باغ گیاهان پاریس،بهشت گیاهان خاص

اگر دوستدار باغ ، گل و گیاه هستید جای درستی آمده اید. در این مطلب سعی داریم بزرگ ترین و محصور کننده ترین باغ گیاهان جهان را به شما معرفی کنیم. باغ گیاهان پاریس همان باغی است که در ادامه به توصیف قسمت های مختلف باغ ، تاریخچه ی ساخت باغ و گونه های نگهداری شده مختلف در آن خواهیم پرداخت. این باغ جز آثار ملی فرانسه بوده و برای نگهداری و بازدید عموم از آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شده است.

باغ گیاهان پاریس

باغ گیاهان پاریس ((Jardin des Plantes از دیگر شگفتی های تاریخی شهر زیبای پاریس است. باغ گیاهان پاریس از سری باغ های اصلی شهر پاریس برای پرورش گیاهان است. این باغ یک باغ 400 ساله بوده و به باغ علم گیاه شناسی نیز معروف است. این باغ بخش های مختلفی دارد که در هر بخش گونه و یا گونه های خاصی با شرایط دمایی خاص نگهداری می شود. از آنجایی که تنها دوستداران گل و گیاه هشیار هستند ممکن است آن ها نتوانند پس از ورود به باغ از آنجا دل بکنند. از لحظه ای که وارد باغ می شوید توسط انواع گل و درختان در گونه های مختلف میزبانی می شوید از گل های تک شاخه گرفته تا بوته های سرسبز هرس شده. تمامی کسانی که از این باغ دیدن کرده اند اذعان کرده اند که بازدید از این باغ از سری تجربه های بی نظیری در طول زندگی شان است که نصیب هر کسی نمی شود. بازدید از این مکان از سری جاذبه هایی است که هر جهانگردی می بایستی در لیست خود قرار دهد.

باغ گیاهان پاریس

تاریخچه باغ گیاهان پاریس

تاریخچه موزه باغ پاریس به 400 سال پیش می گردد زمانی این باغ به دستور لویی سیزدهم تنها به جهت زیبایی ساخته شد و تنها به عنوان باغ پادشاه شناخته می شد. از زمان ساخت تابحال این باغ شاهد تغییرات بزرگی بوده است. بعد ها دکتر مخصوص لویی سیزدهم به استفاده از این باغ به جهت پرورش گیاهان دارویی اندیشید و حتی ایده خود را نیز در همین جهت پیاده کرد. در قرن هفدهم او با کسب اجازه از پادشاه در قسمتی از این باغ بخشی برای خود برای پرورش انواع مختلف گیاهان دارویی به خود اختصاص داد که بعد ها دفتر کارش نیز شد. در سال  1795 به دستور و توسط سنت پیر در قسمتی از این باغ ، باغ وحش حیوانات تاسیس شد که شامل اسکلت های متحرک آن هاست.

این قسمت از باغ برای دوستداران جانور شناسی بسیار جالب است. در سال ۱۸۸۹ نیز گالری جانور شناسی تاسیس شد که دربردارنده ی نقاشی ها و تصاویری از حیوانات مختلف است. در سال ۱۸۹۸  برای اشاعه و پیشرفت علم آناتومی در طبقه ی همکف ساختمان اصلی این باغ  موزه ی آناتومی مقایسه ای احداث شد که از سری بخش های جالب این باغ است. در سال ۱۹۳۵ با کمک  مالی بنیاد راکفلر ساختمانی در محوطه ی غربی تحت عنوان آزمایشگاه های گیاه‌شناسی ساخته شد که بزرگ ترین مجموعه ی نمونه ی گیاهی را با داشتن ۸ میلیون نمونه مختلف در بر دارد. این آزمایشگاه شامل یک نمایشگاه دائمی کوچک در مورد گیاه‌شناسی نیز هست. از ۲۴ مارس ۱۹۹۳ کل باغ و ساختمان‌های آن شامل آرشیو، کتابخانه‌ها، گلخانه‌ها، نمایشگاه آثار هنری و مجموعه نمونه‌ها به عنوان یک نقطه عطف علمی-تاریخی ملی در فرانسه به حساب می آید. تا به امروز این باغ با همان گیرایی و قدرت قدیمی پابرجاست و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

