آشنایی با ویژگی های میدان کنکورد پاریس

آشنایی با ویژگی های میدان کنکورد پاریس

می توان گفت شهر پاریس از نظر داشتن جاذبه های گردشگری حرف اول را در اروپا می زند! چراکه تنوع این جاذبه ها آنقدر زیاد است که گردشگران را راضی نگه می دارد. از جمله مکان های دیدنی فرانسه می توان به میدان کنکورد پاریس اشاره کرد. این میدان با داشتن معماری جذاب، مجسمه ها و آبنماهای دیدنی به یکی از قطب های گردشگری بسیار زیبا و دیدنی اروپا تبدیل شده است. علاوه بر آن، میدان کنکورد پاریس از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت های فراوانی است. چرا که محل وقوع بسیاری از اتفاقات تاریخی مختلف در فرانسه بوده است که بسیاری از گردشگران تنها برای آگاهی از این وقایع به این میدان سفر می کنند.

در این مقاله می خواهیم با ویژگی ها و تاریخچه این میدان بسیار زیا و تاریخی آشنا شویم و سپس نکات مهم برای بازدید از میدان کنکورد پاریس را نیز با هم مرور کنیم؛ پس در ادامه مقاله همراه ما باشید…

میدان کنکورد پاریس ؛ تلفیقی از تاریخ و هنر!

در همین ابتدا باید به شما بگوییم که میدان کنکورد پاریس با همه میدان هایی که تاکنون دیده اید تفاوت دارد! شاید کمتر میدانی را در جهان دیده باشید که علاوه بر طراحی منحصربفرد، دارای تاریخ عجیب و غریبی نیز باشد. در واقع تاریخ پرفراز و نشیب فرانسه در دوران لویی شانزدهم و لویی پانزدهم و وقوع انقلاب های مردمی در پاریس باعث شده است که تاریخ این کشور دارای اهمیت بسیار زیادی باشد. جالب است بدانید که بسیاری از همین وقایع در میدان کنکورد پاریس اتفاق افتاده است! از طرفی، وجود مجسمه های جذاب و آب نماهای معروف گردشگران بسیاری را به سمت میدان مرکزی پاریس کشانده است. شما هم می توانید با رزرو تور پاریس و سفر به این شهر، علاوه بر دیدن جاذبه های توریستی حیرت انگیز از میدان کنکورد پاریس نیز بازدید کنید.

میدان کنکورد پاریس

میدان کنکورد در کجا قرار دارد؟

میدان کنکورد پاریس در بخش مرکزی این شهر و کنار رود سن ساخته شده است. این میدان باشکوه حدود 85 هزار مترمربع وسعت دارد! به همین دلیل به عنوان بزرگترین میدان پاریس شناخته شده است. این میدان از نظر وسعت دومین میدان بزرگ فرانسه است که شهرت جهانی دارد.

میدان کنکورد طوری ساخته شده است که اکثر مکان دیدنی شهر را به هم متصل می کند. به طوری که با عبور از خیابان شانزلیزه می توانید وارد میدان کنکورد شده و از زیبایی های آن لذت ببرید. علاوه بر آن، بخش های مهمی از شهر را می توانید با گذر از این میدان مشاهده کنید که قطعا برای شما به یادماندنی خواهد بود.

میدان کنکورد پاریس

میدان کنکورد پاریس چه ویژگی هایی دارد؟

اکثر افرادی که برای گذراندن تعطیلات خود اروپا را انتخاب کرده اند، به دنبال مکان های تفریحی و جاذبه های طبیعی آن هستند. اما فرانسه کشوری است که علاوه بر پیشرفت های اقتصادی و جاذبه های طبیعی، دارای مکان های تاریخی بیشماری نیز می باشد. میدان کنکورد پاریس هم یکی از این جاذبه های تاریخی است. شاید بتوان گفت که میدان کنکوورد پاریس شهرت خود را مدیون اقلابیون فرانسه است. چرا که آنها در این میدان افراد مشهوری را گردن زده اند! و همین باعث شده است که کنکورد به عنوان یک مکان مهم شناخته شود. یکی دیگر از ویژگی های میدان کنکورد پاریس نوع معماری خاص آن است که در ادامه به آن می پردازیم؛ پس همچنان همراه ما باشید.

