تحصیل در چک | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در چک | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در چک، هر فردی برای موفقیت نیاز به ادامه ی‌تحصیل دارد و به این منظور در مراکز معتبر تحصیلی باید به یادگیری دروس بپردازد. تحصیل در …

راهنمای کامل تحصیل در چک

هر فردی برای موفقیت نیاز به ادامه ی‌تحصیل دارد و به این منظور در مراکز معتبر تحصیلی باید به یادگیری دروس بپردازد. تحصیل در کشور چک و مراکز آموزشی آن می‌تواند برای کسانی که به تحصیل‌شان اهمیت می‌دهند یکی از گزینه‌های مناسب باشد.

شرایط تحصیلی در کشور‌های خارجی و معتبر بودن مدرک تحصیلی از جمله دلایلی ست که برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. برای آن که یک کشور را برای ادامه ی‌تحصیل انتخاب کنید باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. در این متن به شرایط تحصیل در چک و مزایای تحصیل در این کشور می‌پردازیم و آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

تحصیل در چک | معرفی - تصاویر - دانشگاه ها | یوروپ تورز

جمهوری چک

جمهوری چک که در اروپای مرکزی قرار دارد در واقع در زمان قبل بخشی از کشور چکسلواکی بوده که امروزه از آن جدا شده است و پایتخت آن شهر پراگ می‌باشد که بزرگ‌ترین شهر از نظر مساحت در این کشور است. از نظر جغرافیایی مرز‌های کشور و جمهوری چک تماما از کوهستان‌ها پوشیده شده است که این موضوع بر آب و هوای این کشور نیز تاثیرگذار می‌باشد.

این کشور به علت جاذبه‌های گردشگری زیبایی که دارد به عروس اروپا معروف است و سالانه گردشگران زیادی به این کشور سفر می‌کنند؛ اما بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل نیز به این کشور سفر و مهاجرت می‌نمایند که علت آن شرایط تحصیلی و معتبر بودن مراکز و مدارک آموزشی آن می‌باشد. در ادامه به این شرایط تحصیل در چک و مراکز آموزشی آن خواهیم پرداخت.

انتخاب یک کشور برای تحصیل

اگر به دنبال تحصیل در یکی از کشور‌های مدرن هستید می‌توانید با کمک از آژانس‌های مسافرتی بسیار عالی کشور مانند یوروپ تورز یک کشور خوب را انتخاب کرده و برای بقیه مراحل این تصمیم مانند اخذ ویزای چک و گرفتن وقت سفارت چک از سفارت چک از متخصصان آژانس کمک بگیرید.

بسیاری از افراد که می‌خواهند از شرایط تحصیلی مناسبی برخوردار شوند به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند تا بتوانند ویزای تحصیلی آن کشور را دریافت کرده و در مراکز آموزشی آن به تحصیل بپردازند؛ اما برای این که بتوانند یک کشور و شهر دیگر را برای تحصیل انتخاب کنند باید شرایط و عواملی را در نظر بگیرند تا بتوانند با توجه به اولویت‌ها و شرایطی که دارند بهترین کشور را انتخاب کنند. به طور مثال برخی از کشور‌ها هزینه زیادی بابت تحصیل و زندگی دارند و این می‌تواند یکی از عامل‌های مهم برای انتخاب افراد باشد.

این موضوع که مراکز آموزشی آن کشور شما را به عنوان یک دانشجو قبول می‌نمایند یا خیر نیز از دیگر مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای آن که بتوانید یک کشور را انتخاب کنید باید رشته ی‌آموزشی که در نظر دارید را در این کشور بررسی کنید تا ببنید کدام یک از مراکز آموزشی به تدریس این رشته می‌پردازند و چه شرایطی لازم دارند. به همین دلیل اگر قصد تحصیل در چک را دارید باید عوامل زیادی را مورد بررسی قرار دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید. در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل در چک