باغ گیاهان پاریس

وسعت باغ گیاهان پاریس

با اوصافی که از باغ گیاهان پاریس شد می بایستی محوطه ی بسیار بزرگی را برای دربر گیری بخش های متعدد دارا باشد. وسعت موزه گیاهان پاریس 28 هکتار بوده و شامل یک ساختمان اصلی ، چندین آزمایشگاه و موزه است. باغ گیاهان پاریس در ناحیه ی پنجم پاریس در ساحل چپ رود سن واقع شده است. شکل محوطه ی باغ به صورت ذوزنقه شکل بوده و شکل مرتبی ندارد. وقتی که از ورودی باغ وارد می شوید وارد یک خیابان عریض و دراز گل کاری شده می شود که شما را به ساختمان اصلی هدایت می کند. در قسمت شرقی باغ موزه پاریس باغچه ها و بخش هایی وجود دارد که در آن ها گیاهان و درختانی در فضای آزاد کاشته شده اند. در همین قسمت شرقی می توانید مجسمه ی حیوانات غول پیکر مختلف سبز را در لا به لای بوته های سر سبز ببینید که خود از بوته و چمن ساخته شده اند. قسمت شرقی باغ اغلب قسمتی است که بعد ها به باغ اصلی اضافه شده است از این رو در این قسمت فواره های زینتی به خصوصی نیز طراحی و جایگذاری شده اند.

باغ گیاهان پاریس

بخش های مختلفباغ موزه پاریس

بخشی در این باغ وجود دارد که به باغ رسمی معروف است. این باغ بین دو محوطه خیابان مانند قرار دارد که با این محوطه با ردیفی از درختان احاطه شده است و چیزی شبیه به آلیس در سرزمین عجایب است. محوطه باغ شامل چهار ساختمان حاوی نمونه‌های نمایش شده می‌باشد. این ساختمان‌ها به طور رسمی به عنوان موزه پس از قانون فرانسه در نظر گرفته می‌شوند. این دارایی‌ ملی  شامل بخشی است که  نمونه‌های هرباریومی از مجموعه هرباریومی جوزف ماد که از سران سیاسی کشور زیمبابوه است در آن نگهداری می شود که توسط شخص او به باغ پادشاه اهدا شده است.

نام مجموعه ی هرباریومی به مجموعه ای تعلق میگیرد که شامل گیاهان و ساقه های خشک شده است که تمامی اطلاعات مربوط به همان گیاه نیاز در کنار بخش خشک شده آورده شده است و برای مطالعات علمی گیاه شناسی مورد استفاده قرار میگیرد. باغ گیاه شناسی پاریس شامل بیش از 10000 گونه ی مختلف از قبیل گونه های استوایی ، گونه های زمستانی ، گونه های کوه آلپ و انواع مختلف رز است که هر یک در بخش خاص خود نگهداری می شود. برای مثال قسمتی که در آن از گونه های استوایی نگهداری می شود گلخانه ی استوایی نامیده شده است. در حیاط این باغ مجموعه ی هزار تو نیز وجود دارد که برای بچه های کنجکاو بسیار وسوسه انگیز است.

باغ گیاهان پاریس

باغ درختان تاریخی

باغ گیاهان پاریس یک مجموعه ی بزرگ تاریخی از درختان تاریخی است. شما می توانید درختان 400 ساله نیز در این باغ پیدا کنید که در اوایل پیدایش باغ کاشته شده اند. در این باغ یک اصله درخت اقاقیا وجود دارد که کاشت آن مربوط به سال 1636 است. درخت اقاقیا حالتی چتری دارد و برگ های اغلب مواقع به رنگ سبز روشن است و به صورت براق و مخملی به نظر می آید. گونه دیگر قدیمی نیز یک درخت سدر است که یک قرن از درخت اقاقیا جوان تر بوده و در سال 1734 کاشته شده است. این درخت سدر از گونه ی سدر لبنانی است که توسط یک گیاه شناس سرشناس به نام برنارد کاشته شد. این درخت پس از طی چندین سال تبدیل به درختی تنومند و زمخت می شود و حالتی بسیار زیبا پیدا می کند. در مجموعه ی درختان تاریخی درخت پسته ۳۱۵ ساله نیز وجود دارد که نه تنها از لحاظ گیاه شناسی بلکه از لحاظ تجربه زیبایی ‌شناختی نیز می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

