نگاهی به کلیسای سنت شپل پاریس

کلیسای سنت شپل پاریس یکی از زیباترین کلیساهای فرانسه است که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد. این کلیسا همیشه یکی از برنامه های تورهای فرانسه است و در میان جاذبه های پاریس حسابی پر طرفدار است. اگر چیزی در مورد کلیسای سنت شپل نمی دانید با ما همراه شوید، تا سفری مجازی به این مجموعه داشته باشیم.

سنت شپل را می توان مقدس ترین بنا در اروپا دانست که گنجینه ای بی نهایت گران قیمت دارد و شکوه و عظمتش توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

کلیسای سنت شپل پاریس

نگاهی به کلیسای سنت شپل پاریس

کلیسای سنت شپل پاریس در جزیره ای به نام ایل دو لاسیته، در میان رودخانه سن بنا شده و قدمتی بسیار کهن دارد. پایه های این مجموعه کهن از قرن سیزدهم یعنی سال 1242 گذاشته شد و در سال 1248 به پایان رسید. معماری داخلی این مجموعه بی نهایت گرانبها و زیباست و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری از آن یاد می شود. تمامی طراحی این فضا و محراب همراه با نماد ها و سمبل های مقدس برای دنیای مسیحیت است و همین مهم سنت شپل را به کلیسایی روحانی و کلاسیک تبدیل کرده است.

این بنا به دستور لویی سیزدهم و برای نگه داری اشیای مقدس ساخته شد. این اشیای مقدس را لویی سیزدهم از امپراطوران قسطنطنیه خریداری کرد و به گنجینه مجموعه اضافه کرد. در واقع خرید های لویی سیزدهم ارزشمندترین یادگاری ها و آثار دنیای مسیحیت است که توانسته موجب تقدس و شهرت سنت شپل در دنیا شود. علاوه بر این، شهرت محراب کلیسای سنت شپل در پاریس به دلیل شکل تاج خار مسیح مانند آن زبانزد خاص و عام است.

کلیسای سنت شپل پاریس

گنجینه کلیسای سنت شپل پاریس

کلیسای سنت شپل فرانسه در پاریس دارای گنجینه بی نهایت ارزشمند و گران بهاست. بعد از افتتاح این مجموعه به دستور لویی سیزدهم، تمامی آثار هنری و ارزشمند آسیای صغیر با قیمت های گزافی خریداری و به سنت شاپل منتقل شد. هدف لویی چهاردهم از جمع آوری این آثار تبدیل فرانسه به دومین پایتخت مسیحیت در جهان بود.

از مهمترین آثاری که در این مجموعه نگه داری می شود می توان به تاج خار مشهور حضرت مسیح و البته صلیب او اشاره کرد. خوب است بدانید که بعد از شکنجه های فراوان، رومیان به نشان تمسخر پیامبر خدا، بعد از مصلوب کردن ایشان تاجی از خار را بر سرشان نهادند. این تاج با ارزش که برای مسیحیان جهان، تقدس و اهمیت بسیار والایی دارد، در حال حاضر در کلیسای سنت شپل پاریس نگه داری می شود. همچنین بخشی از صلیبی که مسیح تا محل مصلوب شدن به دوش کشید و بر روی آن میخ شد، در سنت شاپل نگه داری می شود. این مهم موجب شده تا کلیسای سنت شپل نه تنها به عنوان یکی از دیدنی های پاریس شناخته شود، بلکه تقدس و اعتباری خاص برای مسیحیان جهان داشته باشد.

کلیسای سنت شپل پاریس

بازدید ها از کلیسای سنت شپل

تقدس و اعتبار سنت شاپل، زیبایی بی نظیر و شیشه های رنگی، معماری باشکوه و در نهایت گنجینه با ارزش همگی از دلایل بازدید این کلیسا توسط گردشگرانی از سراسر جهان است. به همین ترتیب و بر طبق آخرین اعلام های سازمان گردشگری جهانی در حدود  900،000 نفر در سال از سنت شاپل بازدید می کنند.

جالب است بدانید که حتی آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی هم در سال 1940، طی سفری دیپلماتیک به پاریس به کلیسای سنت شپل رفت و از این مجموعه باشکوه دیدن کرد.

