شهر علم و فناوری پاریس دارای چه ویژگی هایی است

شهر علم و فناوری پاریس دارای چه ویژگی هایی است

شهر پاریس یکی از پرجاذبه ترین شهرهای گردشگری در دنیا است که به عروس شهرهای اروپا شهرت گرفته است. در این شهر می توانید روزها بلکه هفته ها گردش کنید و باز هم مکانی نادیده باقی مانده باشد. شهر علم و فناوری پاریس  یکی از جاذبه ها این شهر است که در این مقاله آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آشنایی با شهر علم و فناوری پاریس

 شهر پاریس خود مکانی بسیار ایده آل برای گردشگران کشورهای مختلف دنیا است. اما در این شهر مکان هایی برای گروه هایی وجود دارد که طرفدار ویژه موضوعی مشخص هستند. مثلا در این شهر کودکان می توانند در دیزنی لند آن تا روزها بازی و تفریح کنند. شهر علم و فناوری پاریس  یک منطقه خاص برای طرفداران علم و صنعت است.

این شهر به عنوان بزرگترین موزه علم و صنعت در تمام اروپا شناخته می شود و سالن های بسیاری برای  نمایش فناوری های مدرن و آموزش علم به زبان ساده دارد. در این مقاله با این شهر بیشتر آشنا خواهید شد.

شهر علم و فناوری پاریس

این شهر در چه منطقه ای از شهر پاریس قرار دارد

شهر علم و فناوری پاریس در نوزدهمین منطقه از مناطق شهر پاریس قرار گرفته است. و همچنین در نزدیکی پارک لا ویلت و جنی سینما. در این مکان قبلا یک کشتارگاه وجود داشت. اما در سال 1980 این مکان به ادرین فاینس لبر واگذار گردید.

ساختمان  محکم کشتارگاه که از بتن مسلح ساخته شده بود باعث شد که بنا استحکام خود را تا دهه ها حفظ نماید. بعد از اختصاص این بنا به موزه علم و فناوری با تغییراتی که بر روی ساختمان صورت گرفت به شهر علم و فناوری پاریس تبدیل شد. در این شهر با تمرکز بر روی علوم و فنون به جای درک این علم از طریق مشاهده به انجام آزمایش  پرداخته می شود. در این مجموعه انجام کلیه فعالیت های آموزشی برای تمام سنین قابل انجام است.

شهر علم فناوری پاریس از چند طبقه و چه مکان هایی تشکیل شده است

ساختمان این موزه یک بنای غول پیکر توسط آدرین فین سیلبر است. ساخت آن با متریال هایی از شیشه، بتن با نمایی فولادی است. یکی از مکان های بسیار مورد علاقه مردم شهر پاریس و همچنین گردشگرانی که این شهر را برای گردش  انتخاب می نمایند.در این مجموعه کتابخانه بزرگی وجود دارد که خود از 3 طبقه تشکیل شده است و هر طبقه به 3 بخش اصلی تقسیم بندی شده است. عمومی، کودک و تاریخ علم بخش های این کتابخانه هستند.

همچنین در این مکان اتاق های ویژه ای برای تماشای فیلم، مستند، کارتون و … اختصاص یافته است. در بخش همکف بنا بخش کودکان و سینما وجود دارد. در شهر علم و فناوری پاریس بر موضوعاتی نظیر: ریاضیات، بازی های سبک، فضا، اقیانوس، انرژی، ماشین ها، سنگ ها، آتشفشان ها، ستاره ها، کهکشان ها و… تاکید شده و برنامه هایی برای  آشنایی بیشتر با این موضوعات برگزار می شود.

از سالن اصلی تا بالاترین طبقات آن می توانید درباره تمام آنچه که مورد علاقه شما است تحقیق و تفحص نمایید. می توانید حمل و نقل آینده را کشف کنید. بعضی از مسائل ریاضی را به سادگی حل کنید. و گوشه های پنهان مغز را درک نمایید.

شهر علم و فناوری پاریس

قسمت دیجیتال موزه

این قسمت که فضایی در حدود 1200 متر مربع را تحت پوشش دارد برای برنامه هایی نظیر کشف و آزمایش شیوه های دیجیتال و فناوری نوآورانه در نظر گرفته شده است. این بخش از سال 2001 به شهر علم و فناوری پاریس اضافه شد و هدف آن نیز کاهش شکاف دیجیتالی بود. اما در سال 2014 به این بخش آزمایشگاه  و کارگاه تولید نیز اضافه و افتتاح گردید. این مجموعه در بسیاری از برنامه هایی که با انجمن های آزاد برگزار می نماید با در اختیار قرار دادن نرم افزارهای رایگان به میهمانان آنان را در رشد بیشتر و بهتر فناوری تشویق می نماید.  

