آشنایی با جاذبه های کازا میلا بارسلونا

آشنایی با جاذبه های کازا میلا بارسلونا

کازا میلا بارسلونا، ساختمان رویایی و زیبای کازا میلا بارسلونا یکی از نقاط دیدنی و جذاب این شهر در کشور اسپانیا است که هر ساله افراد بسیاری از نقاط مختلف …

ساختمان رویایی و زیبای کازا میلا بارسلونا یکی از نقاط دیدنی و جذاب این شهر در کشور اسپانیا است که هر ساله افراد بسیاری از نقاط مختلف جهان با سفر به شهر بارسلون حتماً به این مکان نیز سر خواهند زد. این ساختمان سحرانگیز یکی از موفق‌ترین ساخته غیر مذهبی گائودی (معمار) به شمار می‌آید.

ما در این مقاله در تلاش هستیم که شما خوانندگان عزیز را با ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان خاص، در قلب شهر بارسلونا در کشور اسپانیا آشنا کنیم؛ با ما تا پایان این متن همراه باشید.

آشنایی با جاذبه های کازا میلا بارسلونا | یوروپ تورز

آشنایی با کازا میلا بارسلونا

با سفر به شهر افسونگر بارسلونا در کشور زیبای اسپانیا حتماً بخشی از زمان خود را برای بازدید از ساختمان اعجاب انگیز کازا میلا صرف خواهید کرد. ساختمان کازا میلا بارسلونا با آن اشکال تزئینی روشن و زیبای خود به همراه خطوط منحنی مانندی که استفاده از آن‌ها به جای خطوط صاف ترجیح داده شده، همه نشان دهنده آمیزه‌ای از هنر و معماری در طراحی این ساختمان است.

بدین ترتیب «جنبش هنر تو» در سراسر دنیا گسترش یافت و بخش‌هایی از منطقه قدیمی کاتولیک نشینان و کاتالان را درگیر خود کرد. «آنتونیو گائودی» را می‌توان به عنوان یکی از پیشگامان در این جنبش دانست. این معمار طرح ساختمان کازا میلا بارسلونا را که به عنوان یکی از خیره‌کننده‌ترین و باشکوه‌ترین سازه او به شمار می‌آید؛ ارائه داد.

از همین رو این بنای منحصر به فرد را که باعث تحسین و  حیرت هر بیننده‌ای شده؛ همچون نگینی بر تاج جنبش هنر مدرن به شمار می‌آورند. نام کازا میلا را برای این ساختمان از نام مؤسس آن، که البته عمده شهرتش با نام «لا پدررا» است؛ برگرفته شده است.  «لا پدررا»، به معنی معدن سنگ است که مردم به هنگام مشاهده ساخت این بنای عجیب در همان مراحل اولیه، این نام را برای این بنا برگزیدند.

پیشینه ساختمان کازا میلا بارسلونا

کازا میلا بارسلونا در واقع شاهکاری از هنر نو معماری جهان است که ساخت آن مربوط به حساس‌ترین برهه‌های تاریخ شهر بارسلونا بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۹ می‌باشد. به عبارت دیگر ساخت این ساختمان عجیب و شگفت‌انگیز درست مربوط به زمانی است که شهر بارسلونا در‌های خود را به روی مدرنیته گشود و سبک معماری «هنر نو» که در دوره اوج خود سپری می‌کرد.

در واقع «کازا میلا» یک مکان مسکونی ۲۰۰۰ متری در خیابان Passeig de Gràcia است که دستور ساخت آن توسط یک تاجر ثروتمند اسپانیایی به نام «پدرو میلا» صادر شد. این تاجر همواره در طول زندگی خود به فکر ساختن یک ساختمان غیر معمولی بود که به نوعی باعث شد که خلاقیت گادی از روند رو به رشد خود فراتر رود، طرح گائودی ارائه شده برای ساختمان کازامیلا به اندازه‌ای نامتعارف و غیر معمول بود که سبب اعتراض فرمانداری محلی این شهر به بخشی از جنبه‌های آن شد. طرح این ساختمان با هیچ یک از قواعد معماری ساختمان‌های عادی یکسان نبود و این عدم پیروی از قوانین سبب تمایز آن با قواعد مرسوم در آن دوران شد.

