دربارۀ میدان وندوم پاریس چه می دانید

دربارۀ میدان وندوم پاریس چه می دانید

در میان مکانهای دیدنی شهر پاریس، میدان وندوم در جهان شهرت ویژه ای دارد. با وجودی که شهر پاریس دهها مرکز بزرگ تجاری و  تفریحی و بناهای تاریخی شگفت آوری دارد و آثار معماری آن همواره چشم افراد بسیاری را در سراسر دنیا به خود خیره ساخته است اما میدان وندوم همواره یکی از مکانهای خاص در شهر پاریس محسوب می شده است.

اگر در سفر به پاریس سری به این منطقه بزنید، احتمالا در حال قدم زدن در میدان وندوم با افراد مشهور بسیاری روبرو خواهید شد.

تاریخچه میدان وندوم پاریس (Place Vendôme)

در زمینۀ تاریخچۀ این میدان باید بگوییم که ساخت آن در دورۀ لویی چهاردهم برای قدردانی از ارتش فرانسه انجام شده است و به همین دلیل در ابتدا به نام میدان Louis le Grand  شهرت داشت که معنای آن در زبان فرانسوی میدان لویی بزرگ می باشد.اما چند سال بعد ، زمانی که دوک وندوم هتلی در نزدیکی میدان ساخت، نام میدان نیز تغییر کرد. معمار این بنا ژول مانسار (Jules Hardouin-Mansart ) بود که در دوران خود جزء برترین معماران فرانسوی به شمار می رفت.

ساخت نمای خانه ها از  سال 1686 آغاز شد و پانزده سال طول کشید. هدف از ساخت این میدان در ابتدا ساخته شدن بنایی بود که به عنوان مرکز و پیوند دهنده ای بین مکانهای مهم شهر پاریس از جمله کتابخانۀ سلطنتی، دانشگاههای پاریس این شهر باشد. همچنین این میدان بسیار نزدیک به ضرابخانۀ سلطنتی بود و سازندگان مایل بودند با ساختن آن در نزدیکی هتل های مشهوری که میزبان سفیران کشورهای خارجی است، توجه مهمانان خود را به فرهنگ مردم فرانسه نیز جلب کنند. اما بحران مالی موجب شد که ساختمانهای اطراف میدان به خانواده های ثروتمند شهر فروخته شوند.

مالکان جدید ساختمانها با بنا کردن عمارت های جدید و باغ ها تصویری متفاوت از این بنا پدید آوردند. با این وجود این بنا هنوز هم انسجام و جاذبۀ خود را دارد. در حقیقت ترکیبی از ظاهر لوکس و شاهانۀ ابتدایی با یک محیط شهری پدید آورده که چشمگیر و زیبا نیز هست.

میدان وندوم

ترمیم میدان وندوم

پس از جنگ جهانی آسیب هایی به این منطقه وارد آمده بود  بنابراین در دهۀ نود میلادی در ساخت بنا اصلاحاتی انجام شد و بناهای اطراف میدان نیز ترمیم شد و از یک سو به میدان کنکورد متصل شد. به این ترتیب میدان وندوم یکبار دیگر زیبایی چشمگیر خود را به دست آورد و  تبدیل به یکی از مراکز خرید معروف پاریس گردید. امروزه در این منطقه مشهورترین برندهای لباس دنیا و فرانسه فروخته می شوند. فروشگاههای این منطقه تفاوت بسیاری با فروشگاههای دیگر پاریس دارند و عرضه کنندۀ بهترین و گران قیمت ترین برندهای لباس، کیف و کفش و … می باشند اما چیزی که میدان وندوم را خاص کرده است جواهر فروشی های اطراف آن است.

میدان وندوم

هتل های لوکس و جواهر فروشی های مشهور

همانطور که  گفتیم این میدان قدیمی در نزدیکی مشهورترین هتل های پنج ستارۀ پاریس قرار دارد. هتل هایی که همه ساله میزبان هزاران نفر از ثروتمندترین و مشهورترین افراد از سراسر دنیا هستند.به عنوان مثال هتل ریتز از هتل های لوکس این میدان محسوب می شود.

ویژگی دیگر میدان وندوم پاریس که آن را از دیگر مناطق شهر پاریس جدا می کند جواهر فروشی های لوکس و گرانقیمت آن است.بزرگترین برندهای تولید جواهرات در این منطقه تجارت می شوند. به عنوان مثال جواهر فروشی های Boucheron ، Chanel ، Van Cleef & Arpels و Cartier را می توان نام برد ، و این یکی از عوامل جذب افراد ثروتمند به این قسمت از شهر پاریس است.