شهر بهداشت در شهر علم و فناوری

در این قسمت از شهر علم و فناوری پاریس که در ورودی کتابخانه قرار گرفته است موضوعات مختلفی که همگی مربوط به حوزه سلامت است  برای اطلاع رسانی و مشاوره برای عموم شرکت کنندگان موزه وجود دارد.

شهر علم و فناوری پاریس

شهر کودکان در این شهر

در طبقه همکف ساختمان موزه  شهر کودکان قرار گرفته است. این شهر برای کودکان از 2 تا 12 سال طراحی شده است.  شهر کودکان شهر علم و فناوری پاریس به دو قسمت کودکان 2 تا 7 ساله و 7 تا 12 ساله تقسیم بندی شده است. بخش 7 تا 12 ساله در سال 2009 به این شهر اضافه شد.

در این شهر کودکان می توانند ماند بزرگسالان به انجام فعالیت های علمی و تحقیقی بپردازند. در این بخش 5 سالن مجزا وجود دارد که در آن کودکان می توانند با توجه به علایق خود به بدن، بازیهای آبی، ارتباطات، کارخانه، استوری های تلویزیونی برای شیمیدانان جوان و یا انجام مجری گری برای مجریان آینده بپردازند.

شهر علم و فناوری پاریس

بخش های دیگر شهر علم و فناوری پاریس

در این شهر سالن کنفرانس برای اجرای برنامه های کالج  وجود دارد. سینمای لوئیس لومیر برای پخش فیلم های علمی تدارک دیده شده است. همچنین در طبقه دوم مرکز کنگره، آکواریوم، یک منطقه تفریحی، و فروشگاه های کتاب و اسباب بازی های علمی نیز از قسمت های ویژه ی شهر علم و فناوری پاریس است. همچنین در این شهر شما می توانید در رستوران های آن استراحت کرده و یا غذا میل نمایید.

بخش های الحاقی به موزه علم و فناوری

 در سال های بعد از 2016 به شهر علم و فناوری پاریس بخش های تفریحی و فرهنگی اضافه شد. این قسمت ها در چهارمین ساختمان بنا قرار گرفته است. در این بخش ها می توانید از این تفریحات استفاده نمایید.

سینمای چند بعدی بسیار پیشرفته و شبیه ساز سقوط آزاد در یک مکان سرپوشیده، و شبیه ساز فضایی از الحاقات جدید به این شهر است.

شهر علم و فناوری پاریس

حادثه 2015 شهر علم و فناوری پاریس

در حادثه آتش سوزی که در سال 2015 در این مکان اتفاق افتاد و منجر به از بین رفتن بخش های زیادی از این شهر شد. در این آتش سوزی 11 روز شهر علم و فناوری بر روی عموم بسته شد.

بودجه موزه علم و فناوری پاریس از کجا تهیه می شود

 در سال 2008 دولت وقت فرانسه بودجه ای معادل حدود 92 میلیون یورو برای گسترش  شهر علم و فناوری پاریس در نظر گرفت. از این مبلغ چیزی حدود 85 میلیون یورو برای هزینه های عملیاتی آن و 7.5 میلیون یورو برای سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته شد. اما هزینه های این شهر از فروش بلیط و برگزاری همایش ها و همچنین فروش کتاب های علمی و محصولات نمایشگاهی حاصل می شود.

شهر علم و فناوری پاریس

هویت بصری موزه

در سال 2017 شهر علم و فناوری پاریس با طراحی لوگویی جدید به خود هویت بصری جدیدی داد. این لوگو توسط مایکل لوین طراحی و نوشته شده است. طراحی آن به سال 2016 بر می گردد و بعد از پذیرفته شدن توسط موزه هنر و تاریخ یهودیت به عنوان لوگوی شهر علم و فناوری شناخته شد.

در اطراف این موزه چه مراکزی وجود دارد

در نزدیکی شهر علم و فناوری پاریس چندین جاذبه این شهر نیز وجود دارد که گردشگران بعد از بازدید از این موزه می توانند از این جاذبه ها نیز دیدن نمایند.

