آداب و رسوم مردم بارسلونا | با مردم بارسلونا بیشتر آشنا شوید

آداب و رسوم مردم بارسلونا | با مردم بارسلونا بیشتر آشنا شوید

آداب و رسوم مردم بارسلونا، به عنوان شهری که پایتخت جامعه کاتالونیای اسپانیا است، ممکن است در برخی موارد با دیگر فرهنگ‌ها متفاوت باشد که …

آداب و رسوم مردم بارسلونا به عنوان شهری که پایتخت جامعه کاتالونیای اسپانیا است، ممکن است در برخی موارد با دیگر فرهنگ‌ها متفاوت باشد که می‌توان گفت ۵۰۰ سال است که تغییر نکرده و یک فرهنگ پویا و مؤثر است که حتی بر مهاجران این شهر نیز اثر گذاشته است. در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد آداب و رسوم مردم بارسلونا کمی یبشتر بحث کنیم و به جشن‌ها، خلقیات و اماکن فرهنگی مردم این شهر بپردازیم.

آداب و رسوم مردم بارسلونا | یوروپ تورز

آشنایی با بارسلونا

بارسلونا شهری در سواحل شمال شرقی اسپانیا است. این شهر پایتخت و بزرگترین شهر جامعه خود مختار کاتالونیا و همچنین دومین شهرداری پرجمعیت کشور اسپانیا است. بارسلونا جمعیتی در حدود ۱.۶ میلیون نفری در محدوده شهری دارد که اگر مناطق اطراف شهر را نیز به آن اضافه کنیم، این رقم به حدود ۴.۸ میلیون نفر افزایش می‌یابد. این شهر که یکی از بزرگترین کلانشهر‌ها در دریای مدیترانه است، ششمین شهر پرجمعیت در اروپا می‌باشد.

در قرون وسطا به عنوان یک شهر رومی تأسیس شد و بارسلونا پایتخت ایالت بارسلون شد. پس از ادغام با پادشاهی آراگون، بارسلونا همچنان به عنوان یک مرکز مهم اقتصادی و اداری و پایتخت اصولگرای کاتالونیا به عنوان یک شهر مهم در تاج آراگون شناخته می‌شد. بارسلونا از میراث فرهنگی غنی برخوردار است و امروزه یک مرکز مهم فرهنگی و یک مقصد مهم گردشگری است. به ویژه آثار معماری آنتونی گائو و لووی Doménech i Montaner مشهور است که به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شده‌اند.

مردم بارسلونا

در مورد مردم بارسلونا و آداب و رسوم آن‌ها لازم است ابتدا به نکات زیر بپردازیم که عبارتند از:

زبان اسپانیایی زبان غالب مردم بارسلونا است. همچنین مهم‌ترین زبان دیگر این مردم زبان کاتالان است که ۹۷ درصد مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و ۵۳ درصد می‌توانند با آن بنویسند.  

نزدیک‌ترین زمان رشد جمعیت در این شهر را می‌توان مربوط به سال ۲۰۰۰ دانست که سبب شد تا میانگین سن مردم این شهر جوانتر شده و قیمت مسکن نیز به خاطر مهاجرت به شهر‌ها برای افزایش سطح کیفیت زندگی بیشتر شود.

تراکم جمعیتی در این شهر در حدود ۱۵۹۲۶ نفر در هر کیلومتر مربع است.

همچنین یکی از نکاتی که می‌توان در آداب و رسوم مردم بارسلونا به آن توجه کرد، این که طبق آمار‌ها در سال ۲۰۱۷ نسبت جمعیت بچه‌ها ۱۲.۷ درصد، افراد ۱۵-۲۴ سال در حدود ۹ درصد و افراد بین ۲۵-۴۴ سال در حدود ۳۰.۶ درصد از نسبت در جمعیت را تشکیل می‌دهند. در کل بیشترین نسبت را افراد ۴۵-۶۴ سال با ۵۶.۹ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

فرهنگ و خلقیات مردم بارسلونا

ریشه‌های فرهنگی بارسلونا به ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. از زمان ورود دموکراسی، زبان کاتالونیا (که در دوران دیکتاتوری فرانکو بسیار سرکوب شده است) هم با بازیابی آثاری از گذشته و هم با تحریک ایجاد آثار جدید ترویج یافته است. همچنین باید گفت بارسلونا همچنین از سال ۲۰۱۵ بخشی از شبکه شهر‌های خلاق یونسکو به عنوان شهر ادبیات بوده است.  