باغ گیاهان پاریس

باغ گل رز

گل رز ، گیاه مورد علاقه ی بسیاری از افراد است. این گیاه علاوه بر زیبایی محصور کننده نماد عشق پاک نیز هست. باغ گل رز باغ گیاهان پاریس در سال 1990 طراحی و به دست ساخت رسید. این مجموعه دربردارنده ی بیش از 170 نوع گل سرخ اروپایی که این مکان را به یک محوطه ای جذاب مبدل کرده است. انواع گل رز از نظر نوع رویش به سه نوع اصلی رزهای خودرو، رزهای باغی قدیمی و رزهای باغی تقسیم می شود که شرایط رویش خاص و نگهداری متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که تمامی این انواع مختلف در باغ گل رز باغ گیاهان پاریس به چشم می خورد. از انواع رز های نگهداری شده در این باغ می توان به سنتیفولیا ، رز چینی ، رز آلبا ، رز چای ، رز پورتلند ،رز فلوریبوندا و رز مینیاتور اشاره کرد.

گلخانه استوایی

در قسمتی از این باغ ساختمانی وجود دارد که به گلخانه استوایی معروف است. از آنجایی که گیاهان استوایی به مقدار نور بیشتر و دمای هوای بیشتری نیاز دارند از این رو این بخش از باغ با تکنیک و روش متفاوتی نسبت به سایر بخش ها طراحی و ساخته شده است. این قسمت شامل انواع گیاهان غیرعادی استوایی است که اکثر گونه ها به مکزیک و استرالیا تعلق دارد. از انواع گیاهان استوایی خاص می توان به بنفشه آفریقایی ، آماریلیس ، آنتوریوم ، بگونیا ، بروملیاد، درختچه موز ، درخت میوه ی پاپایا و گیاه گوشت خوار است که همگی در این گلخانه ی استوایی خاص یافت می شود.

باغ گیاهان پاریس

باغ گیاهان پاریس از نسلی به نسل دیگر

وقتی در اطراف باغ گیاهان پاریس گشتی می‌زنید، به کسانی که پیش از شما در آن محل قدم می زنند فکر می کنید ، چه دانشمندانی که در پیدایش این باغ نقش داشته و چه باغبانانی که به این باغ شکل داده اند. امروزه مردم فرانسه طبیعت سالم حفظ ‌شده در باغ گیاه‌شناسی پایتخت را تحسین می‌کنند و به آن می بالند و همگی سعی در آن دارند که باغ گیاهان پاریس را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.

باغ گیاهان پاریس

امکان بازدید از باغ برای افراد ناتوان جسمی

طراحی ساختمان و پیاده روی های این مکان بعدا ها به نحوی بازسازی شده است که امکان بازدید از نمایشگاه و موزه های باغ گیاهان پاریس برای کودکان و افرادی که نا توانی جسمی و بازدیدکنندگان در صندلی ‌های چرخدار ممکن است. برای افرادی که اختلال شنوایی دارند افراد راهنما وجود دارد که آنچه که نیاز است را به زبان شاره توضیح میدهد. مطالب چند رسانه و تصویری نیز به زبان فرانسه و انگلیسی زیرنویس شده اند. تمامی این خدمات جهت بهره گیری افرادی با ناتوانی جسمی از باغ گیاهان پاریس است.

باغ گیاهان پاریس

نمایشگاه ها و کنسرت ها در باغ گیاه باغ گیاهان پاریس

نمایشگاه ها و کنسرت های بسیاری در محوطه باغ گیاه باغ گیاهان پاریس برگزار می شود. از جمله نمایشگاه هایی که چندین سال ا 5 فوریه تا 2 مارس در این باغ برگزار می شود نمایشگاه هزار و یک ارکیده است که در آن بیش از 1000 گونه ی مختلف ارکیده به نمایش گذاشته می شود. تصور دیدن 1000 پا از شکوفه های ارکیده به شدت باورنکردنی است. از سری کنسرت های موسیقیایی برگزار شده در این مکان کنسرت رنو کاپوچون ویولونیست است که نمایشی که ترکیبی از موسیقی و توان فناوری است. جشنواره چراغ های نیز در این مکان برگزار می شود. در این جشنواره چراغ هایی پس از تاریکی روشن می شود که مجسمه های غول پیکر حیوانات را در معرض نمایش قرار داده می شوند. علاوه بر نمایشگاه حیوانات غول پیکر ، نمایشگاه مجسمه های سنگی حشرات نیز برگذار می شود.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!