آشنایی کامل با بازارچه واترلوپلین آمستردام

آشنایی کامل با بازارچه واترلوپلین آمستردام

در سرتاسر بازارچه های معروف بسیاری وجود دارد ولی بی شک اعجاز انگیزترین آن ها بازارچه ی واترلوپلین آمستردام است. این بازارچه قدمتی به درازای تاریخ آمستردام داشته و اولین بازارچه های خیابانی گسترده در جهان محسوب می شود. اغلب اجناسی که در این بازارچه به فروش می رسند اجناس دست دوم و یا از کار افتاده هستند ولی اجناس نو و خورد و خوراک نیز در این بازارچه یافت می شود. در ادامه به بررسی پیدایش این بازارچه و وضعیت کنونی این بازار در زمان حال خواهیم پرداخت.

جاذبه های گردشگری معروف شهر آمستردام را بشناسید

شهر رنگارنگ آمستردام بزرگ ترین شهر کشور هلند و پایتخت آن است. این شهر تاریخی پهناور سرشار از جاذبه های گوناگون تاریخی است که سالانه گردشگران بسیاری را مجذوب خود می کند.

درست در مرکز شهر آمستردام چهار کانال در جهات مختلف وجود دارد که این کانال ها به بهبود سیستم انتقال آب کل شهر کمک می کنند. این کانال ها در اواسط قرن 17 به دست ساخت رسیده اند و امروزه به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی آمستردام به شمار می آیند و به ثبت جهانی رسیده اند.

از دیگر جاذبه های آمستردام که آن ها نیز به ثبت جهانی رسیده اند می توان به موزه اشتدلیک آمستردام ، وندلاپارک ، ساختمان سیناگوگ پرتغالی ، میدان سد، موزه ریکسمیوزیم، ساختمان دِ اود کرک، سالن تئاتر پته توچینسکی، موزه فیلم چشم، موزه ون گوگ ، موزه امپراطوری، باغ گیاه شناسی، موزه آرمیتاژ، کلیسای قدیمی، کاخ سلطنتی آمستردام، خانه موزه آنه فرانک ،بندر آمستردام و بازار واترلوپلین آمستردام اشاره کرد.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم به بررسی خصوصیات یکی از متفاوت ترین جاذبه های این شهر تاریخی یعنی بازارچه ی واترلوپلین آمستردام بپردازیم که امروزه این بازارچه فراتر از یک بازار معمولی محسوب می شود و بیشتر جنبه ی گردشگری به خود گرفته است. بازارچه ی واترلوپلین آمستردام مقصد اغلب گردشگران خارجی به هنگام سفر به شهر بزرگ آمستردام است.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

بازارچه ی واترلوپلین آمستردام (Waterlooplein Market):

بازار خیابانی شهر آمستردام از اعجاز انگیز ترین بازار ها در جهان به شمار می آید. این بازارچه ی شگفت انگیز در میدانی وسیع و مربعی شکل با نام واترلوپلین واقع شده است که این فلکه قدیمی ترین و مشهور ترین فلکه ی شهر آمستردام است که دلیل نام گذاری این جاذبه یعنی بازارچه  واترلوپلین آمستردام را مشخص می کند.

این بازار دقیقا در وسط این شهر قرار گرفته است که دسترسی به این بازار از همه ی جهات را آسان می کند. اغلب کسانی که قصد بازدید از بازارچه ی واترلوپلین آمستردام دارند با یک تیر دو نشان می زنند چرا که این بازار در نزدیکی های رود معروف آمستل واقع شده است. این بازارچه قدمتی چند صد ساله دارد و بهترین مکان برای خرید و فروش کالای دست دوم محسوب می شود.

