بهترین دیدنی های لهستان چیست؟

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به کشور لهستان سفر کنید در ابتدا لازم است که مطالعاتی را درباره این کشور انجام دهید و از همه مهم‌تر این‌که با دیدنی های لهستان آشنا شوید، به‌مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، لهستان نیز ازجمله کشورهایی است که سالیانه توریستی‌های فروانی با استفاده از تور لهستان و تور اروپا از کشورهای مختلف به آن سفر می‌کنند و با سفر به این کشور از آثار و دیدنیهای لهستان بازدید می‌کنند.

معرفی کشور لهستان

قبل از معرفی دیدنی های لهستان ضروری است که به‌صورت هرچند مختصر با این کشور آشنا شویم چراکه آشنایی با کشوری مانند لهستان که قصد مسافرت به آن راداریم ما را در درک و لذت بردن از دیدنی های لهستان بیشتر یاری می‌کند.

لِهِستان (Poland) کشوری است که در مرکز اروپا قرار دارد و پایتخت آن ورشو است، ازنظر موقعیت جغرافیایی، این کشور از غرب با آلمان، از جنوب غربی با چک، از جنوب با اسلواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه، از شرق با بلاروس، از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. در مورد مساحت این کشور باید گفته شود که عددی بالغ‌بر ۳۱۲٫۶ هزار کیلومترمربع است که آن را تبدیل به شصت و نهمین کشور بزرگ جهان و نهمین کشور بزرگ اروپا کرده است. لهستان جمعیتی در حدود ۳۸٫۵ میلیون نفر دارد، لهستان دارای ۱۶ استان است.

معرفی کشور لهستان
معرفی کشور لهستان

از مهم‌ترین شهرهای لهستان می‌توانیم به کراکوف ۷۵۶ هزار نفر، ووچ ۷۴۲ هزار نفر، وروتسلاو ۶۳۲ هزار نفر، پوزنان ۵۵۶ هزار نفر، گدانسک ۴۵۵ هزار نفر، اشچچین و کاتوویتس اشاره کنیم.

وضعیت آب‌وهوا

آب‌وهوای کشور لهستان معتدل است و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد، در فصل زمستان جبهه هوای قطبی حاکم و سرما و یخبندان ایجاد می‌شود به‌طوری‌که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و موجب بارش برف می‌شود، در اواخر تابستان و در ماههای پاییز، تحت تأثیر توده هوای گرم روزهای گرمی را در این کشور تجربه خواهید کرد.

وضعیت آب‌وهوا
وضعیت آب‌وهوا

معرفی دیدنیهای لهستان

کشور لهستان از لحاظ تاریخی دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است و همین سبب شده است که دیدنی های لهستان فراوان باشد، موزه‌ها و معماری های قدیم، طبیعت جنگلی از جمله دیدنی های لهستان محسوب می‌شود که در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و دیدنیهای لهستان کشور آشنا می‌شویم.

اردوگاه کار اجباری آشویتس (Auschwitz Concentration Camps)

یکی از معروف ترین دیدنی های لهستان اردوگاه اجباری آشویتس است که در خارج از شهر کراکوف قرار گرفته است که توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته بود، در حال حاضر از این اردوگاه به عنوان موزه استفاده می‌شود که بازدید عموم از آن آزاد است و هزینه ای هم برای ورود اخذ نمی گردد، در این موزه راهنمای انگلیسی زبان هم وجود دارد، اردوگاه اجباری آشویتس شامل سه اردوگاه اصلی می باشد. اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی توسط نازی ها برای اولین بار در این اردوگاه راه‌اندازی شد.

اردوگاه کار اجباری آشویتس (Auschwitz Concentration Camps)
اردوگاه کار اجباری آشویتس (Auschwitz Concentration Camps)

معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka Salt Mine)

معدن نمک ویلیچکا برای اولین بار در قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته و از مهم‌ترین صنایع کراکوف بوده است و امروز از مهم ترین دیدنی های لهستان محسوب می‌شود. نکته قابل توجه این است که این معدن تا سال2007 نمک سفره تولید می کرده است ولی امروز به یکی از دیدنی های لهستان تبدیل شده و در یونسکو نیز ثبت گردیده است، گردشگران در این مجموعه که هر ساله حدود 1/2 میلیون نفر میباشند از غارها، اتاق‌ها، تندیس‌ها، شاپل‌ها، شمعدان‌ها و کلیساهایی دیدن می‌کنند که همگی از سنگ نمک و توسط معدنچیان تراشیده و ساخته شده‌اند.

معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka Salt Mine)
معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka Salt Mine)

پارک ملی Białowieża

از دیگر دیدنی های لهستان که مورد توجه تور لهستان و تور اروپا پارک ملی بیالویزا است که در مرز لهستان و بلاروس قرار گرفته است و به نوعی میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. اهمیت این پارک ملی از آن نظر است که آخرین بازمانده‌های جنگل‌های باستانی که بیشتر مساحت اروپا را می‌پوشاندند در این پارک قرار دارند. مساحت این پارک، در حدود ۱۵۲/۲ کیلومترمربع است. از این پارک گاهی به عنوان آخرین منطقه‌ طبیعی بکر اروپا یاد می‌شود. نکته جالب توجه این است که در بخش های حفاظت شده این پارک فقط به دانشمندان اجازه ورود داده می‌شود اما بازدید سایر گردشگران نیز محدودیت دارد و فقط در گروه‌های ۲۰ نفره اجازه‌ ورود به این بخش‌ها داده می‌شود و حضور یک راهنمای رسمی در میان گردشگران، اجباری است.

کلیساهای صلح

کلیساهای صلح نیز در زمره دیدنی های لهستان قرار می گیرد، این کلیساها در اواسط قرن هفدهم میلادی بنا شده اند و بزرگترین کلیساها با اسکلت چوبی در اروپا هستند که در شهرهای Jawor و Swidnica قرار دارند، همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند.

تونل‌های زیرزمینی شچچین (Szczecin)

از دیگر دیدنی های لهستان، تونل های زیرزمینی شچچین است، این تونل‌های بتنی که در زیر شهر شچچین قرار گرفته‌است در دهه‌ی ۱۹۴۰ به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. این تونل از جمله دیدنی های لهستان است که که هر ساله تورهای مختلفی برای بازدید از آن با موضوعات مختلف از جمله جنگ جهانی دوم و جنگ سرد برگزار می‌شود. علاوه بر تونل های زیرزمینی آثار دیدنی دیگری از جمله موزه ها و معماری نیز در شهر شچچین وجود دارد که از دیدنیهای لهستان محسوب می گردند، بخش تاریخی شهر، قلعه‌ی Ducal، تالار شهر، فواره‌ی عقاب سفید و کاخ Joński از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

قلعه‌ی Wawel

 از بهترین قلعه‌های قرون وسطایی، به عنوان دیدنی های لهستان همین قلعه است که یکی از بزرگترین قلعه های لهستان است و اهمیت تاریخی فراوانی را برای لهستان به همراه دارد. این قلعه هم در کراکوف قرار دارد. اهمیت تاریخی این قلعه از آن جهت است که تمام سبک‌های معماری اروپایی از دوره‌های قرون وسطی، رنسانس و باروک را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه نیز به مانند بسیاری از دیدنیهای لهستان به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده و برای قرن‌ها محل زندگی خانواده‌ سلطنتی و مقر پادشاه بوده است. این قلعه ۷۰۴۰ مترمربع وسعت دارد و مراحل ساخت آن در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم طی شده است. در سال ۲۰۱۵، یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر از این قلعه‌ تاریخی بازدید کرده‌اند.

قلعه‌ی Wawel
قلعه‌ی Wawel

گدانسک (Gdansk)

از شهرهای تاریخی که به عنوان دیدنی های لهستان محسوب می‌شود شهر گدانسک را میتوان نام برد. در واقع گدانسک یک شهر زیباست که در گذشته با نام دانتسیگ (Danzig) شناخته می‌شد. شهر گدانسک به عنوان یکی از دیدنی های لهستان بعد از جنگ چند بار تعمیر شده است ولی هنوز آثاری وجود دارد که می توانیم ردپای تاریخ را در آن احساس کنیم. این شهر در شمال لهستان و در مجاورت دریای بالتیک قرار دارد. در مورد دیدنیهای این شهر می توانیم به موزه‌ی ملی، دروازه‌ی طلایی، دروازه‌ی سبز، فواره‌ی نپتون، تئاتر شکسپیر و کلیساهای تاریخی متعدد اشاره کنیم.