طرح خلاقانه و متمایز کازا میلا

طرح مبتکرانه گائودی برای این بنا باعث در هم شکستن کامل هنجار‌های حوزه بارسلونا شد. این معمار جسور، کازا میلا بارسلونا را با ساختاری جدید و بی‌باکانه طراحی کرد؛ به گونه ای ستون‌هایی از سنگ و آجر وظیفه پشتیبانی از آن را بر عهده داشتند. همچنین از یک شبکه فولادی به جای تکیه بر دیوار‌های حمال، برای تقویت و استحکام  این بنای زیبا استفاده شده است. چنین کاری باعث شد که گائودی با آزادی عمل بیشتری بتواند هر طبقه که مدنظرش است را گسترش دهد.

گائودی با این آزادی عمل همچنین می‌توانست با ایجاد طرح‌های کاملاً غیر منظمی برای هر طبقه و تفاوت در ارتفاع ستون‌ها و سقف‌های طبقات مختلف با یکدیگر، به ساختار این بنا جلوه‌ای متفاوت دهد. عمده شهرت او بخاطر استفاده از اشکال غیرعادی و شگفت‌انگیزی است که در طرح این ساختمان به کار گرفته و از همین رو  تکنیک ساختمان‌سازی گائودی کاملاً منحصر به فرد و خاص او بود.

بازدید از بنای کازا میلا

یکی از سحرانگیزترین و عجیب‌ترین ساختمان‌های موجود در جهان که چشم هر ببینده‌ای را با نگاه به نمای افسون شده آن به حیرت وا خواهد داشت؛ کازا میلا بارسلونا نام دارد. این بنای متفاوت، خلاقانه، زیبا با حجمی تأثیرگذار در واقع تداعی‌کننده سنگ‌هایی مواج است که با خطوط منحنی به کار گرفته شده در ساخت آن به نمایش درآمده است. به عبارت دیگر با تماشای ساختمان کازا میلا بارسلونا هیچ خط صاف و مستقیم را نمی‌توان در آن پیدا کرد.

بازدید از بنای کازا میلا | یوروپ تورز

بر اساس گفته‌ها تصور گائودی از نمای این بنا در ذهن خود مانند یک موج سنگ شده بوده و دقیقاً هر آنچه را که در ذهن خود پرورش داده بر روی کاغذ و طرح خود برای این بنا پیاده کرده است.  

شاید برای شما جالب باشد به تمام ویژگی‌های ذکر شده برای این بنا چه عاملی بیشتر از همه باعث شده است که نمای کازا میلا تا این حد خاص و باشکوه در چشم بینندگان به نظر برسد؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان به نظرات افراد رجوع کرد که بر اساس اعتقاد بیشتر آنها تقابل سختی و صلابت مواد بکار رفته در نما و حس حرکت موجود این امواج سنگی، علت اصلی منحصر به فرد بودن این بنا نسبت به بنا‌های شبیه خود در جهان است.

تم اقیانوسی ساختمان کازا میلا

گائودی در ساخت این بنا از یک تم اقیانوسی استفاده کرده که با نگاه به ایوان‌های آن این موضوع بیشتر برای بیننده مشهود می‌شود. در واقع او ایوان‌های کازا میلا را به وسیله صنایع دستی فلزی زیبا که القا کننده گیاهان دریایی و زندگی گیاهان در زیر آب بوده؛ تزیین کرده است. همچنین با نگاهی دقیق‌تر به ایوان‌های کازا میلا می‌توان شاهد چگونگی حرکت گیاهان دریایی به کار رفته بر روی آن با حرکت امواج آب باشید.

از دیگر جذابیت‌های تم اقیانوسی این بنا که در بخش دیگری از آن به نمایش گذاشته شده؛  پیاده رو کنار ساختمان است. این پیاده رو پوشیده از کاشی و سرامیک‌هایی به شکل ستاره دریایی می‌باشد. همچنین نمای شگفت‌انگیز کازا میلا بارسلونا به همراه تزئینات دریایی که در فضای داخل آن اجرا شده، همگی نشان دهنده منظره‌ای سحرانگیز از زندگی زیر آب برای گردشگران داخلی و خارجی است که قصد بازدید از این مکان را داشته‌اند.