اغلب کسانی که برای بار اول از این جاذبه بازدید می کنند مجذوب گوناگونی کالا و عتیقه جات قیمتی قدیمی مانند دوربین های عکاسی اولیه و تابلو های قدیمی با رنگ روغن می شوند که این گوناگونی بسیار وسوسه انگیز بوده و شخص را وادار به خرید می کند ، بدون آنکه به قیمت بالای آن توجه کند! این بازارچه ی معروف در طول سالیان دراز پابرجا بوده و اقلام آن سال به سال با فرهنگ های امروزی مطابقت پیدا می کند به نحوی که پاسخگوی نیاز تمامی افراد با در تمامی سنین و با هر نوع سلیقه ای است.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

قدمت بازارچه ی واترلوپلین آمستردام

قدمت بازارچه ی واترلوپلین آمستردام ، این بازارچه ی بسیار خاص به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد و از تاریخی ترین بازارچه های آمستردام محسوب می شود. میدان واترلوپلین میدان در سال 1880 و در محل دو کانال با  نام های لپروزنگرگت و هاتگراخت ایجاد شده است.

این بازار در سال 1893 توسط یهودی های اطراف این میدان رونق یافت و در زمان خود بزرگ ترین و مهم ترین بازار یهودی در آمستردام بود. بعد ها تمامی یهودی ها مغازه های خود را به دلیل رونق خرید و فروش در این میدان از Leprozengracht و Houtgracht به این بازارچه انتقال دادند. رونق بازارچه ی واترلوپلین آمستردام در سال 1941 با آزار و اذیت یهودیان توسط آلمان نازی به پایان رسید.

همه ما تاریخ وحشتناک رژیم نازی را در زمان جنگ جهانی دوم می دانیم ، آن زمانی که رژیم نازی سایه ی سیاهی بر سر یهودی ها افکند این بازارچه به محل شکار یهودی ها مبدل شد .پس از جنگ جهانی دوم ، بازار واترلوپلین دوباره جان تازه ای گرفت و تبدیل به یک بازار عمومی برای تجارت های نوپا شد که این بار فروشنده ها فقط یهودی نبودند.

بین سالهای 1977-1984 این بازارچه به دلایل ساختمان سازی به مکان دیگری یعنی میدان واترلو انتقال یافت و پس از چند سال پس از اتمام ساخت و ساز به موقعیت قبلی و فعلی خود بازگشت. هم اکنون نیز این بازارچه رونق بسیاری دارد.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

اقلامی که در این بازارچه به فروش می رسد

اگر در مورد اقلامی که در بازارچه ی واترلوپلین آمستردام به فروش می رسد اطلاعاتی کسب کنید فکر خواهید که ضرب المثل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای توصیف این بازارچه ابداع شده است. گوناگونی اقلام در این بازارچه به حدی است که برای بازدید از آن می بایستی 1 ساعت از وقت را به آن اختصاص داد.

از اقلام عجیب غریبی که در این بازارچه به فروش می رسد می توان به فلش ها از کار افتاده ، قوطی های قلع خالی ، کارت پستال های قدیمی و یا استفاده شده ، قفل دوچرخه ، زنگ دوچرخه ، تی شرت های قدیمی ، لباس نظامی قدیمی ، پوستر چه گوارا ، رنگ اسپری ارزان نام برد. اغلب گردشگرانی که از این بازارچه دیدن می کنند آن را کلاه برداری خطاب می کنند چرا که از نظر آن اغلب اجناس قدیمی در این بازار در اصل هیچ قیمتی ندارد برای مثال فلش از کار افتاده! اما با این وجود این اجناس خریداری می شوند.

اشیا های گوناگونی مانند ابزار کشاورزی ، لباس های بومی و گردنبند که متعلق به کشور های توسعه نیافته مانند آفریقا هستند نیز در این بازارچه به فروش می رسد. چندین غرفه نیز در بازارچه ی واترلوپلین آمستردام وجود دارد به اجرای خال کوبی ها با اشکال مختلف مشغول هستند.

دسته بندی کلی اقلامی که در این بازارچه به فروش می رسد به شرح زیر است:

عتیقه جات (Antique)

کتاب های قدیمی و جدید (Books)

سنگهای قیمتی (Gems)

دوچرخه (دوچرخه)

لباس و لوازم جانبی (Clothing & Accessories)

کفش (Shoes)

قیمت ها در این بازار متفاوت بوده به نحوی که هر فروشنده برای اجناس خود قیمت دل به خواهی ارائه می دهد.

بازارچه واترلوپلین آمستردام
.

