تحصیل در لهستان | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در لهستان | معرفی – تصاویر – دانشگاه ها

تحصیل در لهستان برای بسیاری از افراد مانند یک رویای شیرین است. البته شما هم می توانید از این رویا لذت ببرید. اما توصیه اکید ما این است که پیش از این کار، درباره نحوه تحصیل در لهستان و شرایط زندگی در این کشور اطلاعات کاملی کسب کنید و در انتها با در نظر گرفتن تمامی جوانب برای تحصیل در دانشگاه های لهستان اقدام نمایید. از این رو در ادامه می توانید اطلاعات جامعی درباره تحصیل در لهستان کسب کنید.

تحصیل در لهستان

لهستان در قلب اروپا واقع شده و شرایط بسیار خوبی را از نظر زندگی، تحصیل و کار دارد. از این رو علاوه بر این که بسیاری از افراد لهستان را برای اهداف گردشگری انتخاب می کنند، دلایل دیگری نیز برای سفر به این کشور اروپایی دارند. از جمله این دلایل می توان به تحصیل در لهستان و در دانشگاه های معتبر این کشور اشاره کرد. خوشبختانه لهستان دارای دانشگاه های بسیار خوبی بوده و سطح علمی به نسبت بالایی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان ایرانی و حتی خارجی از جای جای دنیا، علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند. البته تحصیل در لهستان به این راحتی ها هم نیست.

توصیه می کنیم، پیش از هر اقدامی برای تحصیل در کشور لهستان، با شرایط تحصیل در این کشور و نحوه درخواست پذیرش از دانشگاه های مختلف آشنا شوید. داشتن اطلاعات کافی می تواند دید بازتری به شما داده و به شما در انتخاب تان کمک کند. از این رو پیشنهاد می کنیم، در ادامه این مقاله همچنان با ما همراه باشید تا با شرایط تحصیل در هر مقطع تحصیل در کشور لهستان آشنا شوید همچنین می توانید با اعتماد به مشاوران آژانس یوروپ تورز شرایط تحصیل و اقدامات لازم برای تحصیل را برای خود آسان کرده و کار ها را به دست مشاوران خبره بسپارید.

تحصیل در لهستان

مقاطع تحصیلی در لهستان

مقاطع تحصیلی برای دانشجویان در لهستان، شامل 4 دوره مختلف می باشد. اولین دوره تحصیلی، دوره تحصیلی کارشناسی غیر مهندسی است که در نهایت پس از پایان تحصیل شما مدرک لیسانس خود را دریافت خواهید کرد. این دوره تحصیلی بین 3 الی 5 سال به طول می انجامد. دوره دیگری که شما می توانید به ادامه تحصیل در آن بپردازید، دوره کارشناسی مهندسی می باشد. این دوره نیز بین 3 الی 5 سال به طول انجامیده و شما پس از فارغ التحصیلی مدرک لیسانس مهندسی خود را دریافت خواهید کرد. برای تحصیل در این رشته ها می توانید از کالج مهندسی علوم، کشاورزی و اقتصاد پذیرش بگیرید. دیگر دوره ای که در لهستان وجود دارد، دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس می باشد.

از جمله مدارکی که در کشور لهستان می تواند به عنوان مدرک معادل کارشناسی ارشد در نظر گرفته شود، می توان به دندانساز، پزشک، کارشناسی ارشد هنر، کارشناسی ارشد مهندسی، دامپزشک و … اشاره کرد. این مقطع تحصیلی بین 2 الی 5 سال در کشور لهستان به طول می انجامد. پیش نیازهای برای ورود به دوره کارشناسی ارشد، اخذ مدرک کارشناسی یا دیپلم کالج می باشد. آخرین دوره تحصیلی در لهستان دکترا است که شما باید در پذیرش این مقطع قبول شوید و پس از گذراندن تحصیل در این دوره از پایان نامه خود دفاع کنید.

تحصیل در لهستان

معتبرترین مراکز آموزش عالی و دانشگاه های لهستان

لهستان دارای دانشگاه های متعدد و حتی معتبر و با قدمت بالا می باشد. از این رو تحصیل در هر یک از دانشگاه های این کشور می تواند روی درجه علمی شما تاثیر مثبت داشته باشد. اما از جمله بهترین دانشگاه های لهستان می توان به دانشگاه ورشو، دانشگاه یاگیلونیا در کراکوف، دانشگاه برسلاو در وروتسواف، دانشگاه صنعتی ورشو، دانشگاه وروتسواف و … اشاره کرد. قدیمی ترین دانشگاه لهستان، دانشگاه یاگیلونیا است که قدمت آن به قرن 14 میلادی و به سال 1364 میلادی باز می گردد.