  • پارک ویلیت
  • خانه لاویلت
  • مرکز سوارکاری
  • ترابندو
  • کاباره وحشی
  • منطقه مارکز
  • زینت پاریس
  • سالن بزرگ ویلت
  •  شهر موسیقی
  • هنرستان مالی موسیقی و رقص پاریس
شهر علم و فناوری پاریس

چگونگی دسترسی به این موزه

برای رسیدن به شهر علم و فناوری پاریس می توانید از خط مترو  ام 7 پاریس استفاده نمایید. خط مترو ام 5 نیز از این ایستگاه عبور می نماید. همچنین ترامواهای شهر پاریس نیز در این منطقه ایستگاه دارند. خطوط اتوبوسرانی پاریس نیز از شهر علم و فناوری پاریس گذر می نمایند.

بعد از بازدید از شهر علم و فناوری پاریس حتما از زیر دریایی قدیمی نیروی دریایی به نام آرگونات دیدن نمایید. این زیر دریایی در جلوی درب موزه قرار گرفته است. توجه نمایید که برای آشنایی بیشتر با این زیر دریایی می توانید از فیلمی  مستند پیرامون این زیردریایی که به زبان فرانسه است نیز استفاده نمایید.

این فیلم برای افرادی که دارای معلولیت بینایی و یا شنوایی و یا حتی ذهنی هستند به طور ویژه و مخصوصی پخش خواهد شد.

شهر علم و فناوری پاریس

ساعات کاری موزه علم و فناوری

شهر علم و فناوری پاریس همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران این شهر است. فراموش نکنید که این موزه در روزه های دوشنبه هر هفته تعطیل می باشد و آغاز  ساعت کاری یک شنبه ها نیز از 10 صبح تا 7 غروب می باشد.

در شهر علم و فناوری پاریس امکان استفاده از فضای سبز محوطه برای پیک نیک  و استراحت وجود دارد. همچنین رستوران ها و فست فودهای موزه نیز برای راحتی بیشتر بازدید کنندگان آمده ارائه خدمات هستند.

زمان بازدید از این مکان چیزی حدود 2 ساعت در نظر گرفته شده است. اما بنا بر علایق افراد این زمان می توان سه ساعت نیز افزایش یابد.

امکانات موزه

در شهر علم و فناوری پاریس شما می توانید از مترجمین به زبان های روسی، ایتالیایی، انگلیسی، آلمانی استفاده نمایید. همچنین در این موزه مستندات برای کلیه افراد به صورت مکتوب ارائه می شود. این مستندات برای افراد نابینا نیز به صورت بریل ارائه خواهد شد.

در صورتی که معلولیت  فرد ناتوانی حرکتی باشد امکان تردد در فضا موزه به راحتی برای این افراد وجود دارد. همچنین برای ناشنوایان و نابینایان نیز بعضی از مستندات و فیلم ها به صورت بریل و یا نوار صوتی عرضه می شود. همچنین در موزه نمایشگاه ها دارای نقوش برجسته برای لمس تصاویر توسط معلولان می باشد.

در شهر علم و فناوری پاریس ابزار خواندن صفحه نمایش و اینترنت نیز موجود می باشد.

این مکان همچنین به محوطه بزرگی به عنوان پارکینگ برای خودروهای شخصی مجهز است. استفاده از کالسکه نیز یکی از تفریحات این موزه محسوب می شود.

توجه نمایید که بازدید از این مکان برای معلولان و همراهان آنان به صورت رایگان می باشد.

شهر علم و فناوری پاریس

قیمت بلیط موزه علم و صنعت

قیمت بلیط شهر علم و فناوری پاریس برای افراد بزرگ سال در بعضی از مواقع تا 9 یورو تخفیف داده می شود. این تخفیفات در روزهای مخصوصی از سال ارائه می شود.

همچنین برای کودکان نیز در روزهای تخفیف قیمت بلیط موزه به 9 یورو می رسد. برای تورهای گروهی به این مجموعه 16 یورو هزینه بلیط دریافت می شود. این تورها باید تا 10 نفر شرکت کننده داشته باشند.

برای ورود به شهر کودکان این موزه باید از قبل رزرو انجام شده باشد.

 توجه نمایید که برای کودکانی که معلولیت جسمی دارند لازم به رزرو  وقت قبلی شهر کودکان نیست.

این مکان دارای انواع امکانات رفاهی برای معلولان و همراهان آنان و همچنین بازدیدکنندگان  عادی آن می باشد. در سفر به شهر پاریس بازدید از این موزه را به شما توصیه می نماییم.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!