منطقه‌ی Kalwaria Zebrzydowska

از دیگر دیدنی های لهستان که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است این منطقه است، اهمیت این منطقه از آن رو است که یکی از مهم ترین بناهای مذهبی لهستان و صومعه ای که متعلق به قرن هفدهم میلادی است در آن قرار دارد که سبک معماری آن منریسم است و تورهای بازدید از این منطقه رایگان است که از قبل باید رزرو شود.

لوبلین (Lublin)

لوبلین یکی از مهم‌ترین شهرهای شرق لهستان است که جزو دیدنی های لهستان به شمار می آید، این شهر در دوران قرون وسطی، یک مرکز مهم تجاری و نظامی بوده است. سبک معماری این شهر خاص است که رنسانس لوبلین نامیده می‌شود.

دریاچه ماسوریان (‏Masurian Lakeland‏) ‏‏

‏ ‏ دریاچه ماسوریان در نزدیکی مرز لیتوانی یکی از مهم ترین دیدنی های لهستان است که از جمله مقاصد پرطرفدار گردشگری پر طرفدار است، این منطقه 2000 دریاچه دارد که از طریق کانال های آب رودخانه به هم متصل هستند، نکته ای که در مورد این مورد از دیدنیهای لهستان جهت اقامت باید به آن توجه شود این است که هتل ها و یا خانه هایی که برای ‏اقامت در نظر گرفته شده اند اکثرا در روستاهای اطراف این دریاچه ها هستند و گردشگران در اکثر موارد برای گشت و گذار در اطراف دریاچه از ‏دوچرخه یا قایق استفاده می کنند.

دریاچه ماسوریان (‏Masurian Lakeland‏) ‏‏
دریاچه ماسوریان (‏Masurian Lakeland‏) ‏‏

بلندترین تندیس پاپ

تندیس پاپ ژان پل دوم در شهر چستوهووا (Częstochowa) یکی از شهرهای جنوبی لهستان واقع شده است و یکی از دیدنی های لهستان محسوب می گردد، ژان پل دوم لهستانی بود، این تندیس ۱۳/۸ متر طول دارد که از جنس فایبرگلاس ساخته شده است.

‏تپه های شنی اسکووینسکی (‏Slowinski Sand Dunes‏) ‏‏‏‎

تپه های شنی اسکووینسکی که در زمره دیدنیهای لهستان قرار دارد در شمال لهستان واقع شده است و در واقغ بخشی از پارک ملی اسلووینسکی در نزدیکی سواحل دریای بالتیک ‏محسوب می‌شود. در زمان های دور مردم اسلواکی در این منطقه زندگی می کردند و اگر به نام پارک هم توجه شود از نام مردم اسلواکی گرفته شده است، این منطقه شن های یکنواختی دارد که به به شن های متحرک معروف است و در فصل های مختلف با توجه به جهت باد، شن ها جهت گیری های مختلفی به خود می گیرد که یکی از جذاب ترین دیدنی های لهستان محسوب می‌شود.‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏‏ ‏

قلعه مالبورک (‏Malbork Castle‏) – مالبورک

در کنار دیدنی های لهستان نام قلعه مالبورک نیز باید آورده شود، این قلعه در سال 1274 میلادی توسط شوالیه های تتونیک ساخته شد است، شوالیه های تتونیک از این قلعه به عنوان محلی برای جنگیدن با دشمنان لهستانی ‏و حکمرانی به مناطق شمالی بالتیک استفاده می کردند. با وجود این که این قلعه در جنگ جهانی دوم نیمه ویران شد اما همچنان مشهورترین جاذبه ‏دیدنی در شهر مالبورک لهستان به عنوان جزئی از دیدنی های لهستان به شمار می رود که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏

قلعه مالبورک (‏Malbork Castle‏) – مالبورک
قلعه مالبورک (‏Malbork Castle‏) – مالبورک