این دانشگاه یکی از معتبرترین و البته قدیمی ترین دانشگاه های لهستان و حتی اروپا می باشد. این دانشگاه دومین دانشگاه تاسیس شده در اروپا می باشد. دیگر دانشگاه لهستان که اعتبار بسیار بالایی دارد، دانشگاه ورشو می باشد که در مرکز لهستان قرار داشته و امروزه دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ادامه تحصیل این دانشگاه را انتخاب می کنند. قدمت تاسیس دانشگاه ورشو به قرن 19 میلادی باز می گردد. اگر هنوز محل تحصیل خود را انتخاب نکرده اید، بهتر است درباره این دانشگاه هم تحقیق کنید.

تحصیل در لهستان

وضعیت تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در لهستان

تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در لهستان طرفداران بسیار زیادی دارد. مخصوصا در سال های اخیر تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی به نسبت سال های گذشته بسیار زیاد شده است. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در لهستان را انتخاب می کنند، این است که تحصیل در این دوره ها به نسبت سایر کشورهای جهان و حتی اروپا بسیار مقرون به صرفه تر است. علاوه بر این دانشگاه های لهستان، شرایط بسیار خوبی را برای دانشجویان این مقاطع تحصیلی از لحاظ علمی، تحصیلی و کاری ایجاد کرده است.

علاوه بر این ها باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که تحصیل در لهستان و شیوه آموزش در این کشور سابقه بسیار زیادی داشته و همواره به امور آموزشی و علمی در این کشور بها داده می شود. لهستان از جمله کشورهایی است که از شیوه های نوین آموزش استفاده کرده و دانشجویان از کیفیت آموزش در دانشگاه های این کشور بسیار راضی هستند. همچنین تنوع رشته ها و دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار زیاد بوده و شما به راحتی می توانید در رشته مورد نظر خود در یکی از بهترین دانشگاه های لهستان به تحصیل بپردازید.

تحصیل در لهستان

وضعیت تحصیل دوره دکترا در لهستان

دوره دکترا نیز یکی از مقاطع تحصیلی در کشور لهستان و سومین دوره رسمی تحصیلی در دانشگاه های این کشور می باشد. برای ورود به این دوره شما باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا یکی از مدارک معادل این مقاطع تحصیلی را طبق قوانین آموزشی کشور لهستان در این کشور دریافت کرده باشید. اما اگر دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در کشور خود گذرانده اید و برای ادامه تحصیل در دوره دکترا می خواهید به لهستان سفر کنید، می بایست، مدارک تان طبق قوانین آموزشی کشور لهستان و دانشگاه مورد نظر تطبیق داده شده و پس از قبولی در آزمون دوره دکترا وارد دانشگاه های لهستان شوید.

برای کسب مدرک دکترا نیز شما می بایست، این دوره تحصیلی را با موفقیت به پایان رسانده و پس از ارائه پایان نامه معتبر خود در رشته تحصیلی تان، از پایان نامه خود با موفقیت دفاع کرده باشید. در این صورت شما می توانید مدرک دکترای خود را در رشته تحصیلی تان از دانشگاه های لهستان دریافت نمایید. خوشبختانه برای تحصیل در لهستان در دوره دکترا شرایط بهتری وجود داشته و امکانات و تسهیلات بیشتری نظیر بورسیه تحصیلی وجود دارد که در صورت داشتن صلاحیت می توانید از آن بهره مند شوید.

تحصیل در لهستان

هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان برای دانشجویان

قطعا برای تحصیل در لهستان و زندگی در این کشور باید هزینه هایی را نیز پرداخت نمایید. این هزینه ها شامل بخش های مختلفی می شود. از جمله هزینه هایی که شما برای تحصیل در لهستان باید پرداخت نمایید، می توان به هزینه پرداخت شهریه، هزینه اقامت و خوابگاه، هزینه های روزمره و … اشاره کرد. خوشبختانه لهستان از جمله کشورهای اروپایی است که علی رغم پیشرفت های زیادی که در بخش های اقتصادی داشته است، هزینه های بسیار پایینی برای زندگی به نسبت سایر کشورهای اروپایی دارد. از این رو اگر نگران پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی هستید، تحصیل در لهستان می تواند گزینه خوبی باشد. چرا که علاوه بر داشتن دانشگاه هایی با سطح علمی بسیار بالا، هزینه های بسیار کمی برای زندگی دارد.