از تاجران موفق تا ورزشکاران شناخته شده  و سلبریتی ها، کسانی که به دنبال جواهرات لوکس و نایاب هستند حتما سری به این منطقه می زنند. اما کسانی که فروشگاههای وندوم را برای خرید جواهرات خود انتخاب می کنند می دانند که این منطقه در حقیقت محل فروش بهترین کالاهای کشور فرانسه محسوب می شود.

کالاهایی کاملا اصل با بهترین کیفیت . هرچیزی که بخواهید در مراکز خرید این منطقه پیدا می شود و این شاید یک شانس بزرگ باشد چرا که شهر پاریس مکانهای دیدنی و فروشگاههای بسیاری دارد اما بهترین و لوکس ترین کالاهای این شهر در همین نقطه جمع شده اند. شما می توانید با صرف چند ساعت زمان بیشتر خرید خود را انجام دهید. البته باید هشدار دهیم که خرید از این منطقه ارزان نخواهد بود.

میدان وندوم

خصوصیات میدان وندوم

همانطور که گفتیم میدان وندوم یک میدان قدیمی و تاریخی است. در بخش مرکزی میدان یک ستون برنزی به ارتفاع 44 متر وجود دارد که به نام کلن دلا گراند شهرت دارد. این ستون به پاس فداکاری ها و افتخارات ارتش کشور فرانسه در این میدان نصب شده است.

  جالب است بدانید که تا سال 1792 در این میدان مجسمۀ لوئی چهاردهم نصب شده بود. اما در زمان انقلاب فرانسه، انقلابیون این مجسمه را از جا کندند. سپس بعد از پیروزی ناپلئون در جنگ آسترلیتز، وی دستور داد تا به جای مجسمۀ لوئی، ستونی سنگی با ارتفاع 44 متر در این میدان نصب شود. بر بالای این ستون مجسمه ای از ناپلئون قرار گرفت. نقوش کنده کاری شده روی ستون نیز یادآور این جنگ و حوادث آن می باشد. جالب است بدانید که این ستون با ذوب شدن 1200 توپی که در این جنگ استفاده شده اند ساخته شد.

میدان وندوم

جاذبه های اطراف میدان وندوم

همانطور که گفتیم میدان وندوم و فضای اطراف آن نشان دهندۀ هنر شهرسازی و معماری کلاسیک فرانسوی می باشد و هتل های زیادی در اطراف این میدان بنا شده است. مشهورترین هتل در مجاورت این میدان ، هتل ریتز فرانسه است. این هتل از هتل های مشهور دنیا محسوب می شود و افتتاح آن در 1898 توسط سزار ریتز صورت گرفت. جالب است بدانید که هتل ریتز اولین هتل در دنیا بود که امکاناتی مانند تلفن ، برق برای اتاق ها و حمام اختصاصی در هر اتاق را داشت.

میدان وندوم

دربارۀ هتل ریتز

هتل ریتز پاریس که در بخش شمال غربی  میدان وندوم قرار دارد ، هتلی پنج ستاره در مرکز شهر پاریس است. این هتل در منطقۀ 1 شهرداری پاریس و در پلاک 15 میدان وندوم قرار دارد و نزدیک ترین بنا به ساختمان وزارت دادگستری فرانسه است. این هتل را می توان لوکس ترین و بزرگترین هتل فرانسه و یکی از لوکس ترین هتل های دنیا دانست.

از ویژگی های هتل ریتز معماری و دکوراسیون ویژۀ آن است که تلفیقی از سنت و مدرنیته را پیش چشم بیننده ایجاد می کند. مسافران این هتل از شناخته شده ترین و مشهورترین افراد دنیا هستند. سیاسیون، نویسندگان، هنرمندان، بازیگران و بسیاری از مشهورترین شخصیتهای دنیا پیش از این میهمان این هتل بوده اند. از جمله این افراد می توان به ارنست همینگوی، ملکه الیزابت دوم، پرنسس دایانا، گرترود استاین، شوپن، شانل، پروست و اسکات فیتز جرالد اشاره کرد.

میدان وندوم

مهمترین ویژگی هتل ریتز

جذاب ترین ویژگی هتل ریتز برای بازدید کنندگان نزدیکی آن به مکانهای دیدنی شهر پاریس می باشد. شما می توانید با پیاده روی از کنار میدان زیبای وندوم در چند دقیقه به مکان های تاریخی پاریس برسید. این هتل با باغ تویلری، موزۀ لوور و موزۀ اورسی فاصله ای کمتر از هزار متر دارد. برای گشت و گذار در شهر می توانید از ایستگاه متروی کنکورد که تنها پنج دقیقه با هتل فاصله دارد استفاده کنید. این منطقه مکانی عالی  برای خرید و تفرج در پاریس می باشد.

