موزه آیکون فرانکفورت | معرفی – نشانی – آثار

موزه آیکون فرانکفورت | معرفی – نشانی – آثار

یکی از دیگر دیدنی‌های شهر فرانکفورت که مربوط به دنیای ارتدوکس‌های مسیحی است، موزه آیکون فرانکفورت می‌باشد. این موزه یکی از بزرگترین مجموعه‌های آیکون‌های جهان است و  علاوه بر این تصاویر، در موزه آیکون فرانکفورت اشیاء دیدنی دیگری نیز به نمایش گذاشته شده است.

تاریخچه موزه آیکون فرانکفورت

در سال 1988 میلادی، پزشکی به نام یورگن اشمیت ویگت مجموعه‌ای از 800 نماد یا همان آیکون را به شهر فرانکفورت اهدا کرد و به ارمغان اوردن این آیکون‌ها از سوی دکتر اشمیت برای اهالی فرانکفورت مقدمه‌ای شد تا برنامه‌ریزی برگزاری یک موزه را آغاز کنند. طراحی و ساخت ساختمان موزه آیکون فرانکفورت توسط معمار اسوالد ماتیاس اونگرز اجرا شد. این مجموعه که متعلق به قرن شانزدهم تا نوزدهم است، به تدریج و با خرید، وام یا کمک‌های مالی گسترده‌تر شده و به بیش از هزار نمایشگاه رسید.

در سال 1999، موزه آیکون فرانکفورت 82 مجموعه آیکون پس از بیزانس را به صورت وام دائمی از مجموعه نمادهای موزه هنر بیزانس در برلین دریافت کرد. این مجموعه یک مجموعه جالب از مجموعه نمادهای اتیوپی، صلیب و اشیاء مذهبی متعلق به کلکسیون فرانکفورت، ماریتا فون میلر است.

موزه آیکون فرانکفورت

آشنایی با موزه آیکون فرانکفورت

موزه آیکون‌های شهر فرانکفورت در واقع هنر مقدس مذهب مسیحیت ارتدکس و نمایشگاه‌هایی با موضوعاتی از شخصیت‌های ترسیمی گوناگون را نشان می‌دهد. این موزه در نظم تئوتونیک قرار دارد و انتهای شرقی بانک موزه را تشکیل می‌دهد. در واقع می‌توان گفت  موزه آیکون فرانکفورت شعبه‌ای از موزه هنرهای کاربردی است. این مجموعه دارای نمادهایی از تمام نقاط جهان است که در آن ایمان مسیحی ارتدکس شرقی شکوفا می‌شود. نمادهایی از روسیه، مصر، سوریه و اتیوپی وجود دارد.

بیشتر آنها مربوط به قرن 15 تا قرن 20 است. یک نمایشگاه گنجینه‌ای، یک نماد کاغذ قبطی مصری قرن دوازدهم است. این موزه علاوه بر نمادها، اشیاء دیگری مانند صلیب، لباس مذهبی و اقلام مذهبی نیز دارد. اتاق‌های مدرن و کاملاً محصور طراحی شده است تا جلوه و شکوه این نقاشی‌های چوبی مذهبی را به نمایش بگذارد.

موزه آیکون فرانکفورت

دیگر آثار در موزه آیکون های فرانکفورت

علاوه بر آیکون‌ها و تصاویر موجود در موزه آیکون فرانکفورت، مجسمه‌های فلزی دیگری که شامل آیکون‌های قابل حمل نیز می‌شود به نمایش گذاشته شده‌اند. وسایل سفالی با ارزش و دیدنی از دیگر آثار موجود در موزه آیکون فرانکفورت می‌باشند. در این موزه منسوجات ارزشمند بسیاری نیز نمایش داده می‌شوند که دیدن ان‌ها برای تمامی بازدیدکنندگان جذابیت بسیاری دارد و موجب محبویت این موزه در میان دیگر موزه‌های شهر شده است.