به طور کلی می‌توان گفت نژاد و فرهنگ کاتالونیا با دیگر جا‌های اسپانیا متفاوت است. برای  آشنایی با مردم بارسلونا باید گفت غالب مردم این شهر مانند مردمان جنوب اروپا آرام و راحت‌تر هستند و برخلاف آلمانی‌ها، بهتر می‌توانند احساسات خود را بروز دهند.  

همچنین از دیگر ویژگی‌های فرهنگ و آداب و رسوم مردم بارسلونا باید به برخی از ویژگی‌های اخلاقی آن‌ها از جمله عدم استرس در مورد دیر رسیدن به کار، خوشگذرانی و تفریح و راحت طلبی اشاره نمود. اگر شما قبل از ساعت ۹ صبح به این شهر بروید، احتمال زیاد با خیابان‌های خالی مواجه می‌شوید که این یکی از آداب و رسوم مردم بارسلونا ناشی از
از عادت زندگی آنهاست که صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها دیر می‌ خوابند. همچنین آن‌ها به خواب‌های عصر علاقمند هستند پس ممکن است شاهد تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها در ساعات ۳ تا ۵ عصر باشید.  

شما می‌توانید در این شهر همانند سایر مردم اسپانیا خونگرم می‌باشند و غالبا با خوشرویی با یکدیگر برخورد می‌کنند.

فرهنگ و خلقیات مردم بارسلونا | یوروپ تورز

آداب و رسوم مردم بارسلونا

از دیگر موضوعاتی که در مورد آداب و رسوم مردم بارسلونا می‌توان گفت، فرهنگ غنی و متفاوت کاتالان‌ها است که جشن‌ها و سنت‌های خاص خود را دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به موسیقی و جشن‌هایی با اهرام‌های انسانی اشاره نمود. به عنوان مثال آن‌ها در جشن‌ها علاقمند به ایجاد هرم‌های انسانی متشکل از ۵ یا ۶ نفر هستند.

همچنین از دیگر جشن‌ها باید به جشن کرفوک اشاره نمود. در این جشن شما به تماشای شیاطین یا افرادی که در قالب لباس خود را شبیه آن‌ها کرده‌اند، می‌پردازید که با آتش به این طرف و آن طرف خیز برمی دارند و به سرعت حرکت می‌کنند.  

در واقع این جشن‌ها برگرفته از فرهنگ کاتالان آن‌ها است که می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد.

آداب و رسوم مردم بارسلونا | قسمت دوم

از دیگر جشن‌ها و فستیوال‌هایی که می‌تواند بخشی از آداب و رسوم مردم بارسلونا را تشکیل دهد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

روز سه پادشاه در بارسلون: در واقع در این روز که تعطیل رسمی است، مردم شاهد بزرگترین رژه نمایشی کریسمس خواهند بود که در اوایل ژانویه بعد از جشن کریسمس برگزار می‌شود. در واقع این روز گرامیداشت سه پادشاه ( سه ایرانی زرتشتی ) به بیت لحم در فلسطین است که هدایایی را برای حضرت مسیح می‌آورند.  

جشن کالسوتادا: یکی دیگر از جشن‌های کاتالونیا است که در واقع یک جشن سنتی محسوب می‌شود و در دومین حال از سال برگزار می‌شود. در واقع شما در این جشن با پوشیدن لباس‌هایی، به خوردن سس‌ها و چاشنی‌های اسپانیایی می‌پردازید و آن‌ها را به لباس و صورت خود می‌مالید.

