گنجینه تاریخ فرانسه در کاخ رویال پاریس

گنجینه تاریخ فرانسه در کاخ رویال پاریس

کاخ رویال پاریس که با نام دیگری به نام پله رویال پاریس (Le Palais Royal) نامیده می شود، قصری است که در ضلع جنوبی موزه سرشناس و شگفت انگیز لوور واقع شده است. کاخ رویال پاریس که مقر سلطنت تمامی پادشاهان فرانسه بوده است به نام پله رویال پاریس نیز شهرت دارد.

کاخ رویال پاریس یا پله رویال پاریس؟

عده ای تصور می کنند “کاخ رویال پاریس و “پله رویال پاریس” دو لقب کاملا متفاوت هستند که رایج ترین آنها “کاخ رویال پاریس” است، در صورتی که این چنین نیست. در صورتی که از منظر ترجمه لغوی، بین کاخ رویال پاریس و پله رویال پاریس تفاوت ماهیتی وجود ندارد. نام پله رویال پاریس یا Le Palais Royal همان نام کاخ رویال پاریس است.

در واقع، کاخ رویال پاریس ترجمه فارسی عبارت انگلیسی “Royal Palace” و پله رویال پاریس ترجمه عبارت فرانسوی” “Le Palais Royal است، که هر دو یکی هستند. واژه فرانسوی Palais معادل واژه انگلیسی Palace است که هر دو به معنای کاخ یا قصر می باشند. بنابراین، تنها یک نام متعلق به این مجموعه سلطنتی است که کاخ (قصر) رویال (سلطنتی) پاریس می باشد.

کاخ رویال پاریس

پیوند تاریخی اسامی متفاوت کاخ رویال پاریس در دوره های مختلف پادشاهی فرانسه

کاخ رویال پاریس در دوره های مختلف تاریخی و در زمان پادشاهان مختلف در فرانسه و بسته به دوره ای که در آن قرار داشت، القاب و اسامی متفاوتی را گرفته است.

کاخ کاردینال ریشیلیو یا Le Palais de Cardinal Richelieu: کاردینال ریشلیو مشاور لوئی سیزدهم در سال 1629 کاخ رویال پاریس را برای اولین بار کاخ کاردینال نامید.

کاخ رویال پاریس

کاخ پادشاه یا Le Palais de Roi: بیوه پادشاه لوئی سیزدهم، یعنی آن  اتریش (Anne d’Autriche) ساکن کاخ رویال پاریش شد و آنجا را کاخ پادشاهی رویال نامید.

کاخ اورلئان یا Le Palais des Orleans: با اقامت لوئی چهاردهم در قصر ورسای، کاخ سلطنتی رویال توسط یکی از اعضای خانواده، به نام لوئی فیلیپ اورلئان (Louis-Philippe d’Orleans) کاخ سلطنت رویال به کاخ اورلئان تغییر نام داد. از آن زمان تا کنون نام کاخ رویال پاریس یا رویال پالاس که قلب تاریخ فرانسه محسوب می شود، بر روی این مجموعه بی نظیر مانده است.

کاخ رویال پاریس

معرفی مجموعه تاریخی کاخ رویال پاریس

کاخ رویال پاریس در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیار زیاد و متنوعی شده است. این تغییرات توسط پادشاهان فرانسه یا ساکنین قصر رویال تاریخ صورت گرفته است. قصر رویال پاریس یا پله رویال پاریس در واقع یک مجموعه یا بهتر است بگوییم یک گنجینه ارزشمند و باشکوه تاریخی است. این مجموعه سلطنتی شامل کاخ، سالن تئاتر، گالری هنری و باغ های زیبا و حیرت انگیز است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و حتی شهروندان فرانسوی از این کاخ سلطنتی رویال بازدید می کنند.

کاخ رویال پاریس

بخش های مذکور در منطقه یک پاریس واقع در ضلع شمالی موزه مشهور لوور می باشد. کاخ رویال پاریس در شکل گیری تاریخ پر فراز و نشیب فرانسه، فرهنگ و زندگی در پاریس به عنوان الهام بخش ترین مجموعه سلطنتی تاریخی فرانسه، به ویژه پایتخت فرانسه، پاریس محسوب می شود. حال قصد داریم صفحات کتاب تاریخ پاریس را ورق بزنیم و تاثیرات دوره های مختلف در پاریس را بر روی پله رویال پاریس را مرور کنیم.