علاوه بر این شما حتی با تحصیل در لهستان در دوره کارشناس نیز می توانید به عنوان یک تبعه غیر لهستانی و غیر اروپایی، با میزان ساعت کار مشخص در لهستان به کار نیز بپردازید و هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین نمایید. از این رو شرایط زندگی در لهستان برای شما آسان می شود. اما اگر شما یک تبعه اروپایی باشید و یا اقامت دائم این کشورها را داشته باشید، شرایط زندگی، تحصیل و کار در لهستان برای شما به مراتب آسانتر خواهد شد.

تحصیل در لهستان

شرایط کار در لهستان برای دانشجویان

همان طور که در بخش های قبل نیز به اختصار به این موضوع اشاره کردیم، یکی از شرایط بسیار خوب که دانشگاه های لهستان و دولت این کشور برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده اند، مجوز حق کار می باشد. بر این اساس شما در هر دوره ای از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا مشغول تحصیل در لهستان باشید، می توانید از این مجوز حق کار استفاده نمایید. البته این امتیاز کار دارای شرایط خاصی نیز می باشد. دانشجویان متناسب با مقطع تحصیلی که دارند، می توانند مدت زمان خاصی در هفته کار کنند.

برای مثال دانشجویان دوره کارشناسی تنها اجازه کار کردن کمتر از 10 ساعت در هفته را دارند. البته این مدت زمان کار کردن در هفته می تواند بخش اعظمی از هزینه های زندگی و تحصیل این افراد را پوشش دهد. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد می تواند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند. این مدت زمان کار در هفته می تواند به راحتی هزینه های زندگی و تحصیل در لهستان را برای آن ها تامین کند.

شرایط کار برای دانشجویان دوره دکترا بهتر بوده و این افراد می توانند 30 ساعت در هفته کار کنند و علاوه بر تامین هزینه های زندگی و تحصیل در لهستان، مبلغی را نیز پس انداز کنند. البته پیدا کردن کار مناسب برای دانشجویان دغدغه ای را برای آن ها ایجاد می کند که با کمی پیگیری و استفاده از مهارت فردی می توان بر این مشکل نیز فائق آمد.

تحصیل در لهستان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در لهستان

اگر شما در دوره دکترا مشغول به تحصیل در لهستان هستید، با داشتن شرایط کافی می توانید از بورسیه تحصیلی که حدود 2 هزار دلار می باشد، استفاده نمایید. البته دریافت این بورسیه کار چندان آسانی نیست و شما باید شرایط خاصی را برای کسب این بورسیه داشته باشید. از جمله شرایط لازم برای دریافت بورسیه در دوره دکترا دانشگاه های لهستان می توان به داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد، داشتن یکی از مدارک زبان ترجیحا مدرک آیلتس با نمره بالا، داشتن توصیه نامه و معرفی نامه از سوی استاد راهنما یا مشاور پایان نامه دکترا و … اشاره کرد. داشتن هر یک از این موارد می تواند نقطه قوتی برای شما باشد. علاوه بر این اگر دارای تالیفاتی از جمله کتاب، مقاله و امثال این ها هستید، نیز شانس بالایی برای کسب بورسیه تحصیلی خواهید داشت.

تحصیل در لهستان

قوانین تحصیل در لهستان و قبولی در امتحانات

قوانین تحصیل در لهستان به طور کلی شباهت های زیادی با قوانین تحصیل در اروپا و سایر نقاط جهان دارد. البته تفاوت هایی نیز وجود دارد. اما به طور کلی شما برای تحصیل در لهستان و در رشته مورد نظر خود باید نمره قبولی را کسب نمایید. سیستم نمره دهی در لهستان به صورت نمره 5 به معنای خیلی خوب، نمره 5 و 4 به معنای خوب به اضافه امتیاز، 4 برابر با خوب، نمره 3 یعنی متوسط و نمره 2 به معنای رد شدن می باشد. کسب نمره های خیلی خوب و خوب در دوره های مختلف می تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد و حتی امکانات و تسهیلاتی نیز در اختیار شما قرار دهد. اما برای قبول در درس مورد نظر کسب نمره حداقل 3 ضروری می باشد.

تحصیل در لهستان

چه مدارکی برای ثبت نام در دانشگاه های لهستان مورد نیاز است؟

شما برای تحصیل در لهستان و پذیرش در دانشگاه های این کشور باید مدارک خاصی را در اختیار داشته باشید. برای مثال داشتن مدرک تحصیلی ماقبل دوره دلخواه حتما مورد نیاز می باشد. برای مثال اگر شما می خواهید در دوره کارشناسی ارشد در لهستان مشغول به تحصیل شوید، داشتن مدرک معتبر کارشناسی ضروری می باشد. همچنین شما باید مدرک زبان با نمره متوسط داشته باشید. البته در صورتی که این مدرک را در اختیار ندارید، می توانید دوره آموزش زبان را در لهستان سپری کنید. علاوه بر این ها شما باید گواهی اجازه ورود یا خروج از کشورتان را داشته باشید. دریافت اقامت و ویزای لهستان نیز از جمله اصلی ترین مدارک برای ورود به لهستان و تحصیل در این کشور می باشد.