علاوه بر این، نمادها و آیکون‌هایی بسیاری از شمال شرقی اروپا تا خاورمیانه در موزه آیکون فرانکفورت در معرض دید قرار گرفته‌اند. تجهیزات و دست نوشته‌های کلیسا از دیگر آثاری است که در مجموعه موزه قرار دارند. صلیب‌ها، نمادها و نسخه‌های خطی اتیوپی که نشان دهنده بینش کلیسای شرقی است همگی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش حائز اهمیتی که در موزه آیکون فرانکفورت وجود دارد مجموعه‌ای از نمادهای امضا شده و تاریخ‌دار است که به عنوان مثال توسط آنجلو بیسامانو، امانوئل تزانز و میشائیلو میلژوتین امضا شده‌اند.

موزه آیکون فرانکفورت

نمایشگاه موزه آیکون در فرانکفورت

علاوه بر نمایش آثار ارزشمند و آیکون‌های متعددی که روی چوب نقاشی شده‌اند، در موزه آیکون فرانکفورت بخشی تحت عنوان نمایشگاه آثار هنری برگزار می‌شود و آثار هنری بسیار معروف و محبوبی را از نقاشان مشهور به نمایش می‌گذارد. در واقع این موزه آثار هنرمندان مدرن را با ارتباطی با نقاشی آیکون به نمایش می‌گذارد.از جمله این آثار می‌توان به اثر “سفر جهنم مسیح” که در سال 1885توسط میخائیل میلجوتین ایجاد شده، اثر “اعلامیه” که در سال 1640 توسط امانوئل تزانز کشیده شده و همچنین تابلوی  “فرود از صلیب” که حدودا در سال 1530 توسط آنجلو بیسامانو خلق شده است، اشاره نمود..

موزه آیکون فرانکفورت

نمایشگاه های ویژه در موزه آیکون ها

در زمینه این نمایشگاه‌ها لازم است بدانید نه تنها آیکون‌های جذاب یورگن اشمیت ووگت، ارزش این نمایشگاه  را بالا برده  بلکه وام گرفتن آثار ارزشمند به صورت دائمی از مجموعه مجسمه‌سازی و موزه هنر بیزانس برلین و همچنین به امانت گرفتن کالاهای نفیس از مجموعه‌های خصوصی این نمایشگاه را غنی می‌کند.

از سال 2002، دوستان و حامیان مالی از جهات مختلف – از نظر مالی و با تعهد شخصی، از کار موزه حمایت می‌کنند. بسیاری از نمایشگاه‌ها و پروژه‌های موزه Ikonen تنها با کمک دوستان و حامیان مالی قابل تحقق بوده‌اند. از سال 2002  تا کنون نمایشگاه معروف و متعددی در موزه آیکون فرانکفورت برگزار شده که مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش برمی شماریم.