کاخ رویال پاریس

بنیانگذار کاخ رویال پاریس

کاخ رویال پاریس توسط شخصی به نام ریشیلیو (Richelieu) در سال 1630 ساخته شد. این کاخ شگفت انگیز تا قرن هجدهم که عصر پادشاهی لوئی چهاردهم بود، اقامتگاه وی بود. اما در همان عصر، پله رویال پاریس به یک قمارخانه بزرگ تبدیل شد. در حال حاضر بخش هایی از کاخ رویال پاریس در اختیار شورای قانون اساسی، دولت و همچنین تعدادی از اداره های مرتبط به وزارت فرهنگ فرانسه است. قصر سلطنتی رویال پاریس در واقع یک مجموعه از بیش از سه قرن شاهکاری معماری های این سه قرن است. امروزه، باغ های زیبای قلب تاریخی این کشور به روی عموم مردم و گردشگران باز می باشد.

بنیانگذار کاخ رویال پاریس

نام کاخ کاردینال (Palais – Cardinal) اولین بار در زمان ریشلیو به قصر رویال نسبت داده شد.علت آن هم واضح است. در واقع، کاردینال ریشیلیو (Cardina Richelieu) در سال 1630 به عنوان مشاور لوئی سیزدهم که بر روی این پادشاه نامی کشور نفوذ زیادی داشت، مجموعه سلطنتی رویال را با نام کاخ کاردینال تاسیس کرد.

نکته مهم و جالب این داستان مربوط به معمار سرشناس، ماهر و قدرتمند کاخ کاردینال می شود. معمار این قصر باشکوه، ژاک لامبرسی (Jacques Lemercier) بود. باید این نکته را نیز اضافه کنیم که ژاک لامبرسی بخش هایی از موزه لوور و همچنین دانشگاه تاریخی و برجستۀ فرانسه، دانشگاه سوربن،را نیز طراحی کرده است.

کاخ رویال پاریس

کاخ پادشاه Le Palais du Roi

ریشیلیو در سال 1636 تصمیم عجیبی می گیرد. وی قصر کاردینال را به پادشاه لوئی سیزدهم می بخشد. 6 سال بعد، آن اتریش (Anne d’Autriche)، بیوه لوئی سیزدهم ساکن قصر کاردینال می شود. در این ایام لوئی چهاردهم تحت مراقبت های مادرانه آن اتریش، بزرگ می شود تا روزی بر تخت پادشاهی بنشیند. در این دوره بود که نام کاخ کاردینال، به کاخ پادشاه تغییر می کند.

کاخ اورلئان Le Palais des Orleans

کاخ سلطنتی پادشاه به خانواده اورلئان، یعنی برادر لویی چهاردهم، فیلیپ اورلئان داده می شود. به خاطر اینکه لویی چهاردهم در قصر ورسای ساکن می شود. بنابراین، موسیو یا همان برادر پادشاه کاخ را در دست می گیرد. در نتیجه، این کاخ برای سالیان سال در خانواده دوک اورلئان باقی می ماند. این مرتبه دیگر قدرت دیگر در دستان فیلیپ اورلئان (Philippe d’Orleans) قرار گرفته بود. وی با اینکه بسیار جوان بود لاجرم در همان مدت جوانی پادشاه لویی چهاردهم، کشور فرانسه را مدیریت کرده و امور کشور را در دست داشت.

لویی فیلیپ اورلئان (Louis – Philippe d’Orleans) یکی دیگر از اعضای خانواده در سال 1781 تصمیم گرفت در اطراف باغ های قصر رویال پاریس، خانه، بوتیک، مغازه و حتی سالن تئاتر و کافه نیز در آنجا تاسیس کند. این اماکن دیدنی هنوز در کاخ رویال پاریس وجود دارند. به قول یک نویسنده روس: تمام چیزهایی که ممکن است در شهر پاریس یافت شود حتما در قصر رویال پاریس (Palais Royal) قرار دارد. اما بالاخره نوبت به انقلاب فرانسه رسید. همانطور که می دانید قصر رویال پاریس سرانجام در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم شاهد شورش هایی بود که به انقلاب فرانسه منجر شد.

با انقلاب فرانسه پله رویال توسط دولت مصادره و اداره آن به دست گرفته شد. در آن هنگام، سپس آن را به خانواده اورلئان پس داده شد. البته باید عنوان کنیم، قبل از اینکه کاخ رویال پاریس دوباره مصادره شود، اجاره داده شد! در نتیجه، چیزی جز جدایی ها، تخریب، آتش سوزی ها و غارت مشاهده نمی شد.

کاخ رویال پاریس

پله رویال پاریس یا قصر رویال پاریس در عصر کنونی

در حال حاضر قصر رویال پاریس در چه وضعیتی قرار دارد؟ هنوز همان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است؟ جواب مثبت است. اجازه دهید از زاویه دیگری به این موضوع بپردازیم. کاخ رویال Palais Royal را اگر از بالا و کاملا عمود بر زمین مورد مشاهده قرار دهیم، یک مستطیل بزرگ از آسمان می بینیم. این یعنی اینکه پله رویال پاریس، قلب تاریخ فرانسه، بنایی مستطیلی شکل دارد. طول این مستطیل و عرض آن به ترتیب 405 متر و 123 متر می باشد.

