ستون پیروزی و باغ بزرگ حیوانات برلین

ستون پیروزی و باغ بزرگ حیوانات برلین

باغ بزرگ حیوانات برلین، یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های کشور آلمان است که بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. این پاک را  شاید بتوان …

باغ بزرگ حیوانات برلین یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های کشور آلمان است که بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. این پاک را  شاید بتوان موزه‌ای از مناظر طبیعی با حضور حیوانات بزرگی مانند انواع گوزن‌ها و همچنین خوک‌های وحشی در کنار بناهایی از دوره‌های مختلف حاکمان آلمان دانست. اگر چه باغ بزرگ حیوانات برلین قدمتی دیرینه دارد اما این پارک بزرگ توانسته در سال 1939 این افتخار را داشته باشد تا محل امنی برای نگهداری ستون پیروزی برلین باشد.

باغ بزرگ حیوانات برلین | یوروپ تورز

تاریخچه باغ بزرگ حیوانات برلین

گروسر تیر گارتن که معنی همان باغ بزرگ حیوانات را می‌دهد مدت‌های مدیدی است که یک بخش مهم و دیدنی در شهر برلین می‌باشد. این باغ بزرگ در محله‌ای با نام گروسر تیر گارتن واقع شده است که جزء معروفترین پارک‌های شهر برلین به حساب می‌آید. این باغ بزرگ حیوانات در شهر برلین بعد از پارک تمپل هوف برلین و همچنین باغ انگلیسی مونیخ به عنوان بزرگترین باغ در کشور آلمان معرفی شده است.

خوب است بدانید پیشینه تاریخی باغ بزرگ حیوانات برلین به سال 1527 تعلق دارد، این پارک در ابتدا تحت حاکمان براندنبورگ قرار داشت در سال 1530 این پارک در قسمت‌های شمالی و همچنین بخش‌های غربی تا حد چشمگیری توسعه پیدا کرد. در آن دوره از تاریخ کشور آلمان اطراف برلین را جنگل‌های انبوهی احاطه کرده بود که در کنار براندنبورگ و همینطور این پارک زیبا در برلین محل مناسبی برای شکار حیوانات وحشی و البته گوزن‌هایی درشت اندام به شمار می‌آمدند.

در گذر سال‌ها شاهزادگان حکومت براندنبورگ شهر برلین سعی کردند این پارک را محلی برای نگهداری حیواناتی قرار دهند که در شکار به دست می‌آوردند پس رفته رفته این پارک زیبا که مملو از درختان انبوه و چمن‌های سرسبزی است به باغ بزرگ حیوانات برلین تبدیل شود.

بازدید از باغ بزرگ حیوانات برلین

باغ بزرگ حیوانات برلین اگر در ابتدا تنها یک تفریحگاه برای مردم شهر برلین بود اما بعدها به صورت یک منطقه حفاظت شده در اختیار افراد حکومتی قرار گرفت. در حقیقت این پارک محلی بوده که به عنوان خزانه شاهکار خانواده‌های امپراطوری حکومت آلمان استفاده داشته است، که در این باغ همانطور که از نامش پیداست تنها گونه‌های بزرگ حیوانات نگهداری می‌شود که از جمله این حیوانات عبارتند از:

خوک‌های وحشی، گوزن‌ها و شکارهای عظیم الجثه دیگر، اگر چه این باغ در ابتدا تنها یک محل نگهداری شکارهای شاهزادگان در شهر برلین بود اما در سال 1700 میلادی به سبک فرانسوی مورد طراحی قرار گرفت و در نهایت به یک پارک زیبا و دیدنی تبدیل شد.

این باغ بزرگ حیوانات به طرز جذابی درختان و گیاهان فراوانی همراه با درختچه‌ها و گونه‌های زیادی از گل‌های با طراوات را در خود جای داده است، مساحت گروسر تیر گارتن حدود 520 جریب بوده که توانسته در شهر برلین یک مکان فوق العاده رویایی را برای قایقرانی و همچنین پیاده روی و داشتن لحظاتی خوش را به وجود آورده است. جالب است بدانید در این باغ بزرگ حیوانات برلین آثار تاریخی زیادی وجود دارد اما بی‌نظرترین این بناهای تاریخی یک ستون 70 متری است که با نام ستون پیروزی برلین نام دارد.

