معرفی کامل کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

معرفی کامل کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، ه عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر فلورانس در  کشور ایتالیا، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می‌باشد.

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر فلورانس در کشور ایتالیا، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می‌باشد. این کلیسا از قدمتی بسیار طولانی برخوردار بوده و سنگ بنای ساخت آن را می‌توان به سال 1296 میلادی نسبت داد. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص کلیسای جامع فلورانس و موقعیت آن در این شهر برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم.

نمای بیرونی کلیسای سانتا ماریا دل فیوره | یوروپ تورز

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره Cathedral of Santa Maria del Fiore

هر ساله گردشگران و مسافران بسیار زیادی از سرتاسر دنیا به قصد مشاهده و بازدید از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر فلورانس به کشور ایتالیا سفر می‌کنند. این شهر زیبا از تاریخچه و قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و کلیسای جامع فلورانس (Cathedral of Santa Maria del Fiore) با گنبد آجری قرمز رنگ خود به عنوان یکی از مهمترین نمادها و  جاذبه‌های شهر به حساب می‌آید.

فرایند ساخت کلیسای جامع شهر فلورانس که از آن به نام سانتا ماریا دل فیوره یاد می‌شود، حدود 150 سال به طول انجامید و معماران مختلفی در طی این دوران  تلاش کردند تا این بنا را به یکی از برجسته‌ترین آثار دیدنی جهان تبدیل نمایند.

معماری کلیسای جامع سانتا ماریا در فلورانس

 معماری این بنای قدیمی که نخستین مراحل ساخت آن در سال 1296 میلادی (اواخر قرن 13) توسط شخصی به نام آرنولفو دی کامبیو (Arnolfo di Cambio) پایه گذاری شد، متعلق به دوره رنسانس است. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره دارای یک گنبد آجری بزرگ قرمز رنگ بوده که نمونه مشابه آن در هیچ کجای دنیا به لحاظ ابعاد و اندازه یافت نمی‌شود. نمای خیره‌کننده و زیبای این بنای قدیمی نیز نمایانگر قدمت بسیار طولانی آن بوده و علاوه بر سبک رنسانس، از سبک گوتیک نیز برای ساخت این کلیسای زیبا استفاده شده است.

کار طراحی گنبد آجری کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره بر عهده معماری سرشناس به نام فیلیپو برونلسکی (Filippo Brunelleschi) بود که  فرایند اجرایی شدن این طرح با همکاری معماران دیگر صورت گرفت. بد نیست که بدانید طول و عرض کلیسای جامع سانتا ماریا در شهر فلورانس به ترتیب معادل 152 و 90 متر می‌باشد و برای ساخت نمای معروف و زیبای جلوی آن از متریالی نظیر سنگ مرمر قرمز، سبز و سفبد استفاده شده است.  

ساعات بازدید از کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

گردشگران و مسافران هر ساله به قصد بازدید از این بنای معروف و زیبای قدیمی به شهر فلورانس در کشور ایتالیا سفر می‌کنند که ساعت بازدید بر حسب ماه‌های سال متغیر می‌باشد. به بیان دیگر، درب این کلیسا در ماه‌های می‌و اکتبر تنها از ساعت 10 صبح الی 17 عصر در روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنیه به روی  افراد باز است. همچنین روزهای پنجشنبه از ماه جولای و سپتامبر را به بازدید گردشگران از فضای داخلی کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره اختصاص داده‌اند که از ساعت 10 صبح الی 15 عصر می‌توانند به این مکان مراجعه کنند.

ساعات بازدید از کلیسای جامع فلورانس در ماه‌های جولای تا سپتامیر از 10 الی 5 عصر بوده و در بقیه ایام سال نیز درب کلیسا را تا ساعت 4 ونیم عصر به روی گردشگران و مسافران باز نگاه می‌دارند. مدت زمان بازدید از فضای داخلی کلیسا حدود 45 دقیقه است.