تحصیل در لهستان

برای تحصیل در لهستان باید به زبان این کشور تسلط داشته باشیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان تحصیل در لهستان را درگیر کرده است، این است که آیا برای تحصیل در لهستان باید به زبان لهستانی یا انگلیسی تسلط داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. شما نیازی به تسلط به زبان لهستانی نخواهید داشت؛ چرا که در دانشگاه های معتبر این کشور عموما زبان رسمی در دانشگاه ها، زبان انگلیسی می باشد.

از این رو داشتن مدرک معتبر زبان می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. اگر هم مدرک زبان در اختیار ندارید، جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید با تسلط نسبی به زبان انگلیسی در لهستان تحصیل کرده و به طور همزمان در کلاس های آموزش زبان شرکت نمایید. اما توصیه ما به شما این است که قبل از تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در لهستان و یا هر کشور دیگری بهتر است، تسلط خود را به زبان انگلیسی و یا زبان آن کشور بیشتر کنید.

تحصیل در لهستان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی لهستان

اگر شما پذیرش یکی از دانشگاه های لهستان را گرفته باشید، می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی لهستان  تلاش کنید. از آن جایی که در هنگام دریافت ویزای تحصیلی لهستان نیازی به دعوت نامه نیست، شما باید پذیرش دانشگاه را به همراه داشته باشید. نکته دیگر که باید به آن دقت داشته باشید، زمان دریافت ویزا است. شما باید حداقل 1 ماه پیش از سفر به لهستان برای دریافت ویزای دانشجویی لهستان اقدام نمایید. اگر تبعه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستید و یا اقامت دائم یکی از این کشورها را دارید، دیگر نیازی به تهیه ویزای لهستان برای سفر به لهستان نخواهید داشت. مدت زمان انتظار برای صدور ویزای تحصیلی لهستان بین 2 الی 3 هفته می باشد. پس سعی کنید که زمان مناسبی را برای دریافت ویزای تحصیلی انتخاب کنید.

تحصیل در لهستان

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی لهستان

برای دریافت ویزای تحصیلی لهستان نیاز به مدارک خاصی دارید که در سفارت این کشور باید تحویل دهید. این مدارک شامل گذرنامه معتبر، بلیط هواپیما، فرم درخواست ویزا، فرم پذیرش دانشگاه، ریز نمرات، دو قطعه عکس پرسنلی، شناسنامه، مدارک تحصیلی، کارت ملی، بیمه مسافرتی، تاییدیه پرداخت هزینه شهریه یک سال، مدارکی که منابع مالی شما را تایید کند، هزینه ویزا و … می باشد.

فقط به این موضوع توجه داشته باشید که مدارک شما باید به زبان انگلیسی ترجمه شده و معتبر باشند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پیش از مراجعه به سفارت این کشور در ایران، باید وقت سفارت لهستان تهیه کرده باشید. چرا که بدون داشتن وقت سفارت به درخواست شما پاسخ داده نخواهد شد.

تحصیل در لهستان

نکاتی که باید برای تحصیل در لهستان در نظر داشته باشیم!

برای تحصیل در لهستان باید چند نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید و عجولانه تصمیم به تحصیل در این کشور نگیرید.

–         پیش از هر گونه اقدامی برای تحصیل در لهستان، تحقیق دقیق و کاملی درباره دانشگاه های این کشور، نحوه پذیرش دانشگاه ها، قوانین تحصیل و … را فراموش نکنید.

–         بهتر است با یک مشاور در این باره مشورت بگیرید.

–         درباره هزینه های زندگی در لهستان و شرایط کار برای دانشجویان تحقیق کنید.

–         برای طول تحصیل در لهستان برنامه ریزی داشته باشید.

–         ضمن تحصیل در لهستان از شرایط دریافت بورسیه و تسهیلات دیگر اطلاع کسب کنید.

–         بهتر است با افرادی که در دانشگاه مورد نظر شما در لهستان تحصیل می کنند، ارتباط برقرار کرده و از آن ها کمک بگیرید. این روش بسیار مفید خواهد بود.

–         درباره نحوه دریافت ویزای تحصیلی لهستان و شرایط اقامت در این کشور تحقیق کنید.

تحصیل در لهستان

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!