این ستون عظیم در وسط و بلندی یک میدان ساخته شده که بر فراز آن یک مجسمه طلایی به ارتفاع هشت متر مستقر شده است. مردم برلین این مجسمه طلایی را که متعلق به ویکتوریا می‌باشد با نام محلی لیزی طلایی می‌خوانند. ستون پیروزی برلین در سال 1873 در  فضای داخلی باغ بزرگ حیوانات برلین بنا شد که دارای 285 پله می‌باشد هر کسی این امکان را دارد تا در زمان بازدید از باغ بزرگ حیوانات برلین از این 285 پله بالا رفته و به فراز ستون پیروزی برسد و از آنجا تمام محوطه باغ حیوانات بزرگ برلین را نظاره‌گر باشد.

زیباترین مجسمه‌ای که در این پارک بزرگ قرار دارد مجسمه ملکه لوئیس بوده که در سال 1880 میلادی این تندیس ساخته شده است. این مجسمه ملکه لوئیس را در لباسی بلند نشان می‌دهد که در حال مراقبت از تعدادی سربازان مجروح می‌باشد در واقع این مجسمه به جنگ سال 1806 در برلین اشاره دارد و قصد این را دارد تا حوادث آن دوره از تاریخ را به بازدید کنندگان باغ بزرگ حیوانات برلین را نشان دهد.

آثار تاریخی در باغ بزرگ حیوانات برلین

همانطور که قبلا ذکر شد این باغ علاوه بر ستون پیروزی و مجسمه ملکه لوئیس توانسته بناهای یادبود دیگری را در خود جای دهد. یادبود فردریش ویلهلم سوم در قسمت دیگری از این پارک وجود دارد که در سال 1849 میلادی ساخته شده است و نمادی از صلح و امنیت در شهر برلین را نشان می‌دهد، در حقیقت این یادبود می‌تواند سرشتت صلح طلبی فردریش ویلهلم سوم را نشان دهد.

تاریخچه ستون پیروزی در برلین

شهر برلین با وجود داشتن آثار تاریخی فراوانی که جای مانده از دوره‌های تاریخی شهر برلین می‌باشد به یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور آلمان تبدیل شده است. ستون پیروزی برلین از جمله بناهای بی‌نظیر این شهر می‌باشد که در خیابان Grosser Stern قرار دارد، نمای ظاهری ستون پیروزی برلین از قسمت‌های مختلف این شهر قابل دیدن می‌باشد، این ستون برافراشته ماجراهایی به بلندای دوره‌های مختلف تاریخ کشور آلمان را در خود گنجانده است و امروزه توانسته حرف زیادی را برای بازدید کنندگان داشته باشد. ستون پیروزی برلین زمانی ساخته شد که مردم برلین جشنی را به مناسبت پیروزی پروس در مقابل با دانمارک برگزار کردند در همان سال‌ها یعنی سال 1873 میلادی دستور ساخت ستون پیروزی داده شد.

نمای ستون پیروزی برلین

این ستون با ارتفاع بسیار بلندی نمونه‌ای جذاب از نمادهای تمثیلی می‌باشد که نمادهای اسطوره‌ای حکومت آلمان را با روزهای پادشاهی و پیروزی‌های مکرر امپراطور زمان خود را نشان می‌دهد.

این ستون عظیم الجثه توسط هاینریش اشتراک ترسیم و طراحی شد و با دستان هنرمند معماری قهار به نام فردریش در یک بنا شده و معماری بسیار فوق العاده‌ای را در بر گرفته است، در پایین‌ترین قسمت ستون پیروزی چندین ستون کوچک قرار دارد که دور تا دور فضای داخلی ستون پیروزی را احاطه کرده‌اند، اما نمای بیرونی ستون هر چه است تمام زیبایی و شکوه پروس است که توانست همیشه پیروزی‌هایی را برای مردم برلین به ارمغان آورد.