میدان کنکورد پاریس

معماری میدان کنکورد فرانسه چگونه است؟

اولین چیزی که هنگام بازدید از میدان کنکورد پاریس به چشم می آید، معماری هشت ضلعی آن است! حتما سوال می کنید که چرا طراحی میدان به شکل هشت ضلعی است؟! در پاسخ باید بگوییم که هر کدام از اضلاع این میدان به عنوان نمادی از شهرهای مهم فرانسه هستند. این شهرها عبارتند از: بوردو، لیل، نانت، لیون، برست، استراسبورگ، روان و مارسی. جالب اینجاست که هشت مجسمه تاریخی نیز به عنوان نماد هر شهر در میدان نصب شده است. که در حقیقت، نمادی از اتحاد و یکپارچگی فرانسه است.

در مرکز میدان نیز دو آبنما طراحی شده است که یکی از آنها نمادی از دریاها است و دیگری نیز نمادی از رودها و رودخانه های فرانسه است. طراحی این آب نماها نیز طوری انجام شده است که در هماهنگی کامل با مجسمه ها باشد. معماری ساختمان های اطراف میدان کنکورد پاریس نیز بسیار جذاب است! این ساختمان ها معمولا به عنوان مراکز سیاسی، دولتی و یا هتل ها شناخته می شوند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

میدان کنکورد پاریس

در میدان کنکورد چه المان هایی دیده می شود؟

همانطور که گفتیم، در میدان کنکورد پاریس دو آبنما و هشت مجسمه وجود دارد که به عنوان المان های این میدان شناخته می شوند اما این میدان یک نماد منحصربفرد دیگر نیز دارد! شما با ورود به میدان کنکورد یک ستون تاریخی یا ابلیسک را مشاهده می کنید که قدمت تاریخی آن موجب شهرتش شده است. این ستون تاریخی و سنگی از جمله قدیمی ترین بناهای شهری در پاریس است که توانسته است گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

ابلیسک موجود در میدان کنکورد پاریس در سال 1829 میلادی از طرف محمد علی پاشا حاکم مصر به پادشاه فرانسه اهدا شده است. فرانسه نیز در مقابل یک ساعت بزرگ و ارزشمند را به مصر هدیه کرده است. ارتفاع این ابلیسک حدود 23 متر و وزن آن نزدیک به 230 تن است. جنس این ابلیسک از گرانیت زرد است به همین دلیل بسیار چشم نواز به نظر می رسد. علاوه بر آن، حکاکی های انجام شده روی این ستون سنگی نیز نشان دهنده قدمت آن است که می تواند برای اهالی تاریخ و فرهنگ بسیار جذاب باشد.

میدان کنکورد پاریس

بررسی تاریخچه ی میدان کنکورد پاریس

لویی پانزدهم در سال 1763 به یک بیماری سخت دچار می شود. اما پس از مدتی نجات یافته و بهبود پیدا می کند. به همین مناسبت، یک مجسمه ی بزرگ از شاه در میدان مرکزی پاریس نصب می شود و در سال 1772 نیز میدانی اطراف این مجسمه با نام میدان لویی پانزدهم ساخته می شود اما پس از انقلاب بزرگ فرانسه در سال 1792 مجسمه لویی پانزدهم توسط انقلابیون تخریب شده و مجسمه آزادی در آن نصب می شود. به همین دلیل نام میدان نیز به میدان انقلاب پاریس تغییر می کند. در این زمان، تندروهای فرانسه یک گیوتین در میدان قرار داده و بسیاری از افراد را گردن می زدند که از آن دوران به عنوان وحشتناک ترین دوران فرانسه نام برده می شود. اما پس از گذشت چند سال، گیوتین جمع آوری شد و نام میدان از میدان انقلاب به میدان کنکورد پاریس تغییر کرد. کلمه کنکورد در زبان فرانسوی به معنای توافق است؛ بنابراین نامگذاری این میدان به میدان توافق نشان می دهد که مردم فرانسه دست از تندروی خود برداشته و به دنبال ایجاد صلح و آرامش در کشور خود هستند.