پشت بام زیبا و دیدنی کازا میلا بارسلونا

گائودی ضمن خلق نمایی شگفت‌انگیز برای ساختمان کازا میلا شهر بارسلونا و دکوراسیون داخلی زیبای آن به همراه تزئیناتی خاص از  توجه به پشت بام این سازه نیز در طرح خود غافل نبوده و با هنر و ذهن خلاق خود آن را به گونه‌ای تماشایی به نمایش گذاشته است. این پشت بام گرچه در یک نگاه کلی مانند دیگر ساختمان‌های شهر می‌باشد و از سازه‌هایی همچون دودکش و سیستم تهویه برخوردار می‌باشد؛ ولی گائودی با سبک منحصر به فرد خود این دودکش‌ها را به شکل‌های غیر طبیعی طراحی کرده است.  

او در ساخت دودکش‌های این بنا از خرده موزاییک‌های شکسته شده، سنگ، مرمر و سرامیک استفاده کرده و وجود یک بخش غیر همسطح  به همراه چندین راه پله باعث شده که پشت بام کازا میلا بارسلونا از جلوه عادی و واقعی خود خارج و به منظره‌ای قابل توجه برای بازدیدکنندگان تبدیل شود. تفسیر‌های گوناگونی از شمایل سازه‌های به کار رفته بر روی این پشت بام ارائه شده است؛ که به طور مثال به باور عده‌ای این سازه‌ها به صورت اشکالی و هم‌انگیز است.

عده‌ای دیگر نیز این پشت بام و سازه‌های آن را به شکل یک شوالیه و یا همچون منظره رویایی نظاره می‌کنند.   همچنین منظره‌ای بی‌نظیر از منطقه اطراف بنا به واسطه شیب پلکانی بنای کازا میلا بارسلونا برای افراد حاضر در این مکان فراهم شده است.

آدرس محل بازدید از ساختمان کازا میلا

کشور اسپانیا – شهر بارسلونا – خیابان Passeig de Gràcia – شماره 92, 08008 – ساختمان کازا میلا

نکاتی بیشتر درباره بنای کازا میلا

در حال حاضر مالک فعلی این بنای شگفت‌انگیز بعد از فوت لاپدررا،  بانک کاتالانی «Caixa Catalunya» می‌باشد. بانک کاتالانی بعد از خریداری و مرمت بنای این ساختمان در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی، در‌های کازا میلا را به عنوان یک مکان گردشگری در شهر بارسلونا به روی توریست‌های داخلی و خارجی گشود. این بنا به ثبت فهرست «میراث جهانی یونسکو» رسیده و از آخرین نمونه های معماری شهری گادی به شمار می‌آید. همچنین امروزه کازا میلا به عنوان یکی از خیال انگیزترین خانه‌ها در تاریخ معماری جهان و دفتر اصلی بنیاد فرهنگی بانک، میزبان برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های فرهنگی مختلف سالانه کشور اسپانیا در شهر بارسلونا می‌باشد.

نکاتی بیشتر درباره بنای کازا میلا | یوروپ تورز

سوالات متداول کازا میلا بارسلونا

مشخصات ظاهری کازا میلا بارسلونا چیست؟

ساختمان کازا میلا بارسلونا با آن اشکال تزئینی روشن و زیبای خود به همراه خطوط منحنی مانندی که استفاده از آن‌ها به جای خطوط صاف ترجیح داده شده، همه نشان دهنده آمیزه‌ای از هنر و معماری در طراحی این ساختمان است.

ساخت این بنا در چه سالهایی اتفاق افتاد؟

کازا میلا بارسلونا در واقع شاهکاری از هنر نو معماری جهان است که ساخت آن مربوط به حساس‌ترین برهه‌های تاریخ شهر بارسلونا بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۹ می‌باشد.

آدرس کازا میلا بارسلونا کجاست؟

کشور اسپانیا – شهر بارسلونا – خیابان Passeig de Gràcia – شماره 92, 08008 – ساختمان کازا میلا

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!