ساعات بازدید از کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره | یوروپ تورز

موقعیت کلیسای جامع سانتا ماریا در فلورانس

گنبد آجری کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره به عنوان یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین نماد‌های شهر فلورانس تقریبا از تمام زوایا قابل مشاهده بوده و موقعیت آن در مرکز  شهر یعنی پیازای دومو واقع شده است. همچنین بازدید از این بنای دیدنی به دلیل نزدیکی به منطقه توسکانی بسیار برای گردشگران قابل توجه و جذاب بوده و تنها با یک نگاه می‌توان به اوج هنر و معماری اروپا پی برد.

پیشینه گنبد کلیسای جامع سانتا ماریا در فلورانس

 شهر فلورانس در ایتالیا یک شهر تاریخی منحصر به فرد برای گردشگران و علاقمندان به آثار برجسته تاریخی به حساب آمده که طرح گنبد آجری قرمز رنگ کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره را معماری سرشناس و معروف به نام فیلیپو برونلسکی با الهام از معبد پانتئون در شهر رم بنا نهاد. گنید آجری این عبادتگاه به صورت هشت ضلعی طراحی شده و هر قطر آن معادل 42 متر می‌باشد.

همچنین ارتفاع 32 متری این گنبد باعث شده که افراد از تمام بخش‌های مختلف شهر بتوانند آن را مشاهده نمایند. طراحی قسمت داخلی گنبد کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره متشکل از 9 دایره تو در تو بوده که اثر ارزشمند و بسیار زیبای هنرمندانی نظیر فردیریکو زوکاری و جرجو واساری به نام تابلو آخرالزمان بر روی قسمت داخلی این گنبد ثبت شده است. نقشه ساخت بنا و گنید کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در نخستین مراحل فرایند ساخت آن به دلیل عدم استفاده از پایه و ستون‌های حایل در طرح پیشنهاد شده برای مدتی متوقف شد.

به بیان دیگر، در آن زمان تصور ساخت چنین گنبدی بدون پایه و ستون غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما در نهایت فیلیپو برونلسکی طرحی را برای پیاده‌سازی این گنبد ارائه نمود که  این طرح به لحاظ هندسه و فیزیک کاملا از نظر مسئولین اصولی و منطقی بود.

نمای بیرونی کلیسای سانتا ماریا دل فیوره

نمای بخش بیروی کلیسای جامع فلورانس را تقریبا می‌توان مشابه معماری بخش اصلی کلیسا در قرون وسطی دانست که این سبک معماری با برج Giotto در بخش گوشه‌ای بنا همخوانی دارد. همچنین استفاده از سنگ‌های مرمر مربوط به توسکان در قسمت بیرونی کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره با وجود طرح‌های پیچیده‌ای بکار رفته در بخش‌های مختلف نظیر طاقچه، مجسمه و … از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد معماری نمای بیرونی این بنای زیبا و تاریخی به حساب می آید.

نمای بیرونی کلیسای سانتا ماریا دل فیوره | یوروپ تورز

سوالات متداول کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

فرایاند ساخت کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره چقدر طول کشید؟

فرایند ساخت کلیسای جامع شهر فلورانس که از آن به نام سانتا ماریا دل فیوره یاد می‌شود، حدود 150 سال به طول انجامید و معماران مختلفی در طی این دوران  تلاش کردند تا این بنا را به یکی از برجسته‌ترین آثار دیدنی جهان تبدیل نمایند.

این کلیسا در کجا واقع شده است؟

گنبد آجری کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره به عنوان یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین نماد‌های شهر فلورانس تقریبا از تمام زوایا قابل مشاهده بوده و موقعیت آن در مرکز  شهر یعنی پیازای دومو واقع شده است.

روز ها و ساعات بازدید این کلیسا چگونه هست؟

درب این کلیسا در ماه‌های می‌و اکتبر تنها از ساعت 10 صبح الی 17 عصر در روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنیه به روی  افراد باز است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!