موزه اورسای پاریس یکی از شگفتی های فرانسه

موزه اورسای پاریس یکی از شگفتی های فرانسه

موزه اورسای پاریس یکی از مهم ترین و بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی و تاریخی در سراسر اروپا است، این موزه در کاخی در مجاورت رود سن واقع گردیده است. موزه اورسای مرجع کاملی از نقاشی های هنری قرن 20 میلادی می باشد که در آن شاهکارهای هنرمندان متفاوت در سبک بی نظیر امپرسیونیسم را می توان یافت؛ اما بطور کلی آثار موزه شامل نقاشی، مجسمه و عکاسی های هنرمندان فرانسوی است که از سال 1848 در آن گردآوری و نگهداری شده است. اگر شما جزء کسانی هستید که قصد سفر به پاریس را دارید بازدید از این موزه می تواند سفری بیادماندنی را برایتان رقم بزند.

موزه اورسای پاریس

تاریخچه ای از موزه اورسای پاریس

موزه اورسای (Musée d’Orsay) یکی از قدیمی ترین و پر بازدید ترین موزه ها در پاریس بشمار می رود، این موزه سال 1986 در مجموعه کاخ اوریس توسط رئیس جمهور آن زمان در حاشیه رود سن پاریس افتتاح گردیده است. موزه اورسای بعد از موزه لوور یکی از پر مخاطب ترین موزه های جهان است که آثار هنری بی نظیری را که در سال های 1848تا 1916 میلادی توسط بزرگان هنر خلق شده است را در خود جای داده است این آثار پیش از برپا شدن موزه اورسای پاریس در نگارخانه ملی ژوپائوم فرانسه نگهداری می شده است، سبک آثار در این موزه امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم می باشد.

ساختمان موزه، سقف گنبدی شکل و آینه کاری شده خود یکی از شگفتی ها دیدنی این موزه است که بیانگر دوران انقلاب صنعتی در فرانسه می باشد. آمار نشان می دهد از زمان افتتاح موزه تاکنون بیش از 57 هزار میلیون نفر از آثار موزه دیدن کرده اند که در سال های اخیر تعداد بازدیدکنندگان به بیش از سه میلیون نفر در سال رسیده است.

موزه اورسای پاریس

سبک آثار در موزه؛ امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم

همانطور که گفته شد آثار موجود در اورسای پاریس دارای سبک هنری امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم می باشد، در نقاشی امپرسیونیسم به نوعی از آثار گفته می شود که طرح آن حاصل از ذهن هنرمندان و نقاشان است این سبک برای اولین بار در سال 1872 میلادی ایجاد شد اما بطور رسمی در سال 1910 توسط یک نقاش بریتانیایی کشف شد، کشف این سبک متعلق به زمانی بود که هنر نقاشی خاصیت سنتی خود را از دست داده بود و دریچه ای تازه به روی دنیای هنر گشوده شده بود؛ از مهمترین هنرمندان خلق آثار اولیه در این سبک می توان به کلودمونه، راجر فرای و ادگار دگا اشاره کرد.

موزه اورسای پاریس

آنچه که نباید در بازدید موزه اورسای پاریس از دست بدهید

موزه اورسای پاریس با وجود زیبایی بنا و آثار بی نظیرش سالانه پذیرا بیش از 3 میلیون بازدید کننده داخلی و خارجی است، اما بدون شک در هر موزه برخی از آثار و شگفتی مهم تر بشمار می روند و ما به عنوان یک بازدید کننده نباید آنها را از دست بدهیم، موزه اورسای پاریس نیز به عنوان یک شاهکار در سطح جهانی دارای آثاری خاص است که سبب شاخص شدن موزه گردیده است اما در بازدید از موزه اورسای چه چیز هایی را نباید از دست داد؟

مجموعه نقاشی ها

بطور کلی طبقه سوم اورسای به نقاشی ها تخصص داده شده است که بازدید از این طبقه برای بازیدکنندگان در اولویت قرار دارد، آثار نقاشی موجود در اورسای مربوط به سال 1818 میلادی است که اکثرا دارای سبک های شناخته شده و معروفی همچون امپرسیونیسم و رئالیسم هستند با این حال آثاری از سبک های کمتر شنیده و شناخته شده شده نیز همچون سمبولیسم و نقاشی نقطه نقطه را در نیز در موزه می توان یافت. بطور کلی باید گفت مجموعه نقاشی موزه اورسای از بزرگ ترین موزه هایی است که انواع مختلفی از آثار را در خود جای داده است.