همانطور که اشاره کردیم عوامل زیادی باعث می‌شوند که شما کشور چک را برای تحصیل انتخاب کنید. تحصیل در چک امروزه بسیار مورد توجه افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند واقع شده است. شما با دریافت ویزای تحصیلی برای جمهوری چک به این کشور اروپایی می‌توانید مهاجرت کرده و به این واسطه می‌توانید به دیگر کشور‌های اروپایی نیز سفر کرده و رفت و آمد نمایید. این موضوع می‌تواند یک فرصت عالی برای شما محسوب شود؛ اما یکی دیگر از مزایای تحصیل در چک امنیت بالای این کشور است.

در واقع کشور چک از نظر امنیت در دنیا در رتبه ششم قرار دارد و شما به واسطه ی‌تحصیل در این کشور می‌توانید از امنیت آن نیز بهره‌مند شوید و یک شرایط مناسب را تجربه کنید. این موضوع برای اشخاصی که به خصوص به تنهایی برای تحصیل مهاجرت می‌کنند بسیار مهم و قابل ملاحظه است. هزینه‌های پایین تحصیل در چک نیز نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی نیز بسیار قابل فکر است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت معتبر بودن مدرک تحصیلی

بیشتر کسانی که برای تحصیل به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کنند می‌خواهند که با مدرک تحصیلی که اخذ می‌کنند شروع به کار نمایند و یا برای ادامه‌ی‌ تحصیل در مراکز آموزشی بزرگ‌تر و معتبر‌تر اقدام کنند. به همین جهت داشتن اعتبار دانشگاه و مدرکی که دریافت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور حتم ادامه ی‌تحصیل در مرکزی که مدرک آن اعتبار بالایی در دیگر کشور‌ها نیز دارد سخت بوده و نیازمند تلاش و درس خواندن زیاد است.

باید در نظر داشته باشید که مدرکی که دریافت می‌کنید در کشوری که می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید و یا تحصیلات‌تان را ادامه بدهید نیز دارای اعتبار باشد و آن را قبول داشته باشند. جمهوری چک از این نظر قابل تایید بوده و مراکز آموزشی زیادی در شهر‌های آن وجود دارد که شما می‌توانید برای تحصیل در آنها ثبت نام نمایید. تمامی این مراکز معتبر بوده و شما می‌توانید آن را در کشور‌های دیگر نیز معادل‌سازی نمایید.

مراکز آموزشی چک

آموزش و پرورش در جمهوری چک یک از سازمان‌ها و اداره‌هایی ست که بسیار به آن توجه می‌شود و با داشتن سابقه زیاد در این زمینه توانسته است که موفق عمل کند. به این واسطه مراکز آموزشی با کیفیتی در این کشور و شهر‌های آن وجود دارد که همین موضوع باعث می‌شود تحصیل در چک برای علاقه مندان در اولویت قرار بگیرد. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی و یا پزشکی را دارید باید بدانید که مراکز آموزشی بسیار با کیفیت و معتبری در این رشته‌ها در این کشور وجود دارد که تجربه بالایی نیز دارند و از جدید‌ترین متد‌های تدریس پیروی می‌نمایند.

از جمله مراکز آموزشی بسیار قدیمی و البته مهم کشور چک می‌توان به دانشگاه چارلز اشاره کرد که نه تنها در چک بلکه در اروپای مرکزی نیز شناخته شده بوده و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

دانشگاه‌ های چک میزبان دانشجویان خارجی

این موضوع که شما به عنوان یک دانشجو از یک کشور و فرهنگ دیگر در دانشگاه‌های چک احساس بد و غریب بودن نکنید نیز بی‌اهمیت نیست و می‌تواند نقش مؤثری در افسرده نشدن و داشتن حس خوب در شما داشته باشد. همانطور که می‌دانید مهاجرت کردن و دور شدن از کشور، خانواده و دوستان می‌تواند مشکلات را برای افراد به وجود بیاورد و برخی از دانشجویان دچار افسردگی می‌شوند.