شکل غرفه های این بازارچه

بازارچه ی واترلوپلین آمستردام در ابتدا به شکل نمایشگاه موقت در وسط میدان به نظر می رسد چرا که غرفه ها آن تنها از میله های آهنی و چادر ساخته شده است. برخی از فروشنده های غرفه و یا جایگاه خاصی ندارد و اجناس خود را تنها بر روی یک میز بزرگ به معرض فروش قرار می دهند. بازارچه ی واترلوپلین آمستردام غریب به  300 غرفه مجزا دارد که هر غرفه نسبت به غرفه ی دیگر واقعا متفاوت و منحصر به فرد است.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

کافه ها و غرفه هایی غذایی این بازار

سرتاسر بازارچه ی واترلوپلین آمستردام تنها به خرید و فروش اقلام دست دوم و یا از کار افتاده ختم نمی شود بلکه میتوان خوراکی های بسیاری برای خوردن و نوشیدن نیز پیدا کرد. غرفه های غذایی که در این بازار بر پا می شوند اغلب به صورت کامیون های غذا و یا ماشین های کانتینر دار ظاهر می شوند.

تهیه ی غذا از این غرفه ورای یک میان وعده ساده مانند اسنک و یا شیرینی است ، افراد قادر خواهند بود از صرف وعده های کامل غذای های ایتالیایی و انواع نوشیدنی ها در این غرفه ها لذت ببرند.

تهیه  خوراکی هایی مانند قهوه ، سیب زمینی سرخ کرده ، فلافل ، سوسیس ، لانگو و استروپوافل از غرفه های غذای موجود در این بازارچه امکان پذیر است. بهترین پنکک های آمستردام نیز در پشت این کامیون های کوچک و نقلی سرو می شود.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

نقشه بازارچه ی واترلوپلین آمستردام

راه های دسترسی به این بازارچه ی واترلوپلین آمستردام

سه مسیر دسترسی مجزا به وسیله ی سه خط اتوبوس به این میدان ختم می شود که فاصله آن ها از این بازارچه تنها 10 دقیقه است. اگر شخصی مایل به سفر با اتومبیل است لازم نیست نگران جای پارک باشد. چند صد متر آن ورتر از این بازارچه یک پارکینگ بزرگ وجود دارد که به صورت زیر زمینی اجرا و ساخته شده است.

این پارکینگ نیز همنام این بازارچه است و به parking Waterlooplein معروف است. این پارکینگ به ازای هر ساعت پارک 3.40 یورو دریافت می کند. اگر پارکینگ واترلوپلین پر باشد می توان از روی پل آمستردام گذشت و شانس خود را با یکی از خیابان های کانال امتحان کرد. هزینه ی پارک در خیابان های کانال نیز می بایستی توسط دستگاه های قرار داده شده در خیابان پرداخت شده و رسید آن در پشت شیشه جلویی اتومبیل قرار داده شود.

بازارچه واترلوپلین آمستردام

روز و ساعات کار بازارچه

بازارچه ی واترلوپلین آمستردام به صورت همه روزه به جز یکشنبه ها در میدان واترلوپلین برگذار می شود( در این شهر یکشنبه ها به مانند جمعه برای ایرانی هاست.

مدت زمان برگذاری این بازارچه حدوداً 8 ساعت یعنی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر است. پس از تعطیل شدن بازارچه این میدان به برگذاری کنسرت های خیابانی با انواع ساز ها مختلف مانند ویولون اختصاص داده می شود.

و اما سخن آخر

خرید تنها دلیلی نیست که اشخاص را وادار به بازدید از این بازارچه ی واترلوپلین آمستردام می کند. تجربه ی پچ پچ ها ، بوی ها متفاوت ، اشخاص خاص ، سر زندگی ، جو شاداب و رنگارنگ از دیگر تجربه هایی است که این بازارچه برای بازدید کنندگان به ارمغان می آورد.

با بازدید از این بازارچه شخص قادر خواهید طیف تاریخی این بازارچه از پیدایش آن گرفته تا قتل عام یهودی ها را در آن تصور کند. در گوشه کانال Zwanenburgwal در نزدیکی های بازارچه ی واترلوپلین آمستردام می توان یک مجسمه (Spinoza) و یک بنای یادبود یاد قربانیان یهودی جنگ جهانی دوم دید.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!