از دیگر فستیوال‌ها و جشن‌هایی که در می‌تواند در معرفی فرهنگ و آداب و رسوم بارسلونا مؤثر باشد و هرساله در این شهر برگزار می‌شود و غالبا با رقص، شادی، رنگ و موسیقی همراه است می‌توان نام برد:

  • فستیوال بارسلون
  • روز ملی کاتالونیا
  • فستیوال مرسه
  • روز سنت خوردی
  • فستیوال سونار 
  • روز سنت خوان
  • جشن گوجه فرنگی
  • فستیوال سن فرمین

از دیگر جشن‌ها در آداب و رسوم مردم بارسلونا همچنین باید به فستیوال لامرس اشاره نمود که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

مهاجران در بارسلون

همچنین لازم است در موضوع آداب و رسوم مردم بارسلونا به مهاجران در این شهر نیز اشاره کنیم زیرا این گروه از شهروندان بارسلونا نیز می‌توانند آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را داشته باشند. در ادامه می‌خواهیم آماری از میزان مهاجران کشور‌های مختلف در این شهر را ارائه کنیم:

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۹٪ از ساکنان این شهر در کاتالونیا متولد شدند و ۱۸.۵٪ از بقیه کشور بودند. علاوه بر این، ۲۲.۵٪ از جمعیت این شهر در خارج از اسپانیا متولد شده‌اند.

بیشترین آمار مهاجران در بارسلونا از ایتالیا (با جمعیت ۲۶، ۶۷۶ نفر) و سپس از فرانسه (با جمعیتی نزدیک به ۱۳۵۰۶ نفر) می‌باشند. علاوه بر این، بسیاری از مهاجران از کشور‌های آمریکای لاتین مانند بولیوی، اکوادور یا کلمبیا نیز هستند. از دهه ۱۹۹۰ به بعد بسیاری از مهاجران در مناطق شمالی شهر ساکن شده‌اند.

یک جامعه نسبتاً بزرگ پاکستانی در بارسلونا با بیست هزار تبعه نی وجود دارد. بسیاری از پاکستانی‌ها در سیوت ولا زندگی می‌کنند. اولین مهاجران پاکستانی در دهه ۱۹۷۰ با تعداد فزاینده‌ای در دهه ۱۹۹۰ آمدند.

سایر گروه‌های مهم مهاجر از آسیا از چین و فیلیپین می‌آیند. یک جامعه ژاپنی در بنانوا، لس ترس تورس، پدربلز و دیگر محله‌های شمالی جمع شده است و یک مدرسه بین‌المللی ژاپنی به آن جامعه خدمت می‌کند.

مهم ترین وقایع تاریخی در بارسلونا

همچنین اگر بخواهیم رد پای آداب و رسوم مردم بارسلونا در تاریخ را جستجو کنیم باید به مروری به فراز و نشیب تاریخ بارسلونا اشاره نمود که در مورد آن می‌توان گفت این شهر به عنوان یک شهر رومی ساخته شد که پایتختی برای کنت‌های بارسلون بوده است. سپس به پادشاهی آراگون پیوست و تبدیل به یکی از شهر‌های مهم این امپراتوری شد.  

البته باید به این نکته اشاره نمود که این شهر سال‌ها و چندین بار تحت تصرف حکومت‌های مختلفی بوده است. این شهر در ۱۵ قرن قبل از میلاد تبدیل به یک اردوگاه نظامی یا کاستروم شده بود که شما می‌توانید نشانه‌های آن را در خانه‌های مربعی شکل که در شهر بارسلونا وجود دارند و حالت قلعه مانندی ایجاد کرده‌اند دید.  

همچنین باید به جنبش معماری آنتونی گائودو در آستانه قرن بیستم اشاره نمود که می‌توان نمونه هنری فوق‌العاده آن را در کلیسا ساگرادا مشاهده نمود که امروزه بخشی از هویت شهر بارسلونا و سنت‌های بارسلونا می‌باشد.