مجسمه ها، مبلمان و وسایل تزئینی در موزه اورسای پاریس

طبقه میانی موزه مربوط به مجسمه ها و مبلمان و دیگر آثار هنری در موزه اورسای پاریس می باشد، مجسمه ها در این موزه اکثر مربوط به قرن 19 میلادی هستند  در قرن 19 میلادی هنر مجسمه سازی به اوج خود رسید و آثار بیشماری در این زمینه خلق گردیده است. مجسمه های موجود موزه اورسای پاریس نمایانگر فرهنگ های مختلف مردم جهانیان است. مبلمان و وسایل تزئیتی موجود در اورسای توسط معماران برجسته فرانسوی همچون هکتور گیمار، رنه لالیک و چارلز لوئیس خلق گردیده اند.

گالری های عکاسی

طبقه همکف موزه مربوط به آثار اخیر و کمتر شناخته شده می باشد، اما گالری عکاسی مورسی که در این طبقه قرار دارد مربوط به دهه 70 میلادی است و نحستین آثار موجود در موزه اوریس پاریس مربوز به سال 1839 میلادی است، در حال حاضر در این موزه بیش از 45000 شاهکار و مجموعه عکاسی بی نظیر موجود می باشد که سالانه افراد زیادی برای دیدن آنها به پاریس سفر می کنند.

موزه اورسای پاریس

معماری موزه اورسای پاریس

معماری موزه اوریس پاریس به عنوان یک ساختمان قدیمی به عنوان یک شاهکار تاریخی به شمار می رود که بهترین معماران دهه 70 و 80 آن را بازسازی کرده اند، بازسازی موزه حدود 10 سال زمان برده است، فضا اصلی موزه 35000 هزار متر و در 4 طبقه ساخته شده است؛ سقف گنبدی شکل، آینه کاری ها و سقف شیشه ایی از ویژگی های منحصر به فرد به کار رفته در معماری موزه است. معماری اولیه ینا مربوز به قرن 19 میلادی (1900 میلادی ) است.

موزه اورسای پاریس

مجموعه های بی نظیر

در موزه اورسای پاریس به عنوان دومین موزه فرانسه شاهکارهای بی نظیر بسیاری گردآوری شده است که هریک در نوبه خود زیبایی های منحصر به فردی دارند، اما با این وجود برخی آثار مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند برخی از مشهور ترین آثار در موزه اورسای پاریس عبارت اند از:

مجموعه نقاشی:

  •  کودکی سیکتوس پنجم : اثر گوستاو مورو
  • ناهار در چمنزار : اثر ادوارد مونه
  • زایش زنوس : اثر ویلیام آدورف
  • رقص در مولن دلا گالت : اثرپیر آگوست رنوار
  • شب پر ستاره : اثر ونسان ونگوگ
  • ورق بازان و سیب ها و پرتقال ها: اثر پل سزان
  • ایوان لرول : اثر موریس دنیس
  • مسیح در دادگاه : لئون بدویل
  • المپا : اثر مانت
  • زنان در باغ : اثر کلود مونه

مجموعه مجسمه:

  • عصر برنز : اثر آگوست رودن
  • رقاص کوچک : اثر ادگار دگا
موزه اورسای پاریس یکی از شگفتی های فرانسه - فرانسه

مکان موزه اورسای

مکان اولیه این موزه در ابتدا قبل از تبدیل شدن به موزه متعلق به ایستگاه راه آهن در مجموعه کاخ اورسای در حاشیه رود زیبای سن پاریس بوده است، و در سال 1986 بعد از بازسازی ایستگاه قطار این مکان به عنوان یک موزه افتتاح گردید، این ایستگاه قطار متعلق یه سال  190 میلادی و قطارهای قدیمی بوده است و تا سال 1939 از آن به عنوان ایستگاه قطار استفاده می شد اما با گذشت زمان و ساخته شدن قطار های مدرن دیگر این مکان قابل استفاده نبود به همین دلیل برای مدتی به یک مکان متروکه تبدیل شد، تا زمان جنگ جهانی دوم که دولت از آن به عنوان ایستگاه پست استفاده می کرد تا در نهایت در سال 1977 تصمیم به راه اندازی این مکان به عنوان موزه گرفته شد و در نهایت در سال 1986 موزه توسط فرانسوا میتران افتتاح گردید، این موزه دارای سه طبقه می باشد که هر طبقه شامل آثار های هنری متفاوت با سبک های مختلف است، بازدید از طبقه سوم این موزه با دارا بودن سقفی شیشه ای تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود، آینه کاری ها و سقف گنبدی شکل موزه نمایانگر دوران انقلاب صنعتی در پاریس می باشد. مساحت بنا موزه حدود 45000 هزار متر مربع است.