کلیسای سنت شپل پاریس

معماری کلیسای سنت شپل پاریس

در میان جاذبه های پاریس، کلیسای سنت شپل معماری خاص و باشکوهی دارد. این شاهکار که بر اساس طراحی های سبک گوتیک بنا شده، اثری کاملا قرون وسطایی است.

کلیسای سنت شپل پاریس بنایی دو طبقه است که در طی هفت سال بنا شد و توانست علاوه بر محلی مقدس، به قطب گردشگری پاریس نیز تبدیل شود. جالب است بدانید که سالهای اولیه بعد از بنای این عمارت، دسترسی به طبقه دوم تنها برای پادشاه و همراهانش بود.

معماری فضای بیرونی و نمای کلیسای سنت شپل پاریس از سنگ‌کاری ‌های کوچک است که با پنجره هایی بسیار بزرگ و سنگین تزئین شده است. به طوری که قسمت های بالایی شیشه هایی با وسعت 600 متر مربع دارند. جالب است بدانید که این 1130 پنجره در واقع نمایش دهندۀ تصاویری از انجیل عهد قدیم و هم عهد جدید هستند. بیشتر این پنجره ها در رنگ های سبز، آبی و قرمز است و در نمای اصلی به 15 پنجره‌ی بسیار بزرگ می رسد. این پنجره ها در واقع تصویری از گل رز را نمایش می دهند که با ظرافت هر چه تمام بنا شده است. در نتیجه و بر اساس توضیحات فوق کاملا می توان این بنای باشکوه و زیبا را تصور کرد و به دلایل شهرت آن پی برد.

کلیسای سنت شپل پاریس

طراحی داخلی کلیسای سنت شپل پاریس

طراحی داخلی کلیسای سنت شپل پاریس همچون نمای بیرونی در سبک گوتیک است و جالب است بدانید که به عنوان یکی از شاهکارهای گوتیک فرانسوی شناخته می شود. طراحی داخلی این کلیسا مملو از پنجره های رنگی است ولی اوج شاهکار معمار آن در محرابی است که به عنوان نمادی از تاج خار حضرت مسیح ساخته شده است.

پنجره های رنگی و زیبای کلیسای سنت شپل پاریس شهرتی جهانی دارد و با شکست نور باعث تابش نورهای رنگین کمانی به محراب می شود. این امر علاوه بر زیبایی فوق العاده نفس گیر مجموعه، تقدس و روحانیتی خاص را نیز به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که پنجره‌های بزرگ کلیسا خود متشکل از 1113 قطعه شیشه‌ رنگی کوچک است و دلیل استفاده از آن برای تابش همیشگی نور به محراب است.

کلیسای سنت شپل پاریس

نماد های کلیسای سنت شپل

جالب است بدانید که کلیسای سنت شپل پاریس که با داشتن شیشه‌های رنگی مشهور است، مملو از نمادهای متعدد است.  در بنای این مجموعه تابش نورها به محراب نمادی از الوهیت و اورشلیم آسمانی است.

همچنین همانطور هم که پیشتر گفته شد، محراب کلیسا نمادی  از تاج خار حضرت مسیح است. تمامی پنجره ها نیز مزین به نوشته های کتاب انجیل است که تقدسی خاص را برای سنت شپل به همراه دارد.

کلیسای سنت شپل پاریس

آسیب های بنا و عمارت سنت شپل

کلیسای سنت شپل پاریس قدمتی بس طولانی دارد و اولین سنگ بنای آن به قرن سیزدهم باز می گردد. در نتیجه جای تعجب ندارد، اگر در طول سالها مرمت شده باشد. همچنین علاوه بر حوادثی طبیعی، سنت شپل حوادث انسانی، شورش ها و انقلاب هایی را پشت سر گذاشته که به مرور بنای آن را دچار آسیب کرده است.

سنت شپل در طول تاریخ چند آتش‌ سوزی مهیب و البته یک سیل را تجربه کرده که همراه با خسارت ها و آسیب های فراوان بوده است. در عین حال بنای سنت شپل علاوه بر حوادث طبیعی، از وقایع انسانی هم به شدت آسیب دید که مهم ترین آن انقلاب کبیر فرانسه در 1789 بود. طی این انقلاب منار کلیسا به دلیل سمبل و نشانی از سلطنت برداشته و تمامی تزئینات و تکه های آن به غارت رفت. جالب است بدانید که بسیاری از این آثار به غارت رفته سنت شپل در زمان انقلاب فرانسه، در حال حاضر در کلیسای نوتردام نگه داری شده و هیچ وقت به جای خود بازنگشت.