مهم ترین وقایع تاریخی در بارسلونا | یوروپ تورز

اماکن فرهنگی برای درک بهتر آداب و رسوم مردم بارسلونا

از جمله اماکنی که می تواند برای درک بهتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم بارسلونا باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کلیسای بزرگ ساگرادا فامیلیا
    • آدرس: Carrer de Mallorca, 401, 08013 Barcelona, اسپانیا
  • قصر موسیقی کاتالان
    • آدرس: C/ Palau de la Música, 4-6, 08003 Barcelona, اسپانیا
  • کلیسا جامع بارسلونا
    • آدرس: Pla de la Seu, s/n, 08002 Barcelona, اسپانیا
  • موزه باشگاه فوتبال بارسلونا
    • آدرس: C. d’Arístides Maillol, s/n, 08028 Barcelona, اسپانیا
  • موزه ملی هنر بارسلونا
    • آدرس: Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona, اسپانیا
  • موزه Dalí Theatre-Museum
    • آدرس: Plaça Gala i Salvador Dalí, 5, 17600 Figueres, Girona, اسپانیا

مذهب و دین مردم بارسلونا

موضوع دیگری که در حوزه آداب و رسوم مردم بارسلونا می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مذهب و دین مردم این شهر است. در این مورد باید گفت بیشتر ساکنان اظهار داشتند که آن‌ها کاتولیک رومی هستند (۲۰۸ کلیسا در این شهر وجود دارد). در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱ که توسط InfoCatólica انجام شد، ۴۹.۵٪ از ساکنان بارسلونا در هر سنی خود را کاتولیک معرفی کردند. این اعداد بیانگر روند گسترده‌تری در اسپانیا است که به موجب آن تعداد کاتولیک‌های خودمختار کاهش یافته است.  

همچنین باید گفت این استان بزرگترین جامعه مسلمانان در اسپانیا را دارد که تعداد آن‌ها 322.669 نفر (۵.۶ درصد) می‌باشد تعداد قابل توجهی از مسلمانان به دلیل مهاجرت در بارسلونا زندگی می‌کنند 

این شهر همچنین بزرگترین جامعه‌یهودی در اسپانیا را دارد و تخمین‌زده می‌شود ۳۵۰۰‌یهودی در این شهر زندگی می‌کنند. بوداییان نیز دسته دیگری از افراد مذهبی در این شهر را تشکیل می‌دهند.

ورزش در آداب و رسوم مردم بارسلونا

یکی دیگر از بخش‌های مهم در آداب و رسوم مردم بارسلونا را می‌توان ورزش آن دانست. بارسلونا یک سنت ورزشی بسیار طولانی دارد و میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بسیار موفق ۱۹۹۲ و همچنین چندین مسابقه در طول جام جهانی ۱۹۸۲ (در دو ورزشگاه) بود. این شهر میزبان حدود ۳۰ رویداد ورزشی با اهمیت بین‌المللی برگزار کرده است.

وجود اماکنی مانند نیوکمپ، بزرگترین استادیوم اروپا، باشگاه‌های ورزشی بارسلونا که بزرگترین و دومین باشگاه ثروتمند در جهان است، قهرمانی این باشگاه در جام ملت‌های اروپا و قهرمانی در جام جهانی می‌تواند بیانگر علاقمندی مردمان این شهر به ورزش و اهمیت آن در فرهنگ مردم بارسلونا باشد.

ورزش در آداب و رسوم مردم بارسلونا | یوروپ تورز

سوالات متداول آداب و رسوم مردم بارسلونا

زبان رسمی مردمان اسپانیا چیست؟

زبان اسپانیایی زبان غالب مردم بارسلونا است. همچنین مهم‌ترین زبان دیگر این مردم زبان کاتالان است که ۹۷ درصد مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و ۵۳ درصد می‌توانند با آن بنویسند.  

ریشه فرهنگ بارسلونا به چند سال برمیگردد؟

ریشه‌های فرهنگی بارسلونا به ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. از زمان ورود دموکراسی، زبان کاتالونیا (که در دوران دیکتاتوری فرانکو بسیار سرکوب شده است) هم با بازیابی آثاری از گذشته و هم با تحریک ایجاد آثار جدید ترویج یافته است.

مذهب مردمان بارسلونا چیست؟

در این مورد باید گفت بیشتر ساکنان اظهار داشتند که آن‌ها کاتولیک رومی هستند (۲۰۸ کلیسا در این شهر وجود دارد).

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!