این ناراحتی ممکن است در روند تحصیلی شخص نیز اختلال به وجود بیاورد؛ اما این موضوع که افراد مشابه شما در محیط باشند می‌تواند شما را در این امر کمک کند تا حس بهتری داشته باشید.

جالب است بدانید دانشگاه‌های جمهوری چک میزبان بیش از 42000 دانشجو می‌باشند که این موضوع به خوبی بیانگر شرایط مساعد برای تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور می‌باشد. زبان تدریس دروس در دانشگاه‌های این کشور برای راحتی دانشجویان خارجی انگلیسی بوده که یک زبان بین‌المللی ست. داشتن شرایط مناسب تحصیلی در دانشگاه‌های جمهوری چک باعث شده است تا تعداد دانشجویان نیز رو به افزایش باشد.

هزینه‌ های پایین زندگی و تحصیل در چک

تحصیل در کشور‌های اروپایی هزینه بالایی دارد. آن چه که باید به آن توجه کنید تنها هزینه‌های شهریه دانشگاه نمی‌باشد بلکه هزینه‌های اقامت، رفت و آمد، غذا و… نیز بسیار مهم هستند زیرا در واقع شما باید تا اتمام دوره تحصیلی در این کشور زندگی نمایید. جمهوری چک نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی از هزینه‌های کمتری برخوردار است و این موضوع یکی از دلایلی است که این کشور را برای تحصیل دانشجویان و اخذ ویزای تحصیلی چک در اولویت قرار می‌دهد.

اگر شما بتوانید در مدت زمانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستید به یک کار نیمه وقت بپردازید و یا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آن بورسیه شوید می‌توانید هزینه‌ها را بسیار بهتر پیش ببرید و مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود؛ اما به طور کلی اگر قصد تحصیل در کشور‌های اروپایی را دارید باید بدانید که تحصیل در چک بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و هزینه زندگی نیز در این کشور بسیار مناسب می‌باشد.

هزینه‌ های پایین زندگی و تحصیل در چک | یوروپ تورز

مدارس در جمهوری چک

کودکان مدرسه و تحصیل را در این کشور مانند ایران با پیش دبستانی آغاز کرده و با ابتدایی و متوسطه ادامه می‌دهند. همانطور که اشاره کردیم سیستم آموزشی در این کشور بسیار قوی بوده و کودکان با نظام آموزشی قوی به تحصیل می‌پردازند. دانش‌آموزان برای ارزیابی خود از 1 تا 5 نمره دریافت می‌کنند که به ترتیب نمره ی‌1 برای بهترین دانش‌آموز و نمره ی‌5 ضعیف‌ترین نمره می‌باشد.

مقطع دبستان برای دانش‌آموزان جمهوری چک در حدود 9 سال طول می‌کشد و سپس بعد از آن به دوره متوسطه برای ادامه تحصیل می‌روند. دوره متوسطه که در واقع یک دوره ی‌چهار ساله می‌باشد نیازمند نمره ی‌10 الی 13 برای قبولی می‌باشد در غیر این صورت نمی‌توانند مدرک را دریافت نمایند. اگر دانش‌آموزان قصد رفتن به متوسطه را نداشته باشند می‌توانند به مدارس فنی و حرفه‌ای رفته و بعد از 4 سال تحصیل در این مدارس مدرک خودشان را با یک آزمون و قبولی در آن دریافت نمایند.

کارشناسی در چک

اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی به تحصیل در چک بپردازید باید چند آزمون را از سر بگذرانید تا مجوز برای تحصیل دریافت کنید. این آزمون‌ها به طور کلی بعد از مقطع متوسطه از دانش‌آموزان گرفته می‌شود که یکی از این آزمون‌ها برای زبان بوده و دیگر آزمون‌ها نیز برای دروس تخصصی می‌باشند.

