در هنگام تحصیل در این کشور نیز اطلاعاتی داشته باشند. توجه داشته باشید شرایط کار دانشجویی با توجه به مقاطع تحصیلی در این کشور متفاوت است.

دانشجویان در حین تحصیل در بلژیک اجازه کار پاره وقت دارند که با این وجود افراد می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین نمایند. اما لازم است بدانید این اجازه تا زمانی به شما داده خواهد شد که با تحصیل شما تداخلی نداشته باشد و به طور میانگین می‌توان گفت هر دانشجو در این کشور حدود ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت را دارد. اما به طور دقیق در مقطع لیسانس ۱۰ ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و در مقطع دکترا حدود ۳۰ ساعت این اجازه را داده می‌شود.

شرایط اخذ کار در هنگام تحصیل در بلژیک | یوروپ تورز

سوالات متداول تحصیل در بلژیک

چه چیزی باعث شده تا افراد زیادی خواهان تحصیل در بلژیک باشند؟

سطح علمی بالا در دانشگاه‌های بلژیک و شرایط بسیار عالی زندگی در این کشور موجب شده است در حال حاضر تحصیل در بلژیک خواسته افراد زیادی در سراسر جهان باشد.

هزینه های تحصیل در بلژیک چگونه است؟

اگر بخواهیم در مورد هزینه‌های تحصیل در بلژیک صحبت نماییم باید بگوییم در این کشور هم موسسات دولتی و هم موسسات خصوصی وجود دارد و طبیعتاً هزینه‌های تحصیل شما بستگی به این دارد که بخواهید در کدام یک از موسسات اقدام به ادامه تحصیل نماید.

سیستم تحصیل در مدارس بین المللی این کشور چگونه است؟

تحصیل در مدارس بین‌المللی به گونه‌ای است که مدارس این کشور دارای سیستم‌های بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی می‌باشد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!