آشنایی با پارک وندل آمستردام در هلند

آشنایی با پارک وندل آمستردام در هلند

پارک وندل آمستردام بزرگترین و قدیمی ترین پارک آمستردام محسوب می شود، در طول سال بیش از ده میلیون نفر از پارک وندل آمستردام بازدید می کنند.

از محبوبترین مکان های گردشگری در همه شهرها و کشورها، پارک ها هستند، پارک وندل آمستردام در کشور هلند نیز از جمله پارک های محبوب برای گردشگران است. پارک وندل آمستردام به دلیل داشتن قدمت طولانی و همچنین وسعت بزرگ به یکی از جاذبه های گردشگری در کشور هلند و شهر آمستردام تبدیل شده است و سالیانه گردشگران زیادی از این پارک، بازدید می کنند. محیط خاص و ویژه این پارک که به تندیس های تاریخی آراسته شده است و همچنین آمیخته با فضای فرهنگی و هنری است سبب شده است تا گردشگران کشورهای مختلف هنگام حضور در آمستردام از این پارک بازدید داشته باشند.

پارک وندل آمستردام

پارک وندل آمستردام (Vondelpark)به عنوان وسیع ترین پارک در شهر آمستردام محسوب می شود و در کشور هلند نیز معروفترین پارک است. البته این پارک شهرت جهانی دارد به طور کی هر ساله در حدود ده میلیون گردشگر از کشورهای مختلف از آن بازدید می کنند. بازدید از پارک وندل هلند رایگان است و هزینه ای برای حضور در این پارک دریافت نمی شود. اشخاص با حضور در این پارک می توانند از تفریحات مختلف آن استفاده کرده و لذت ببرند و در کافه ی آن نوشیدنی مورد نظر را سرو کنند و یا در محوطه آن مشغول دوچرخه سواری شوند و علاقمندان به تئاتر و موسیقی نیز می توانند در سالن تئاتر و موسیقی حاضر شوند و از اجرای زنده شگفت زده شوند.

پارک وندل آمستردام

موقعیت پارک وندل شهر آمستردام

این پارک مشهور آمستردام در بخش جنوبی میدان لیدسپلین و مجاورت موزه مروف ونگوگ قرار گرفته است. علاوه بر این که گردشگران یک پای ثابت و دائمی این پارک هستند مردم آمستردام نیز در روزهای مختلف هفته، خصوصا در ایام تعطیلات از این پارک برای گذراندن اوقات فرغت استفاده می کنند. دسترسی به پارک وندل بسیار آسان است و موقیعت آن به صورت دقیق در پشت میدان لیدسپلین می باشد. در صورتی که به آمستردام سفر داشتید حتما از این پارک قدیمی و زیبا غافل نشوید.

موقعیت پارک وندل شهر آمستردام

تاریخچه پارک وندل هلند

از تاسیس این پارک بیش از یک و نیم قرن می گذرد. ایده ساخت این پارک زمانی مطرح شده که تعدادی از شهروندان احساس کردند که آمستردام به یک فضای سبز و پارک بزرگ نیاز دارد به همین دلیل در 1864 میلادی برای ساخت این پارک دست به کار شدند و برای ساخت آن یک انجمن تشکیل دادند. این انجمن در واقع به دنبال جمع آوری پول برای ساخت پارک بود و در مدت کوتاه هم پول لازم برای ساخت یک پارک بزرگ جمع آوری شد و کلنگ آن زده شد.

تاریخچه پارک وندل هلند

معمار پارک وندل

پس از این که مشکل هزینه های پارک برطرف شد، معماری پارک به زوچر سپرده شد تا طراحی آن را انجام دهد. زوچر نیز طراحی پارک را به سبک و سیاق پارک های انگلیس انجام داد. البته زوچر معمار متخصص و مجربی بود و در زمان طراحی پارک از پیش آموزهای لازم را در پاریس و رم دیده بود. با توجه به تخصص و تبحری که داشت حوضچه ها و پیاده روهایی را در این پارک ساخت که به زیبایی، انعکاس طبیعت را به مردم نشان دهد. در سال 1865 میلادی بود که کار ساخت این پارک به اتمام رسید و عموم مردم توانستند در این سال از پارک استفاده کنند.
در ابتدا برای این پارک اسمی در نظر گرفته نشده بود اما دو سال بعد زمانی که مجسمه وندل شاعر پرآوازه هلندی به پارک آورده شد این پارک نیز به نام این شاعر شناخته شد. در حال حاضر تندیس وندل در این پارک قرار دارد و زمانی که در پارک حضور پیدا می کنید حتما عکس یادگاری با این مجسمه تاریحی داشته باشید.

اما این پایان کار پارک وندل نبود بلکه شهروندان آمستردامی به دنبال توسعه پارک بودند و با جمع آوری پول های بیشتر تا ده سال بعد وسعت پارک به چهل و چهار هکتار رسید. زمینی  که برای پارک وندل در نظر گرفته بود در بخش های حاشیه ای آمستردام بود اما با گسترش شهر هم اکنون در بخش مرکزی شهر واقع شده است.

طبیعت پارک وندل

پارک وندل شهر آمستردام در منطقه ای قرار دارد که آب و هوای آن مرطوب است. پارک وندل آمستردام هر سی سال یکبار، نوسازی می شود و دلیل نوسازی پارک این است که زمین آن به صورت مداوم پایین تر می رود و اگر این نوسازی صورت نپذیرد همه قسمت های پارک را آب خواهد گرفت. به دلیل قدمت نزدیک به 160 سال پارک وندل، شاهد وجود درخت های قدیمی زیادی در آن از جمله؛ شاه بلوط، بلوط قرمز هلندی، کاتالپاس و… هستیم. گیاهان و گل های متعددی نیز منظره زیبایی را به این پارک داده اند. در پارک وندل همچنین طیفی از پرندگان مختلف از جمله اردک های وحشی و مرغ های ماهی خوار وجود دارد.

طبیعت پارک وندل

مجسمه های پارک وندل

مجسمه های پارک وندل آمستردام  نیز زیبایی این پارک را چندین برابر کرده است. همان طور که گفته شد نخستین مجسمه ای که به پارک وندل آمستردام وارد شد، مجسمه شاعر معروف وندل بود. این مجسمه در طول سه متر است و از جنس برنز می باشد که در سال 1867 به وسیله لوئیس روئر طراحی شده است. همچنین در این پارک یک مجسمه دیگری به صورت انتزاعی و به شکل ماهی وجود دارد که از آثار پیکاسوی معروف می باشد. یکی دیگر از مجسمه ها نیز که از جنس برنز است، نماد زن کارائیب است که توسط نلسون کاریلو ساخته شده است.

موارد مجاز در پارک وندل آمستردام

  • پیک نیک در پارک آمستردام مجاز است ولی پس از اتمام جمع آوری زباله های ضروری است.
  • در مسیرهای آسفالت امکان اسکیت و دوچرخه سوای وجود دارد.
  • امکان استفاده از تمامی قسمت های فضای پارک وجود دارد.
  • برای ورود سگ منعی وجود ندارد.

موارد غیرمجاز در پارک وندل آمستردام

  • فروش انواع مواد غذایی و نوشیدنی بدون داشتن مجوز
  • آفتاب گرفتن بدون لباس
  • روشن کردن آتش با شعله های زیاد که منجر به آتش سوزی می شود.
مجسمه های پارک وندل

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!