مرمت ها و بازسازی های سنت شپل

بعد از انقلاب نیز به دلیل تغییر کاربری کلیسا به مجتمع اداری، ساختمان دچار آسیب های فراوانی شد تا اینکه در قرن نوزدهم گروهی از متخصصان بر اساس آخرین نقاشی های به جامانده از سنت شاپل شروع به مرمت آن کرده و حتی منار جدیدی برایش ساختند.

ولی آخرین مرمت کلیسای سنت شاپل پاریس در قرن اخیر بود که در حدود 7 سال زمان برد. در این بازسازی گروهی از متخصصین و باستان شناسان تمامی پنجره ها را از ساختمان جدا کرده و با لیزر آنها را تمیز کردند. دومین مرحله بازسازی روکش شیشه ای بر روی پنجره ها بود تا به عنوان محافظ عمل کند و تغییری در شکل بنا ایجاد نکند. به این ترتیب کلیسای سنت شپل با هزینه ای بالا مرمت شد و در حال حاضر هم توانسته علاوه بر شکوه و عظمت نمای بیرون، زیبایی ها و ظرافت های فضای داخلی را نیز حفظ کند.

کلیسای سنت شپل پاریس

کاربری امروزه سنت شپل

کلیسای سنت شپل پاریس امروزه یکی از قطب های گردشگری فرانسه و پاریس محسوب می شود. در عین حال در این مجموعه بنا بر اعلام رسمی سازمان های مربوطه مراسم های عمومی خیلی کم و به ندرت برگزار می شود. ولی خوب است بدانید که در بسیاری از اوقات سنت شپل میزبان کنسرت های باشکوه کلاسیک است. همانطوری که پیشتر هم گفتیم، تابش نورهای رنگین کمانی به محراب و کلیسا موجب تقدس و روحانیت بیشتر مجموعه می شود. به همین ترتیب می توان اجرای موسیقی کلاسیک زنده در این فضا را بی نهایت تاثیر گذار و خارق العاده دانست که همراه با آرامش و تجربیاتی بی نظیر خواهد بود.

علاوه بر برگزاری برنامه ها و کنسرت های مختلف، این روز ها کلیسای سنت شپل پاریس قطب گردشگری شهر شده و می تواند نیمی از یک روز را به خودش اختصاص دهد. بدون شک تماشای این همه هنر، زیبایی و نور نفس شما را بند آورده و معماری نفس گیرش برای شما جذاب خواهد بود.

کلیسای سنت شپل پاریس

پایان گشت و گذار مجازی سنت شپل

به پایان گردش مجازی در کلیسای سنت شپل پاریس رسیدیم. بدون شک این مجموعه عظیم به عنوان شاهکار هنر گوتیک فرانسه در برنامه تمامی تورها قرار دارد. در عین حال شما به تنهایی هم می توانید از این مجموعه بازدید کنید. در این صورت حتما برای اطلاع از آخرین تغییر در ساعات بازدید، قیمت بلیط، تورهای آشنایی با قسمت های مختلف سنت شپل، راه های دسترسی و مواردی مانند پارکینگ از وبسایت مجموعه کمک بگیرید.

همچنین اگر علاقمند موسیقی کلاسیک هستید، بهتر است کنسرت های زنده در کلیسای سنت شپل پاریس را از دست ندهید و برای اطلاع از زمان برگزاری آنها حتما با مجموعه تماس بگیرید. اگر هم در زمستان به پاریس سفر کردید، فراموش نکنید که شب های کریسمس، اجرای مراسم مختلف و جشن سال نوی میلادی در سنت شپل بسیار با شکوه و دیدنی برگزار می شود.

و به عنوان آخرین نکته هم در نظر داشته باشید که می توانید از مجموعه سنت شپل درخواست تورلیدر مخصوص بکنید تا قسمت های مختلف را به شما نشان داده و همه موارد را توضیح دهد. فراموش نکنید که این مجموعه میزبان مقدس ترین آثار به جا مانده از مصلوب شدن مسیح است و نقاشی های دیواری بسیار باشکوه و خارق العاده ای دارد. بدون شک علاقمندان هنر، معماری و تاریخ از تماشای این یادگاری عصر گوتیک بی نهایت لذت خواهند برد. برای شما سفر و بازدید خوبی را آرزو می کنیم!

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!