میدان وندوم

ساعت سازی های اطراف میدان

جالب است بدانید که 18 ساعت ساز مشهور جهان و 24 برند جواهر سازی مشهور دنیا در اطراف میدان وندوم حضور دارند. همانطور که گفتیم اینجا محلی برای سفر ثروتمندان است.اگر به دنبال جواهرات لوکس هستید برندهای کارتیر، شنل، بوشرون ، ارپلز و ون کلیف تنها بخشی از برندهای حاضر در این منطقه هستند. فروشگاههای این منطقه مهمترین سفارشات طلا و جواهر دنیا را انجام می دهند. به عنوان مثال در سال 1928 یک میلیاردر هندی جواهری را سفارش داد که از 140 قطعه جواهر مختلف تشکیل شده بود.

ون کلیف اند آرپلز  همانطور که از نامش پیداست از مالکین برند آرپلز می باشد، در سال 2012 اقدام به تاسیس مدرسۀ تخصصی ساعت و جواهر سازی در مجاورت میدان کرد.  در این مدرسه هنرآموزان روشهای تشخیص سنگهای گرانبها و هنر کار با آنها را به زبان فرانسوی و انگلیسی فرا می گیرند. این مدرسه با استقبال زیاد علاقه مندان به هنر جواهر سازی روبرو شد و تا امروز بیش از 2500 دانشجو از سی کشور دنیا را آموزش داده است. فارغ التحصیلان این آکادمی بدون تردید در کشورهای خود یا خود فرانسه شغل موفقی را تجربه می کنند.

میدان وندوم

موزه شومتس افمرال

 از جمله جاذبه های گردشگری میدان وندوم وجود موزه شومتس افمرال در این منطقه است. این موزه ویژگی خاصی دارد و آن این است که آثار به نمایش در آمده در آن هر چند ماه یکبار تغییر می کنند. بنابراین اگر شما دو بار در سال از این موزه بازدید کنید، آثار تاریخی متفاوتی خواهید دید.

میدان کنکورد پاریس

از دیدنی های شهر پاریس که در مجاورت میدان وندوم قرار دارد میدان کنکورد است. این میدان در بخش انتهایی خیابان شانزلیزه قرار دارد و ساخت آن به قرن هجدهم برمی گردد. لویی پانزدهم پادشاه فرانسه دچار بیماری سختی شد که پس از  بهبود او اقدام به ساخت مجسمه ای نمودند. میدان کنکورد در سال 1772 ساخته شد و به نام لویی پانزدهم در آمد. اگرچه مجسمۀ لویی پانزدهم هم مانند لویی چهاردهم که در میدان وندوم قرار داشت توسط انقلابیون فرانسه پایین کشیده شد.

سپس نام میدان به میدان انقلاب تغییر پیدا کرد این تغییر نام در حقیقت خط و نشان کشیدن انقلابیون برای نجیب زادگانی بود که تا چند ماه قبل در میدان اعتصاب به تماشای مجازات مخالفین حکومت و انقلابیون می نشستند.پس از انقلاب فرانسه، یک گیوتین در بخش مرکزی میدان قرار گرفت و اعدام های بسیاری در این میدان انجام شد. از جمله این افراد لویی شانزدهم ، پسر و جانشین لویی پانزدهم بود. بعد از این انقلابیون به سراغ نجیب زاده ها رفتند و در میان جشن و شادی مردم فرانسه در تابستان 1794 بیشتر از 1400 نفر با گیوتین کشته شدند. گفته می شود که بوی خونی که در اثر این اعدام ها در این منطقه به راه افتاده بود به شدت آزار دهنده بود.

اگرچه پس از چند ماه اعدام ها متوقف شد، اما گیوتین تا چند سال بعد در میدان باقی ماند. بعد از برداشتن گیوتین، میدان انقلاب به میدان کنکورد تغییر نام یافت که به معنای میدان توافق است.  در این زمان در مرکز میدان یک ابلیسک قرار گرفت که روی آن نوشته هایی مشابه زبان هیروگلیف قرار دارد. گفته می شود که عمر این ستون 3300 سال است و از مصر به این منطقه آورده شده است و نوشته های هیروگلیف روی آن در حقیقت جملاتی در ستایش از رامسس دوم پادشاه مصر می باشد.این ابلیسک که به نام سوزن کلئوپاترا نیز شناخته می شود توسط مصر یا عثمانی به فرانسه هدیه شده.

جنس آن از گرانیت قرمز است و 23 متر ارتفاع دارد. گفته می شود که این ابلیسک از ستونهای ورودی معبد الاقصر مصر بوده است. بنابراین یکی از مکانهایی است که گردشگران در سفر به پاریس از آن بازدید می کنند.

میدان وندوم

امیدواریم که این مقاله اطلاعات کافی را دربارۀ این میدان دیدنی و فضای اطرافش در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!