باغ های کاخ رویال به زیبایی خودنمایی می کنند و چشم انداز زیبایی را در این مکان ایجاد کرده اند. همانطور که اشاره کردیم ورود به باغ های قصر رویال برای عموم آزاد است. اما در رابطه با ظاهر بیرونی ساختمان باید به جرات شیک بودن و زیبایی کم نظیر آن را تحسین کرد. نمای ساختمان طوری طراحی شده است که یک هارمونی یک دست به سبک یونانی دیده می شود. یعنی نمای ساختمان پله رویال پاریس توسط قاب ها و فریم های مثلثی شکل و سر ستون های بسیار زیبا زینت آرایی شده است. در حیاط های باغچه های این ساختمان با حوض های زیبا و با درختانی دیدنی آراسته شده است. همچنین، اتاق های ساختمان که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت. دکوراسیون دلربا و اغواگر همراه با نقاشی های بسیار دیدنی و زیبا، اتاق های ساختمان را خیال انگیز و استثنایی کرده است.

کاخ رویال پاریس

تئاتر سلطنتی پله رویال پاریس

بین خیابان مونت پانسیه (Montpensier) و باغ پله رویال، تئاتر سلطنتی پله رویال پاریس واقع شده است. ساخت ساختمان این تئاتر سلطنتی توسط معمار سرشناس، ویکتور لویی (Victor Louis) به واسطه امکاناتی چون گالری سلطنتی قصر رویال پاریس در سال 1786 شروع و در سال 1790، یعنی طی 4 سال به پایان رسید.

اما با گذشت زمان ساختمان تئاتر سلطنتی، مانند هر اثر ساختمانی دیگر، به احتمال فراوان نیاز به بازسازی دارد که تئاتر سلطنتی متعلق به مجموعه سلطنتی پاریس نیز از این مورد استثناء نبود. بنابراین، ساختمان تئاتر قصر رویال توسط لوئیس رنیر دی گوریک Louis Rengnier de Guerchy  در سال 1830 یعنی بعد از 140 سال مورد بازسازی قرار گرفت.

کاخ رویال پاریس

جزئیاتی درباره کاخ رویال پاریس

یکی از مشکلاتی که متوجه قصر رویال پاریس بود تبدیل به یک مشغله ذهنی معماران در دوره ریاست جمهوری فرانسوا میتران شده بود. به دلیل استقبال گسترده از این مجموعۀ تاریخی استثنایی، مسئولین قصر رویال شاهد تراکم ماشین هایی بودند که در حیاط اصلی لوور پارک شده بودند. در نتیجه، کارشناسان شهرسازی به دنبال طرح یا ایده ای بودند که در عین زیبایی و هنرمندانه بودن، معضل تراکم ماشین های پارک شده را حل کند.

در پی این مورد، یک مسابقه برای ارائۀ طرح جهت رفع این مشکل برگزار شد. پس از اینکه این طرح به مسابقه گذاشته شد، سرانجام در میان طرح های فراوان، طرح The Two Plateaux که از هنرمندان Daniel Buren انتخاب شد. علت انتخاب این طرح، خطی بودن، هماهنگی و هارمونی با ستون ها و معماری لوور بود. سرانجام طرح این هنرمند در سال 1986  با نصب ستون های بورن در حیاط لوور مشکل را حل و فصل کرد.

در پایان باید عنوان کنیم اگر روزی از هر طریقی راهی مسافرتی به فرانسه شدید، بیشترین زمان خود را می توانید در قصر رویال پاریس طی کنید. می توانید مطمئن باشید که هر چقدر هم زمان صرف بازدید از بخش های دیدنی این مجموعه بی نظیر کنید باز هم زمان کم خواهید آورد.

فراموش نکنید که کاخ رویال پاریس مقر و محل اقامت پادشاهان فرانسه در طول تاریخ بوده است. پادشاهان بزرگ فرانسه در این ساختمان رشد کرده و سرانجام به پادشاهی فرانسه رسیده اند و حکومت کرده اند. بنابراین، هنگامی که وارد کاخ رویال شدید سعی کنید از هیچ چیزی به راحتی و بی تفاوت عبور نکنید. این جزئیات شگفت انگیز قصر رویال بوده است که الهام بخش پادشاهان فرانسه بوده است.

گنجینه تاریخ فرانسه در کاخ رویال پاریس - فرانسه | پاریس

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!