میدان کنکورد پاریس

چه کسانی توسط گیوتین میدان کنکورد پاریس کشته شدند؟

برپا شدن گیوتین در میدان کنکورد پاریس توسط تندروهای انقلاب فرانسه باعث کشته شدن بسیاری از نجیب زادگان شد. البته افراد بی گناهی نیز در این میان کشته شدند که باعث خشم بسیاری از افراد جامعه شده بود. از جمله افرادی که در این زمان توسط گیوتین کشته شدند می توان به لویی شانزدهم، آنتوان لاوازیه و ژاک دانتون اشاره کرد. لویی شانزدهم فرزند لویی پانزدهم و پادشاه فرانسه بود که انقلابیون به شدت از آن نفرت داشتند. به همین دلیل حکم اعدام با گیوتین را برای وی صادر کردند. جالب است که مردم بسیاری نیز برای تماشای این اعدام در میدان ابلیسک پاریس جمع شدند و به شادی پرداختند اما یکی عجیب ترین اعدام ها متعلق به لاوازیه دانشمند مشهور فرانسوی است. وی از جمله پایه گذاران علم شیمی نوین بود که شهرت علمی بسیار زیادی داشت اما انقلابیون به زندگی وی در میدان کنکورد پاریس پایان دادند. این دوران تیره و تار در تاریخ پاریس بعد از چند سال پایان یافت و امروزه این میدان به عنوان یک جاذبه ی توریستی شناخته می شود.

میدان کنکورد پاریس

هنگام بازدید از میدان کنکورد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

دیدنی های میدان کنکورد تنها به مجسمه ها، آب نماها و ابلیسک سنگی محدود نمی شود. در اطراف این میدان ساختمان های باشکوه و تاریخی وجود دارد که بازدید از آن ها قطعا برای گردشگران منحصربفرد خواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم که هنگام سفر به پاریس از تمام این جاذبه ها دیدن کنید. یکی از همین ساختمان ها، بنای نیروی دریایی فرانسه است که در کنار خیابان رویال قرار گرفته است. همچنین سفارت آمریکا و هتل کریلیون پاریس نیز در همین سمت میدان واقع شده اند که از معماری بی نظیری برخوردارند. در طرف دیگر میدان کنکورد پاریس باغ تویلری را مشاهده خواهید کرد که راه موزه لوور پاریس را به شما نشان خواهد داد. پل کنکورد نیز از روی رودخانه سن عبور کرده و میدان کنکورد را به ساختمان پارلمان متصل می کند. پیشنهاد می کنیم که دیدن این پل هم در برنامه های خود جای دهید.

میدان کنکورد پاریس

روش های دسترسی به میدان کنکورد

همانطور که اشاره شد، میدان کنکورد پاریس در مرکز شهر قرار گرفته است؛ به همین دلیل دسترسی به آن چندان دشوار نخواهد بود. علاوه بر آن، بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری پاریس مانند خیابان شانزلیزه، موزه لوور، برج ایفل و ساختمان های تاریخی و کلیساها در اطراف این میدان قرار دارند. بنابراین، شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق، در مدت زمان کوتاهی از همه این مکان های گردشگری بازدید کنید. برای رفتن به میدان کنکورد پاریس استفاده از مترو بهترین گزینه است چرا که ایستگاه کنکورد در نزدیکی همین میدان قرار دارد. البته با سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز می توان از این میدان تاریخی دیدن کرد.

میدان کنکورد پاریس

جمع بندی و نتیجه گیری

میدان کنکورد پاریس در  قرن هجدهم میلادی و توسط لویی پانزدهم ساخته شده است و در طی سالیان مختلف حوادث بی شماری برای آن رخ داده است. به طوری که گویی تاریخ فرانسه با تاریخ میدان کنکورد پاریس گره خورده است! برپایی گیوتین برای گردن زدن لویی شانزدهم و بسیاری از شخصیت های معروف فرانسه توسط انقلابیون تندرو از جمله مهمترین رویدادهای تاریخی در این میدان است.

قرار گرفتن یک ستون سنگی یا ابلیسک با قدمت زیاد نیز بر جذابیت های تاریخی میدان کنکورد افزوده است. علاوه بر آن، مجسمه ها و آب نماهای زیبا نیز شهرت هنری میدان را دو چندان کرده است. بنابراین شما نیز می توانید با سفر به پاریس میدان کنکورد را از نزدیک مشاهده کرده و تجربه ای به یاد ماندنی داشته باشید.

میدان کنکورد پاریس

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!