  •  “Der Glanz des christlichen Orients” که در سال 2002. برگزار شد و شمایل از مسیحیت در سوریه و لبنان است. این نمایشگاه با همکاری موزه کلیسای جامع فرانکفورت برگزار شد و سپس در موسسه دو موند عرب در پاریس به نمایش گذاشته شد.
  •  “Großmächtiges Nowgorod” در 2003 برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد. شمایل، وسایل کلیسا و جواهرات از شهرک تجاری غنی نوگورود از قرن 14 تا 19 را نشان می‌داد و با همکاری موزه کلیسای جامع فرانکفورت برگزار شد.
  •  “Als Chagall das Fliegen lernte”  که در سال 2003. برگزر شد و در مورد تأثیر آیکون‌های روسی و قوسهای مردمی (لوبوک) بر آوانگارد روسیه بود. این نمایشگاه سپس در موزه ایالتی هنرهای معاصر در تسالونیکی نمایش داده شد.
  • … von der Hand deines Dieners …” “نمادهای مسیحی جهان عرب، مربوط به سال 2004 در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. شمایل از سوریه، لبنان و موزه قبطی در قاهره  و مصر به نمایش گذاشته شد.
  •  “Unter deinen Schutz …”نشان دهنده آیکون‌های قرن 15 – 18 از Carpathians لهستانی بود که در سال 2005برگزار شد.
  •  “Fußball und Religion”نمایشگاه جام جهانی فوتبال 2006 در آلمان.
  • ” Steh auf und geh nach Süden” 2000 سال مسیحیت در اتیوپی را نشان داد.
  •  “Feuer und Geist”نمادهایی از مردسالاری بلغارستان را در معرض دید قرار می‌دهد و در سال 2008برگزار شد.
  • 700 Jahre Deutschordenskirche in Frankfurt” “، نمایشگاهی در کلیسای نظم تئوتونیک بود که در سال 2009 به نمایش گذاشته شد.
  • در سال 2010 نمایشگاه تحریک‌آمیز ” Die Ikone Marilyn Monroe ” نمایش داده شد که به موضوع “نماد رسانه” اختصاص یافته است.
  •  ”  Unbekanntes Russland”یا همان “روسیه ناشناخته”، نمادهایی را از کارگاه ‌های قدیمی مؤمنان در وتکا، نوژانسک، گلیلی و برادران فرولوف در دریاچه پیپوس به همره امضا و تاریخ گذاری آن‌ها در معرض نمایش قرار داد.
  • ” Endzeit! Vorstellungen von Apokalypse und Endgericht auf Ikonen” ، 2012. در این نمایشگاه طاق قوس از اخراج از بهشت ​​، سفر مسیح به جهنم و نجات بشر، آخرین داوری به عقیده و آیات سلیمان در باب حکمت الهی پوشانده شده است.
  • ” Farben der Heiligkeit”، نمادهای قرن پانزدهم تا نوزدهم از موزه آندرج روبلیو در مسکو در 2013و با همکاری Dommuseum Frankfurt و Catharijnekonvent برگزار شد.
  • ” Winterheilige”، نمایش‌ها و داستان‌های مقدسین از نوامبر 2013 تا مارس 2014را نشان می‌دهد که با همکاری Dommuseum Frankfurt و Ikonenmuseum Kampen / هلند برپا شد.
  •  “25 Jahre Ikonen-Museum und seine Freund” برای بیست و پنجمین سالگرد آیکون-موزه فرانکفورت در سال 2015 برگزار شد.
  • ” Krakauer Weihnachtskrippen” نیز در سال‌های 2016 و 2017 برگزار شد.
  • “عشق، درخشش و عذاب. پرنسس‌های هسی در تاریخ روسیه ” نیز از نمایشگاه‌های مربوط به سال‌های 2017/2018 در موزه آیکن فرانکفورت می‌باشد.
موزه آیکون فرانکفورت

ورودی بازدید از موزه آیکون ها در فرانکفورت

در صورتی که بخواهید از نمایشگاه همیشگی و دائم این موزه بازدید کنید مبالغی در حدود 2 الی 4 یورو پرداخت می‌کنید. اما هزینه ورودی نمایشگاه ویژه موزه آیکون فرانکفورت 4 تا 6 یورو می‌باشد. لازم است بدانید پذیرش موزه در شنبه‌های ان ماه رایگان است، برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال نیز نیازی به پرداخت ورودی موزه آیکون فرانکفورت نمی‌باشد.

بازدید از این مکان دیدنی برای هواداران موزه آیکون‌ها و دکتر اشمیت و همچنین برای کارمندان موزه‌های فرانکفورت رایگان است. از طرفی با داشتن کارت عضویت انجمن موزه‌های آلمان یا انجمن تاریخ نویسان هنر آلمان، کارت ICOM(شورای بین‌المللی موزه ها) و کارتMuseumsuferCard، MuseumsuferTicket  نیازی به پرداخت وزودی برای این موزه نخواهید داشت. علاوه بر این لازم است بدانید موزه آیکون فرانکفورت برای دانشجویان دانشگاه گوته فرانکفورت، دانشکده علوم کاربردی فرانکفورت نیز رایگان خواهد بود.