در واقع این آزمون و جواب آن‌ها مشخص می‌کند که شما می‌توانید برای مقطع کارشناسی و تحصیل در چک در کدام یک از دانشگاه‌ها ثبت نام نمایید و معیاری برای سنجش می‌باشد. هر شخصی که بتواند دوره ی‌متوسطه را با قبولی پشت سر بگذارد و نمره ی‌قابل قبولی نیز در این چند آزمون دریافت کند می‌تواند در دانشگاه‌های چک مشغول به یادگیری شود.

شما برای ثبت نام در دانشگاه‌های این کشور می‌توانید در دو زمان زمستان و بهار اقدام کنید. مدت زمانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید صرف نمایید در حدود 3 الی 4 سال است که وابسته به دروسی است که شما پاس می‌نمایید.

سپس برای دریافت مدرک کارشناسی شما باید یک پایان نامه را به دانشگاه ارائه دهید. اگر قصد تحصیل در چک برای مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی را دارید باید بدانید که برخی از دروس در این دانشگاه‌ها به زبان چک بوده و این در حالی ست که در دانشگاه‌های خصوصی زبان تدریس انگلیسی می‌باشد.

تحصیل در چک در مقطع کارشناسی ارشد

مدت زمانی که برای تحصیل در چک برای مقطع کارشناسی ارشد باید صرف نمایید در حدود 1 الی 3 سال می‌باشد که در برخی از رشته‌های تحصیلی این مدت زمان به 4 و حتی 6 سال نیز می‌رسد. این دوره نیز بعد از گذراندن تمامی دروس مشخص شده برای هر رشته و کسب نمره ی‌قبولی با یک پایان نامه به اتمام می‌رسد و شما بعد از دفاع از آن و همچنین شرکت در یک آزمون می‌توانید برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد اقدام کنید.

شما برای تحصیل در چک برای این مقطع آموزشی می‌توانید به مراکز آموزشی و دانشگاه‌هایی بروید که علاوه بر تدریس به زبان انگلیسی به زبان‌های دیگر به غیر از زبان رسمی کشور نیز تسلط دارند. اگر قصد ادامه ی‌تحصیل در چک در دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی را دارید باید بدانید که هزینه‌های آن در حدود 3000 الی 15000 در سال می‌باشد.

تحصیل در چک در مقطع دکتری

این دوره از تحصیل که بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد در حدود 3 سال زمان می‌برد که باید یک پایان نامه ی‌قوی برای آن در نظر گرفت که در این امر یک استاد را هنما نیز در انتخاب موضوع و دفاع به شما کمک می‌نماید. اگر قصد تحصیل در چک برای دکتری را دارید و به زبان چک مسلط نیستید باید بدانید که برای حضور در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند نمره ی‌آیلتس‌تان باید حداقل 7 باشد.

بورسیه برای تحصیل در چک

همانطور که می‌دانید داشتن بورسیه ی‌تحصیلی می‌تواند شما را در هزینه‌ها بسیار کمک کند و به این شکل هزینه‌های ناشی از تحصیل در چک بسیار کاهش می‌یابد. بورسیه‌هایی که کشور چک برای دانشجویان در نظر گرفته است کسانی که از کشور‌های در حال توسعه نیز برای تحصیل در چک به این کشور مهاجرت می‌کنند را نیز در بر می‌گیرد.

به این صورت که شما با دریافت این بورسیه می‌توانید در دانشگاه‌های عمومی و دولتی به تحصیل بپردازید؛ اما آن چه که در این مورد باید ذکر شود این موضوع است که بورسیه ی‌تحصیل در چک شامل اتباع ایرانی و کسانی که از ایران قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند نخواهد شد و کشور‌هایی نظیر اوکراین، مغولستان، اتیوپی، صربستان و… می‌توانند از این بورسیه ی‌تحصیلی بهره‌مند شوند.