پرویس در جنگ‌های بعدی خود علیه اتریشی‌ها و همچنین فرانسوی‌ها بیشتر ستون پیروزی را سمبل پیروزی‌های خود می‌دانست.

نمای ستون پیروزی برلین | یوروپ تورز

وجود مجسمه زنی بالدار از جنس برنز بر فراز این ستون بیش از هر چیز دیگری در ستون پیروزی خودنمایی می‌کند، در کنار ستون پیروزی یک تابلو جای گرفته است که در آن اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه و سرگذشت چندین سال این ستون و همچنین حوادثی که بر سر این بنا وارد آمده است را همراه چندین عکس به بازدید کنندگان نشان می‌دهد. امروزه این ستون تنها در ساعات مشخص شده‌ای از روز قابل دیدن می‌باشد و باید بازدید کنندگان با پرداخت مبلغی ناچیز اجازه وارد شدن به باغ بزرگ حیوانات برلین و سپس ستون پیروزی را به دست آورند.

آدرس ستون پیروزی برلین

همانطور که قبلا گفته شد ستون پیروزی در باغ بزرگ حیوانات برلین قرار دارد که در حقیقت این ستون در وسط شهر برلین می‌باشد. در ابتدا ستون پیروزی در جلوی ریخستاک قرار داشت البته این ماجرا مربوط به قبل از دوره‌ای می‌باشد که در سال 1939 میلادی ریخستاک حدود چند صد متری به محل کنونی خود منتقل شود. در حقیقت امروزه آدرس دقیق ستون پیروزی را اینطور بیان می‌کنند که ستون پیروزی در کانیگزپلاتز که با نام der Republik Platz معرفی می‌شود درست در مقابل کاخ رایشستاگ قرار دارد.

بلندترین ستون صلح و پیروزی در برلین

هر بیننده‌ای با دیدن ستون پیروزی برلین تاریخی از جنگ‌های اخیر آلمان را در ذهن خود تداعی می‌کند. همانطور که کشور آلمان را می‌شناسید این منطقه با مرزهایی اختصاصی و هویت ملی به عنوان یک کشور بزرگ اروپای شناخته شده است. در واقع پروس، بایرن و همینطور لندرهای مختلف آلمانی یک جزء مهم از نهاد سیاسی این کشور با نام کنفدراسیون آلمان بودند.

این نهاد در سال 1815 تشکیل شد و تدریجا اتریش، بلژیک و همچنین هلند و دانمارک را به یکدیگر پیوند دادند. در طی جریان‌های بسیاری پروس پادشاه وقت آلمان این کشور را به منطقه‌ای مستقل تبدیل کرد که ستون پیروزی به عنوان بزرگترین ستون برلین نماد همان پیروزی‌های تاریخ کشور آلمان می‌باشد. اگر چه ستون پیروزی پس از غلبه کردن بر کشور دانمارک ساخته شد اما بخشی از تزیینات این ستون طی پیروزی دو جنگ دیگر تکمیل شده است.

جالب است بدانید این ستون در دوم سپتامبر سال 1817 میلادی در جشن سومین سالگرد جنگ‌های سدان افتتاح شد. این ستون مرتفع به چهار بخش مهم تقسیم می‌شود.

  1. پایه‌های برجسته ستون پیروزی
  2. ساختمان گنبد‌دار آن به همراه موزاییک‌های اطراف آن
  3. ستون اصلی و توپ‌های بنا
  4.  مجسمه برنزی که در ستون پیروزی قرار گرفته است.

پایه‌ های ستون پیروزی در برلین

پایه های این ستون برافراشته توسط نقوشی تزیین شده‌اند که هر قسمتی از این نقش و نگارها در دوره‌های تاریخی متعدد توسط چهار هنرمند نقش بسته‌اند. الکساندر کالاندرلی هنرمند نقش‌هایی است که در حومه دانمارک و همچنین محاصره تپه‌های دوپل اتفاق افتاده است. موریتز شولز هنرمندی نقش‌هایی از نبرد Hradec Kralove و همینطور وقایع نبردهای اتحاد آلمان را بر عهده گرفت، کارل کیل مربوط به نقش‌هایی است که در جنگ فرانسه با کشور آلمان روی داده است این هنرمند ماهر صحنه‌هایی را از نبرد سدان و زمان وارد شدن به پاریس را به نمایش درآورده است. آلبرت گرگ با دستان توانمندش ورود سربازان به شهر برلین را در قسمتی از پایه‌های ستون پیروزی این شهر به تصویر کشیده است.