موزه آیکون فرانکفورت

تخفیف های موزه

– برای گروه‌های 20 نفره یا بیشتر (مهمانان با هزینه کامل)

– برای دانش‌آموزان و کارآموزان (هر یک بیش از 18 سال)

– برای افراد معلول از 50 GdB

– برای دارندگان کارت فرانکفورت

– برای گیرندگان ALG II

– برای افرادی که خدمات داوطلبانه انجام می‌دهند (خدمات اجتماعی داوطلبانه، خدمات اکولوژیکی داوطلبانه، خدمات داوطلبانه فدرال)

– برای دارندگان گذرگاه فرانکفورت: 1.00 یورو

– برای پناهندگان دارای شناسنامه / پاس فرهنگی: 1.00 یورو

موزه آیکون فرانکفورت

ساعت بازگشایی موزه آیکون

موزه آیکون فرانکفورت روزهای دوشنبه تعطیل است و برنامه کاری دیگر روزهای هفته به شرح زیر می‌باشد:

سه شنبه 10:00 صبح – 5:00 بعد از ظهر

چهارشنبه 10:00 صبح – 8:00 بعد از ظهر

پنجشنبه 10:00 صبح – 5:00 بعد از ظهر

جمعه 10:00 صبح – 5:00 بعد از ظهر

شنبه 10:00 صبح – 5:00 بعد از ظهر

یکشنبه 10:00 صبح – 5:00 بعد از ظهر

موزه آیکون فرانکفورت

نشانی موزه آیکون ها

این موزه در شهر فرانکفورت، منطقه ماین و محله Brückenstraße 3-7، 60594 واقع شده است. دسترسی آسان به این مکان با هر نوع وسیله نقلیه‌ای چه عمومی و چه شخصی امکان‌پذیر می‌باشد.

موزه آیکون فرانکفورت

انجمن حمایت از موزه آیکون فرانکفورت

اخیرا انجمنی با بیش از 100 عضو برای حمایت از این موزه تشکیل شده که وظیفه خود را در تقویت ادراک و ارتباط فرهنگ و هنر ارتدکس مسیحی می‌دانند. هوادارن موزه آیکون فرانکفورت در این موزه یک گوهر از پل‌های فرهنگی بین اروپای شرقی و غربی و کلیساهای شرقی و غربی را می‌بینند. در مواقع دشوار سیاسی، فرهنگ می‌تواند به گفتگو کمک کرده و ترویج کند.از جمله وظایف این انجمن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اجرای پروژه‌های نمایشگاه بین‌المللی
  • انتشارات و مقالات علمی
  • تأمین هزینه کارآموزی یا بورسیه تحصیلی
  • ایجاد هزینه برای تکالیف پرسنلی مرتبط با پروژه
  • پشتیبانی از نمایش عمومی موزه

سوالات متداول موزه آیکون فرانکفورت

در موزه آیکون چه چیزهایی به نمایش گذاشته میشود؟

موزه آیکون‌های شهر فرانکفورت در واقع هنر مقدس مذهب مسیحیت ارتدکس و نمایشگاه‌هایی با موضوعاتی از شخصیت‌های ترسیمی گوناگون را نشان می‌دهد.

هزینه بازدید از موزه آیکون چقدر است؟

در صورتی که بخواهید از نمایشگاه همیشگی و دائم این موزه بازدید کنید مبالغی در حدود 2 الی 4 یورو پرداخت می‌کنید. اما هزینه ورودی نمایشگاه ویژه موزه آیکون فرانکفورت 4 تا 6 یورو می‌باشد.

در این موزه چه چیزهایی بجز آیکون وجود دارد و به نمایش گذاشته میشود؟

علاوه بر آیکون‌ها و تصاویر موجود در موزه آیکون فرانکفورت، مجسمه‌های فلزی دیگری که شامل آیکون‌های قابل حمل نیز می‌شود به نمایش گذاشته شده‌اند. وسایل سفالی با ارزش و دیدنی از دیگر آثار موجود در موزه آیکون فرانکفورت می‌باشند. در این موزه منسوجات ارزشمند بسیاری نیز نمایش داده می‌شوند که دیدن ان‌ها برای تمامی بازدیدکنندگان جذابیت بسیاری دارد و موجب محبویت این موزه در میان دیگر موزه‌های شهر شده است.

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!