موزه اورسای پاریس

زمان بازدید از موزه

بازدید از موزه اورسای پاریس می تواند تجربه ای رویایی برای هر فرد باشد، برای بازدید از موزه باید بلیط ورودی را تهیه کنید و در ساعت های کاری به دیدن دنیای شگفتی ها بروید. موزه هر روزه به غیر از سه شنبه ها باز می باشد، در روز 5 شنبه ساعت کاری موزه از ساعت 9 صبح تا 11 شب است و در دیگر روزها از 9 صبح تا 9 شب موزه دایر می باشد، سعی کنید بازدیدتان از موزه را در ساعت های اولیه انجام دهید تا بتوانید بطور کامل تمامی بخش های موزه را ببینید.

موزه اورسای پاریس

چگونه به موزه اورسای برویم

نزدیکی موزه اورسای پاریس به رود سن یکی از شاخصه های اصلی این موزه است، نزدیکی اورسای به لوور نیز یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است، محل دقیق موزه اورسای پاریس در منطقه هفت شهر پاریس در حاشیه رود سن در غرب پاریس است، مردم  فرانسه و گردشگران برای دسترسی به این منطقه و رفتن به موزه می توانند از اتوبوس و مترو استفاده کنند همچنین در صورت داشتن ماشین شخصی می توان از طریق بزرگراه ها و جاده های پاریس به سرعت به موزه دسترسی پیدا کرد.

نکات بازدید از اورسای پاریس

بدون شک شما نیز ممکن است همچون بسیاری از بازدید کنندگان موزه اوریس پاریس از شلوغی موزه وحشت کنید و همین مسئله سبب شود تا به درستی نتوانید از موزه و شاهکارهای آن دیدن کنید، با این حال شما می توانید با رعایت چند نکته کوچک از بازدید خود لذت ببرید؛ نکاتی را که باید رعایت کنید چیست؟

  1. توجه خود را به یک بخش بخصوص متمرکز نکنید و سعی کنید با داشتن زمان بندی مناسب از تمام بخش های موزه استفاده کنید.
  2. موزه شامل 4 طبقه می باشد که هر طبقه آن مخصوص به یک مجموعه بخصوص است، پیشنهاد می کنیم بازدید خود را از طبقه آخر شروع کنید!
  3. از شلوغی دوری کنید! تا حد امکان سعی کنبد زمان رفتن به موزه را طوری تنظیم کنید که مصادف با شلوغی ها نباشد( مانند فصل هایی که توریست های بیشتری برای بازدید می آیند) و در داخل موزه نیز بازدید از بخش های شلوغ را به تعویق بیندازید تا وقتتان هدر نرود.
  4. از محیط زیبا اطراف موطه دیدن کنید و لذب ببرید.
  5. اگر به زبان فرانسه مسلط نیستید بهتر است تا با یم تور لیدر به بازدید موزه بروید
  6. در صورت علاقه می توانید در مدتی کوتاه به یک گروه انگلیسی زبان در موزه بپیوندید و بطور گروهی از آثار موزه دیدن کنید.
موزه اورسای پاریس

راهنمای ورود به موزه

برای ورود به موزه در ابتدای ورودی باید بلیط تهیه کنید( در هنگام گرفتن بلیط، بلیط ترکیبی موزه رودن را نیز می توانید بگیرید) پس از آن باشد از طریق لاین های ورودی که اکثر شلوغ می باشند وارد موزه شوید هر لاین مخصوص به افراد خاصی می باشد برای مثال لاین ورودی d مربوط به گروه های گردشگری مدارس می باشد، انتخاب یک لاین ورودی صحیح می تواند به تسریع ورودتان به موزه اورسای پاریس کمک کند. جالب است بدانید بلیط ورودی موزه اورسای پاریس در اولین یکشنبه های ماه ها و در شب موزه پاریس برای عموم رایگان است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!