ساختمان گنبد‌ دار ستون پیروزی

موزاییک های جذاب و پرجلای کلوناد کار جزء آثاری از آنتون فون ورنر می‌باشد که نشانی از اتحاد روسی پروس بر پیروزی آلمان علیه فرانسه است. خوب است بدانید بعد از جنگ جهانی دوم فرانسوی‌ها از کشور آلمان درخواست کردند تا این موزاییک‌های ستون پیروزی که مربوط به آثار یک منتقد فرانسوی بود تخریب شود اما دولت بریتانیا و ایالات متحد آمریکا با انجام چنین درخواستی به شدت مخالفت کردند، جماهیر شوروی در چنین وضعیتی حالتی خنثی داشت.

مجسمه ویکتوریا در باغ بزرگ حیوانات برلین

این مجسمه نمادی از برتری کشور آلمان است که در حقیقت این کشور را تاجگذاری می‌کند. طی حوادث دو جنگ جهانی و البته بمب گذاری‌های بسیاری که در شهر برلین صورت گرفت باعث شد تا ستون پیروزی در نقطه مرکزی باغ بزرگ حیوانات برلین قرار بگیرد. این پارک سرسبز پوشیده از درختان انبوهی می‌باشد که هیچ گاه دشمن این منطقه را مورد توجه استراتژیک حملات خود قرار نداده است. این بنا امروزه در باغ بزرگ حیوانات برلین به یک محل مناسب برای سخنرانی‌های دولت آلمان انتخاب شده تا مردم کشور آلمان بدانند این کشور چه افتخاراتی داشته است.

ستون و توپ‌های همراه آن ستون پیروزی به دلیل اینکه دارای شکوه و عظمت بیشتری باشد امروزه در داخل باغ بزرگ حیوانات برلین در چهار طبقه ساخته شده است.  که برای ایجاد هر چه بیشتر اقتدار و پیروزی کشور آلمان در نظر گرفته شد تا در سه  طبقه از این بنای تاریخی توپ‌هایی طلایی در داخل شیارهای ستون جای داده شود. سه طبقه به نشان پیروزی سه گانه کشور آلمان در مقابل نیروهای فرانسه، ارتش دانمارک و اتریش ساخته شده‌اند. اما هنگامی که در سال 1939 میلادی به محل کنونی خود یعنی باغ بزرگ حیوانات برلین منتقل شد، طبقه چهارم به آن افزایش یافت به همین دلیل طبقه آخر ستون پیروزی فاقد توپ‌های جنگی می‌باشد.

مجسمه ویکتوریا در باغ بزرگ حیوانات برلین | یوروپ تورز

سوالات متداول باغ بزرگ حیوانات برلین

باغ بزرگ حیوانات برلین در کجا قرار دارد؟

این باغ بزرگ در محله‌ای با نام گروسر تیر گارتن واقع شده است که جزء معروفترین پارک‌های شهر برلین به حساب می‌آید.

برخی از آثار باستانی در این باغ بزرگ چه آثاری قرار گرفته است؟

علاوه بر ستون پیروزی و مجسمه ملکه لوئیس توانسته بناهای یادبود دیگری را در خود جای دهد. یادبود فردریش ویلهلم سوم در قسمت دیگری از این پارک وجود دارد که در سال 1849 میلادی ساخته شده است

آدرس ستون پیروزی کجاست؟

امروزه آدرس دقیق ستون پیروزی را اینطور بیان می‌کنند که ستون پیروزی در کانیگزپلاتز که با نام der Republik Platz معرفی می‌شود درست در مقابل کاخ رایشستاگ قرار دارد.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!