دیدنیهای ورشو

به همراه دیدنی های لهستان باید به دیدنیهای شهر ورشو به عنوان بخش مهمی از دیدنی های لهستان نگاه ویژه ای داشته باشیم، همانطور که در ابتدا گفته شد، ورشو، پایتخت لهستان است و این شهر رویدادهای تاریخی متعددی را پشت سر گذاشته است و دوران پر فراز و نشیب زیادی را داشته است. این شهر در جنگ جهانی دوم آسیب جدی دید، موزه های این شهر می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد تاریخ آن در اختیار شما بگذارد، بخش قدیمی شهر ورشو که یکی از دیدنی های لهستان و ورشو است را نباید از دست داد. مناطق مدرن ورشو در کنار این منطقه‌ تاریخی، ترکیبی دیدنی از سنت و مدرنیته هستند. در کنار این دیدنی ها قلعه‌ ورشو یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب شهر است. در ادامه با چند جاذبه‌ شهر ورشو بیشتر آشنا می‌شوید:

  • شهر قدیم ورشو: این منطقه‌ی تاریخی شهر ورشو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و دیدنیهای لهستان خصوصا شهر ورشو است که در سفر به این شهر باید از آن دیدن کنید. این شهر دارای خیابان های سنگفرش شده است که با عبور از آن می توان از بخش‌های مختلف این منطقه مثل Castle Square و Market Square نیز دیدن کرد.
  • بازار قدیمی ورشو: این بازار از دیگر دیدنیهای لهستان و شهر ورشو محسوب می‌شود، این بازار به مدت پنج قرن به عنوان بازار مرکزی قلب فرهنگی لهستان مشغول به فعالیت بود، در جنگ جهانی دوم مرکز بازار نابود شد ولی بلافاصله پس از جنگ باسازی شد و ‏‏‎در میدان اصلی این بازار یک مجسمه برنزی از پری دریایی ساخته شد که به عنوان نماد لهستان از آن نام برده میشود.
  • مسیر سلطنتی: این مسیر که در زمره دیدنی های لهستان و شهر ورشو قرار دارد به خاطر بناهایی که در ابتدا و آخر مسیر وجود دارد مسیر سلطنتی لقب گرفته است. اقامتگاه سلطنتی Wilanow و قلعه‌ی سلطنتی در ابتدا و انتهای این مسیر قرار دارند. در این مسیر همچنین می توانید کاخ ریاست جمهوری را نیز مشاهده کنید، هتل بریستول یکی دیگر از دیدنی های لهستان و این شهر و نمادی از جذابیت قرن بیستم است؛ اما خیابان نیو ورلد (New World) جایی است که تاریخ و عصر حاضر به هم می‌پیوندند. بهترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و خانه‌های تاریخی را در این خیابان خواهید دید. میدان Trzech Krzyzy (سه پادشاه): یکی از مهم‌ترین تقاطع‌ها در مسیر سلطنتی است اما امروزه فروشگاه‌های لوکس‌ آن شهرت زیادی پیدا کرده است.
  • پارک Lazienki: این پارک که ریه‌ سبز ورشو را به عنوان لقب همراه خود به یدک میکشد، از دیگر دیدنی های لهستان و شهر ورشو است، این مکان فضای بسیار عالی جهت دوری از شلوغی شهر را جهت استراحت فراهم خواهد کرد. آمفی‌تئاتر، دریاچه‌ مصنوعی و سایر امکانات رایج پارک‌های شهری در این پارک وجود دارد.

در اینجا سعی شد به مهم ترین و پربازدیدترین دیدنی های لهستان اشاره شود، شکی نیست که دیدنی های لهستان به عنوان یک کشور تاریخی بسیار فراوان است، اما در یک سفر کوتاه مدت مطمئنا آن دسته از دیدنی های لهستان برای بازدید انتخاب می گردند که اهمیت فراوانی نسبت به دیگر جاذبه ها دارند.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه 09107636326 تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم و بی واسطه در خصوص بلیط لهستان، وقت سفارت لهستان، ویزای لهستان، تور لهستان و تور اروپا میباشد. 88851080-021

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!