هزینه‌ های ناشی از تحصیل در چک

همانطور که در قبل نیز اشاره کردیم هزینه‌های تحصیل در چک و زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی بسیار به صرفه بوده و شما می‌توانید از پس مخارج به راحتی بر بیایید. به طور کلی در حد میانگین شما برای غذا، اقامت، رفت و آمد و… مبلغی در حدود 500 دلار در ماه باید بپردازید. توجه داشته باشید که این مبلغی به طور میانگین بوده و با توجه به محل اقامت و نوع غذا و… می‌تواند کم‌تر و یا بیشتر نیز باشد.

باید بدانید که اگر بخواهید زبان تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به زبانی غیر از زبان چک باشد این مراکز برای این کار می‌توانند از شما مبلغی را دریافت نمایند. شما با توجه به این موضوع و همچنین مقطعی که مشغول به تحصیل هستید هزینه متفاوتی را می‌پردازید؛ که برای این موضوع که بتوانید مخارج را به خوبی کنترل کنید و مشکلی برای شما ایجاد نشود می‌توانید به انجام کارهای نیمه وقت پرداخته و در زمان‌های تعطیلات به انجام کار و پس‌انداز بپردازید.

ویزای تحصیلی جمهوری چک

برای این که بتوانید به تحصیل در چک بپردازید باید برای دریافت ویزای تحصیلی چک اقدام کنید. به این منظور باید به سفارت جمهوری چک مراجعه کرده و برای دریافت ویزا مدارک مورد نیاز را ارائه نمایید. مدت زمانی که برای دریافت ویزا ممکن است طول بکشد در صورتی که تمام مدارک کامل باشد حدودا 60 روز است. به همین منظور باید تمامی مدارک را بدون داشتن هیچ گونه نقص و کمبودی به سفارت تحویل دهید تا کار شما برای دریافت ویزا برای تحصیل در چک زودتر به انجام برسد.

در صورتی که مدارک شما تکمیل نباشد و یا اشتباهی صورت بگیرد درخواست شما برای کسب ویزا و تحصیل در چک رد می‌شود. به همین منظور بهتر است از افرادی که در این زمینه تبحر و تجربه دارند کمک بگیرید تا کار‌ها بدون هیچ مشکلی و در زمان کمتر پیش برود. بهتر است قبل از اقدام سایت سفارت جمهوری چک را بررسی کنید تا طبق آخرین تغییرات مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه دهید. برای کسب ویزا باید بدانید که اگر قصد ماندن برای کمتر از 90 روز را در این کشور دارید باید ویزای کوتاه مدت و برای بیشتر از 90 روز ویزای بلند مدت را تهیه نمایید.

ویزای تحصیلی جمهوری چک | یوروپ تورز

سوالات متداول تحصیل در چک

یکی از عوامل اصلی برای تحصیل در کشور چک چیست؟

تحصیل در چک امروزه بسیار مورد توجه افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند واقع شده است. شما با دریافت ویزای تحصیلی برای جمهوری چک به این کشور اروپایی می‌توانید مهاجرت کرده و به این واسطه می‌توانید به دیگر کشور‌های اروپایی نیز سفر کرده و رفت و آمد نمایید.

چرا معتبر بودن مدارک تحصیلی برای تحصیل در چک مهم است؟

بیشتر کسانی که برای تحصیل به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کنند می‌خواهند که با مدرک تحصیلی که اخذ می‌کنند شروع به کار نمایند و یا برای ادامه‌ی‌ تحصیل در مراکز آموزشی بزرگ‌تر و معتبر‌تر اقدام کنند.

هزینه های تحصیل در چک، شامل چه چیزهایی میشود؟

تحصیل در کشور‌های اروپایی هزینه بالایی دارد. آن چه که باید به آن توجه کنید تنها هزینه‌های شهریه دانشگاه نمی‌باشد بلکه هزینه‌های اقامت، رفت و آمد، غذا و… نیز بسیار مهم هستند زیرا در واقع شما باید تا اتمام دوره تحصیلی در این کشور زندگی نمایید.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!